Пілотний експеримент — на марші

1157

doctor1Минув 2014 рік, а з ним вичерпався і визначений законом термін впровадження пілотних медичних реформ в окремих областях України. На офіційному рівні їх підсумки не підбито, не оголошено й рішення про завершення чи продовження пілоту. У держбюджеті на 2015 рік коштів на це не передбачено, але де-факто експеримент над галуззю триває. На яких підставах — незрозуміло. Як і те, чому ніхто не оголосив його результатів.

У 2011 році, в рамках пілотного проекту реформування галузі охорони здоров’я, на Вінничині почали впроваджувати сімейну медицину революційними методами. Ще на старті проекту в нашому районі я даремно допитувався в місцевого (і не тільки) керівництва галузі, чому ми вирішили впроваджувати саме британську модель сімейної медицини, хто автор цієї ідеї, куди взяла курс вітчизняна галузь у цілому, на якого «флагмана» рівняємося, чому всі лікарі на периферії за 4 місяці мали стати сімейними, навіщо знищувати педіатричну службу, чому ліквідується базова і єдина в районі дитяча консультація тощо. Але відповідей на ці запитання ані я, ані мої колеги не отримали.

Фальш на старті

Binder1.pdf - Adobe Acrobat Pro_Страница_08_Изображение_0001Валерій ЩЕРБАНЬ, заступник головного лікаря Вінницької центральної районної клінічної лікарні
Зрештою, ніхто з медиків не вірив в успіх цього проекту із самого початку, ніхто його не сприйняв, окрім призначених номенклатурних керівників-реформаторів. Та й чи легко протистояти спокусі, коли ти хоч і бачиш всю абсурдність пілотного експерименту, але при цьому тобі як новоспеченому керівникові, котрого висунули «із грязі в князі», призначили зарплату в декілька разів більшу, аніж у практикуючого лікаря з 25-річним стажем, ще й додали до неї 50% за інтенсивнісь, а ти «намалював» собі сумісництво (хоча й не працюєш на тій посаді), коли тебе возить персональне авто, коли отримуєш одноосібне право приймати на роботу, визначати доплати, сумісництво, коли у твоїх руках всі тендерні закупівлі, ремонти, списання, ліки, листки непрацездатності, оренда приміщень, можливість займатися власним бізнесом чи отримати земельну ділянку? Можна назвати ще багато «тонкощів діяльності» керівника, який, прикриваючись наказами, інструкціями та «дутими» статистичними показниками, заради власного благополуччя йде на компроміс із власною совістю на користь абсурду, закладеному в основу пілотного експерименту. Я далекий від того, щоб звинувачувати всіх головних лікарів, але маю підстави говорити про корупцію серед певної їх частини. Варто лише порівняти рівень життя середньостатистичного хорошого лікаря, який надає медичну допомогу людям, і того, хто ним керує. Та й не навчають у медичних інститутах «на головного лікаря», тож призначають на ці посади не за фаховими критеріями, а здебільшого за політичною приналежністю чи лояльністю до «верхів», за родинними зв’язками, тобто за ознаками, які нічого спільного з професійними та організаційними якостями не мають.

Чому ж пересічні медики одразу зрозуміли, що реформи в пілотах приречені на провал? По-перше, ця ідея була волюнтаристичною і відірваною від реального життя та потреб людей. По-друге, її ініціювали «згори» і не для людей, а проти них. Тож народ опирався «нововведенням», як міг. По-третє, реформу впроваджували не фахівці, а недалекоглядні чиновники. Держава одразу визнала, що на реформи у неї немає коштів, а ті, що виділялися, йшли не за призначенням і нещадно розкрадалися. Для прикладу — в нашому районі була розгорнута ціла кампанія (під патронатом перших осіб)
з ремонту туалетів за євростандартами у всіх фельдшерських пунктах! І це тоді, коли в єдиному районному дитячому стаціонарі донині немає ні душової, ні ванни, двері й тумбочки в палатах відкриваються за допомогою прив’язаних бинтів, а облуплені стіни закладу роками чекають ремонту. Куди ж поділися кошти, зекономлені внаслідок скорочення педіатричних ліжок у Вінницькому районі (зі 105 до 22), якщо жодної копійки у розвиток дитячого соматичного відділення — до речі, єдиного —за роки експерименту не було вкладено? Воно було й залишилося без гарячої води, у палатах, як і раніше, одночасно перебуває від 8 до 12 осіб (матерів та дітей), а лікувально-діагностична апаратура морально застаріла.

