Вінничина: «Хмарна» медицина — на часі

1169

Перші випускники навчальних курсів за програмою IgiMED

Уже за місяць на Вінниччині запрацює спеціальна інформаційно-облікова система IgiMED, покликана поліпшити якість надання медичних послуг. Додатком, який допоможе обліковувати хворих і зберігати інформацію у так званому віртуальному сховищі, користуватимуться лікарі екстреної медичної допомоги та медицини катастроф. Електронна система обліку пацієнтів розроблена за сприяння волонтерів громадської організації «Мольфар».

Ідея з передової

VZ 35-36_2016_Страница_18_Изображение_0001Юлія ВОТЧЕР, Голова громадської організації «Мольфар»
Ідея створити такий інформаційний продукт для медиків виникла на передовій. Я була свідком того, як лікар відправляв пораненого з передової в мобільний госпіталь. Знаєте, де він записував його дані? У звичайному блокноті! На клаптику паперу просто був напис: «Рудий». Коли я запитала: «Рудий — це його прізвище чи позивний?», мені відповіли: «Ні, просто у нього волосся руде…»

Під час транспортування втрачається інформаційний зв’язок між медиками на передовій і лікарями фронтового госпіталю, не кажучи вже про центральні медичні заклади, які діють глибоко в тилу. Потрібна була система, яка забезпечувала б облік поранених. Щоб її створити, ми звернулися до програмістів. Розробили програму, котрою може користуватися кожен лікар. Вона містить усі протоколи лікування, базу необхідних препаратів, які слід використовувати в тій чи іншій ситуації. Це дає змогу лікарям займатися не паперовою звітністю, а лікуванням людей.

Замість звітів — планшет

VZ 35-36_2016_Страница_18_Изображение_0002Катерина САВЧУК, координатор проекту інформаційно-облікова система IgiMED
Коли програма була відпрацьована, ми спробували домовитися про її впровадження безпосередньо в зоні АТО — серед військових медиків. Але, окрім схвальних відгуків від Міністерства, більше нічого не отримали. Порозуміння знайшли на місцевому рівні. Керівництво Вінницьких облдержадміністрації та міської ради, Департаменту охорони здоров’я ОДА підтримали наш проект і запропонували впровадити його в систему екстреної медичної допомоги. У липні ми розпочали навчання першої групи медиків, які працюють на швидкій. За десять днів практичний курс пройшли перших 150 осіб.

Програма досить проста в користуванні. Її суть полягає в тому, щоб систематизувати відомості про пацієнтів. Лікар формує електронну картку хворого і передає всі дані з планшета або стаціонарного комп’ютера у так звану хмару. Якщо детальніше, то все відбувається так: пацієнт дзвонить на швидку, диспетчер вводить відомості про нього та передає їх у «хмару». Система визначає найближчі до пацієнта бригади швидких і переадресовує виклик. Бригада отримує інформацію з усіма даними та зберігає їх. Процес передачі інформації займає кілька секунд. Після огляду пацієнта, надання йому медичної допомоги лікар уводить на своєму планшеті додаткову інформацію та переадресовує її у лікарню. Інформація випереджає доправлення хворого до медичного закладу, що дає змогу черговим лікарям підготуватися до приїзду бригади швидкої.

Завдяки програмі лікарі будуть звільнені від писанини, стосів звітів і протоколів, які їм доводиться щодня заповнювати. А отже, збільшиться продуктивність праці та поліпшиться якість медичної допомоги.

Усе під руками

VZ 35-36_2016_Страница_18_Изображение_0003Тетяна КУЗЬМІНА, головний лікар Жмеринської станції ЕМД, учасник навчальної програми
Ця програма забрала з нашої роботи все непотрібне, залишилося лише необхідне — система підказок та автозаповнення. Великим плюсом є можливість роздрукувати документи у формі, затвердженій МОЗ. Звіти формуються автоматично. Усі дані зберігаються і завжди під рукою. Починаєш набирати назву захворювання — система вже видає підказку, й одразу з’являються потрібна форма та протокол лікування. Усе під руками. Якщо в аптечці фельдшера немає потрібних ліків, одразу пропонуються аналоги з дозуванням. Уся внесена інформація зберігається автоматично. Залишається тільки роздрукувати звіт, і можна їхати до наступного хворого. Головне — перебувати в мережі інтернет, але зараз це — не проблема.

Треба було не вчора, а ще позавчора

VZ 35-36_2016_Страница_18_Изображение_0004Анатолій ПІРНИКОЗА, головний лікар ТМО «Вінницький обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф»
Нинішній порядок надання медичної допомоги застарілий, він ґрунтується ще на системі Семашка, якій уже понад сто років. А ми живемо у світі інформаційних технологій, і впроваджувати їх у медицину потрібно було не вчора, а ще позавчора. Медицина вимагає нових ідей, нових порядків. Тому надання медичним закладам нового програмного забезпечення, яке б допомогло спростити роботу лікарів, звільнити їх від зайвої писанини й забезпечити надійність збереження інформації про пацієнта у «хмарі», — як ніколи, на часі.

Впровадження інформаційно-облікової системи IgiMED стало можливим завдяки спільним зусиллям громадської організації «Мольфар» та влади. Ще до Майдану в рамках державного проекту «Вчасна допомога» було закуплено понад сто планшетів для лікарів швидких нашого ТМО. Але використовувати їх без програмного продукту було неможливо. Зараз програмісти встановлюють на планшети інформаційний додаток, підключають до системи, а волонтери навчають лікарів працювати з ним.

Велике значення має і той факт, що система буде встановлена безкоштовно. Поки що її використовуватимуть лікарі трьох станцій екстреної медичної допомоги: Жмеринської, Хмільницької та Могилів-Подільської. Вони співпрацюватимуть із 15 лікарнями. Окрім того, що це програмне забезпечення дасть змогу лікарям не витрачати великої кількості часу на заповнення документації, ми щодня матимемо перед очима статистику: скільки хворих було доправлено до лікарень, з якими захворюваннями тощо. У періоди епідемій грипу та ГРВІ це сприятиме швидшій передачі даних до санітарно-епідеміологічної служби, ретельнішому контролю за ситуацією. А спираючись на чіткі статистичні дані, зможемо формувати бюджет на наступний рік відповідно до потреб.

Загалом у рамках проекту навчальною програмою планується охопити 800 медиків, які працюють на швидкій. Завдяки йому служба ЕМД Вінницької області отримає безкоштовно програмний продукт, вартість аналогів якого — близько 250 дол. за одне робоче місце лікаря. Поки що проект електронної реєстрації впроваджується на Вінниччині. На черзі — Івано-Франківська, Чернівецька та Рівненська області.

Олеся ШУТКЕВИЧ, спеціально для «ВЗ», м. Вінниця

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я