Тернопільщина: Парамедиків готуватимуть за світовими стандартами

506

У переліку спеціальностей, за якими відбуватиметься цьогоріч набір студентів до Тернопільського державного медичного університету ім. І. Я. Горбачевського, з’явилася ще одна — «Парамедик». Для втілення пілотного проекту в навчальному закладі є відповідне матеріально-технічне забезпечення та висококваліфіковані фахівці, які підготували підручник національного значення й посібники з цієї тематики. Але найголовніше — у тернополян є мотивація до реальних дій.

ВЗ Чому в ТДМУ вирішили розпочати підготовку парамедиків?

Арсен ГУДИМА, завідувач кафедри медицини катастроф і військової медицини Тернопільського державного медичного університету ім. І. Я. Горбачевського
— Мета реформи екстреної медичної допомоги полягає в забезпеченні своєчасної та якісної допомоги на місці події постраждалим і хворим у невідкладному стані, що є загрозливим для життя. Тому для потреб швидкої необхідний фахівець нового рівня. У більшості країн світу таким спеціалістом є парамедик. Чи впораються із цим завданням наші коледжі та медичні училища? Напевне, що ні, бо там немає центрів симуляційного навчання, а також відповідних викладацьких кадрів. До того ж не всі коледжі мають змогу підготувати бакалавра, бо саме такий освітній рівень повинен здобути фахівець для потреб екстреної медичної допомоги. Тому ТДМУ, підтримавши ідею МОЗ України впровадити цю спеціальність, разом із Черкаською медичною академією став учасником пілотного проекту з навчання парамедиків.

ВЗ За якими програмами навчатимуться студенти?

— Навчальні програми складено на основі матеріалів, які ми запозичили в закордонних колег. Тривалість навчання майбутніх парамедиків становитиме 3 роки (180 кредитів). Перший набір за державним замовленням — 25 осіб, на контрактній основі — 50. Під час першого року навчання майбутні парамедики здобуватимуть загальну освіту, яка відповідає освітньому рівню «Бакалавр» з одночасним оволодінням вміннями й навичками рятування людини шляхом вивчення розширеної першої допомоги. На другому і третьому курсах вони освоюватимуть вищий рівень рятувальної медицини — розширену екстрену допомогу. Маючи освітній рівень «Бакалавр», парамедики зможуть продовжити освіту в магістратурі.

Парамедик — універсальний фахівець зі знаннями ургентної кардіології, педіатрії, акушерства і гінекології, травматології та інших медичних спеціальностей. Процес підготовки парамедиків відбуватиметься під егідою Агенції екстреної медицини. Це новостворена структура МОЗ України, завданням якої є контроль якості підготовки кадрів, ефективності надання екстреної медичної допомоги, розроблення національних протоколів із медицини невідкладних станів, що ґрунтуються на передових світових досягненнях. Сподіваюся: упродовж першого року пілотного проекту ці медичні настанови будуть створені. Одночасно на їх основі будуть підготовлені підручники й навчальні посібники, за якими навчатимуться такі студенти. Нещодавно вийшов друком перший том національного підручника з екстреної і невідкладної медичної допомоги «Допомога травмованим на догоспітальному етапі».

ВЗ А хто займатиметься підготовкою парамедиків?

— Проблема, про яку мало говорять, але яка значно впливає на підготовку парамедиків, — кадровий склад навчальних закладів. За цим теж стежитиме Агенція екстреної медицини. Щодо ТДМУ, то всі фахівці, котрі навчатимуть парамедиків, пройшли відповідні курси з різних аспектів екстреної медичної допомоги, які визнані в передових навчальних закладах світу. Це стосується кваліфікованих заходів реанімації дорослих і дітей, надання допомоги при травмі на догоспітальному етапі тощо. Також ми маємо домовленість із керівництвом університету щодо запрошення професійних тренерів з-за кордону для підвищення рівня кваліфікації викладацького складу або ж відвідування найкращих центрів підготовки парамедиків нашими викладачами задля набуття досвіду. До речі, куруватимуть процес підготовки парамедиків в Україні професійні зарубіжні фахівці.

Велике значення матиме розвиток комунікативних здібностей майбутніх парамедиків, навчання роботі в команді. Нині ж лікар може сьогодні чергувати з одним фельдшером чи водієм, завтра — з іншим, а це не відповідає вимогам командної роботи. Ми ж посилаємося на наукові дослідження, які переконливо доводять: фахівці втрачають свої можливості, особливо в умовах обмеженого часу й ресурсу, тільки через те, що вони не є командою. До речі, статистика з цього приводу засвідчує, що переважна більшість смертей, які сталися з вини медиків у США, пов’язані не з дефіцитом професійних знань, а з недосконалою комунікацією в команді. Отож, ми врахували цей чинник і ввели для майбутніх парамедиків такий курс, як командна взаємодія та комунікативні здібності під час надання екстреної медичної допомоги.

У процесі підготовки парамедиків плануємо також розпочати навчання екстрених медичних техніків, якими повинні стати водії карет швидкої допомоги. Освітній процес для цієї категорії фахівців становитиме 160 годин, і вони також матимуть певний перелік обов’язків у рамках своєї компетенції для рятування життя людини та допомоги бригаді.

Студенти, які навчатимуться в нас, проходитимуть практику після першого, другого та третього курсів. Єдина проблема в тому, що ж їм показати? Тож намагатимемося організовувати для них виробничу практику в найкращих центрах екстреної меддопомоги країни та за кордоном з тим, аби, повернувшись в Україну, вони хотіли працювати по-новому.

ВЗ Чи потрібне для навчання парамедиків якесь особливе обладнання і чи забезпечений ним університет?

— Усі умови для підготовки цих фахівців у нас створені. Особливу надію покладаємо на Центр симуляційного навчання, де майбутні парамедики матимуть змогу брати участь у тренінгах зі стандартизованими пацієнтами, на манекенах відпрацьовувати навички, діяти в команді та реалізовувати розмаїті сценарії порятунку людини, що перебуває в загрозливому для життя стані. Зараз добудовуємо ангар, де розмістимо університетську карету швидкої допомоги. Вона оснащена відповідно до останніх вимог МОЗ України. У центрі симуляційного навчання вже діє Emergency Department з можливістю демонстрації та відпрацювання сценаріїв передачі пацієнтів бригадою швидкої медикам раннього госпітального етапу. У нас­тупному навчальному році в нас буде вже 2 такі навчальні зали. Це важливо ще й тому, що парамедик може працювати як у виїзній бригаді швидкої допомоги, так і в Еmergensy Department, отримавши магістерський рівень. У перспективі маємо намір впровадити інтернатуру для фахівців екстреної медицини, що замінить підготовку лікаря з медицини невідк­ладних станів, та відкрити магістратуру для парамедиків.

Лариса ЛУКАЩУК, спеціально для «ВЗ», м. Тернопіль


Центром підготовки фахівців за освітньою програмою «Парамедик» став Тернопільський національний медичний університет ім. І. Я. Горбачевського. Як тут відбувається підготовка студентів за спеціальністю «Парамедик»?

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я