У Європі навчання в симуляційних центрах є важливим компонентом професійної підготовки медичних працівників. В Україні ці технології ще не настільки розвинені, але перші кроки у цьому напрямку вже зроблено. Так, нещодавно на базі Буковинського державного медичного університету відкрили один з найбільших у країні центрів симуляційної медицини та інноваційних технологій
Нині підходи до надання медичної допомоги змінюються повсюди. Підготовка кваліфікованого лікаря неможлива без його практичної участі у вирішенні реальних завдань із порятунку пацієнта. Йдеться не про навчання студента біля ліжка хворого — реального пацієнта він повинен лікувати. А навчатися слід саме на симуляційних моделях.
Усвідомлюючи це, у ВДНЗ України «Буковинський державний медичний університет» упродовж чотирьох років працювали над запровадженням симуляційних технологій підготовки фахівців охорони здоров’я, які дають можливість об’єктивно оцінити професіоналізм лікаря і водночас гарантують безпеку пацієнта. У квітні 2019 року при БДМУ відкрили Центр симуляційної медицини та інноваційних технологій — один із найбільших в Україні.
«У 2009 році Світовий альянс за безпеку пацієнтів за підтримки ВООЗ опублікував «Керівництво щодо забезпечення безпеки пацієнтів для медичних вишів», — розповідає ректор ВДНЗ України «Буковинський державний медичний університет» Тарас Бойчук. — У ньому наголосили на необхідності створити безпечне освітнє середовище для набуття клінічних навичок (зокрема, із застосуванням симуляційних технологій). Адже саме в такий спосіб майбутній лікар чи медсестра не боятимуться допускати помилки, відпрацьовуватимуть техніку і водночас відчуватимуть міру своєї відповідальності за результат надання медичної допомоги.
Практична підготовка студентів – «щеплення» від лікарських помилок у майбутньому
Недостатній рівень практичної підготовки може в майбутньому стати причиною лікарської помилки. За даними Інституту медицини США, близько 400 тис. смертей у світі щорічно пов’язані з лікарськими помилками, яких можна було уникнути. Тому найважливішими завданнями сучасної вищої медичної освіти є створення умов для якісної підготовки висококваліфікованих спеціалістів, відпрацювання та закріплення практичних навичок без ризику заподіяти шкоду пацієнту і розвиток здатності швидко приймати рішення й бездоганно виконувати більшість маніпуляцій і втручань.
У зв’язку із цим впровадження симуляційних технологій навчання, комп’ютерне й віртуальне моделювання різноманітних клінічних ситуацій завдяки широкому спектру тренажерів для відпрацювання практичних навичок із високим рівнем реалістичності являють собою новий напрямок у сучасній системі підготовки висококваліфікованих медичних кадрів».
Симуляційний центр БДМУ багатопрофільний і мультидисциплінарний — устаткування дає змогу моделювати симуляційні сценарії з акушерства та гінекології, педіатрії, анестезіології та реаніматології, внутрішньої медицини, хірургії тощо
Приміщення для облаштування симуляційного центру БДМУ взяв в оренду у Чернівецької міської ради. На площі у 2410 кв. м розміщений власне симуляційний центр і дві кафедри — стоматології дитячого віку й догляду за хворими та вищої медсестринської освіти.
Для устаткування Центру симуляційної медицини та інноваційних технологій університет закупив сучасне обладнання: роботи-симулятори дорослої людини, роботи-симулятори новонародженої дитини, манекени імітації пологів, гінекологічні симулятори, манекени для опанування навичок евакуації, для складної інтубації, для індивідуального та групового навчання серцево-легеневій реанімації, для проведення ін’єкцій, тренажери для опанування навичок аускультації, манекени по догляду за немовлям тощо. Так, роботи-симулятори (Code Blue III Adult та Code Blue III Neonate) дають змогу максимально реально відтворити різноманітні клінічні ситуації та відпрацювати тактику лікаря, послідовність його дій, забезпечити відпрацювання навичок лідерства й командної роботи.
Крім того, придбано медичне обладнання та меблі — інфузомати, електрокардіографи, дефібрилятори, ларингоскопи, функціональні ліжка, операційний та акушерський столи тощо. На базі центру з майбутніми лікарями проводитимуться симуляційні тренінги із залученням стандартизованих пацієнтів та акторів для моделювання реалістичної ситуації й створення безпосереднього контакту та спілкування з реальними «пацієнтами».
Центр симуляційної медицини у Чернівцях: впроваджені найкращі європейські технології
Понад 50 викладачів університету пройшли стажування з технологій симуляційного навчання, у тому числі на базі закордонних центрів симуляційної медицини (Велика Британія, Литва, Польща, Фінляндія, Німеччина). Тепер і в Чернівцях впроваджують найсучасніші підходи до навчання майбутніх медиків.
«Наш центр повністю укомплектований для того, аби в ньому майбутні лікарі могли і тренуватися, й складати єдиний державний кваліфікаційний іспит, — зазначає ректор БДМУ. — Тож наше завдання — забезпечити сучасний рівень навчання та післядипломної освіти лікарів, і ми робимо для цього все можливе»
«Симуляція відбувається відповідно до клінічного сценарію. Необхідно задати параметри ситуації і ввести в програму можливі шляхи її розв’язання. Якщо команда діє неправильно — виникають ускладнення, якщо правильно — на моніторах видно стабілізацію параметрів, — пояснює принцип роботи симуляційних програм Тарас Бойчук. — Важливий також етап підготовки до симуляції: яке обладнання використати, що говорити учасникам, чи розкривати їм те, із чим зараз доведеться працювати, тощо. Сама симуляція може тривати недовго — від 10 до 20 хвилин. Далі відбувається обговорення клінічного випадку і «робота над помилками» команди. Це теж дуже важлива складова навчання».
Постановою Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 р. №334 передбачено, що атестація здобувачів ступеня вищої освіти «Магістр» за спеціальностями галузі знань «22 Охорона здоров’я» здійснюється у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту, обов’язковим компонентом якого є практичний (клінічний) іспит. І практичні навички та вміння медики повинні продемонструвати саме в симуляційному центрі.
Ольга Камська, спеціально для «ВЗ»