Комплексні зміни системи реабілітації: з чого починати?

1208

Проблеми розвитку системи реабілітації в Україні накопичувалися десятиліттями, вирішувати ж їх доводиться у стислі терміни — таку вимогу висуває життя. Який має бути план дій?

Ігор МИСУЛА, завідувач кафедри медичної реабілітації Тернопільського державного медичного університету ім. І. Я. Горбачевського, Голова науково-методичної комісії МОН України з охорони здоров’я і соціального забезпечення
В Україні згідно з даними статистики налічується близько 3 млн інвалідів і 12 млн пенсіонерів та пацієнтів із хронічним перебігом захворювання. Серцево-судинні й судинно-мозкові хвороби є причиною майже двох третин усіх випадків смерті та третини випадків інвалідності. Показник смертності при судинних захворюваннях головного мозку за останні 15 років збільшився на 18%.

Зростає частота хвороб, які призводять до зменшення тривалості життя, смертності, інвалідності. Також погіршуються умови праці населення, збільшуються екологічні ризики. Відтак пріоритетного значення набуває медична реабілітація пацієнтів із хронічним перебігом зах­ворювань, після перенесених хвороб, інвалідів (у тому числі й дітей), осіб похилого та старечого віку.

Знову «не в ногу»?

За останні двадцять років світові уявлення про відновлення, корекцію та підтримку рухової діяльності людини принципово змінилися, але, на жаль, не в Україні. Зокрема, це засвідчила місія з питань реабілітації ВООЗ, яка працювала в Україні у 2015 році й дійшла висновку: у нашій державі відсутня цілісна система реабілітації, а також система професійної підготовки відповідних фахівців. Було констатовано, що в Україні на відновному етапі застосовують надмірну кількість лікарських засобів, котрі не справляють ефективного реабілітаційного впливу, та фізичні вправи, які не забезпечують досягнення бажаної мети. Хворого передають з одного етапу реабілітації на інший, котрі фактично дублюють один одного. Крім того, комісія ВООЗ наголосила, що реабілітаційні послуги в Україні надають переважно на курортах, а вітчизняне законодавство, яке регулює питання реабілітації, є фрагментованим і не координує міжвідомчих аспектів. Зокрема, питаннями реабілітації займаються два міністерства — охорони здоров’я та соціальної політики, але тісної взаємодії між ними на сьогодні не існує. Також комісія ВООЗ вказала на невідповідність кадрового забезпечення галузі світовим і європейським стандартам. Це саме стосується й підходів до реабілітації та визначення обмеження життєдіяльності пацієнтів. Зазначені виснов­ки зарубіжних експертів особливо актуально звучать в умовах збройного конфлікту на Сході України, адже нині маємо 9 тис. поранених військових, 98% учасників АТО потребують психологічної допомоги, як і 100% населення, котре перебуває в зоні конфлікту.

На тлі вказаних проблем особливо помітними стають недоліки відновного лікування в Україні. Але їх не вдасться вирішити, не змінивши систему реабілітації в цілому.

На жаль, в Україні реабілітаційний процес не є пацієнторієнтованим. Коли у світі реабілітація здійснюється відповідно до міжнародної класифікації функціонування, то в Україні її не дотримуються. Як приклад: у хворого з травмою хребта може бути не одна, а кілька проблем, зокрема порушення координації рухів чи діяльності серцево-судинної, дихальної систем, травного тракту тощо. Тож такому пацієнту потрібно надавати реабілітаційну допомогу не лише з приводу порушень хребта (тобто за одним основним діагнозом), а відповідно до його функціонального стану в цілому — така вимога міжнародної класифікації функціонування. До того ж почасти хворого треба вчити не лише рухатися, а й самостійно їсти, одягатися тощо. Лікар цього не зможе зробити сам — пот­рібні різні фахівці.

Проблема номер один

Можна планувати багато змін, але всі вони впиратимуться у відсутність кадрів. У світі реабілітацією зай­мається велика кількість фахівців, в Україні ж спеціальності «Медична реабілітація» узагалі не було, хоча відповідна наукова спеціальність існує. От і займаються реабілітацією фізіотерапевти, неврологи, травматологи й усі «дотичні» фахівці.

Наприклад, у Канаді на 35 млн населення працюють 25 тис. фізіотерапевтів і 9 тис. ерготерапевтів, а в Україні — 160 фізіотерапевтів і 2 ерготерапевти! Чи ж можна швидко надолужити згаяне? Адже кількість пацієнтів, які потребують термінової реабілітації, дедалі збільшується, і вони чекати не можуть!

