Вимоги до медичних послуг підвищаться. Чи не зашкодить це їх доступності?

524

На минулому тижні в НСЗУ відбулися перші засідання робочих груп, які розробляють проєкти специфікацій та умов закупівлі медичних послуг за Програмою медичних гарантій – 2021.

Програма медгарантій-2021

Які питання найбільше дискутуються експертами, чи напрацьовано ними конкретні пропозиції й чи варто очікувати від них кардинальних змін? Про це – наша розмова з координатором роботи груп, кандидатом медичних наук Світланою Дудник.

ВЗ На яких аспектах більше акцентується обговорення: вимоги до закладів, специфікація послуг чи все таки їх вартість?

Світлана ДУДНИК, координатор роботи груп, кандидат медичних наук

– Одразу хочу наголосити на тому, що в рамках робочих груп, до яких входять клінічні експерти, тарифи на послуги взагалі не розраховуються, йдеться тільки про клінічні аспекти надання послуг. Тож і обговорення зосереджені на їх специфікації та описі, умовах закупівлі, підставах для надання послуг за кожним напрямком і конкретними пакетами. Важливо розуміти, що створення клінічних протоколів, галузевих стандартів – це зона відповідальності МОЗ. Ми зосереджуємося на специфікаціях та умовах закупівлі – як стратегічний закупівельник. Також обговорюємо вимоги до кількості фахівців, переліку обладнання в закладі за місцем надання послуг. Для НСЗУ важливо почути думку експертів, які є професіоналами своєї справи. Перші засідання робочих груп засвідчили їх активну зацікавленість у обговоренні. Ми отримали від них багато пропозицій, шукаємо спільні рішення. Хоча всі усвідомлюють, що саме на НСЗУ та МОЗ покладається вся відповідальність з реалізації Програми медичних гарантій.

Щодо остаточних тарифів на медичні послуги, вони будуть затверджені після отримання інформації про суму коштів, виділену на ПМГ-2021. Експертів робочих груп залучатимемо до обговорення коригувальних коефіцієнтів, які враховуватимуть інтенсивність роботи закладів та фахівців.

ВЗ Від чого відштовхуєтеся у напрацюванні специфікацій – від цьогорічних їх варіантів, реальних можливостей закладів чи очікуваного збільшення фінансування ПМГ?

  – Передусім орієнтуємося на чинну нормативно-правову базу й вітчизняні галузеві стандарти. Та оскільки більшість з них застаріли, паралельно вивчаємо світовий досвід, кращі практики з доведеною ефективністю, оскільки українську медицину потрібно виводити на вищий рівень. При цьому НСЗУ не відривається від реальності й враховує можливості вітчизняної системи охорони здоров’я, стан її ресурсного забезпечення за різними видами надання медичної допомоги. Коли виникають спірні моменти, додатково й детально аналізуємо ці питання. Для НСЗУ важливо системно підійти до напрацювання специфікацій, оскільки субстандартна медична допомога призведе до значних фінансових втрат для системи охорони здоров’я й колосальних збитків для економіки держави для подолання наслідків неякісного лікування. Тобто ми маємо уникнути принципу «гроші на вітер». Адже чим менше у держави матеріальних ресурсів, тим уважніше вона ставиться до питань якості та безпеки медичної допомоги. Головне – поліпшити показники здоров’я населення, а не просто збільшити витрати на його медичне обслуговування.

ВЗ Які важливі пропозицій подали експерти на обговорення і чи ймовірні у зв’язку з цим кардинальні зміни?

– НСЗУ вважає важливими всі пропозиції, оскільки вони відображають різні точки зору фахівців, різні підходи до надання медичної допомоги, проблеми, з якими стикаються лікарі залежно від рівня закладу охорони здоров’я. Це своєрідний індикатор для змін. Більшість пропозицій експертів робочих груп, засідання яких відбулися на минулому тижні, були прийняті. І переважна їх кількість стосувалася якості й безпечності медичної допомоги. Ми проводимо опитування експертів за підсумками роботи кожної групи, понад 80 % респондентів задоволені напрацюваннями щодо нових умов та вимог і вважають, що їх обговорення покращать впровадження Програми медичних гарантій. Тому кажучи про кардинальні зміни, вважаю, що ПМГ-2021 стане ще більш пацієнторієнтованою і ще більше враховуватиме думку професіоналів.

ВЗ На минулому тижні відбулося засідання експертної групи з онкології. Що пропонується змінити в онкопакетах, аби задовольнити потреби пацієнтів, які досі витрачають значні кошти на обстеження та сучасні ліки?

– Робота над цими пакетами продовжиться, тому робити остаточні заяви зарано. Можу лише сказати, що ми працюємо на попередження катастрофічних витрат пацієнтів за кожним пакетом – саме через внесення змін у специфікації медичних послуг, які надаватимуться за договором з НСЗУ. Водночас хочу зазначити, що сьогодні досить часто відбуваються маніпуляції відносно змісту пакетів – у пацієнтів вимагають кошти за те, що їм гарантує держава. Поки що боротися з цим можна тільки поскаржившись на таку лікарню чи лікаря в НСЗУ. Водночас тільки лікар може визначити, що саме з переліку специфікацій показано пацієнту, тому за ним – право вибору. Щодо сучасних ліків для онкохворих, більшість з них наразі закуповуються централізовано, через МОЗ. І вплинути на це через пакети послуг НСЗУ поки що не може, бо наразі тарифи покривають тільки вартість препаратів, які входять до Нацпереліку. Однак планується, що кошти з централізованих закупівель буде переведено й закладено безпосередньо в тарифи, щоб заклади самостійно закуповували ліки. На жаль, ресурси нашої держави обмежені, тож багато інноваційних дороговартісних нових препаратів нею не покривається (як, до речі, і в інших країнах). Однак пацієнти гарантовано мають отримувати базове лікування за ПМГ.