І хоча би в медичних реформ був авторитетний лідер — професійний, патріотично налаштований, порядний, це викликало б довіру до справи, але… Не було ані лідера, ані команди реформаторів. Своєрідна диктатура, що нагадувала примусову колективізацію. «Даєш реформу!» — скомандувала влада. А чиновники на місцях відгукнулися: «Є!»

Втім, соціально-економічний стан країни не сприяв революції у сфері охорони здоров’я, потрібен був еволюційний підхід до реформування галузі. Відтак ми отримали ще більшу її руйнацію, на яку викинуто мільйони коштів із злиденного бюджету держави.

Ламати — не будувати?

Минуло 4 роки з того моменту, як із Вінницького районного територіального медичного об’єднання утворили (у рамках пілотного проекту) дві незалежні одна від одної структури — центр первинної медико-соціальної допомоги і центральну районну клінічну лікарню. Відтепер у кожної з них окрема «власність» — адміністрація, гараж, автопарк, автомобілі і водії, що возять шефів, бухгалтерії із головбухами та бухгалтерами, економісти, статкабінети тощо. А ще — в кожного свої проблеми й амбіції. Заперечення проти розділення єдиного РТМО, що лунали тоді від населення району на двох громадських слуханнях з цього питання та на кількох сесіях Вінницької райради, народні обранці до уваги не взяли. Навіщо було розділяти РТМО — незрозуміло. Як і те, чому сімейним лікарям (переважно їх керівникам) вдвічі-втричі збільшили зарплати. Невже з’явилися докази того, що вони ліпше працюють і отримують кращі результати, ніж раніше? Тоді чому
в медиків ЦРКЛ збільшилися обсяг і інтенсивність роботи? Тому що збільшилася кількість хворих з інфарктами, інсультами, запущеними захворюваннями, серед населення зросла інвалідність, прямі репродуктивні втрати, в тому числі і попереджувані випадки материнської та дитячої смертності. Натомість рівень оплати фахівців ЦРКЛ, кваліфікація яких значно вища, ніж на первинці, не змінився — вони не отримують ані доплат, ані премій.

«Пілотне» реформування вилилося ще й у неприховане тотальне нищення педіатричної служби в сільських районах. Пропозиції щодо збереження єдиної дитячої консультації та посад дитячих лікарів у нашому районі не були підтримані керівництвом, а напрацьовані кращі організаційні та управлінські форми медичного обслуговування майже 16 тисяч дітей були проігноровані. Мовчала, тихо схиливши голову, і наукова еліта — і в області, і в країні в цілому. Якось на одній із наукових педіатричних конференцій я поцікавився думкою молодого українського професора-педіатра з приводу руйнування педіатричної служби в Україні. І почув шокуючу відповідь: мовляв, наша держава належить до країн третього світу, для яких передбачена саме така форма медобслуговування дитячого населення. Цікаво, хто таке передбачив? Невже діти та онуки високопосадовців лікуються в сімейного лікаря, якого підготували за 4 місяці? До того ж, наш медичний університет продовжує навчати майбутніх лікарів-педітрів для країн третього світу — Африки й Південної Америки!