Добре, що у серпні 2016 року в Національний класифікатор професій було внесено нові спеціальності «Лікар фізичної та реабілітаційної медицини», «Фізичний терапевт» й «Ерготерапевт». А в листопаді 2016 року були затверджені кваліфікаційні характеристики цих фахівців, видано Наказ МОЗ щодо введення їх у штат лікарень. Раніше фахівці з фізичної реабілітації працювали в медичних закладах лише на посадах інструктора з лікувальної фізкультури чи медсестри з лікувальної фізкультури і не могли реалізувати свої професійні навички сповна. Нині чинна нормативна база в цьому нап­рямку вдосконалюється, ініційовано запровадження міжнародної класифікації функціонування та перепрофілювання закладів охорони здоров’я в реабілітаційні центри.

Такі кроки сприятимуть вирішенню кадрових питань у майбутньому. Утім, для досягнення успіху потрібні не лише окремі кроки, а й цілісні, комплексні зміни. Не менш важливо правильно спланувати їх послідовність. На мою думку, слід починати з формування єдиного органу державної влади, який координуватиме роботу всіх міністерств і відомств з питань реабілітації та реалізації державної програми реабілітації. Також на часі запровадження нових освітніх програм і навчальних планів, стандартів, визнаних міжнародною професійною спільнотою, а також нових моделей реабілітаційних послуг.

Свого часу у МОЗ України було створено робочі групи для розробки освітніх стандартів з підготовки реабілітологів для галузі охорони здоров’я. Дещо пізніше, у 2016 році, МОН України створило науково-методичну комісію з охорони здоров’я і соціального забезпечення, серед підкомісій якої були й ті, що опікуються медичною та фізичною реабілітацією. Згадані підкомісії мали розробити нові стандарти освіти для фахівців, котрих навчають у сучасних умовах надання медичної допомоги. Наразі вже розроблено проекти стандартів для підготовки фахівців з фізичної реабілітації освітньо-кваліфікаційного рівня «Бакалавр», «Магістр-фізичний терапевт», «Магістр-ерготерапевт», що відповідають міжнародним вимогам. Вони пройшли громадське обговорення й перебувають на затвердженні в МОН України. У разі їх затвердження підготовка магістра здійснюватиметься не за старою системою (4 роки бакалаврату і 1 рік магістратури), а за схемою 4+2, тобто 2 роки магістратури, як цього вимагає європейська практика. Адже нам потрібен не просто магістр з дипломом, а сформований фахівець з фізичної реабілітації, готовий до виконання своїх завдань.

Тож передусім буде значно збільшено кількість годин, відведених на практичні заняття студентів. Інший напрям, за яким переорієнтовуватимуть систему навчання, — вивчення фізичної реабілітації при серцево-судинних захворюваннях, хворобах нервової та дихальної систем, адже на вказані недуги страждає найбільше людей. Щодо решти патологій, то кожен ВНЗ самостійно вирішуватиме, у якому обсязі викладати інші предмети, виходячи зі специфіки регіональних захворювань.

Знання без практики сумнівні

Позитивним кроком є те, що МОН України передало підготовку фахівців з фізичної реабілітації із галузі знань «Освіта» у галузь знань «Охорона здоров’я» — це сприятиме поглибленню саме медичних знань, розумінню специфіки захворювань і реабілітації залежно від патології тощо. Тобто вже зараз їх цілеспрямовано готують для роботи з пацієнтами медичних закладів. Наші студенти з першого курсу мають можливість спілкуватися з хворими в клініках, а надалі під керівництвом наставників здобувати певні навички і самостійно практикувати — у цьому їх суттєва перевага.

Водночас існують проблеми матеріально-технічного забезпечення клінічних баз для навчання студентів, зокрема вони мають бачити фізіотерапевтичні кабінети, оснащені сучасними засобами реабілітації, практикувати на тренажерах і обладнанні, які нині використовують в усьому світі. На жаль, на клінічних базах розміщені засоби, які вважаються реабілітаційними лише в Україні, а в розвинених країнах давно вже не використовуються через низьку ефективність. Тож ми вимушені або «водити екскурсії» студентів до приватних центрів, де працюють із сучасним обладнанням і за сучасними реабілітаційними методиками, або спрямовувати певну частину студентів на стажування за кордон, зокрема в Польщу. Але ж це не вихід, хоча ми намагаємося розширювати географічні межі стажування наших студентів (такий досвід їм лише на користь). Однак передусім потрібно подбати про оволодіння практичними навичками у навчальних закладах вітчизняного медичного простору.

Та й узагалі, на часі розробити державну програму щодо забезпечення реабілітаційних відділень і лікарень відновного лікування сучасною фізіотерапевтичною апаратурою, тренажерами. Це вигідно і для пацієнтів, і для майбутніх фахівців-реабілітологів, які одразу опановуватимуть сучасні технології. Тоді не було б такого відриву теорії від практики, і ми випускали б фахівців, абсолютно готових до практичної роботи.

