Запуск реформи охорони здоров’я мав відбутися влітку цього року, і тоді вже у 2016 р. усі бюджетні лікарні та поліклініки України набули б статусу комунальних або державних підприємств. Це наріжний камінь реформи команди Квіташвілі. У такий спосіб повинна вирішитися проблема з недофінансуванням медичної галузі, яка нині через відсутність грошей балансує на межі колапсу. Але доленосні законопроекти й досі не ухвалені. Кому ж на руку збереження чинної системи фінансових перерозподілів в умовах економічної кризи та доведення вітчизняної медицини до неминучої смерті?
Місце, де лежать гроші
Розробляючи медичні законопроекти, навколо яких здійнялося стільки галасу, що відволікає від суті проблем, реформатори мали на меті надати головним лікарям право самостійно розпоряджатися фінансами. А це значить — залучати спонсорів, легалізувати приховані платежі в самих лікарнях, що, за підрахунками МОЗ, становлять 60-70% усіх витрат на систему, перейти від фінансування лікарень за «ліжко-місце» до оплати за реально надані послуги. «Хороший лікар, до якого йдуть пацієнти, зароблятиме набагато більше, — пояснював задум Квіташвілі. — А грошові потоки будуть виведені з тіні».
Згідно з пропозиціями МОЗ заклади охорони здоров’я стали б автономними державними та комунальними підприємствами, що мали б рахунки в банках та вільно розпоряджалися б власним бюджетом, а також змогли б отримувати кошти від фізичних і юридичних осіб. Видатки з державного бюджету своєю чергою використовувалися б для закупівлі медичних послуг, а не для утримання застарілої інфраструктури, як це відбувається сьогодні.
Законопроекти передбачають заборону скорочення наявної мережі державних і комунальних закладів охорони здоров’я та їх приватизації, відстоюють збереження податкового статусу без збільшення податкового навантаження на прибуток.
До пакету реформ включені такі законопроекти, зареєстровані Кабінетом Міністрів у Парламенті:
- «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань охорони здоров’я» (реєстраційний номер 2309а);
- «Про внесення зміни до підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо удосконалення законодавства з питань охорони здоров’я» (реєстраційний номер 2310а);
- «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення законодавства України з питань охорони здоров’я» (реєстраційний номер 2311а).
Експертне управління Апарату Верховної Ради України у висновку рекомендує прийняти законопроекти в першому читанні. Відповідальність за опрацювання покладається на Комітет Верховної Ради України з питань охорони здоров’я.
Ці законопроекти — перша спроба змінити радянські принципи господарської діяльності медичних закладів — тричі безрезультатно виносилися на обговорення депутатів профільного Комітету Верховної Ради, починаючи з липня цього року.
Водночас саме нереформування галузі закидають Олександру Квіташвілі, питання про відставку якого було винесене на розгляд Верховної Ради 17 вересня: депутатський корпус голосував чотири рази, але так і не зібрав необхідної кількості голосів. Сам же Міністр у своїй промові заявив з трибуни Парламенту, що є патріотом нашої країни, і в будь-якій формі буде завжди підтримувати Україну й завжди готовий давати необхідні свідчення під час будь-яких судових розглядів. А потім він знову озвучив імена тих, хто входить до так званої медичної мафії і заважає реформуванню системи охорони здоров’я.
До списку вже відомих антиреформаторів — Ольги Богомолець, Олега Мусія та Оксани Корчинської — Міністр додав імена Тетяни Бахтеєвої, Ігоря Шурми (партія «Опозиційний блок»), Андрія Шипка (партія «Відродження»). Усі вони — члени Комітету Верховної Ради з питань охорони здоров’я.
О. Квіташвілі також заявив, що готовий виконувати свої обов’язки лише за однієї умови: «Якщо Парламент має бажання залишити мене на цій посаді, то треба міняти склад Комітету. Коли ж цього не станеться — я просто фізично не зможу нічого зробити, адже всі наші ініціативи блокуються. Це саботаж не проти мене — це саботаж проти країни і проти реформ».
Ату його, ату!
Розглянемо конфлікт у деталях. Отже, перше засідання Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я, де на порядку денному стояло питання з розгляду законопроектів, ініційованих МОЗ України, відбулося 15 липня. Було підтримано пропозицію першого заступника Голови Комітету, народного депутата Оксани Корчинської взагалі їх не розглядати. Підстава для відводу документів вражає: народний депутат заявляє, ніби на її адресу «надходять звернення від «спеціалістів», які виступають проти запропонованої О. Квіташвілі реформи». Імена фахівців не називалися, тому, чи були ті листи насправді, чи то анонімки за авторством затребуваних сьогодні «тролей», залишилось невідомим.