Немає висновків — немає відповідальності

Величезною помилкою, а швидше умисним рішенням, було те, що результати експериментальної реформи впродовж 4 років не аналізувалися. Не було висновків — не було й корекції реформ. Якщо в телеефірах і з’являлися «аналітики» пілотного реформування, то всі вони одностайно підтримували «політику партії». Інакомислячий народ до ефіру не допускали. А в ЗМІ медичні «реформи» подавалися у вигляді красивих картинок з рекламою керівників областей та політиків, котрі щось дарували новоствореним центрам ПМСД на своїх виборчих округах (за кошти платників податків!).
Тому давайте проаналізуємо плюси й мінуси пілотних реформ власними зусиллями — так, як їх побачили медики й пацієнти Вінницького району.

Серед позитиву — те, що в районі було створено 15 амбулаторних центрів, 56 посад сімейних лікарів і медсестер, 2 статистичні кабінети. У 2-3 рази зросла заробітна плата сімейних лікарів, у разі забезпечення доведених нормативних показників їм щомісячно доплачують. Нині ці лікарі не чергують вночі та у вихідні дні. Натомість їх «завалили» паперами, які вони мають оформляти. Сімейні лікарі тепер витрачають до 60% робочого часу на підготовку статистичних звітів про досягнення нормативних планових показників, що свідчило б про «успіхи» роботи, за які їм мають доплачувати. А пацієнти лише «заважають» писати ці звіти. Втім, це вже пункт із переліку мінусів, котрих набагато більше.

По-перше, впроваджено неефективну забюрократизовану систему подвійного адміністрування охорони здоров’я (а також її окремих структурних підрозділів) на одній адміністративній території. По-друге, перенесення акценту на «первинку» призвело до недофінансування ЦРКЛ, у бюджеті відсутні кошти на розвиток вторинної ланки. Як наслідок — заморожено зарплати медикам ЦРКЛ.
Негативним наслідком пілотних реформ стало й те, що в лікарських амбулаторіях району ліквідовано дитячі консультації, знищено базову дитячу консультативно-діагностичну поліклініку в ЦРКЛ. Так само зруйновано єдину організаційну районну структуру в управлінні службою охорони здоров’я матері та дитини і механізм взаємодії її структурних підрозділів. Ліквідовано 28 посад педіатрів, усіх дитячих медсестер, «вузьких» дитячих спеціалістів. Відтепер з 16.45 до 9.00, а також у вихідні та святкові дні, у ЦРКЛ взагалі немає дитячого лікаря. Тому запроваджено щомісячні неоплачувані чергування по ЦРКЛ та ургенції на дому (протягом 118 годин) лікарів педіатричного профілю, які залишилися (завідувач дитячого відділення, дитячий хірург — 0,5 посади, психоневролог — 0,75 посади, ендокринолог, заступник головного лікаря), — саме вони приймають хворих дітей у позаробочий час.

Що посіяли — те й пожинають

Відтак суттєво погіршилася і якість медичної допомоги дитячому населенню на амбулаторно-поліклінічному етапі в закладах первинного та вторинного рівнів. Про це свідчить і той факт, що за роки експерименту вдвічі (до 16 тисяч за рік) зросла кількість первинних звернень дітей до приймального відділення та в поліклініку обласної дитячої лікарні без направлень сімейного лікаря, без виписок та обстежень. Понад 90% йдуть саме цим шляхом. Таким чином, пілотні реформи перетворили дитячу клінічну лікарню (заклад третинного рівня) на «амбулаторну філію» первинної ланки, яка не справляється з лікуванням дітей. Натомість премії і доплати за такий «успіх» у роботі отримує керівництво центрів ПМСД!

А ліквідація єдиного в районі кабінету щеплень для дітей призвела до значного зниження показників вакцинації дитячого населення. Внаслідок цього і в нашому районі, і в області в цілому зростає поширеність карантинних інфекцій серед дітей. Зокрема, реєструються епідемічні спалахи захворюваності на кір. Призупинено поглиблені профілактичні огляди в дитсадках і школах, а також валеологічну просвітницьку роботу медиків в організованих дитячих колективах.

