У ході реформування охорони здоров’я чи не на перших позиціях — кадровий потенціал. Професійній підготовці медичних спеціалістів реформатори галузі приділяють чимало уваги. Щоправда, у кожного вищого медичного закладу є свої особливі секрети «виробництва» майбутнього лікаря. Приміром, Тернопільський медичний університет славиться прогресивними ініціативами його ректора щодо модернізації технологій навчання майбутніх медиків. Останніми роками тут втілили чимало інноваційних проектів, спрямованих на удосконалення навчального процесу, контролю знань студентства, базуючись на кращих традиціях міжнародного та вітчизняного досвіду.
— Нам вдалося розв’язати проблему не одного року — подолати прояви зовнішнього втручання під час сесії, — каже ректор Тернопільського медичного університету імені І. Горбачевського, член-кореспондент НАМН України, професор Леонід Ковальчук. — Нині це й справді предмет особливої гордості нашого ВНЗ — ми змогли, але, зауважте, не адміністративними, а організаційними методами, зробити семестровий іспит абсолютно чесним. У такий спосіб унеможливили дію суб’єктивного фактора — ніхто на іспит вплинути не може, крім студента з його знаннями. Але не подумайте, що ми хочемо позиціонувати це, як щось особливе — це лише наші власні напрацювання, якими охоче можемо поділитися.
— Вперше серед усіх вищих медичних навчальних закладів України в нашому університеті розв’язано проблему об’єктивності підсумкового контролю знань студентів, — розповідає директор центру незалежного тестування знань студентів, доцент ТДМУ Петро Сельський. — Взагалі ж ця діяльність стартувала з семестрового тестування знань студентів восени 2006-2007 навчального року. У такий спосіб керівництво ВНЗ мало на меті зробити семестровий іспит абсолютно чесним та незалежним від людського чинника — уподобань, настрою екзаменатора, щоб ніхто не зміг вплинути на результати екзаменаційних випробувань. До слова, саме об’єктивна та незалежна система оцінювання знань студентів, що передбачає «послідовне використання оприлюднених критеріїв, правил і процедур», є одним із семи Європейських стандартів якості вищої освіти. Семестрові комплексні тестові іспити є нормою в університетах Європи, до того ж визнані однією з найбільш об’єктивних форм контролю рівня знань студентів, що позбавлена впливу людського фактора. Отож, запозичивши методику Віденського університету та дещо адаптувавши її до власних потреб, провівши ґрунтовну підготовчу роботу на кафедрах, у березні 2008 року за наказом ректора було створено центр незалежного тестування знань студентів.
П’ятий рік минає з часу призначення Петра Сельського на посаду директора цього університетського підрозділу. Тоді у центрі працювали два інспектори, заступник та під час сесії 5 інженерів-програмістів. Розпочинали з тестування студентів 1-2 курсу медичного факультету, а згодом із кожним роком додавався ще один курс уже інших факультетів, відповідно зростала й кількість студентів. Із кожним роком підрозділ нарощував потужність.
Нині у центрі, за словами його директора, впродовж дня можуть «протестувати» 600 студентів, використовуючи чотири комплекти для тестування, що раніше практично було неможливо. Збільшилася й кількість тестових завдань — зараз їх кількість сягає мільйона. Багато досвідчених викладачів залучено до роботи в постійно діючих комісіях — зараз працює 9 робочих груп, до складу яких входить 36 осіб. Збільшився і штат самого центру. Нині у його складі — заступник директора, старший інспектор та 3 інспектори, а під час сесії — ще 7 інженерів-програмістів. Практично півсотні фахівців задіяні у процесі тестування. Найбільше досягнення — це чітко налагоджена, відпрацьована система інформаційного забезпечення процесу тестування, захист інформації на усіх рівнях — від підготовки бази, створення буклетів напередодні іспиту з належним зберіганням інформації на електронних та паперових носіях до проведення іспиту в аудиторіях, сканування робіт та видачі результатів тестувань.
