Реклама лікарських препаратів — тема вибухонебезпечна. Будь-яка спроба повернути цей процес у правове поле призводить до потужної відсічі з боку як мас-медіа (у першу чергу телебачення), так і представників фармацевтичного ринку. Комітет Верховної Ради України з питань охорони здоров’я вже кілька разів подавав законопроекти, які мали б обмежити поширення реклами ліків, заборонити участь лікарів у рекламних роликах, акцентувавши увагу на шкідливості самолікування. Передостанню спробу було здійснено майже п’ять років тому. Але тоді на авторів законопроекту звалилася хвиля звинувачень і критики, у тому числі й від колег-парламентарів, а реклама фармпродукції вкотре підтвердила свою недоторканність.
Тим часом «заборону реклами лікарських препаратів» передбачають і один із пунктів Коаліційної угоди, і черговий законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами лікарських засобів» (№3246), котрий зараз перебуває на узгодженні в парламентських комітетах. Ним пропонується заборонити рекламу лікарських засобів на телебаченні, у друкованих та інших ЗМІ. Але її вільно можна розміщувати в спеціалізованих, наукових, профільних виданнях, які адресовані медпрацівникам, вченим, фармацевтам. Також рекламні технології не заборонені на тематичних конгресах, виставках, конференціях, тренінгах тощо.
У комітетах документ активно обговорюється. До голосування в сесійній залі народні депутати мають визначитися: кому на цьому етапі їм вигідніше сподобатися — власникам телеканалів чи електорату. Важливим є й той факт, що витрати на рекламу закладаються у вартість ліків і, як стверджують експерти фармринку, становлять 15-25% роздрібної ціни, а в деяких випадках сягають 40%.
Ціна «рекламного питання» обчислюється шестизначними цифрами. Протягом останніх п’яти років саме фармринок був найщедрішим замовником реклами на телебаченні. Особливо в 2014-2015 р., коли криза завдала відчутного удару рекламному бізнесу.
Статистика свідчить, що за цей час частка реклами лікарських препаратів на телебаченні зросла з 15% до 22%, а в інших ЗМІ — до 25%. Лише телевізійні магнати за 2015 рік заробили на чужому горі 7,2 млрд грн (принаймні, за прайсами).
Звісно ж, структури, зацікавлені в рекламі ліків, відстоюватимуть чинні правила гри. Тим більше, що механізм лобіювання бізнес-інтересів давно відпрацьований. Наводяться «залізні» аргументи: реклама ліків забезпечує незалежність ЗМІ та спрямована на підтримку національних фармвиробників…
Але такі самі аргументи використовували під час обговорення питання заборони реклами алкоголю й тютюнових виробів. Проте, як виявилося, зникнення реклами пива і сигарет з телеекранів не призвело до колапсу.
На жаль, заклики звертатися до лікарів у період епідемії грипу не вплинули на процес самолікування: люди масово скуповували те, що «допомогло» вилікуватися від грипу і застуди героям рекламних роликів. Результат — навіть у «високоосвіченій» столиці було зафіксовано 60 випадків смерті від цього захворювання.
Сьогодні довірливих глядачів «лікують» від усього: головного болю й кольок, серцевого нападу та каменів у нирках, навіть від таких тяжких захворювань, як вірусний гепатит та ВІЛ-інфекція/СНІД. На багатьох телеканалах довгий час крутилася реклама препарату, що нібито допомагає здолати 27 вірусних захворювань.
Ось і під час обговорення законопроекту про заборону реклами ліків у Комітеті з питань охорони здоров’я думки депутатів розділилися, але зрештою більшістю голосів було ухвалено рішення про направлення законопроекту на розгляд у сесійну залу.
До речі, супротивники заборони посилалися на досвід європейських країн, де реклама ліків посідає помітне місце і на телебаченні, і в інших мас-медіа. При цьому депутати «забували», що в ЄС існує суворий поділ на рецептурні та безрецептурні препарати. Той, хто, буваючи за кордоном, хоч раз намагався придбати рецептурні ліки без рецепта, знає: немає жодного шансу це зробити. В аптеках продаються лише безрецептурні препарати — різноманітні біодобавки, вітаміни, засоби гігієни, косметики тощо. Усе це дозволяється рекламувати, але на рецептурні препарати — табу.
Результат голосування залежить від багатьох чинників. На горизонті знову маячать вибори. Чи багато депутатів наважаться сказати «ні» потенційним спонсорам і лідерам рекламного ринку?
За матеріалами інтернет-виданнь Racurs.ua та «Українська правда»