Суттєво погіршилися й показники здоров’я дорослого населення області. Зокрема, зросла захворюваність на пневмонію (у 2010 році в терапевтичному відділенні від цієї недуги померло 10 хворих, у 2014 році — 28), почастішали інсульти (186 випадків — 2010 р., 224 — 2014 р.), інфаркти (у 2014 р. — 65 випадків, померло —16 осіб), онкохвороби. На жаль, збільшилися показники інвалідності, позагоспітальної смертності, материнської і дитячої смертності від попереджуваних станів. Впродовж року в стаціонарі померло 10,3% осіб від усіх померлих у районі! У структурі причин смерті найперше місце посідає серцево-судинна патологія — 63%. Показовий приклад: за 4 роки з 65 осіб, які перенесли інфаркт міокарду, правильний діагноз сімейними лікарями був встановлений лише 4 пацієнтам і ще 6 — бригадою «швидкої».

Щорічно у півсотні жителів району діагностують туберкульоз, а його профілактичне виявлення не забезпечує повноти обстежень. Із 49 випадків уперше діагностованого у 2014 році туберкульозу майже половина (45%) — запущені форми. При цьому рівень туберкулінодіагностики по району за 2014 рік становив лише 6,5%. Кількість доз туберкуліну (1000), яку ми мали на початок 2014 року, не забезпечувала мінімальної потреби, тобто її не вистачало навіть тому контингенту дітей, які підлягали ревакцинації в 7-річному віці, та групам ризику. А коли наш центр ПМСД придбав ще 8 тис. доз туберкуліну наприкінці 2014 року, проводити туберкулінодіагностику вже було недоцільно через підвищення сезонної захворюваності на ГРЗ. Ось такі результати реформування і «покращення».
На вітер викинуто чимало коштів, списано гори паперу, почуто безліч образних епітетів до слова «реформи» — від «дороговартісний абсурд» до «геноцид українського народу». На мою ж думку, це була добре продумана терористична операція не лише проти жителів чотирьох регіонів, яким випало «щастя» першими відчути наслідки експерименту, а, передусім, проти майбутнього України — здоров’я її дітей.

Переустрій замість знищення

Втім сьогодні виникають інші запитання. Що заважає відмінити антинародний експеримент через рік після Революції гідності? Що заважає здійснити справжню реформу, спрямовану на збереження здоров’я народу? З її профілактичним спрямуванням, із поступовим запровадженням державного страхування, люстрацією корумпованих керівників у галузі. На базі РТМО набагато ефективніше можна об’єднати малопотужні міські та районні лікарні, провести адміністративну реформу, запровадити — в якості доповнення до державного фінансування охорони здоров’я — ще й додаткові джерела її фінансування тощо. Можна впроваджувати англійську, французьку, грузинську чи іншу модель, якщо буде встановлена персональна відповідальність за наслідки реформ, і якщо вони базуватимуться на національній концепції збереження здоров’я українців.

Reformo — латинський термін, що означає переустрій. Тобто реформи покликані не знищувати основи системи, а шляхом виважених і мудрих рішень впроваджувати її більш прогресивні та ефективні форми. Будь-яка реформа буде успішною, якщо в ній буде збережено баланс інтересів — економічна вигода для держави і кращі умови для людей, якщо вона буде зрозумілою і, головне, потрібною народу, якщо її проводитимуть професіонали. І якщо існуватиме експертна оцінка кожного напрямку реформ, їх постійний моніторинг і дієве реагування на помилки. Для здійснення змін потрібні кошти, законодавче підґрунтя, дорожня карта і «мости» для відходу — у разі, коли експеримент виявиться невдалим. А ще важливо, щоб за кожен крок реформ була передбачена відповідальність лідерів та виконавців, які чомусь 4 роки «дивились і мовчали та мовчки чухали чуби…»

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я