Рівненщина: Юрій Осіпчук: Сьогодні реформування медицини набуває нового сенсу

1727

freeway68Реальний стан медичної галузі України сьогодні катастрофічний. Через хронічне недофінансування й нераціональне використання матеріальних та кадрових ресурсів вона вже давно опинилася на узбіччі ринкової економіки. А тепер ще й складна суспільно-політична ситуація та дефіцит бюджету явно грають не на руку її розбудові. Рік, що минув, для медиків Рівненської області, як і для всіх їхніх українських колег, видався нелегким. А яким саме він був, розповідає начальник Управління охорони здоров’я Рівненської облдержадміністрації Юрій Осіпчук.

ВЗ Як вплинула ситуація в Україні на медицину краю?

VZ 01-02 2015_Страница_14_Изображение_0001Юрій Осіпчук, начальник Управління охорони здоров’я Рівненської облдержадміністрації
— Минулий рік видався дуже складним: політична та економічна нестабільність негативно відобразилися на всіх галузях бюджетної сфери, у тому числі й на охороні здоров’я. Зростання цін на ліки та інші ресурси, які використовуються для діагностики, лікування та профілактики захворювань, призвели до збільшення витрат на надання медичної допомоги населенню. Тож ми змушені були працювати в умовах вкрай ощадливого використання наявних ресурсів. І треба сказати, що при всіх негараздах галузь охорони здоров’я області все ж виконувала свої завдання. Так, нам вдалося зберегти мережу наявних лікувально-профілактичних закладів, забезпечити їх повноцінне функціонування та надання висококваліфікованої медичної допомоги всім верст­вам населення.

ВЗ А наскільки глибокою наразі є фінансова скрута медичної галузі області?
— Фінансування, яке виділяє держава, ніколи не покривало наших реальних потреб, тож ми змушені постійно шукати шляхи залучення позабюджетних коштів. Так, минулорічний бюджет галузі охорони здоров’я Рівненщини становив
1 млрд 184 млн грн, а в розрахунку на одного жителя фінансування складало 692,8 грн.

Крім цього, з Державного бюджету на 2014 рік було передбачено субвенції для Рівненської області на придбання медикаментів та виробів медичного призначення для забезпечення швидкої медичної допомоги, медикаментів і лікарських засобів для інгаляційної анестезії та на часткове відшкодування вартості лікарських засобів для хворих на гіпертонію.

Усвідомлюючи складну економічну ситуацію в країні, ми намагалися всіляко заощаджувати кош­ти. Зокрема, на виконання Постанови Кабінету Міністрів України щодо зменшення споживання природного газу, заклади охорони здоров’я області поступово переходять на альтернативні види опалення. Вже замінено газові котли на твердопаливні в обласному дитячому протитуберкульозному санаторії «Новостав», Дубенській, Костопільській, Острозькій, Сарненській і Рівненській центральних районних лікарнях, а також у двох районних лікарнях і п’яти ФАПах. Наразі таке переобладнання триває в Обласному центрі психічного здоров’я населення і Рокитнівському медучилищі. А Дубенський медичний коледж переходить на електроопалення.

Мобільний контроль над поширенням ВІЛ/СНІДу
Нещодавно в технічному арсеналі Рівненського обласного благодійного фонду «Майбутнє без СНІДу», з яким тісно співпрацює Центр СНІДу, з’явилася мобільна амбулаторія — мікроавтобус IVECO. Одна з 12 автівок, виділених Глобальним фондом для України, дісталася саме Рівненщині. Мобільна амбулаторія коштує понад 500 тисяч гривень і повністю пристосована для проведення тестування та надання медико-консультативної допомоги представникам груп ризику щодо інфікування ВІЛ та іншими соціально небезпечними захворюваннями. Салон амбулаторії укомплектовано гінекологічним кріслом, холодильником, ультрафіолетовим бактерицидним опромінювачем, утилізатором та умивальником. Тож відтепер автівкою медики зможуть дістатися до найвіддаленіших районів області, надаючи профілактичні, а при потребі — й лікувальні послуги пацієнтам. Це дозволить суттєво посилити контроль над поширенням епідемії ВІЛ/СНІДу, охопивши медичною допомогою людей, які цього найбільше потребують.

ВЗ Очевидно, що нестача коштів тягне за собою цілу низку труднощів…
— Проблем у галузі охорони здоров’я більш, ніж достатньо. І притаманні вони не тільки Рівненщині, а й усій Україні. Та попри все, їх необхідно вирішувати, бо від цього залежить здоров’я нашої нації, майбутнє нашої країни. Саме тому сьогодні поняття реформування медицини набуває нового сенсу та змісту. Окрім високого рівня захворюваності населення, наша область відчуває недостатню фінансову підтримку державних і місцевих цільових програм у галузі охорони здоров’я. Крім цього, під кінець 2014 року виникла проблема з медикаментами в обласному центрі екстреної медичної допомоги і медицини катастроф, але наразі вже проведено тендер і вона вирішується.

