Лікування дитячого церебрального паралічу (ДЦП) вимагає участі багатьох спеціалістів: нейрофізіологів, психологів, корекційних педагогів, фахівців з біомеханіки. Всі вони повинні бути добре обізнані з цією специфічною патологією, адже ДЦП супроводжується порушеннями як рухової системи, так і сфери особистісного становлення. І хоча сьогодні фахівці вже накопичили чималий досвід терапевтичного і корекційного впливу на організм та особистість дитини, все ж пошуки нових методів не припиняються.
Програма нейро-психо-педагогічної корекції розвитку дітей з органічними ураженнями головного мозку «Рука-Мозок» розроблена фахівцями Університету Коменського в Братиславі. Один із представників цього закладу — реабілітолог, психолог, письменник, автор визнаних методик корекції розвитку дитячого організму Анатолій Смолянінов — нещодавно побував у Рівному. Протягом п’яти днів на базі міської дитячої лікарні він проводив навчально-практичний семінар, під час якого відбувалися лекційні заняття і майстер- класи як для батьків дітей, хворих на ДЦП, так і для медичних працівників.
Дитячий лікар-невропатолог міської дитячої поліклініки №1 Володимир Горовий зазначив, що програма «Рука-Мозок» — новинка для Рівного. Хоча він познайомився з нею ще за два роки, коли Анатолій Смолянінов приїздив у Луцьк, і отримана тоді інформація справила на нього велике враження. Адже запропонована програма не вимагає якихось колосальних витрат і, разом з тим, є досить дієвою. Вона суттєво відрізняється від класичних підходів до реабілітації дітей з ДЦП і є визнаною на міжнародному рівні. До того ж, її можна застосовувати для корекції розвитку дітей не тільки при ДЦП, а й при дефектах м’язового тонусу, пов’язаних із наслідками черепно-мозкової травми, енцефаліту, менінгіту та ін. Тож такий перспективний і ефективний метод зацікавив фахівців Рівненської міської дитячої лікарні і вони запросили Анатолія Смолянінова до себе на семінар.
— Програма «Рука-Мозок» — це комплекс лікувально-корекційних заходів, який поєднує в собі як специфічні, так і неспецифічні методи впливу на організм дитини, — пояснює Анатолій Смолянінов. — Сама її назва каже про те, що основна увага тут зосереджена переважно на прийомах, які поліпшують функціональність верхніх кінцівок, а її технології демонструють ступінь залежності розвитку психічних процесів від якості рухів дитини.
Аби розвиватися інтелектуально, дитина має вчитися, але результат занять з педагогами і психологами також багато в чому залежить від функціональних можливостей її рук і розвитку дрібної моторики. Крім цього, сильні руки потрібні дитині для навчання ходьбі, пізнання навколишнього світу і самої себе.
Відомо, що при ДЦП здатність рук обмежує згинально-привідна синергія в м’язах плечового пояса, де провідною ланкою є великий грудний м’яз. І якщо не усунути цей фактор, він усе життя істотно перешкоджатиме освоєнню будь-яких рухів руками, диханню, мовленню, утриманню вертикальної позиції тіла та ходінню. Тож саме на це спрямований метод нейрокінезітерапії зі спеціальним комплексом прийомів, ефективність якого вже доведена практикою. Досвід показав, що успішна робота над корекцією функцій м’язів пояса верхніх кінцівок у дитини з ДЦП ефективно запобігає або послаблює розвиток основних клінічних проявів хвороби, що, своєю чергою, забезпечує максимальну можливість наблизити дитину до лінії нормального розвитку. При цьому розроблено чіткі рекомендації для кожного етапу корекційної роботи.
Також важливо, що технології програми «Рука-Мозок» адаптовані для застосування в різних умовах і можуть виконуватися як у лікарні, санаторії чи поліклініці, так і вдома. До слова, однією зі складових програми є «Школа для батьків», у рамках якої вони вивчають ключові питання клініки захворювання дитини, опановують прийоми і розробляють домашню програму занять. Це дозволяє забезпечити безперервність лікувально-корекційної роботи, яка разом із великою кількістю повторень вправ є найважливішим принципом впливу на головний мозок дитини при ДЦП.
— Постулат «Рух лікується рухом» не вимагає доказів, — каже Анатолій Смолянінов. — У нашій інтерпретації він звучить так: «Рух лікується скоригованим рухом». Нейрокінезітерапія не підміняє інших методів корекції. Вправи та прийоми з арсеналу нашої програми покликані створити біомеханічну і нейродинамічну базу для різних рухів, так зване тло для комплексної програмної роботи інших спеціалістів: лікарів, педагогів, психологів, фізіотерапевтів, фахівців ЛФК, логопедів. За таких умов їхні зусилля щодо становлення у дитини фізичних можливостей і психологічних функцій набудуть необхідної якості.
Дана РОМАНЮК, власкор «ВЗ», м. Рівне