Нелюбов О. Корчинської до «грузинського міністра» виникла ще на самому початку його діяльності в Україні. Уже в квітні 2015 р. (а О. Квіташвілі отримав українське громадянство та розпочав виконання міністерських обов’язків у грудні 2014-го) наприкінці засідання профільного Комітету саме вона підняла питання про «необхідність проведення службового розслідування щодо керівництва МОЗ у зв’язку із ситуацією, котра склалася навколо реалізації державних програм із відправленням тяжкохворих людей на лікування за кордон». Тоді О. Корчинській допомагав поставити оновлений МОЗ на коліна відомий фахівець цього профілю й спеціаліст із замовних провокацій у суспільно-медичному секторі, керівник БФ «Пацієнти України» Дмитро Шерембей.
Й більшість депутатів Комітету проголосували за службове розслідування діяльності Міністра та його заступника, а Корчинська розпалилася так, що запропонувала проголосувати одразу ж… і за його відставку. І то правда: навіщо те розслідування, коли можна й так «завалити». На тому самому засіданні з’ясувалося — Голова Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я Ольга Богомолець на дух не переносить Олександра Квіташвілі. Вона заявила, що навіть зверталася особисто до Президента з проханням «викликати Міністра й розглянути питання непрацездатності Міністерства охорони здоров’я. І в присутності Національної ради реформ повідомила — Міністерство на сьогодні не виконує своїх функцій».
Процес розслідування аж ніяк не покращує ефективність роботи, бо перетворює чиновника на підозрюваного й до того ж краде дорогоцінний час. Кожен може уявити, скільки робочих годин було витрачено фігурантами на запити поважної комісії, розгляд підозр, звинувачень і вердиктів, щоб публічно і юридично грамотно відвести депутатські «пред’яви». Пізніше Квіташвілі скаже, що він був змушений «відстрілюватися та відбиватися кілька місяців».
Невдовзі (2 липня 2015 р.) Міністр подав заяву про звільнення, чим офіційно довів, що не відчуває страху перед розслідуванням та не має наміру гратися у підкилимні ігри й триматися за «золоте» крісло. Висловив готовність допомагати новому Міністру, який прийде після нього і провів відверті брифінги, пояснивши, що став жертвою непереможної корупційної системи. Його не здивувало, що хмари згустилися саме тоді, коли «у нас все готово для проведення закупівель нормальним, прозорим, цивілізованим європейським шляхом». «Я розумію: дуже багатьох товаришів хвилюють ті 4 млрд грн, які розподіляються під час закупівель ліків. Розумію, що багато товаришів, які засіли в системі охорони здоров’я, втрачають свої доходи. Розумію, коли Верховна Рада прийме наші закони, ці товариші втратять можливість продовжувати свою діяльність. Розумію: це їх останній бій проти першого і, я думаю, останнього шансу розпочати реформи охорони здоров’я», — сказав Міністр. Також О. Квіташвілі висловив підозру, що його опала пов’язана зі зменшенням кількості експертів у МОЗ, які визначають препарати для державних програм: «Шквал невдоволень піднявся після того, як ми змінили систему закупівель. На сьогодні одна експертна група визначає всі номенклатури препаратів за 19-ма державними програмами. Раніше 20 осіб у кожній групі приймали рішення й найчастіше — нелогічні. Найцікавіше — не було з кого спитати. Колективна відповідальність — це найгірша відповідальність. І система зацікавлена в її збереженні, щоб ніхто ні за що не відповідав. Ми хотіли провести зразкові, прозорі тендери. Планували запропонувати співпрацю прокуратурі, СБУ, МВС, Антимонопольному комітету».
А вже 15 липня — після першого «провалу реформ» на Комітеті — Міністр зібрав екстрений брифінг, де вперше заявив про спланований саботаж: «Це означає, що пані Богомолець і Корчинська, а також пан Мусій не хочуть реформ. Крапка. Це прямий саботаж і затягування процесу реформ». Тоді О. Квіташвілі висловив здивування, що саботаж інспірується з боку представників фракції «Блок Петра Порошенка». Поведінку окремих членів профільного Комітету він сприйняв немов удар у спину: «Але я — боєць, мене не зупинити, для мене — це справа честі. Я дав слово Президенту, Прем’єр-міністру, народу України, що проведу реформу, і я зроблю це», — наголошував він.
