1 липня Верховна Рада України ухвалила у другому читанні та в цілому новий Закон України «Про вищу освіту». Основні нововведення цього Закону коментує Роман Лесик, професор, доктор фармацевтичних наук, проректор з міжнародних зв’язків Львівського національного медичного університету ім. Данила Галицького.
В ЄС — через гармонізацію медичної і фармацевтичної освіти
Незважаючи на те, що Україна інтегрувалася в Болонську систему, організація медичної і фармацевтичної освіти досі залишається великим проблемним питанням. Ніби-то ми й стали членом європейського «клубу» вищих навчальних закладів, але це членство, як на мене, має радше формальний, бюрократичний, характер і, скоріше, нашкодило українській освіті, ніж допомогло, спинивши поступ у вишах країни через хаос і безладдя. Збільшилася кількість паперової роботи, розширився обіг документації, відбулася трансформація різних видів оцінок і систем оцінювання знань, ранжування студентів, що, однак, абсолютно не вплинуло на основний критерій, який висуває до європейської вищої освіти Болонський процес: мобільність студентів і викладачів, тобто можливість для українських студентів навчатися в європейських навчальних закладах, а для випускників вишів і спеціалістів — нострифікувати диплом і працювати за кордоном.
Що стосується майбутнього Болонського процесу в Україні, то я б виділив тут два концептуальних підходи. Перше: ми маємо реально забезпечити певні формальні передумови для визнання наших дипломів у Європі. Друге завдання складніше, його не можна вирішити законодавчо чи рішеннями на рівні вищого менеджменту — це зміна ментальності і студента, і викладача.
Властиво, новий Закон «Про вищу освіту» має всі шанси усунути перешкоди на шляху визнання українських дипломів у світі. Так, однією з них є професійний статус випускників. Для більшості країн наше поняття «спеціаліст» незрозуміле, хоча й відповідає магістерському рівню підготовки фахівця за кордоном.
Наприклад, у Польщі цю проблему інколи можна вирішити: українського провізора, який має диплом спеціаліста з фармації, беруть на піврічне стажування в аптеку чи на підприємство. У разі успішної праці вчена рада фармацевтичного факультету відповідного регіону цей диплом може визнати. Але таке стається хіба що у Польщі. Я, наприклад, був шокований, коли дізнався, що навіть у Ємені диплом спеціаліста фармації, виданий Львівським медичним інститутом у 90-х роках, теж визнають лише як диплом бакалавра. Що вже говорити про старі європейські навчальні заклади! Має труднощі з нострифікацією диплома один із найкращих випускників фармфакультету ЛНМУ останніх років Андрій Пиріг, який зумів пройти стажування в Маастрихтському університеті в Голландії. Попри велике бажання завідувача кафедри токсикології медичного факультету професора Аальта Баста і перспективи співпраці з цим талановитим львівським дослідником, Андрій Пиріг не може вийти на захист дисертаційної роботи PhD (доктор філософії у Європі) через те, що в його дипломі записано «спеціаліст». Тому голландська бюрократія швидше надасть перевагу бразильському претенденту, аніж вихідцю з європейської країни України.
Новий закон, який декларує створення всіх умов для мобільності студентів, повинен забезпечити їх юридично. Так, протягом визначеного в законопроекті перехідного періоду із системи вищої освіти буде вилучено рівень молодшого спеціаліста та запроваджено ступінь молодшого бакалавра (скорочений цикл підготовки бакалаврів).
Чесна конкуренція на зміну корупції
Новий законопроект розширює автономію університетів та надає громадськості більше важелів для контролю за їх діяльністю. Автономність, на відміну від прямого підпорядкування Міністерству освіти і науки, розширює можливості діяльності вищих навчальних закладів, у тому числі в кадровій політиці, дозволяє вишам конкурувати на освітньому ринку України. Наприклад, у нас в однакових умовах перебувають навчальні заклади з потужним професорсько-викладацьким складом, викладачами-вченими, які публікуються у журналах із високим імпакт-фактором, запрошуються на лекції і конференції за кордон, та навчальні заклади з факультетами (зокрема, фармацевтичними), де лише кілька кандидатів фармацевтичних наук. 22 фармацевтичних факультети в Україні — ніщо інше, як нечесна конкуренція і яскравий приклад корупції в освітній галузі. Тому я цілком згоден із Міністром освіти С.Квітом про скорочення вищих навчальних закладів в Україні щонайменше вп’ятеро.
Нехай залишаться виші чи факультети, які відомі науковими школами, можуть забезпечувати якісну освіту, інтегруватися у світове наукове товариство, отримувати гранти, вирішувати глобальні проблеми в науці, в тому числі медицині та фармації.