Потреба в реабілітологах величезна, але часу на їх підготовку в нас немає. Наприклад, навчання лікаря з фізичної та реабілітаційної медицини триватиме 10 років: 6 років для отримання диплому лікаря і 4 роки в інтернатурі; фізичного терапевта чи ерготерапевта — мінімум 4 роки бакалаврату. Тому на перехідному етапі, поки не підготуємо достатньої кількості таких фахівців, комісія ВООЗ пропонує перекваліфіковувати лікарів-неврологів і лікарів-травматологів на лікарів з фізичної та реабілітаційної медицини. Для цього їм потрібно пройти теоретичне навчання впродовж 6 місяців і практичну перепідготовку протягом 1 року. Так само пропонується перекваліфіковувати лікарів-фізіотерапевтів та лікарів з лікувальної фізкультури, тільки час практичної перепідготовки збільшується до 2 років. Одночасно комісія ВООЗ рекомендує перекваліфіковувати у фізіотерапевтів й ерготерапевтів медсестер, інструкторів з лікувальної фізкультури, масажу — упродовж 1 року практичної підготовки.

Хто в команді головний?

Для досягнення максимально позитивного ефекту реабілітації зазначені фахівці повинні працювати не окремо, а в команді. Зокрема, зараз активно обговорюється саме така модель їх роботи. Тобто організатором реабілітаційних заходів має бути команда фахівців, яку очолюватиме лікар з фізичної та реабілітаційної медицини і до якої входитимуть лікарі вузьких спеціальностей відповідно до захворювання пацієнта (кардіолог, травматолог, нев­ролог тощо), фахівець з фізичної терапії, фахівець з ерготерапії, а в разі потреби ще й соціолог, психолог, педагог, юрист. Але для того аби мультидисциплінарна команда могла працювати в лікувальних і реабілітаційних закладах, необхідно визначити принципи її роботи, повноваження, місце й функції в системі реабілітації — це має бути один із ключових її суб’єктів. Також слід розробити чітку процедуру складання планів реабілітації пацієнта від етапу надання невідкладної медичної допомоги до амбулаторно-поліклінічного та санаторно-курортного етапів і тим самим змінити адміністрування системи реабілітації.

Варто зазначити, що згідно з міжнародними принципами реабілітаційної медицини та відповідно до нової моделі реабілітації важливу роль у відновленні здоров’я пацієнтів відіграватимуть фахівці з фізичної реабілітації. Виконуючи призначення лікаря, вони добиратимуть засоби і форми лікувальної фізичної культури, розроблятимуть методику застосування фізичних вправ на ранніх етапах лікування, плануватимуть та виконуватимуть програму подальшого функціонального відновлення і фізичної дієздатності хворого, виявлятимуть й розширюватимуть резервні можливості організму, тренуватимуть його і готуватимуть до фізичних навантажень, повертатимуть до активної участі в житті суспільства. У випадках інвалідизації пацієнта такий фахівець допомагатиме йому опанувати нові рухи і компенсаторні навички, нав­чатиме його користуватися протезами та іншими технічними пристроями й апаратами, тренуватиме людину відновлювати робочі навички, допомагатиме оволодіти новою професією і загалом адаптуватиме людину до життя у змінених умовах існування.

Хотілося б зупинитися ще на одному аспекті відновлення здоров’я пацієнта. На жаль, у цьому процесі приділяється недостатньо уваги сім’ї хворого. Натомість відновне лікування не може обмежуватися лише рамками лікувального закладу — воно має тривати і в родині пацієнта. Адже саме від розуміння членами сім’ї важливості їх ролі у виконанні медичних рекомендацій з відновного лікування, їх активності значною мірою залежать кінцеві результати лікування. Тому сімейні лікарі й інші фахівці поліклінік мають допомогти сім’ї стати помічником у цьому процесі, тобто поінформувати членів родини хворого про особливості перебігу його захворювання, навчити методикам виконання деяких лікувально-оздоровчих заходів (лікувальна фізкультура, масаж, загартовування). Крім того, ВООЗ рекомендує лікарю широкого профілю опановувати знання, які стосуються психологічного, професійного й фізичного ведення таких хворих. Ці рекомендації особливо актуальні для лікарів, котрі працюють у регіонах, не охоплених на сьогодні системою поетапної медичної реабілітації.

Лише вирішивши згадані питання, ми зможемо забезпечити конкурентоспроможність українських фахівців з реабілітації на вітчизняному і міжнародному ринках, а також високу якість надання реабілітаційних послуг населенню. Якщо держава і суспільство опікуватимуться цими питаннями не на словах, а на ділі, «перезавантаження» системи реабілітації в Україні відбуватиметься вже найближчим часом.

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я