Також Квіташвілі зазначив, що альтернативний законопроект, про підготовку якого в ході засідання профільного комітету заявив Олег Мусій, не перешкоджає розгляду запропонованих Міністерством законопроектів. «Мусій хоче зареєструвати альтернативний законопроект. У нього було на це 17 місяців: 10 місяців на посаді Міністра і 7 місяців від початку року. Але чомусь альтернативний законопроект захотіли зареєструвати тільки сьогодні», — слушно зауважив він. Певно, законопроекти Квіташвілі треба будь-якою ціною затримати, навіть за допомогою процесуальної гри — саме такий напрошується висновок.
Один із членів профільного Комітету Костянтин Яриніч (а зараз у Комітеті серед незгодних з «лінією Богомолець» залишилося лише 2 (!) депутати — він та Ірина Сисоєнко) коментував ситуацію, не приховуючи емоцій: «Театр абсурду! Це ще м’яко сказано! Дякую Вам, шановна пані Голово!!! Тепер для мене достеменно ясно, хто дійсно блокує реформи! А ось медики й далі ходитимуть з простягнутою рукою». На його думку, саме Ольга Богомолець зробила все можливе для того, аби не допустити законопроекти до сесійної зали Верховної Ради. «Якщо найближчим часом законопроекти не будуть розглянуті Комітетом, винесення їх у сесійну залу Парламенту буде можливим не раніше жовтня цього року», — зазначив народний депутат.
Так і сталося. «На моє величезне здивування Олег Мусій і Ольга Богомолець як Голова Комітету зробили все можливе, щоб ми не встигли розглянути ці законопроекти, — розповідала про засідання Ірина Сисоєнко. — Ледь домоглася, щоб дали слово Міністру, який уже вдруге приходить на Комітет, аби доповісти про суть цих документів. Не розумію, навіщо декларувати бажання змін у сфері охорони здоров’я і при цьому робити все, щоб вони не відбувалися. До того ж, 7 із 12 членів Комітету підписали коаліційну угоду, у якій чорним по-білому прописано необхідність «самоврядування й автономності медичних установ шляхом надання їм статусу неприбуткових підприємств».
«Вони або не читали проекти, або просто хочуть на канікули», — це вже версія причин «першого блокування» від першого заступника Міністра охорони здоров’я Олександри Павленко. За її словами, штучне блокування обумовлювалося також наявністю сил, зацікавлених, щоб ринок медичних послуг залишався темним і корумпованим.
Голова ж профільного Комітету Ольга Богомолець із цього приводу дала короткий коментар: «Як головуюча на засіданні діяла винятково в рамках регламенту». Щодо змісту законопроектів — жодного слова.
Рух спротиву
19 липня за участю Міністра охорони здоров’я України, народних депутатів, професійної спільноти та представників громадськості в Українському кризовому медіа-центрі відбулася прес-конференція на тему: «Чому Парламент повинен якнайшвидше підтримати законопроекти про реформування медичних закладів». Її учасники заявили про необхідність якомога швидше нівелювати політичну складову конфлікту між МОЗ й окремими членами Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я.
Вгамувавши емоції, Олександр Квіташвілі закликав авторів альтернативного законопроекту з реформування медзакладів до спільної роботи: «Зараз необхідно реформувати систему. Потрібно зробити розрахунки, аби держава могла адекватно оплачувати медичні послуги для населення».
Альтернативний законопроект Мусія Міністр охарактеризував так: «Жодної альтернативи там немає — це на 95% той текст, який ми подали, із несуттєвими змінами».
На заході виступили представники медичної спільноти. Зокрема начальник Управління охорони здоров’я Одеської обласної державної адміністрації В’ячеслав Полянський заявив: «Сьогодні рівень готовності громадськості до старту медичної реформи найвищий, і якщо її не розпочати зараз, очікування суспільства будуть знівельовані. Я згоден з Міністром, що в нас абсолютно немає часу, адже потрібно привести мережу медичних закладів до нових умов фінансування, закупівлі послуг, забезпечення гарантованого обсягу медичної допомоги. Якщо ми не встигнемо це зробити в найближчі півроку, то на медичну галузь очікує серйозний соціальний регрес, що може призвести до повного розвалу системи надання медичної допомоги».
