У 2020 році в Україні запроваджено нову модель безперервного професійного розвитку (далі БПР), тож зростає й попит на якісні освітні заходи у сучасному форматі. Одним з нових елементів системи БПР у світі визнано метод навчання у так званих групах рівних, заснованих на принципі peer to peer «рівний рівному».
Адже ніхто краще не знає проблеми, інтереси, потреби й особливості роботи сімейного лікаря ніж його колега, те ж стосується й інших фахівців, управлінців охорони здоров’я, медсестер тощо. Об’єднуючись у групи рівних, представники однієї професійної групи можуть відверто обговорити актуальні для них питання, обмінятися досвідом, отримати емоційну підтримку, налагодити зв’язки й співпрацю між собою, досягти колективного вирішення складних завдань. До того ж БПР відбувається на регулярній основі, без відриву від роботи, за тематикою, яку формують самі учасники груп рівних. Це найдоступніший метод безперервного професійного розвитку для медичних фахівців. Сьогодні він успішно застосовується у Швейцарії, Німеччині, Данії, Норвегії, Австрії, Швеції та є дуже популярним серед медичних фахівців. Україна може доєднатися до цих країн і використовувати вже напрацьований досвід міжнародних експертів для посилення власної системи БПР медичних фахівців. Таку можливість надає україно-швейцарський проєкт «Розвиток медичної освіти».
Коротко про методологію. Кожна група рівних нараховує 7-12 осіб, рівних за посадою. У кожній з них є фасилітатор, а також може бути обрано презентатора, який змінюватиметься на різних зустрічах групи. Завдання фасилітатора: підготовка та проведення зустрічі (узгодження її тематики, мети і завдань, визначення презентатора й інформування/нагадування учасникам про деталі зустрічі). Під час самої зустрічі фасилітатор забезпечує атмосферу довіри між учасниками, створює можливість для кожного з них висловитися та бути почутим, а також підтримує визначену тематичну лінію обговорення і допомагає групі підбити підсумки обговорення.
Презентатором (вони змінюються кожної зустрічі) може бути один із членів групи, який представляє підготовлений матеріал за обраною тематикою. Це можуть бути нові стандарти лікування, протоколи, дослідження, огляд нової літератури чи кейсів складних пацієнтів. Вибір теми для обговорення у групі рівних необмежений і залежить від інтересів та мотивації її учасників.
Серед переваг груп рівних — їх локальна доступність, можливість узгоджувати зручний для всіх час проведення зустрічей, регулярність останніх, інтерактивність навчання і максимальна наближеність до потреб цільової аудиторії. Оскільки групи рівних офіційно визнані МОЗ України як тематичне навчання лікарів, то учасники зустрічей зможуть отримати належні бали БПР. Фасилітатори груп рівних зможуть пройти ґрунтовне навчання й отримуватимуть супервізійну підтримку від проєкту «Розвиток медичної освіти» на всіх етапах впровадження згаданої ініціативи.
Аби взяти участь у конкурсному відборі фасилітаторів для участі у тренінгах, заповніть анкету за посиланням https://cutt.ly/jrANSfh або на Facebook сторінці україно-швейцарського проєкту “Розвиток медичної освіти” https://www.facebook.com/MedEduUkraine/
Довідково: україно-швейцарський проєкт «Розвиток медичної освіти» в Україні упроваджується Швейцарським інститутом тропічного і громадського здоров’я (Swiss TPH) за фінансової підтримки Швейцарської агенції розвитку та співробітництва. Основними партнерами проєкту є МОЗ України, Інститут медсестринських наук (м. Базель, Швейцарія), Маастрихтський університет (Нідерланди) та Школа охорони здоров’я Національного університету «Києво-Могилянська академія». Проєкт триватиме до 30 листопада 2022 року.