Відтепер вітчизняним лікарям заборонено отримувати від фармацевтичних компаній зразки лікарських засобів та здійснювати їх рекламу у будь-якому форматі. Зокрема, медичні працівники більше не можуть виписувати призначення на бланках, що містять інформацію рекламного характеру, або зазначати у рецепті торгівельну марку препарату.
Ці обмеження були введені Законом України від 4 липня 2012 р. № 5036-VI, який набрав чинності з 1 серпня.
Представники МОЗ України не приховують, що головним завданням зазначених змін у законодавстві є боротьба з корупцією серед медиків. Прийняття закону саме у цей час також не викликає питань: адже наразі стартував пілотний проект референтного ціноутворення цін на ліки. Тож просування у лікувальних закладах більш дорогих іноземних препаратів може зашкодити реальній оцінці його результатів.
На думку Віктора Чумака, радника міністра охорони здоров’я України, активна участь лікарів у промоакціях фармацевтичних компаній пов’язана, насамперед, з особливостями української освіти. Якщо на Заході лікарі борються з конкретним захворюванням, то наші фахівці намагаються вилікувати людину у комплексі, тому й призначають цілий ряд препаратів. «Але такий підхід дуже добре вписався у риночну систему просування ліків, і тільки через стандартизацію її можна вирішити», – підкреслив Віктор Чумак.
«Розробка системи стандартів для медичних працівників має завершитися до 2013 р. Упровадження повної системи стандартів забезпечить ситуацію, за якої у разі певних захворювань у кожному конкретному випадку призначатиметься той чи той препарат. Звичайно, наступним кроком буде контроль, для забезпечення ефективності якого планується втілити систему зворотного зв’язку з пацієнтом», – прокоментував перші нововведення Дмитро Підтуркін, заступник міністра охорони здоров’я України.
Марина ЧІБІСОВА, для «ВЗ»