Підтримав цю думку й Голова Громадської ради при Міністерстві охорони здоров’я Максим Іонов: «Громадськість має шалену жагу до змін, і якщо ми цей процес припинимо, це дійсно стане поразкою. Дуже цінним є намагання Міністра працювати конструктивно».
«Запропонована МОЗ України реформа окрім усього іншого сприяє суттєвому зрушенню в питанні децентралізації, — додала головний експерт неурядової організації «Реанімаційний пакет реформ» Зоряна Черненко. — Більшість проблем лежить на місцевій владі. Закони МОЗ в аспекті децентралізації розставлять все по своїх місцях — це ті кроки, без яких ми не зможемо далі працювати».
21 липня Ірина Сисоєнко та Костянтин Яриніч звернулися до керівництва профільного Комітету ВР з вимогою терміново призначити наступне засідання Комітету задля розгляду законопроектів. Невдовзі Ольга Богомолець надала відповідь: скликання найближчим часом неможливе.
30 липня 2015 р. Громадська рада при МОЗ України провела відкрите засідання, піднявши болюче питання про старт реформи системи охорони здоров’я. У резолюції учасники відкритого засідання висловили своє занепокоєння темпами та станом впровадження реформ у сфері охорони здоров’я України. Вони відзначили, що «протидія окремих політиків унеможливлює впровадження реформ, залишає населення без необхідної медичної допомоги» та закликали створити єдину консолідовану платформу впровадження реформ у сфері охорони здоров’я. На думку Голови Громадської ради Максима Іонова, конфліктну ситуацію створено саме для «відволікань та розхитування» замість реального вирішення медичних проблем.
2 вересня (майже через два місяці після того, як Кабінет Міністрів України вніс до Верховної Ради пакет законопроектів) — у Комітеті проходить ще одне засідання, присвячене їх розгляду. Голова Комітету О. Богомолець посилається на зауваження обласних департаментів охорони здоров’я й продовжує блокування. Ірина Сисоєнко охарактеризувала цей захід з їдким сарказмом: «Керівництво, як і минулого разу, «дуже конструктивно» розглянуло пакет реформ, «так і не заслухавши звіт начальника транспортного цеху». Кілька осіб бажають поховати документ, над яким працювало багато людей, у тому числі фахівці з організації «Реанімаційний пакет реформ», юристи кращих юридичних компаній України, лікарі». Також депутат відкрито заявила про пресинг незгодних з лінією відомої «комітетської трійки»: «Мені сьогодні запропонували змінити Комітет — мабуть, заважаю «працювати». Звинуватили в лобіюванні Міністра і взагалі всього МОЗ».
9 вересня оприлюднено звернення керівника програм з питань охорони здоров’я, освіти, соціального захисту та вразливості внаслідок конфлікту Представництва Світового банку в Україні Паоло Карло Беллі, у якому він наголошує на неприпустимості зволікання із проведенням реформи, закликає до її якнайшвидшої реалізації та чітко зазначає, що «найбільш песимістичним сценарієм є заморожування сьогоднішнього стану системи охорони здоров’я». «Чергове подальше відкладання початку змін у цій життєво важливій сфері дуже швидко призведе до повного колапсу системи охорони здоров’я, яка вже довгий час страждає від дефіциту фінансових ресурсів і незадовільного менеджменту», — констатував керівник програм з питань охорони здоров’я Представництва Світового банку. — Кращим виходом із ситуації, що склалася, було б прийняття в першому читанні поданих Кабінетом Міністрів України законопроектів і негайне їх доповнення й удосконалення на етапі підготовки до другого читання».
Хвацька трійця
Давайте ще раз придивимося до головних антиреформаторів, щоб зрозуміти, чим саме продиктовані їх дії — турботою про народ, завдяки волевиявленню якого вони потрапили до Парламенту країни, чи іншими мотивами. Номер перший — Ольга Богомолець. Номер другий — Олег Мусій, який донедавна входив у фракцію «Блок Петра Порошенка» і у своїй революційно-цирковій манері вийшов із президентського блоку, попрощавшись з однопартійцями так само манерно, як свого часу з’ясовував стосунки з Прем’єр-міністром з приводу свого нібито незаконного звільнення. Тепер у заявах Мусія вже не тільки Яценюк, а й Порошенко — головні вороги країни. Мусій продовжує грати роль «воїна світла», яка йому припала до душі та, мабуть, і до кишені, недарма від сили силенної його портретів з орієнтацією на третій Майдан потерпає столиця. У всій Верховній Раді не знайдеш більш підходящої фігури, яка б взялася відповісти Яценюку і Квіташвілі завзято й агресивно, як особистим ворогам. Якість відповіді, здається, нікого не турбує: з моменту реєстрації та донині навіть соратники Мусія вважають «альтернативний законопроект» дуже сирим, і на останньому засіданні профільного Комітету його було повернуто автору на доопрацювання.
