10 кроків Квіташвілі-Кличка

1006

В Інституті хірургії та трансплантології ім. О.О. Шалімова 19 січня зібралися керівники столичних медзакладів, щоб послухати виступи мера й очільника МОЗ про намічені шляхи реформування галузі: в залі був аншлаг. У кращих «європейських» традиціях високе начальство затрималося на 35 хвилин і, не вибачившись, перейшло до порядку денного.
Олександра Квіташвілі, Віталія Кличка і його медичного заступника Михайла Радуцького (який вів збори), на подив багатьох, супроводжував попередник Квіташвілі Олег Мусій, але на сцену виходити він не став.

Віталій Кличко вирішив не порушувати законів жанру і на початку промови привітав медиків з 85-річчям засновника інституту, хоча насправді 20 січня відзначалося 95-річчя з дня народження видатного українського вченого, лікаря О.О. Шалімова.

Також у завдання Голови КМДА входило зачитування з паперового листка списку з 10 найбільш важливих кроків медичних реформ, які необхідно здійснити в Києві, — столиця, як відомо, стає пілотним містом «реформ Квіташвілі».
А ось і цей список.

  1. Негайно припинити нелегальні платежі при наданні медичної допомоги та легалізувати всі можливі джерела фінансування медицини, щоб гроші насправді «йшли за пацієнтом». Будемо притягувати до відповідальності кожного, хто буде красти гроші.
  2. Збільшити легальні доходи тих медичних працівників, які готові працювати професійно, — від медсестер до лікарів.
  3. Сприяти впровадженню лікарського самоврядування та страхуванню професійної відповідальності. З цією метою реорганізувати в якості «пілота» стоматологічну службу м. Києва. 
  4. Впровадити механізми професійної відповідальності та юридичного захисту медичних працівників, а також громадського контролю за якістю надання медичних послуг населенню відповідно до міжнародних норм.
  5. Вивчити потреби та очікування киян щодо медицини, а також визначити заклади охорони здоров’я, які є на сьогодні надмірними фінансовими тягарями для медичної галузі Києва. 
  6. Максимально сприяти змінам у законодавстві, щоб забезпечити рівні права для лікарень всіх форм власності та лікарів. А також — рівний доступ до медичних послуг і медикаментозне забезпечення кожного киянина.
  7. Для надання медичної допомоги населенню в існуючих умовах військового конфлікту і серйозних проблем із фінансуванням м. Києва залучати інвестиції через громадські й міжнародні джерела. 
  8. Провести реорганізацію вторинного рівня медичної допомоги через створення лікарень інтенсивного лікування, де цілодобово буде надаватися спеціалізована медична допомога. Обладнання таких лікарень повинно відповідати рівню світових стандартів.
  9. Створити електронний реєстр пацієнтів та медичних працівників міста Києва — він допоможе впровадити сучасну систему обліку.
  10. Покращити систему забезпечення пацієнтів необхідними медикаментами та медзасобами за рахунок впровадження світового досвіду солідарної та страхової систем в межах діючого законодавства України. 

Навіть на декларативному рівні «покрокова десятка» викликає багато запитань, а як цими кроками йтиме медична галузь країни і столиці, схоже, ще слабо уявляють й самі управлінці. Наприклад, Олександр Квіташвілі заявив, що для початку реформ необхідно внести зміни більше ніж до 3-х десятків законів, а це може викликати опір депутатів Верховної Ради. Складається враження, ніби Міністр заздалегідь визначив, на кого «переведе стрілки» в разі звинувачень в повільності й низькій результативності реформ. У той же час він пообіцяв внести перший пакет змін до законодавства до 15 лютого. «В Україні в 25 разів більше законів, ніж потрібно… Щоб надати можливість ЮНІСЕФ закуповувати вакцини, треба змінювати близько 16 різних законів», — додав він.

Або, скажімо, Київ вже має неуспішний досвід впровадження так званої солідарної системи:«лікарняні каси екс-мера О. Попова», як відомо, не отримали необхідної народної підтримки. У чому принципові відмінності нової солідарної системи? Це замовчується.

Що саме змусить пацієнтів не платити гроші в кишеню медикам, як це широко практикується сьогодні? Чим конкретно буде відрізнятися нинішній процес стягування коштів в так звані благодійні фонди при лікарнях від запропонованої формули «гроші йдуть за пацієнтом»? На короткому прес-брифінгу після зборів один із журналістів попросив Міністра пояснити сенс цієї схеми, і очільник МОЗ пальцями зобразив крокуючого чоловічка, сказавши, що саме так гроші будуть за ним ходити. На думку Квіташвілі, це вдалий жарт. Разом із тим він пояснив, що в Грузії, коли під час реформ до відповідальності притягалися тисячі хабарників, не було порушено жодної кримінальної справи проти лікарів, які брали з пацієнтів гроші, оскільки «по суті, це «колядування», оплата послуг», і їх слід просто легалізувати.

І київські медики, і громадськість продов-жують будувати свої версії і щодо презентованого проекту створення лікарень інтенсивного лікування в кожному районі Києва. І поки зовсім неясно, який відсоток столичних медзакладів потрапить до списку «надмірних фінансових тягарів».

