Комітет Верховної Ради України з питань охорони здоров’я 19 травня провів круглий стіл на тему: «Створення госпітальних округів в Україні: проблеми та шляхи вирішення», участь у якому взяли понад 200 представників органів місцевого самоврядування і працівників охорони здоров’я з усіх куточків України, котрі висловили невдоволення з приводу впровадження зазначеної реформи. На жаль, представники МОЗ проігнорували захід, незважаючи на офіційне запрошення.
Під час круглого столу обговорювали не саму концепцію створення госпітальних округів (більшість ставиться до неї цілком прихильно), а те, як вона втілюється на практиці — без урахування особливостей того чи іншого регіону й відповідної законодавчої бази. У кожного населеного пункту з цього приводу свій біль, своя локальна проблема. Наприклад, Голова постійної депутатської комісії Вараської міської ради з питань охорони здоров’я (Рівненщина) Дмитро Ющук прийшов на засідання з єдиним проханням — допомогти громаді зберегти медико-санітарну частину, яка обслуговує майже 8 тис. працівників Рівненської атомної електростанції. «Нас хочуть приєднати до госпітального округу (ГО) з центром у м. Сарни. Ми проти, оскільки бажаємо залишити цю спеціалізовану медико-санітарну частину для потреб співробітників Рівненської АЕС. Якщо це неможливо зробити в рамках зазначеного ГО, ми виступаємо за те, щоб у Рівненській області було створено ще один округ із центром у м. Вараш», — озвучив перед членами Комітету позицію громади Д. Ющук.
Івано-Франківську область цікавить інше, але не менш важливе питання: чому настільки різняться між собою реальність і розрахунки МОЗ. Зокрема Голова Долинської районної ради Івано-Франківської області Іван Данилів під час виступу поскаржився: їх район внесли до Калуського ГО, незважаючи на те, що до складу району входять 54 населені пункти, 39 із яких мають статус гірських. «Департамент охорони здоров’я Івано-Франківської облдерж-адміністрації, подаючи в МОЗ розпорядження про створення 5 ГО, порушив Постанову КМУ №932, адже відстань від лікарняного закладу, що є центром ГО, до деяких населених пунктів Долинського району становить понад 80 км, а враховуючи стан автомобільних доріг, розрахунковий час прибуття автомобіля до місця призначення — приблизно 1 година 40 хвилин. Це суперечить зазначеній Постанові й знижує доступність медичної допомоги для частини населення району», — наголосив І. Данилів.
Також представники місцевого самоврядування стурбовані тим, що медичні заклади, які не стали центрами ГО, залишаться без медичної субвенції з державного бюджету. «З 1 січня 2018 року автори медичної реформи планують ліквідувати медичні субвенції для медичних закладів на місцях. Так, вони говорять, що лікарні не закриватимуться. Мовляв, розвивайтеся, створюйте нові відділення. За відсутності медичної субвенції всі кошти з місцевих бюджетів ітимуть на потреби медицини, а інфраструктуру регіону розвивати не буде з чого», — наголосив Голова Ладижинської міської ради (Вінниччина) Валерій Коломєйцев.
Заступник Міністра охорони здоров’я Павло Ковтонюк з приводу цього сказав, що вже у 2018 році МОЗ розраховує на збільшення державного фінансування медичної сфери. Міністерство фінансів публічно підтверджувало готовність шукати шляхи збільшення бюджетів тих галузей, що реформуються. Але шукати — ще не означає знайти…
За результатами засідання круглого столу Голова профільного Комітету ВРУ О. Богомолець під час пленарного засідання ВРУ 24 травня звернулася до Прем’єр-міністра України В. Гройсмана з проханням не допустити нехтування думкою громадян з боку Міністерства. «Команда МОЗ і досі не розробила жодних підзаконних актів щодо функціонування ГО: не розроблені плани госпітальних рад, плани реструктуризації установ у межах ГО, не підготовлені документи з формування бюджетів ГО», — зазначила нардеп.
Тетяна КОЛІСНИК, «ВЗ», та за матеріалами ІА «УНІАН»