З позитивних моментів: новий законопроект дозволяє українським вишам вільно наймати випускників та професорів закордонних університетів, що, ясна річ, піднесе надання освітніх послуг на новий якісний рівень. На фармацевтичному факультеті ЛНМУ такий підхід уже давно є нормою. Так, протягом останнього року традиційними стали лекції викладачів Люблінського медичного університету на кафедрі клінічної фармації, фармакотерапії та медичної стандартизації в рамках проекту ЄС «Здоров’я — найголовніше. Партнерські медичні університети Польщі та України для покращення системи охорони здоров’я в українсько-польському прикордонні». Крім того, нашими лекторами були провідні європейські науковці професори Роберт Краловіч (Австрія), Анджей Гзелля (Польща), Ельжбета Мікіцюк-Олясік, а у вересні плануємо запросити з циклом відкритих лекцій професора Аальта Баста з Маастрихта.
Кандидат наук. А хто це?
Наукова діяльність викладачів і студентів — один із головних маркерів конкурентоздатності вищого навчального закладу. У сучасному глобалізованому світі освіта і наука дуже тісно переплелися. Участь у міжнародних наукових проектах — важливий вектор розвитку української освіти.
Нормами нового законопроекту про вищу освіту зменшено кількість годин педагогічного і навчального навантаження викладачів на одну ставку з 900 годин, що вдвічі-втричі більше, ніж у країнах ЄС, до 600 годин. Зменшено також навантаження і на студентів — кількість годин в одному кредиті змінено з 36 до 30. Отже, шлях до науки — відкритий, із часом українські університети отримають усі шанси перетворитися на справді потужні європейського рівня наукові центри.
Нарешті зроблено крок у напрямку синхронізації наукових звань. Відтак, в Україні скасовується ступінь кандидата наук, натомість запроваджуються такі ступені вищої освіти: молодший бакалавр, бакалавр, магістр, доктор філософії, доктор наук. При цьому ступінь доктора філософії присуджується спеціалізованою вищою радою навчального закладу або наукової установи в разі успішного виконання відповідної наукової програми та публічного захисту дисертації. Також для отримання ступеня доктора наук необхідно захистити дисертацію.
Право присудження наукових ступенів відтепер також буде у компетенції вищих навчальних закладів (зрозуміло, що тут маються на увазі давно існуючі топові виші, а не новостворені «університети» й «академії», які не в змозі зібрати відповідну кількість фахівців для створення вченої ради). Захист дисертацій відбуватиметься у спецрадах, контроль за формуванням складу яких здійснюватиме новостворений колегіальний орган — Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, яке замінить попередні Вищу атестаційну комісію (ВАК) і Державну атестаційну комісію (ДАК). А от рішення про присудження наукових ступенів уже прийматиме не ДАК, а, власне, вищий навчальний заклад.
Міцні знання — гідна робота
Невмотивованість — одна з головних ментальних проблем українського студентства та переважної більшості викладачів. На жаль, в усі роки незалежності якісні знання не були підставою для отримання високооплачуваної роботи з можливістю кар’єрного зростання. Дуже часто при працевлаштуванні задіюються зовсім інші механізми, корупційні в тому числі. Бізнес-орієнтована фармація, клієнт-орієнтована медицина породили споживацьке ставлення до освіти (а згодом — і до обраної професії) і з боку студентів, і з боку викладачів.
За кордоном молодь чудово усвідомлює, чого хоче і якими шляхами свої бажання можна реалізувати. Читаючи в Маастрихті лекцію з проблеми дизайну сучасних лікарських засобів, я був здивований рівнем запитань, які ставили мені студенти молодших курсів, їхнім бажанням вникнути в проблему й одержати нові знання. Такого зацікавлення в українських студентів я, на жаль, давно не спостерігав.
Європейські студенти впевнені, що, маючи знання, вони ніколи не залишаться без роботи. Якщо не у Франції, то в Голландії або Німеччині освіченість, працелюбність, готовність до самовдосконалення конвертуються у цілком прагматичні речі — гідну роботу й високу заробітну плату. Притому європейська медицина і фармація, передовсім, скеровані на пацієнта. Відповідно, це вимагає від випускника знань для того, аби пацієнт отримав якнайкращі медичні і фармацевтичні послуги.
Мрія сучасного українського роботодавця — випускник-провізор, який уміє безпомилково рахувати гроші і швидко орієнтуватися у назвах лікарських засобів. Ось цю етично-ментальну проблему, мабуть, подолати найважче. Це довготривала «терапія», хоча, сподіваюся, «лікування» вже розпочалося прийняттям нового Закону «Про вищу освіту».
Підготувала Лариса ДЕДИШИНА, власкор «ВЗ», м. Львів
Просто менше хабарів в ЛНМУ треба брати, і перестати середній бал і всю успішність “по дзвіночках з деканату” кому треба підтягувати, тільки люстрація із заміною хоча б 40% закорумпованого академічного “бомонду” щось змінить.
Яка різниця кандидат чи доктор філософії, якщо все одно шлях до дисертації лежить через протекцію і корупцію…
Простіше кажучи: доки винні у тотальній корупції і протекції не будуть покарані, нам ніяка реформа чи євроінтеграція не допоможе!