Алгоритм підтвердження профзахворюваності на COVID – 19 включає чимало кроків. Тому й у медичних працівників виникає багато запитань з цього приводу. Далеко не все залежить від самих медиків, але все починається із вчасної фіксації ним багатьох аспектів, без яких ця процедура ще більше ускладнюється або й унеможливлюється. Куди звертатися та що мати у своїй особистій теці?
Вимагайте два оригінали акта розслідування
ВЗ На які виплати розраховувати медичним працівникам, котрі перебувають на ізоляції у зв’язку з COVID-19 чи вже захворіли, і чи залежать вони від стажу роботи?
– Допомога з тимчасової непрацездатності медичним працівникам, які перебувають на самоізоляції під медичним наглядом у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню COVID-19, виплачується у розмірі 100 % середньої заробітної плати (доходу) незалежно від страхового стажу. Підставою для її призначення є листок непрацездатності.
У разі захворювання на COVID-19, пов’язаного з виконанням професійних обов’язків медика, розмір виплат із тимчасової непрацездатності становить 100 % середньої заробітної плати.
Крім того відшкодовуються витрати працівника на лікування (оплата вартості аналізів, медикаментів, процедур). Однак підставою для таких виплат є не лише листок непрацездатності, а й акт розслідування гострого професійного захворювання за встановленою формою. Його видає комісія, котра встановлює зв’язок захворювання з виробництвом. Зверніть увагу на те, що працівнику повинні видати оригінал такого акта (форма Н-1/П), якщо згаданий зв’язок підтвердиться або форма Н-1/НП, якщо випадок не пов’язаний з виробництвом. Цей акт є власністю працівника (його нікому не можна віддавати) та використовується ним для підтвердження факту професійного захворювання під час звернень до Пенсійного фонду, медико-соціальної експертної комісії, Фонду соціального страхування (далі – Фонд), судових інстанцій тощо.
Пам’ятайте про інші види допомоги
ВЗ Які ще компенсації, окрім компенсації втраченого доходу за період лікування від коронавірусної хвороби передбачені медпрацівникам.
– Фонд соціального страхування виплачує одноразову допомогу у таких випадках: у разі смерті медика або ж встановлення йому інвалідності; для членів родини померлого (у розмірі 100 прожиткових мінімумів) або ж для осіб, які перебували на його утриманні (20 прожиткових мінімумів). У разі настання інвалідності розмір одноразових виплат медикам залежить від ступеня втрати працездатності, виходячи з 17 розмірів прожиткового мінімуму. На щомісячні страхові виплати можуть розраховувати медичні працівники, яким встановлено стійку втрату працездатності, інвалідність. Розмір щомісячної допомоги повинен компенсувати втрачений заробіток залежно від відсотка втрати працездатності. Також для згаданих осіб передбачено низку інших видів медичної і соціальної допомоги, наприклад, на лікування та медичну реабілітацію, санаторно-курортне лікування тощо.
Дізнавайтеся більше: В Україні вдосконалять процедуру виплат медпрацівникам, які отримали інвалідність через COVID-19
Фіксуйте усі професійні контакти
ВЗ Як можна довести контакти з хворими на COVID-19?
– Передусім кожен медичний працівник повинен обов’язково реєструвати усі звернення пацієнтів з підозрою на будь-яке інфекційне захворювання (у тому числі й COVID-19) у журналі форми № 60/о.
У разі ведення цього журналу іншим працівником, бажано періодично перевіряти, чи всі контакти були зареєстровані.
Якщо з будь-яких причин такої реєстрації у журналі форми № 60/о не ведеться, потрібно самостійно робити записи про згадані контакти, при цьому слід обов’язково зазначати дату, час, причини контакту (консультація, проведення аналізів тощо). Ці дані потрібно буде повідомити лікарю-епідеміологу під час проведення епідрозслідування та комісії з розслідування гострого професійного захворювання.
Вчасно повідомляйте про свою хворобу
ВЗ На якому етапі потрібно фіксувати профзахворювання лікаря?
