Департамент охорони здоров’я Київської міської держадміністрації закуповує для онкохворих чорнобильців препарати з недоведеною клінічною ефективністю. Усього на придбання таких «ліків» чиновники запланували витратити 703 тис. грн.
Про це Центру протидії корупції стало відомо з документації оголошеного в системі ProZorro тендеру. Відповідно до неї для лікування онкологічної патології в найбільш постраждалих унаслідок Чорнобильської катастрофи громадян чиновники КМДА мають намір закупити 11 препаратів, 7 із яких взагалі не є лікарськими засобами, а біологічно активними добавками, вітамінами або амінокислотами, і лише один — антибіотиком. Жоден із цих засобів не використовується для лікування онкологічних захворювань — їх немає у вітчизняних та міжнародних протоколах.
«Усі без винятку препарати, які хочуть закупити для онкохворих чорнобильців, не мають нічого спільного з лікуванням раку, — стверджує Андрій Безносенко, головний лікар Національного інституту раку. — По суті, лише один препарат з 11 найменувань — антибіотик, який іноді використовується при хіміотерапії та після операцій з видалення злоякісних пухлин. Усі ж інші — супровідні засоби, їх ефективність не доведена жодними дослідженнями, що ґрунтуються на принципах доказової медицини».
Наприклад, чиновники мають намір придбати для киян депротеїнізований гемодериват із крові телят, відомий під торговою назвою «Актовегін». Цей препарат не зареєстрований у жодній розвинутій країні як лікарський засіб. Він також відсутній у переліку ліків для використання в США та країнах ЄС.«Українське законодавство сьогодні дозволяє закупівлю за бюджетні кошти препаратів без клінічно доведеної ефективності, — розповідає Вікторія Тимошевська, лікар, керівник програми «Громадське здоров’я» Міжнародного фонду «Відродження». — Фактично лікарі можуть замовляти будь-які засоби, керуючись власним досвідом використання або застарілими принципами та не пояснюючи, навіщо вони потрібні в лікуванні. У такий спосіб замовляються не життєво необхідні для пацієнта препарати, а ті, що нав’язуються представниками фармацевтичних компаній… Тому замість хіміотерапії, яка потрібна для лікування онкологічної патології, КМДА замовляє хворим на рак пігулки для травлення, вітаміни чи БАДи, які не використовуються у світі, адже не мають доведеної клінічної ефективності. Лікарі називають такі препарати фуфломіцинами».
За словами юриста Центру протидії корупції Олени Щербан, вирішити проблему може запровадження єдиного національного переліку лікарських засобів, куди будуть внесені препарати із доведеною ефективністю, а не всі підряд, як це відбувається зараз. «Нині Національний перелік основних лікарських засобів і виробів медичного призначення складається практично з усіх ліків, зареєстрованих в Україні. Тому заклади охорони здоров’я за гроші державного чи місцевого бюджету можуть закуповувати препарати, незважаючи на їх фармакоекономічну доцільність, і заробляти на цьому, отримуючи грошове заохочення від представників виробників подібних ліків», — сказала О. Щербан.
За матеріалами УНІАН