«Поперєднік» (не)винуватий: про здорову та не дуже конкуренцію серед лікарів

717

Конкуренція буває здоровою і нездоровою. Ознака першої – коли лікар боїться звертатися за порадою до колег, адже він діє в інтересах пацієнта. Друга ж завжди ґрунтується на маніпулюванні здоров’ям пацієнта, оскільки в цьому разі головна мета лікаря – заробити будь якою ціною. І, на жаль, в Україні процвітає саме вона.

Сергій Бакшеєв, лікар-акушер-гінеколог, медичний юрист
Класика жанру: пацієнт дуже не хоче оперуватися (вирішувати свої проблеми радикально) і діє, як у тому анекдоті: заплачу лікареві, і він скаже, що я здоровий, або призначить чарівну пігулку.

Чесний лікар у подібній ситуації розповідає про всі нюанси й можливі варіанти лікування та його ускладнень. Навіть якщо випадок ургентний. Наприклад, три лікарі сказали жінці, що оперувати в пологах обов’язково. Але вона настільки боїться кесарського розтину, що з упертістю маніяка шукає того, хто її пожаліє й зробить диво.

Завжди знайдеться «розумний» лікар, який піде назустріч бажанню жінки уникнути операції. Він дозволить їй народжувати протягом години самостійно, а потім… зробить-таки кесарський розтин, адже «не так сталося, як гадалося, вибачте». Саме він буде для пацієнтки Справжнім Лікарем, на відміну від своїх колег: «Ще б пак! Лікар зробив усе, що міг, а не розпочав із прайсу за операцію…» Хтось навіть може назвати такі дії виправданими в умовах конкуренції, але чесному лікарю звикнути до цього важко.

Заборонений прийом: професійна етика у конкуренції

За кордоном лікарські асоціації суворо відслідковують прояви конкуренції. Яскравий приклад тому ― випадок, що стався досить давно з українським хірургом, який підтвердив свій диплом у США. На період відпустки колеги до нього тимчасово «перейшла» його пацієнтка зі звичайною кістою яєчника, котрій той пропонував оперуватися ендоскопічно. З найгуманніших міркувань наш гінеколог вирішив застосувати підтримувальну терапію. Після чергових критичних днів кіста зникла, і він спочивав на лаврах, адже вилікував пацієнтку «малою кров’ю». Жінка ж подала позов до лікарської асоціації, мовляв, її хотіли оперувати, хоча, як виявилося, можна було обійтися без хірургічного втручання. Вона вимагала навіть не компенсації, а лише справедливості. У результаті нашого хірурга… позбавили ліцензії за те, що, зрозумівши недоцільність пропонованої операції, він не зв’язався з лікуючим лікарем пацієнтки, не з’ясував причини його рішення, тим самим дискредитувавши ім’я колеги. І подібні випадки досить часто трапляються в різних країнах. А в нас про них знають лише у вузьких колах.

Давайте жити дружно! Якою має бути конкуренція серед лікарів?

Ваш черговий пацієнт важко опускається в крісло і починає скаржитися на лікаря, який лікував його раніше і «довів до… ручки». Кожний лікар неодноразово стикався з подібним і шукав вихід з огляду на власні моральні переконання, адже в жодних протоколах не прописані дії в таких ситуаціях. Як вчинив би я? Розпочав би з довірливої розмови, мовляв, це життя, ніхто не застрахований від помилок, і зробив би це спокійно, не провокуючи агресії щодо фахівця, котрий, можливо, просто не має відповідного досвіду. А вже потім знайшов би координати того лікаря, зателефонував йому і з’ясував усі нюанси з ним, замість того, аби послуговуватися «зіпсутим телефоном».


Не треба виборювати свій авторитет за рахунок приниження колеги. Впорайтеся самі, власними силами!


Медичне життя рухається по колу. І ви теж не застраховані від помилки, рано чи пізно з вами може статися щось подібне. Зрозуміло, сьогодні все вирішують або корупція, або прізвище, або посада, або гроші. Але навіть це ― не привід створювати недобросовісну конкуренцію.

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я