Як лікарю отримати довіру пацієнта в умовах конкуренції з “доктором Google”?

1450

На жаль, у нашому суспільстві панує традиційна недовіра до лікарів. Отже, пацієнт, що «себе поважає», ніколи не піде на прийом, не підготовлений інтернетом. А лікарі, почувши: «Але в Google я читав…», здебільшого обурюються і… втрачають пацієнта. Чи може непереможний інтернет об’єднати лікаря й пацієнта, замість того щоб розводити їх по різні боки барикади під назвою «хвороба»?

Лікар та пацієнт в кабинеті

Якщо вже інтернет непереможний, то варто скористатися його можливостями, аби донести до пацієнтів, кот­рі звикли більше покладатися на нього, ніж на свого лікаря, правдиву інформацію про недуги та способи їм запобігти.

Порад на кшталт «вживайте щодня по дві ложки чогось-там і забудете про лікарів» у мережі більш ніж достатньо. Отже, їм потрібно протиставити дещо інше — відомості, що ґрунтуються на доказовій медицині. Саме вони мають формувати довіру до лікарів. Найкращим помічником медиків у цьому можуть стати соціальні мережі.

Facebook пацієнтам і лікарям у поміч

Фейсбук для лікарів та пацієнтівНайактивнішим майданчиком для спілкування нині є Facebook. Тут постійно з’являються нові співтоварист­ва, які дають можливість лікарям контактувати безпосередньо з пацієнтами, а відтак нівелювати наявні проблеми та запобігати виникненню нових. Зразком таких майданчиків для спілкування є групи «Лікарі та пацієнти разом», створені вже в кількох містах України. Їхні учасники-пацієнти можуть озвучувати тут свої проблеми, а лікарі — давати поради або рекомендації, таким чином розвінчуючи міфи про «байдужих» медиків й запобігаючи хронізації хвороби чи появі ускладнень, доки хворий шукає ради недузі в обхід лікарів.

Найчисельнішою наразі є група «Лікарі та пацієнти разом», котра об’єднує лікарів і пацієнтів Києва та Київської області. За трошки більше ніж місяць від часу створення співтовариство зібрало понад 6 тис. учасників, а суворе модерування дописів та коментарів не дає підстав сумніватися в тому, що інформації, опублікованій тут, можна довіряти.

«Мені доводилося консультувати багато хворих, котрим не обов’язково було приходити на прийом, тому що деякі питання можна вирішити дистанційно. Крім того, я знаю й інших своїх колег, у яких — подібна ситуація. Тому й виникла ідея створити майданчик, де пацієнт міг би отримати певну інформацію, не гаючи часу на дорогу, очікування в коридорі тощо, бо саме ці фактори — одні з найпоширеніших з-поміж тих, які відлякують хворих від медичних закладів і змушують їх «лікуватися» по інтернету», — розповідає одна з  ідейних натхненниць створення цієї групи, лікарка-дерматолог Софія Вишневська.

Головна мета спілкування — налагодити діалог між пацієнтами та лікарями й допомогти людині, у котрої виникла проблема зі здоров’ям, знайти фахівця, якому вона довірятиме. Адже саме з таких цеглинок і складається фундамент довіри пацієнтів до лікарів.

Пацієнт і лікар мають бути заодно

Пацієнта простіше вилікувати, коли він довіряє лікарю. З цією істиною не посперечаєшся, однак як цього досягти? На думку Софії Вишневської, по різні боки барикади пацієнтів і лікарів розводять здебільшого непорозуміння та відсутність довіри. Тож вона впевнена: саме над цим потрібно працювати обом сторонам.

«Ідеальні стосунки між пацієнтом і лікарем — довірливі. Вони ґрунтуються на взаємоповазі. А повагу й довіру лікар може заслужити, тільки надаючи висококваліфіковану допомогу, як безпосередньо під час прийому, так і за неформального спілкування, у тому числі в соцмережах», — впевнена жінка.

Винні у недостатності довіри обоє. Є пацієнти, які хочуть одразу й усього, при цьому нічого не роблячи зі свого боку для пришвидшення одужання. Є й лікарі, котрі не намагаються подолати бар’єри у спілкуванні, а виконують свою роботу автоматично, лікуючи хворобу, а не людину. Однак на нинішньому етапі розвитку української медицини порозуміння лікаря й пацієнта — одна з головних засад успіху. Й зусилля має докладати насамперед лікар.

«Пацієнтові погано і страшно, він хвилюється, бо не розуміє, що з ним коїться, лікар же знає проблему й повинен йому допомогти. Для цього фахівець має без поспіху поспілкуватися з хворим, аби усе пояснити, — упевнена Софія Вишневська. — Однак наразі у лікаря не вистачає для цього часу: за виділені на прийом пацієнта 15 хвилин він має встигнути й огляд провести, й папери оформити, й підхід до хворого знайти. Розуміти ж проблеми пацієнтів, знати, що саме хвилює їх сьогодні, зараз, і таким чином бути готовими до викликів в офлайні також допомагають соцмережі. Таке онлайн-спілкування — це дос­від, який мої колеги вміють застосовувати на користь собі й пацієнтам. Однак для цього потрібно бути насамперед небайдужою й активною особистістю».

Популяризація медичних знань за допомогою соцмереж

Ще одна проблема, для вирішення якої можна використати соцмережі, — недостатня загальна медична освіченість українців.

«Часто пацієнт не розуміє, що каже лікар, а лікар не завж­ди має достатньо часу, аби пояснити всі причини направлень, досліджень, призначень тощо. Неаргументовані відповіді й породжують нерозуміння, що впливає на довіру», — розмірковує Софія Вишневська.

На її переконання, пацієнт також має бути підготовленим до прийому, володіти інформацією про свою хворобу та попереднє лікування, повідом­ляти про це лікарю і знати, які запитання ставити, тощо. Тож упевнена: популяризувати медичні знання пот­рібно якомога активніше. Тим паче, що нині в інтернеті — великий вибір інформації, як професійної, так і не дуже. На яку спиратиметься пацієнт — залежить від його кругозору. Тому й варто лікарям докладати максимум зусиль, аби все більше перевіреної, корисної, правильної інформації, що ґрунтується на доказовій медицині, потрапляло пацієнтам на очі.

«Я впевнена, що пацієнти з часом стануть грамотнішими й самі розберуться, де дійсно медицина, а де — витягування грошей. Їм просто потрібно дати можливість отримувати інформацію й обирати, якої думки дотримуватися, — говорить Софія Вишневська. — Це також дасть змогу зменшити кількість випадків самолікування, яке часто не лише не допомагає, а й навпаки — шкодить. Тому ми робимо усе, що можемо, аби сприяти поширенню інформації. Адже правильно сказав хтось із великих: обізнаний — означає, озброєний, у тому числі й проти хвороби та свого небажання звертатися з нею до лікаря». 

Ірина ХОМЧУК, «ВЗ»

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я