Від Ольги Богомолець також не почули фахової критики законопроектів Квіташвілі — у чому саме неконструктивність тих чи інших позицій? Натомість її увага концентрується на всіляких «побічних явищах»: то на результатах розслідування команди Квіташвілі, то на виправданні свого негативного ставлення до кожного кроку «грузинського історика» в Міністерстві. Хоча відсутність медичної освіти Квіташвілі Голову профільного Комітету раніше не турбувала — варто лише згадати, з якою надією вона поглядала на новоспеченого Міністра під час презентації своєї «епохальної» програми «25 кроків до щастя», котру медики влучно охрестили «25 років до щастя». Тоді Ольга Богомолець настільки вірила у Квіташвілі, що навіть запропонувала замінити всіх столичних головних лікарів грузинськими медиками. Не виправдав Олександр сподівань старшої товаришки — надто швидко зрозумів причини кризи української медицини, ще й винайшов способи навести лад! Не чекала Ольга Вадимівна такого, ой, не чекала… От і довелося консолідуватися з професійним революціонером Олегом Степановичем, якому що наступати — бігти, що відступати — бігти.
Але справжньою окрасою хвацької трійці є Оксана Корчинська — номер третій. Усім добре відомий її кумир і натхненник — легенда національного радикалізму Олег Ляшко, Радикальна партія якого також перейшла в опозицію до чинної влади. Показово, що в день розгляду питання Квіташвілі із закликом (з місця) звернутися до Генеральної прокуратури України, щоб та взяла під контроль всю команду Міністра, виступив член Радикальної партії Мосійчук, якого в той таки день та сама Генпрокуратура вивела з Парламенту під білі рученьки. Його коротка депутатська кар’єра закінчилася звинуваченням у банальному хабарництві. Чому злодії гучніше за всіх кричать: «Хапай злодія»?..
У пресі повідомлялося, що фінансові нитки клубка «Мусій — Богомолець» ведуть до генія медичних тендерів, відомого представника фармацевтичного ділового світу Петра Багрія. Також відслідковується зв’язок Багрія з Оксаною Корчинською: фінансований Багрієм кишеньковий Благодійний фонд «Пацієнти України» Дмитра Шерембея, вочевидь, перебуває під депутатським протекторатом О. Корчинської. Також у Комітеті на благо «групи Багрія» працює нардеп від партії «Відродження» Андрій Шипко. Тож хвацька трійця має всі шанси перетворитися на квартет однодумців, котрому під силу лобіювати будь-яке потрібне «господарю» рішення.
Парламентські слухання, чи агонія стрілочниці
16 вересня на сайті МОЗ з’явилося повідомлення: Комітет Верховної Ради України з питань охорони здоров’я втретє відхилив законопроект Міністерства щодо автономізації медичних закладів, давши негативний висновок.
«Finita la comedia, господа!!! Маски сняты, спектакль окончен! — підсумував Костянтин Яриніч. — «Найбільша патріотка вітчизняної медицини» у своєму головуванні вже дійшла до того, що неугодним депутатам — членам Комітету (під «неугодними» я розумію тих, хто хоче змін у країні та не саботує позитивні напрацювання) уже навіть не надають права висловитися під час обговорення! Це дозволено тільки обраним! Навіть після того, як Міністр Квіташвілі, що, до речі, спеціально відклав важливі справи у Вільнюсі, у сотий раз підтвердив і навіть надав письмове запевнення, що всі так звані камені спотикання, на кшталт перетворення медичних закладів в акціонерні товариства чи товариства з обмеженою відповідальністю, розміщення бюджетних коштів на рахунках у комерційних банках, до другого читання будуть усунуті, компанія представників «Опозиційного блоку» разом із Головою Комітету та її першою заступницею не заспокоїлися…»
Так, не заспокоїлися. Після провальних голосувань за відставку Квіташвілі Ольга Богомолець, не змирившись з поразкою, 17 вересня у своєму офіційному блозі вже виступила з програмною заявою: «Україні потрібні Парламентські слухання щодо реформи охорони здоров’я». Той, хто сіє вітер, завжди пожинає бурю. А буря, навіть у форматі Парламентських слухань, завжди може вийти з-під контролю — на відміну від Парламентського Комітету, задавленого хвацькою трійцею (чи квартетом?)
