Зовсім не здивувався, коли прочитав зведення новин українського медичного ринку і суміжного з ним сектора – фармацевтичного. Після певного затишшя ці ринки почали стрімко нагріватися.
Бізнесмен Сергій Тігіпко купує аптечний бізнес Космо. Медична мережа Добробут робить спробу придбати клініку Борис. Екс-голова НБУ Валерія Гонтарева розвиває стартап Медікіт, який пропонує цифровий майданчик для спілкування пацієнтів з лікарями. Інвестиційний фонд Horizon Capital оголосив про заплановану серію інвестицій розміром $5-20 млн в українські медичні та фармацевтичні проекти.
Всі ці новини більш ніж логічні. Українці стали уважніше ставитися до свого здоров’я, а у нинішнього покоління пенсіонерів підросли платоспроможні діти, які оплачують якісне лікування своїх батьків. Для бізнесу нерозумно не зіграти на цьому тренді.
Не так давно мене запитали, у що я вклав би велику суму грошей. Питання було поставлене в контексті повідомлень про те, що екс-глава президентської адміністрації Борис Ложкін інвестував у німецький ринок нерухомості. За даними Deutsche Welle, Ложкін придбав 49% у німецькій компанії Liwon Hilden, яка будує комерційну і житлову нерухомість. Мій співрозмовник робив висновок, мовляв, якщо навіть Ложкін не знає, куди інвестувати в Україну, то що вже там простим смертним.
Я з висновком не погодився і відповів, що той же фармацевтичний ринок в Україні дуже перспективний з точки зору інвестиційної привабливості. Просто на ньому треба бути великим гравцем. Як Укргазвидобування – на газовому ринку, а Kyivstar – на ринку мобільного зв’язку. Ефект масштабу на фармацевтичному ринку дозволяє творити чудеса. По-перше, збір цінної інформації про споживчі настрої в цьому сегменті. По-друге, скорочення витрат.
Минулого року я був у відрядженні в Вашингтоні, жив у готелі в Арлінгтоні, передмісті американської столиці. Мене вразила кількість аптек, лікарських кабінетів і масажних салонів у цьому містечку. У 2018 році Арлінгтон посів перше місце в рейтингу міст США з найздоровішими жителями, який складає Американський коледж спортивної медицини.
Купити ввечері після роботи пива і якої-небудь їжі я заходив в аптеку CVS біля однієї зі станцій метро в місті. Це дуже велика американська аптечна мережа, яка не бачить нічого поганого в тому, щоб пропонувати клієнтам новинки індустрії крафтового пива. Тобто сам формат аптеки в Україні ще не до кінця зрозумілий. Аптека може бути місцем щоденних візитів, якщо правильно працювати з клієнтами і пропонувати їм правильні товари, а не тільки Ібупрофен з Фесталом.
Спостереження за коментарями користувачів на медичні та фармацевтичні теми в соціальних мережах дають можливість зробити висновок, що кількість незадоволених клієнтів досить велика. Невдоволення клієнтів – завжди можливість для бізнесу переманити цю частину клієнтури до себе.
Є багато й інших можливостей на ринку медицини. Одна з таких – імпорт сучасних американських технологій лікування раку, аутизму і хвороби Альцгеймера, а також технологій діагностики. Думаю, у багатьох є близькі, які роками живуть з неправильним діагнозом і лікуються невідомо від чого.
Так, розвиток медичного бізнесу потребує інвестицій. Але повертаючись до аналогії з ринком газу, там ви теж не досягнете успіху, якщо не будете інвестувати в сучасні технології видобування. А технології коштують грошей.
У США витрати на медицину становлять майже 18% ВВП, з яких половину становлять витрати державного бюджету. В ЄС цей показник – 10,1% ВВП. В Україні держбюджет на 2019 рік передбачає витрати на охорону здоров’я в розмірі 3,2% ВВП. А державна медицина – це 85% всього українського ринку.
Це свідить про те, що витрати на медицину в нашій країні істотно нижчі від показників розвинених країн. А отже, у довгостроковій перспективі відбуватиметься корекція – частка медицини у ВВП України зростатиме. Заробить на цьому той, хто раніше за всіх усвідомлює цей факт.
Інвестори, які усвідомили перспективність медичних вкладень в Україні, кажуть, що бачать результати медичної реформи. Після прийняття широко обговорюваних змін на медичному ринку приватним компаніям стало зрозуміло, як вони можуть заробити на державних витратах на охорону здоров’я. Коли гроші йдуть за пацієнтом, вони рано чи пізно перетворюються на прибуток для бізнесу.
Джерело: НВ Бізнес