Реальний стан медичної галузі України сьогодні катастрофічний. Через хронічне недофінансування й нераціональне використання матеріальних та кадрових ресурсів вона вже давно опинилася на узбіччі ринкової економіки. А тепер ще й складна суспільно-політична ситуація та дефіцит бюджету явно грають не на руку її розбудові. Рік, що минув, для медиків Рівненської області, як і для всіх їхніх українських колег, видався нелегким. А яким саме він був, розповідає начальник Управління охорони здоров’я Рівненської облдержадміністрації Юрій Осіпчук.
ВЗ Як вплинула ситуація в Україні на медицину краю?
ВЗ А наскільки глибокою наразі є фінансова скрута медичної галузі області?
— Фінансування, яке виділяє держава, ніколи не покривало наших реальних потреб, тож ми змушені постійно шукати шляхи залучення позабюджетних коштів. Так, минулорічний бюджет галузі охорони здоров’я Рівненщини становив
1 млрд 184 млн грн, а в розрахунку на одного жителя фінансування складало 692,8 грн.
Крім цього, з Державного бюджету на 2014 рік було передбачено субвенції для Рівненської області на придбання медикаментів та виробів медичного призначення для забезпечення швидкої медичної допомоги, медикаментів і лікарських засобів для інгаляційної анестезії та на часткове відшкодування вартості лікарських засобів для хворих на гіпертонію.
Усвідомлюючи складну економічну ситуацію в країні, ми намагалися всіляко заощаджувати кошти. Зокрема, на виконання Постанови Кабінету Міністрів України щодо зменшення споживання природного газу, заклади охорони здоров’я області поступово переходять на альтернативні види опалення. Вже замінено газові котли на твердопаливні в обласному дитячому протитуберкульозному санаторії «Новостав», Дубенській, Костопільській, Острозькій, Сарненській і Рівненській центральних районних лікарнях, а також у двох районних лікарнях і п’яти ФАПах. Наразі таке переобладнання триває в Обласному центрі психічного здоров’я населення і Рокитнівському медучилищі. А Дубенський медичний коледж переходить на електроопалення.
ВЗ Очевидно, що нестача коштів тягне за собою цілу низку труднощів…
— Проблем у галузі охорони здоров’я більш, ніж достатньо. І притаманні вони не тільки Рівненщині, а й усій Україні. Та попри все, їх необхідно вирішувати, бо від цього залежить здоров’я нашої нації, майбутнє нашої країни. Саме тому сьогодні поняття реформування медицини набуває нового сенсу та змісту. Окрім високого рівня захворюваності населення, наша область відчуває недостатню фінансову підтримку державних і місцевих цільових програм у галузі охорони здоров’я. Крім цього, під кінець 2014 року виникла проблема з медикаментами в обласному центрі екстреної медичної допомоги і медицини катастроф, але наразі вже проведено тендер і вона вирішується.
Також у минулому році на Рівненщині гостро постало питання охоплення населення профілактичними щепленнями. Вже другий рік поспіль у нашу область не надходять імунобіологічні препарати для щеплення проти дифтерії та правця дорослого населення й дітей у віці 6, 14 та 18 років. Через це вакцинопрофілактика цим контингентам населення не проводиться. На низькому рівні залишається і виконання профілактичних щеплень дітей першого року життя. Для прикладу, вакцинація проти поліомієліту виконана на 29,1%, проти дифтерії, правця та кашлюку — на 30,6%, проти кору, епідпаротиту та краснухи — на 34,5%.
Щодо забезпеченості щеплювальних пунктів області холодильним обладнанням, то станом на 1 жовтня 2014 року відповідний показник становив 97,9%. Проте в 10 ФАПах зіпсовані холодильники для зберігання вакцин.
Держава зобов’язана забезпечити епідблагополуччя населення, але останнім часом вона надто мало заходів вживає для цього. І проблема з імунопрофілактикою існує не тільки в нашій області — від неї потерпають усі регіони. Проте всі наші звернення до МОЗ не мають дієвої сили — вакцини у лікувальні заклади не находять.
Чимало невирішених питань ми маємо також щодо надання первинної медико-санітарної допомоги. Наприклад, недостатнє забезпечення санітарним транспортом негативно позначається на організації невідкладної допомоги пацієнтам, обслуговуванні викликів удома та організації стаціонарів у домашніх умовах, особливо серед контингентів, що страждають на тяжкі невиліковні хвороби і потребують паліативної допомоги. Заклади первинної ланки укомплектовані транспортними засобами лише на 38,9%. При цьому майже три чверті наявних санітарних автомобілів відпрацювали свій технічний ресурс і підлягають оновленню. Також лише на 41,1%, відповідно до табеля матеріально-технічного оснащення, забезпечені Центри ПМСД і лікарські амбулаторії, на 36,4% — ФАПи. Потребують капітального ремонту 31 (30,4%) амбулаторія в сільській місцевості і 27 (48,2%) — у містах та селищах міського типу. Лише 61 лікар первинної ланки із 571 забезпечений автоматизованими робочими місцями, досі не запроваджені в роботу закладів первинної ланки програмні продукти. Поки що недостатньо відпрацьована в області програма місцевих стимулів для працівників первинної ланки. Упродовж минулого року не забезпечено службовим житлом жодного медичного працівника, хоча його потребують 19 лікарів ПМСД та 9 середніх медичних працівників.
ВЗ Якими бачите шляхи вирішення цих проблем?
— Велику надію в розвитку і поліпшенні матеріально-технічного забезпечення медичної галузі (а отже, і якості надання медичної допомоги й покращення стану здоров’я населення) нашої області ми покладаємо на співпрацю Рівненщини з Міжнародним банком реконструкції та розвитку. Вона передбачає реформування системи охорони здоров’я нашого регіону з метою зменшення рівня захворюваності та смертності населення від хвороб системи кровообігу, сприяння збільшенню тривалості життя мешканців Рівненщини шляхом покращення якості та збільшення доступності медичної допомоги, а також профілактичних заходів.
Проект буде реалізовуватися протягом чотирьох років (2014-2017) у Володимирецькому, Дубровицькому, Зарічненському районах (1 етап); у Сарненському, Рокитнівському, Костопільському, Березнівському, Корецькому районах та м. Кузнецовськ (2 етап); у Гощанському, Острозькому, Рівненському, Здолбунівському районах і в м. Рівне (3 етап); у Млинівському, Демидівському, Дубенському, Радивилівському районах та м. Дубно (4 етап). У рамках проекту передбачається поетапна модернізація мережі лікувально-профілактичних закладів області, забезпечення їх транспортом, ліками та виробами медичного призначення.
Загалом на реформування системи охорони здоров’я Рівненської області міжнародна організація планує спрямувати 25 млн дол. США. Ще 10% цієї суми, а саме 2,5 млн дол., буде виділено з обласного бюджету упродовж періоду реалізації проекту.
Отже, труднощів у роботі медичної спільноти нашого краю сьогодні вистачає. Вважаю, що в цей непростий для людей та держави час необхідно й далі вдосконалювати організаційну роботу та докладати максимум зусиль, щоб забезпечити повноцінне функціонування всіх структур системи охорони здоров’я області та доступну висококваліфіковану медичну допомогу для всіх верств населення.
Розмову вела Дана РОМАНЮК, власкор «ВЗ», м. Рівне