Також у минулому році на Рівненщині гостро постало питання охоплення населення профілактичними щепленнями. Вже другий рік поспіль у нашу область не надходять імунобіологічні препарати для щеплення проти дифтерії та правця дорослого населення й дітей у віці 6, 14 та 18 років. Через це вакцинопрофілактика цим контингентам населення не проводиться. На низькому рівні залишається і виконання профілактичних щеплень дітей першого року життя. Для прикладу, вакцинація проти поліомієліту виконана на 29,1%, проти дифтерії, правця та кашлюку — на 30,6%, проти кору, епідпаротиту та краснухи — на 34,5%.

Щодо забезпеченості щеплювальних пунктів області холодильним обладнанням, то станом на 1 жовтня 2014 року відповідний показник становив 97,9%. Проте в 10 ФАПах зіпсовані холодильники для зберігання вакцин.

Держава зобов’язана забезпечити епідблагополуччя населення, але останнім часом вона надто мало заходів вживає для цього. І проблема з імунопрофілактикою існує не тільки в нашій області — від неї потерпають усі регіони. Проте всі наші звернення до МОЗ не мають дієвої сили — вакцини у лікувальні заклади не находять.

Чимало невирішених питань ми маємо також щодо надання первинної медико-санітарної допомоги. Наприклад, недостатнє забезпечення санітарним транспортом негативно позначається на організації невідкладної допомоги пацієнтам, обслуговуванні викликів удома та організації стаціонарів у домашніх умовах, особливо серед контингентів, що страждають на тяжкі невиліковні хвороби і потребують паліативної допомоги. Заклади первинної ланки укомплектовані транс­портними засобами лише на 38,9%. При цьому майже три чверті наявних санітарних автомобілів відпрацювали свій технічний ресурс і підлягають оновленню. Також лише на 41,1%, відповідно до табеля матеріально-технічного оснащення, забезпечені Центри ПМСД і лікарські амбулаторії, на 36,4% — ФАПи. Потребують капітального ремонту 31 (30,4%) амбулаторія в сільській місцевості і 27 (48,2%) — у містах та селищах міського типу. Лише 61 лікар первинної ланки із 571 забезпечений автоматизованими робочими місцями, досі не запроваджені в роботу зак­ладів первинної ланки програмні продукти. Поки що недостатньо відпрацьована в області програма місцевих стимулів для працівників первинної ланки. Упродовж минулого року не забезпечено службовим житлом жодного медичного працівника, хоча його потребують 19 лікарів ПМСД та 9 середніх медичних працівників.

ВЗ Якими бачите шляхи вирішення цих проблем?
— Велику надію в розвитку і поліпшенні матеріально-технічного забезпечення медичної галузі (а отже, і якості надання медичної допомоги й покращення стану здоров’я населення) нашої області ми покладаємо на співпрацю Рівненщини з Міжнародним банком реконструкції та розвитку. Вона передбачає реформування системи охорони здоров’я нашого регіону з метою зменшення рівня захворюваності та смертності населення від хвороб системи кровообігу, сприяння збільшенню тривалості життя мешканців Рівненщини шляхом покращення якості та збільшення доступності медичної допомоги, а також профілактичних заходів.

Проект буде реалізовуватися протягом чотирьох років (2014-2017) у Володимирецькому, Дубровицькому, Зарічненському районах (1 етап); у Сарненському, Рокитнівському, Костопільському, Березнівському, Корецькому районах та м. Кузнецовськ (2 етап); у Гощанському, Острозькому, Рівненському, Здолбунівському районах і в м. Рівне (3 етап); у Млинівському, Демидівському, Дубенському, Радивилівському районах та м. Дубно (4 етап). У рамках проекту передбачається поетапна модернізація мережі лікувально-профілактичних закладів області, забезпечення їх транспортом, ліками та виробами медичного призначення.

Загалом на реформування системи охорони здоров’я Рівненської області міжнародна організація планує спрямувати 25 млн дол. США. Ще 10% цієї суми, а саме 2,5 млн дол., буде виділено з обласного бюджету упродовж періоду реалізації проекту.

Отже, труднощів у роботі медичної спільноти нашого краю сьогодні вистачає. Вважаю, що в цей непростий для людей та держави час необхідно й далі вдосконалювати організаційну роботу та докладати максимум зусиль, щоб забезпечити повноцінне функціонування всіх структур системи охорони здоров’я області та доступну висококваліфіковану медичну допомогу для всіх верств населення.

Розмову вела Дана РОМАНЮК, власкор «ВЗ», м. Рівне

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я