ВЗ Багато онкологів стверджують, що сучасне лікування можна отримати тільки в онкодиспансерах. Чи й надалі на ці послуги контрактуватимуться непрофільні заклади?

– У плані безпечності та якості надання даного виду медичної допомоги така маршрутизація в спеціалізовані заклади була б цілком логічною. Але не забуваймо про те, що будь-яка послуга має бути доступною та максимально наближеною до пацієнта. Тому сьогодні медичну допомогу за пакетом «Діагностика, хіміотерапевтичне лікування та супровід пацієнтів з онкологічними захворюваннями» надають в тому числі й багатопрофільні лікарні, які мають можливість проводити таке лікування після призначення лікаря-спеціаліста. Що буде далі – подивимось, як це питання вирішить МОЗ. Адже саме в його компетенції розробляти та впроваджувати стратегію розвитку онкологічної служби та маршрути пацієнтів. 

ВЗ Чи стане тоді обов’язковою вимогою діагностика ПЕТ- КТ, на чому наполягає багато спеціалістів?

 – Це питання галузевих стандартів і протоколів, обговорення яких триває. І ця робота – в компетенції МОЗ. З одного боку ні в кого не виникає заперечень щодо широкого запровадження такого сучасного методу діагностики, з іншого – в Україні дуже мало апаратів для його проведення. Тож запровадивши таку вимогу як обов’язкову, можна водночас звузити перелік законтрактованих закладів і таким чином обмежити доступність до отримання онкопослуг в цілому. Але в будь-якому разі останнє слово – за фахівцями.

ВЗ Розпочала роботу ще одна група – з напрямку гемодіалізу. Чи пропонують її експерти якісь зміни у вартості тарифу чи вимогах?

– На сьогодні законтрактовано 86 закладів, які надають такий вид допомоги. Бажаючих зайти на цей пакет побільшало, за ним працюють й приватні заклади, що свідчить про те, що цьогорічний тариф задовольняє всіх. Однак НСЗУ планує його збільшити в рамках виділеного бюджету.

 До того ж удосконалюється наповнення пакету, більше уваги приділяється безпеці пацієнта, якості надання допомоги – це знайшло відображення у напрацьованих варіантах специфікації та умов закупівлі послуги. Також у ПМГ-2021 з’явиться новий пакет – лікування методом інтракорпорального діалізу в амбулаторних умовах, тобто ми розширили спектр цього виду послуг. До нових вимог пропонується внести проведення додаткових лабораторних та інструментальних досліджень відповідно до галузевих стандартів, а також подальше спостереження за станом пацієнта та ефективністю діалізного лікування (корекція нутриційного статусу, своєчасна діагностика та лікування ускладнень тощо). Тобто послуга стане більш комплексною.

ВЗ Ваші прогнози щодо того, які питання спричинять найбільше дискусій серед експертів і з якими проблемами їм доведеться стикнутися в процесі роботи.

  – Спрогнозувати такий «живий» процес дуже складно, та й чи варто це робити? Адже дискусія і обговорення – це завжди добре. Кожен пункт напрацювань важливий, тому головне – почути різні точки зору і знайти компроміс між експертами, а також між бажаним і реальним у наданні послуг. Адже за нашими рішеннями – життя громадян і захищеність медпрацівників. Щодо проблем, з якими доводиться стикатися під час напрацювання специфікації та вимог, головною з них є відсутність чи застарілість вітчизняних стандартів надання медичної допомоги, а також деяких нормативно-правових актів (або ж їх неузгодженість). Це заважає працювати системно.

ВЗ Чим допомагає проєкт USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я», який оголосив про підтримку роботи експертних груп?

  – У рамках проєкту ми отримуємо комунікаційну підтримку та технічний супровід засідань робочих груп. Це надзвичайно важливо в період епідемії, оскільки офлайн зустрічі абсолютно виключені.

ВЗ Ви запрошуєте до обговорення пересічних лікарів. Куди їм звертатися зі своїми пропозиціями?

– Вони зможуть долучитися до громадського обговорення специфікацій та умов надання послуг, але це буде наприкінці процесу їх напрацювання. Обговорення відбуватиметься в тому ж режимі, який був запропонований на старті нашої роботи впродовж двох тижнів, коли одночасно проєкти вивчали наші експерти і оговорювала громадськість на спеціальній онлайн платформі. На разі громадські обговорення закриті, ми вже їх узагальнюємо. Однак після другого етапу засідань робочих груп вони продовжаться. Втім зараз практикуючі лікарі, професійні чи пацієнтські організації також можуть надсилати свої пропозиції до НСЗУ (офіційним листом) і ми їх розглянемо, остаточно узагальнимо й подамо на погодження та затвердження в МОЗ.

ВЗ У робочих групах обговорюватимуться всі пакети чи деякі залишаться без перегляду й оновлення?

– Позиція НСЗУ наступна: Програма медгарантій має динамічно розвиватися, переглядатися й конкретизуватися, а не стояти на місці. Тож усі чинні пакети будуть модифіковані. Цей процес передбачає два етапи: спочатку ми напрацьовуємо проміжні проєкти специфікацій, потім доопрацьовуємо їх, щоб прийти до варіанту, наближеного до фінального. Експертні групи завершать свою роботу приблизно 9 грудня, коли завершиться повний цикл засідань.

Світлана ТЕРНОВА, «ВЗ»

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я