– Незалежно від того, впевнені ви в його «виробничому походженні» чи ні, щойно з’явилися симптоми вірусного захворювання (підвищена температура, кашель або утруднене дихання, нежить, загальна слабкість, біль у горлі), потрібно негайно повідомити про це свого безпосереднього керівника для встановлення діагнозу й отримання необхідного лікування.
У позаробочий час слід обов’язково звернутися до сімейного лікаря або працівників ЕМД.
Якщо протягом 14 днів до появи симптомів були контакти з підтвердженим або ймовірним випадком COVID-19, треба не просто повідомити про це керівника і лікуючого лікаря, а й звернути їхню увагу на цей факт, що є підставою для підозри на гостре професійне захворювання.
Беріть ініціативу у свої руки
ВЗ Які документи підготувати у разі захворювання на COVID-19 та куди їх направити?
– Якщо вам видали лікарняний листок з приводу COVID-19, повідомте своєму сімейному або лікуючому лікарю (якщо перебуваєте на стаціонарному лікуванні) назву, адресу та контактний телефон закладу охорони здоров’я, де ви працюєте. Тоді у разі лабораторно підтвердженого випадку інфікування COVID-19 буде надано екстрене повідомлення про факт вашого захворювання з посиланням на гостре професійне захворювання. У будь-якому разі повідомте про хворобу свого безпосереднього керівника. Якщо заклад, де ви перебуваєте на лікуванні, не надіслав екстреного повідомлення, маєте самі або через своїх представників звернутися до роботодавця із заявою про підозру на гостре професійне захворювання, а також з вимогою провести його розслідування. Заяву можете оформити у довільній формі.
Скористайтеся своїм правом бути в курсі розслідування
ВЗ Чи повинні комісії повідомляти про перебіг розслідування профзахворювання?
– І сам медпрацівник, і його рідні чи уповноважені ним особи мають право на отримання такої інформації безпосередньо від голови комісії. Також вони можуть ознайомитися з матеріалами розслідування, отримати витяги та копії з них, вносити свої пропозиції, надавати пояснення та документи з метою сприяння об’єктивному та своєчасному розслідуванню, або сприяти їх отриманню від відповідних органів, установ і закладів.
Зберігайте рецепти й чеки
ВЗ Чи можна розраховувати на компенсацію витрат на стаціонарне лікування, якщо ковід – пакети начебто покривають усе лікування, хоча це насправді не так?
– Так, можна розраховувати. Але для цього необхідно зберігати усі рецепти, чеки, квитанції та інші документи, які підтверджують витрати на лікування та придбання медикаментів.
Покладайтеся на власні сили
ВЗ Отримання страхових виплат — досить тривалий процес. Чи можна сподіватися на зміни, які його спростили б?
Мінсоцполітики зробило з людини з інвалідністю кур’єра для задоволення потреб Фонду, поклавши на неї додаткові обов’язки з отримання ще одного примірника акта та доправлення його до Фонду.
— На жаль, поки що ні. Навпаки, у зв’язку зі змінами, які готує Мінсоцполітики, ми очікуємо на значне погіршення ситуації. Зокрема через те, що в разі встановлення медичному працівникові групи інвалідності та ступеня втрати працездатності внаслідок захворювання на COVID-19, що настало під час виконання професійних обов’язків, для отримання страхових виплат йому потрібно надати Фонду певні документи, у тому числі й оригінал акта Н-1/П. Нагадаю, що за наслідками розслідування роботодавець надає працівнику лише один примірник такого акта (оригінал).
Отже, працівник повинен або віддати Фонду свій примірник (чого, як ми вважаємо, не варто робити за будь-яких обставин), або отримати від роботодавця ще один — для Фонду.
По суті, Мінсоцполітики зробило з людини з інвалідністю кур’єра для задоволення потреб Фонду, поклавши на неї додаткові обов’язки з отримання ще одного примірника акта та доправлення його до Фонду.
Якщо роботодавець матиме можливість видати ще один примірник акта, то він надасть його працівнику. Однак існують значні ризики того, що зробити це буде досить складно. Адже потреба в такому примірнику виникне не під час розслідування та тиражування матеріалів, а через чотири місяці після захворювання працівника. Тож знайти і вмовити членів комісії на підписання ще одного примірника акта роботодавцю буде досить проблематично, а іноді й неможливо.