Петро Сельський знайомить із серцем центру — це спеціальний сервер, на жорсткому диску якого зберігається вся інформація, і куди, напевне, мріє заглянути не один студент. Щоправда, цим мріям навряд чи судиться здійснитися. Імпорт та експорт конфіденційної інформації з термінальних станцій на знімні носії неможливий. На шляху захисту інформації стоїть надійний заслін, а на комп’ютері-сервері ще й встановили механічну та електронну систему захисту інформації ЛОЗА-2. Вона не лише захищає інформацію від несанкціонованого доступу в системі, а ще й облаштована пристроями для контролю друку, переміщення файлів та входу користувачів. Примітно, що у центрі ведеться цілодобове відеоспостереження з підключенням відеореєстратора до блоку безперебійного живлення. Коли формуються буклети з тестовими завданнями, для запобігання сторонньому дистанційному проникненню вмикають апарат «Генератор радіошуму». Така комплексна система захисту інформації дозволяє унеможливити дію корупційного фактора у системі семестрового тестового оцінювання знань студентів. Примітно, що торік центр отримав і правовий документ — Атестат відповідності Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, який засвідчує, що комплексна автоматизована система «Тести» забезпечує захист інформації відповідно до вимог нормативних документів системи технічного захисту інформації в Україні.
Не заперечує директор центру і спроби деяких студентів використати на іспиті «альтернативнй варіант» — шпаргалку, цей вічний атрибут студентства всіх часів.
— І справді, доки будуть студенти, доти існуватимуть шпаргалки, щоправда, про ті засоби, які є в арсеналі деяких сучасних студентів, попередні покоління навіть мріяти не могли, — каже Петро Сельський. — Втім, якщо колись студенти виготовляли «паперові носії», то нинішнє покоління вже технологічно підковане. Мобільні телефони, усіляку електроніку, начинену потрібною інформацією, вони намагаються пронести на іспит.
Пригадую нещодавній випадок, коли ми вилучили у студентки електронний пристрій у вигляді годинника. Дехто випробовує на екзамені безпровідниковий зв’язок, приміром відомий усім Wi-Fi. І хоча подібні випадки поодинокі, ми намагаємося протистояти таким діям — за поведінкою студентів на іспиті стежать члени робочої групи постійно діючої комісії. Для виявлення несанкціонованого використання студентами цифрових передавальних пристроїв маємо спеціальний прилад — багатоканальний детектор протоколів зв’язку Protect 1207i.
Аби не втратити набутий авторитет, фахівці центру наполегливо працюють над підвищенням якості контролю знань студентів. Ясна річ, що у цій діяльності найголовніше «не втратити» довіру головної особи, заради якої все це відбувається — студента. Отож, вони постійно працюють над удосконаленням тестів. Після кожної екзаменаційної сесії навчально-науковий відділ незалежного тестування знань студентів здійснює, крім аналізу успішності знань студентів, ще й аналіз тестів на валідність. Перелік невалідних тестів після закінчення екзаменаційної сесії надсилається електронною поштою на кафедри для корекції чи заміни. Студентство по праву оцінило й останні напрацювання викладачів — збірники рисунків. Кожен студент зараз під час іспиту отримує не тільки запитання, а й графічне зображення до нього. Як свідчать студенти, це дуже допомагає їм зорієнтуватися у виборі правильної відповіді, а викладачі підтверджують більш високу ефективність оцінювання знань, приміром, під час іспиту з морфологічних дисциплін. Тому й видали друком збірники рисунків для кожного курсу всіх факультетів. Задля зручності розділили семестровий іспит на декілька етапів і вважають, що не помилилися. Це сприяє якіснішій підготовці студентів до екзаменаційних випробувань, а також зменшує психологічне навантаження під час тестувань. Цього року апробували так звану відкриту модель тестування, тобто студент матиме можливість готуватися до іспитів, ознайомившись із усією базою тестових завдань.
Не менш важливим є й те, що увесь процес тестування є прозорим — студент може самостійно, на власні очі відслідковувати всі етапи оцінювання. Сканування робіт відбувається в присутності студентів із можливістю спостерігати за процесом на екрані в аудиторії. Якщо ж у когось виникають певні сумніви, то є можливість «пересканувати» роботу, аби пересвідчитися у результатах. Бувають випадки, коли з першої спроби не вдається отримати позитивний результат, тому пропонується ще один шанс — письмове перескладання, а коли справи зовсім кепські, втретє уже екзаменаційна комісія оцінює рівень знань студента.
Щодо перспектив діяльності центру, то у планах — удосконалення методик та технологій проведення незалежного тестування знань студентів, подальше технічне оснащення відділу задля належного захисту інформації та підготовки до проведення іспитів, постійна перевірка тестових завдань на валідність із визначенням індексу складності для кожного завдання. Чималу увагу приділятимуть поліпшенню якості тестових завдань, редагуючи чи замінюючи невалідні тести, а уже наступної екзаменаційної сесії до бази тестового іспиту додадуть і питання з «Кроку». Фахівці центру й надалі допомагатимуть кафедрам у формуванні якісних та достатніх за вибіркою кафедральних баз.
Лариса ЛУКАЩУК, власкор «ВЗ»,
Тернопіль