Олександр Квіташвілі вкотре повторив свої вже «фірмові» думки, що безкоштовної медицини в Україні немає, що у пацієнта повинен бути вибір, в яку лікарню йти (а хіба його немає зараз?), що необхідно звільняти лікарні з-під «державного ковпака», що лікарі в Україні живуть у «кріпосному праві» (Квіташвілі чомусь вважає, що «лікарю за штатним розкладом перевестися кудись практично неможливо»).

Міністр підрахував, що 46 млрд грн, які розходяться з бюджету як субвенції по країні, — це 3 млрд дол. «За ці гроші можна застрахувати 20 млн осіб (з річною страховкою 150 доларів)», — заявив він. Судячи з усього, Квіташвілі вважає, що субвенції, які йдуть на підтримку медицини в регіонах, необхідно урізати, адже «гроші в країні є, тільки вони витрачаються нечесно».

Так само до профанації Міністр відніс систему розподілу молодих лікарів після закінчення вишів. «У Хацапетівку вони повинні їхати за власним бажанням», — сказав він. Але що ж повинно мотивувати їх відправитися в сільську глушину? Відповідаючи на це запитання, Міністр заявив, що молодь в «Хацапетівці» повинні привабити «нормальні умови роботи і нормальна оплата праці, які там будуть створені».

Це, звичайно, неабияк надихає, але чи в курсі очільник МОЗ, що навіть заможному Києву вже сьогодні, за даними медичної профспілки, не вистачає більше 3 тисяч лікарів і 10 тисяч медсестер? Якщо в столиці ключова медична проблема — дефіцит кадрів, про яку привабливість села можна говорити, та ще й за умови скорочень субвенцій?

«Кожен день про щось нове дізнаюся, — ділився враженнями Міністр. — Сьогодні дізнався, що в Україні існує 450 форм звітності в медицині. Я послав «смску» своєму колишньому заступникові — запитав: «А скільки ж таких в Грузії?» Не повірите, виявляється — одна!»

Цей спіч викликав реакцію натхненного схвалення в залі. Але вже за три хвилини на наступну репліку Олександра Квіташвілі зал відповів обуренням. «Кращі лікарі працюють в лікарнях. У поліклініках — хороші люди, але це — недолікарі», — зробив «комплімент» присутнім очільник МОЗ, сам за фахом історик.

Спантеличення — мабуть, саме так можна охарактеризувати загальний стан, у якому залишало збори поважне товариство. Двоє фахівців — один представляв профспілковий рух медиків, інший — службу СЕС — на прохання «ВЗ» прокоментувати промову Міністра відмовились це робити, назвавши її демагогією.

На наші запитання погодився відповісти професор Інституту нейрохірургії імені академіка А.П. Ромоданова, віце-президент НАМНУ Віталій Цимбалюк.

ВЗ А як ви ставитеся до запропонованих Міністром реформ?
— Було названо багато цікавих моментів, які треба реалізувати. Але не знаю, наскільки швидко це можливо зробити. На мою думку, можна робити революції в державі, міняти владу, але медицина — настільки стара галузь, наука і дисципліна, що революція в ній неможлива. Можливий лише еволюційний крок. А з революцією ми зможемо втратити і те, що мали.

ВЗ Очевидний упор реформаторів на прискорену комерціалізацію медичного сектору. Але сьогодні фінансове навантаження на пацієнта з відомих причин істотно зростає. З іншого боку, і в держави стає менше грошей. Чи не в цьому основна причина педалювання Міністром розвитку приватної медицини? Але чи зможе витримати такий подвійний тягар пересічний український громадянин?
— Звичайно, проблеми великі. Ціни зросли, багатьом не вистачає коштів на придбання медикаментів, і, безумовно, першочергове питання сьогодні — як вижити? Тим більше вже зараз потрібно розділити пацієнтів на дві категорії: ту, яка має достатньо коштів і змогу лікуватися в приватних клініках, і другу, більшість якої складають малозабезпечені, — для них повинні працювати муніципальні лікарні, утримувані за державні кошти. Інакше ми ніколи не вийдемо з цього глухого кута.

Саме така модель працює в Європі — там багато приватних центрів усіх профілів, які лікують на найвищому рівні, і лікарень для малозабезпечених та постраждалих, наприк-лад, в ДТП.

ВЗ Столична влада заявляє про створення восьми інтенсивних багатопрофільних клінік у восьми районах міста — якраз, наскільки ми розуміємо, для бідних. Але чи зможуть вони всі на належному рівні надавати, наприклад, нейрохірургічну допомогу?
— Нейрохірургію для всього Києва можуть забезпечити 2 заклади — Лікарня швидкої медичної допомоги та Інститут нейрохірургії.

ВЗ «Гроші йдуть за пацієнтом» — що нового в цьому гаслі та чи зацікавлені в цьому лікарі?
— Так, лікарі, звичайно, зацікавлені. Зараз перед багатьма з нас стоїть завдання виконати ліжко-день, і якщо хворих немає, значить, пацієнтів штучно утримають в лікарні, щоб не зменшувалося фінансування. А коли ми не будемо прив’язані до цього, і гроші — чи з кишені пацієнта, чи зі страхового фонду, чи від держави — але гарантовано будуть надходити, це, навпаки, змусить інтенсифікувати процес лікування та створить передумови для якісного обслуговування.

Роман Барашев, спеціально для «ВЗ»

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я