Богдан КОНОВАЛОВ, спеціально для «ВЗ»
Прямою мовою
Народний депутат, заступник Голови Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я Ірина Сисоєнко (Об’єднання «Самопомоміч»): «Кожна людина, кожен пацієнт і медичний працівник чекають на поліпшення, які були задекларовані й обіцяні владою. Тому позиція щодо свідомого блокування розгляду законопроектів у сфері охорони здоров’я є відкритим протистоянням суспільному інтересу. Сьогодні пріоритетним має бути захист прав наших громадян і ми повинні докласти максимум зусиль для реалізації цих законодавчих ініціатив. Це принципова позиція фракції «Об’єднання «Самопоміч».
Голова Громадської ради при МОЗ України Максим Іонов вважає атаку на Квіташвілі підступною й політично вмотивованою, а протистояння між МОЗ і Комітетом ВР — безглуздою конфліктною вакханалією: «Низка народних обранців з непомірними амбіціями, які претендують на звання «медичних лідерів» нації, з відвертим почуттям своєї виняткової обраності прийняла рішення остаточно заблокувати реформу системи охорони здоров’я в Україні.
Комітет Верховної Ради України з питань охорони здоров’я подекуди представлений амбітними та безпринципними персонами, які займаються дешевим самопіаром і перетворили його у своєрідний «трибунал». Це позначається на ефективності роботи Комітету й поглиблює катастрофічний стан системи охорони здоров’я.
Нинішня ситуація в галузі вже фізично не може залишатися status quo. Заважає стіна непорозуміння».
Народний депутат, член Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я Костянтин Яриніч (фракція «Блок Петра Порошенка): «На ці законопроекти довго очікувала вся країна. Багато людей звинувачували Міністра охорони здоров’я і Кабінет Міністрів у бездіяльності. Однак, враховуючи надзвичайну важливість медичної галузі, цю затримку із внесенням законопроектів до Верховної Ради можна зрозуміти. Хочу звернути увагу, що і Бюджетний, і Податковий комітети, добре розуміючи важливість, пріоритетність і необхідність внесених Кабінетом Міністрів законопроектів, розглянули їх за першої можливості, запропонувавши свої правки та загалом бачення цього процесу. Певними провокаторами, у тому числі з профільного Комітету, було зроблено все для зриву роботи щодо зазначених документів. Це було їх завдання, якому Міністр уже дав свою оцінку в ЗМІ.
Отже, ситуація на сьогодні така: відтерміновано реформу охорони здоров’я, немає можливості рухатися далі. Тобто фактично ми втратили не менше ніж 4-5 місяців, і знову зацікавлені сторони будуть звинувачувати в цьому МОЗ, що абсолютно не відповідає дійсності. Таке дійство я розцінюю винятково як спровокований і спеціально розіграний сценарій, у якому кожен мав свою роль. На жаль, у цьому сценарії брали участь і члени коаліції. Мене дивує блокування процесу всередині фракції «Блок Петра Порошенка», членом якої є пані Ольга Богомолець. Або це боротьба за посаду, або ж проти реформ в Україні. Особисто я розглядаю це як боротьбу проти реформи.
Я цілком поділяю думку Міністра в тому, що відбувається свідомий саботаж і затягування процесу реформування охорони здоров’я! Більшість членів профільного Комітету керуються принципом «чим гірше, тим краще». Уже не перший місяць у роботі Комітету я бачу виинятково подвійні стандарти та нахабне лицемірство. Вважаю, що Президент України Петро Порошенко повинен належним чином відреагувати на ситуацію, що склалася в Комітеті та взяти цей процес під особистий контроль. У зв’язку із цим закликаю заступника Глави Адміністрації Президента Дмитра Шимківа долучитися до згаданої справи та модерувати процес розгляду альтернативних законопроектів, покликаних реформувати медичну галузь».
Нацрада реформ при Президентові України запропонувала невідкладно прийняти законопроект з автономізації лікарень: «З метою виконання коаліційної угоди та початку реформи охорони здоров’я в 2015 році пропонуємо внести законопроекти про автономію лікарень на голосування як пріоритетні на найближчий пленарний тиждень, і в разі прийняття в першому читанні розробити й внести компромісні поправки до другого читання».