Отже, і працівник, і роботодавець можуть стати заручниками таких забаганок Фонду та Мінсоцполітики.
Не відступайте від мети
ВЗ Що ж робити працівнику у таких випадках?
— Тут можуть бути два варіанти. Перший — коли розслідування профзахворювання ще триває, працівнику потрібно повідомити голову комісії з розслідування та роботодавця про те, що йому треба 2 примірники акта Н-1/П. При цьому можна послатися на лист Мінсоцполітики від 21.07.2021 р. №12816/0/2-21, згідно з яким передбачено надання працівнику додаткового примірника.
Другий — коли розслідування профзахворювання вже завершене, а комісія з розслідування припинила свою роботу, працівнику потрібно звернутися до роботодавця із заявою про надання другого примірника (оригінала) акта Н-1/П.
Якщо роботодавець не може, або не бажає цього робити, слід звернутися до начальника управління виконавчої дирекції Фонду (міста або області).
Законодавством передбачено: якщо працівник не може надати документи, необхідні для розгляду справи про призначення виплат, за його заявою цим має опікуватися страховий експерт з охорони праці Фонду.
Якщо і страховий експерт не виконав своїх функцій, слід звернутися до Мінсоцполітики, якому надано повноваження здійснювати державний нагляд у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання.
Так, цей шлях важкий і тривалий, але поки що навряд чи можна порекомендувати щось інше. Інакше працівник втратить можливість пройти повторну експертизу МСЕК, статус особи з інвалідністю та інші пільги й компенсації, передбачені законодавством.
Світлана ТЕРНОВА, «ВЗ»
Зразки документів
Керівнику
назва закладу охорони здоров’я
Заява
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 р. №498 та листа Мінсоцполітики від 21.07.2021 р. №12816/0/2-21 для звернення до Фонду соціального страхування щодо призначення страхових виплат прошу надати другий примірник (оригінал) акта розслідування (спеціального розслідування) гострого професійного захворювання що сталося «» ____ 2021 р. (Акт форми Н-1/П)
У разі відмови в наданні акта прошу письмово повідомити причини відмови у визначений законодавством термін на адресу ______ (електронною поштою на адресу е-mail: ______).
Дата Підпис ПІБ
Начальнику управління
виконавчої дирекції
Фонду у (назва) області
Заява
Для розгляду справи про страхові виплати, відповідно до частини 16 пункту 4.2.1 «Положення про службу страхових експертів з охорони праці, профілактики нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань», затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 20.12.2011 р. №63, прошу одержати та подати документи, визначені статтею 43 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання страхових виплат у разі захворювання або смерті медичних працівників у зв’язку з інфікуванням гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2» від 17.06.2020 р. №498.
Про прийняте рішення прошу повідомити письмово у визначений законодавством термін на адресу ______ (електронною поштою на адресу е-mail: ______).
Дата Підпис ПІБ
Заступнику Міністра
соціальної політики України
Віталію Музиченку
Скарга
Я (ПІБ), інвалід ___ групи (висновок МСЕК від «__»______ 2021 р. №___) звернувся (лась) до начальника управління виконавчої дирекції Фонду у (назва) області з заявою щодо одержання та подання документів, визначених статтею 43 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання страхових виплат у разі захворювання або смерті медичних працівників у зв’язку з інфікуванням гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2» від 17.06.2020 р. №498, для розгляду справи про страхові виплати.
Управління виконавчої дирекції Фонду у (назва) області відмовило мені у наданні такої допомоги (лист Управління виконавчої дирекції Фонду додається).
Згідно з підпунктом 22 пункту 4 «Положення про Міністерство соціальної політики України», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 р. №423, прошу вжити заходів щодо забезпечення отримання та надання Управлінням виконавчої дирекції Фонду у (назва) області документів, необхідних для розгляду справи про страхові виплати.
Про прийняте рішення прошу повідомити письмово у визначений законодавством термін на адресу ______ (електронною поштою на адресу е-mail: ______).
Дата Підпис ПІБ