Ще не вщухли розмови про те, що держава бере сімейну медицину під своє надійне крило, як з’явилася нова ідея — щодо її роздержавлення. У країнах Європи приватно-практикуючий сімейний лікар — норма, в Україні — дивина. Лікарів лякає перспектива стати суб’єктами підприємницької діяльності в умовах, коли пацієнти «скоса» дивляться на сімейну медицину, а тим більше на її «приватний» варіант. До того ж в Україні існують об’єктивні перешкоди на шляху становлення приватної медицини, а також побоювання, що в такий спосіб держава хоче перекласти утримання «первинки» на кишені пацієнтів. Чи варто «приватизувати» сімейну медицину і що нас очікує за горизонтом цього процесу?
— У багатьох країнах світу модель приватної сімейної медицини дуже поширена і вона цілком влаштовує і пацієнтів, і лікарів, оскільки дає їм максимальну незалежність. Хоча на зорі виникнення цієї моделі за мету ставилася, передусім, професійна незалежність лікаря-приватника, для якого було дуже важливо самостійно приймати рішення щодо лікування пацієнта (а не з дозволу «згори», закріпленого трьома підписами), на власний розсуд організовувати свій робочий день, визначати для себе обсяги навантаження й місце роботи тощо. І вже згодом усе це призвело до його економічної незалежності. Тому те, що зараз пропонується в Україні, — лише намагання наслідувати світову практику й нічого більше, тож і реакція на цю нову та водночас перевірену ідею має бути спокійною.
Однак зауважу, що ї ї втілення тісно пов’язане з впровадженням лікарського самоврядування. І допоки воно не почне працювати ефективно, а економічна самостійність лікаря випереджатиме його розвиток, матимемо більше загроз (у тому числі і для самих лікарів), ніж позитиву. Адже не можна трактувати незалежність лікаря як «козацьку вольницю» — він повинен підпорядковуватися професійній спільноті в питаннях професійної підготовки, допуску до медичної практики, а вже в тому, де і з ким він хоче працювати — його вибір. І з того матимуть користь пацієнти. Приміром, приватні сімейні лікарі не будуть зосереджені в одній амбулаторії (особливо, коли це невелике містечко), а матимуть окремі кабінети по всій адмінтериторії, що поліпшить фізичну доступність до «первинки». А саме на створенні ефективної мережі надання первинної медичної допомоги, з хорошим фізичним доступом до лікаря, сьогодні наполягає держава.
За кордоном, де існує практика медичного страхування, укладають договори на обслуговування застрахованого населення як із комунальними закладами, так і з приватними лікарями чи приватними амбулаторіями ЗПСМ. Це посилює конкуренцію у сфері надання медичних послуг, а, отже, підвищує їх якість. Так само і в Україні поява приватних сімейних лікарів має стимулювати державні амбулаторії ЗПСМ поліпшувати якість своєї роботи.
ВЗ А чи прагнуть «вільного плавання» самі лікарі?
— Загалом так. До того ж в Україні сьогодні є лікарі-СПД, але за нинішніх реалій вони настільки залежні від МОЗ, чинної системи акредитації, наказів, які регулюють трудові відносини, невтішного стану ринкових відносин, котрі панують у нашій країні, що, крім отримання зарплати з іншого джерела, СПД мало чим відрізняються від своїх колег-бюджетників. Вони навіть працюють практично в однакових умовах. Бюрократизація процесу відбиває охоту працювати творчо, тому приватних сімейних лікарів у нас не так багато. Вони активні, професійні, але ж цього недостатньо для того, щоб «робити погоду» в системі надання медичної допомоги.
ВЗ Які механізми повинна напрацювати держава, аби розширити коло таких ентузіастів?
— На разі в Україні існують механізми правового врегулювання СПД. Однак для лікарів ці нюанси не завжди відомі і зрозумілі. Тож якщо ми прагнемо масового переходу лікарів у статус СПД, МОЗ повинне організувати для них навчання з питань ведення бухгалтерії, оподаткування тощо. Зі свого боку, держава має всіляко підтримувати таких лікарів. Якщо ми хочемо розвивати цю галузь підприємництва, можна, приміром, надати їм можливість протягом трьох років не сплачувати жодних податків.
У практиці загального підприємницького права існує чимало подібних стимулів — пільгові канікули, зменшення розміру податків, відтермінування їх сплати. Було б бажання їх задіювати! Це особливо важливо для людей, які вагаються: розпочинати свою справу чи ні, а також для молоді, яка готова до інновацій, але хоче твердо стояти на ногах. Тобто такі пільги не повинні бути прописані окремо для охорони здоров’я, здебільшого це питання регулювання підприємництва в цілому. Щоправда, у приватно практикуючих лікарів виникає бажання «вибити» для себе інші пільги, приміром, послаблення вимог щодо санітарних норм до приміщень, обладнання, але я вважаю, що це питання є дискутабельним.
З іншого боку, вимоги СанПіНу дійсно застаріли, їх потрібно переглядати, але не як виключення для СПД, а в цілому. Міжнародна практика засвідчує: не так важливо, працює лікар у кімнаті площею 18 м2 чи 18,5 м2, якщо з іншими аспектами його діяльності все гаразд. А у нас це чи не головна умова надання дозволів. Але я вважаю, що з появою критичної маси сімейних лікарів-СПД ці питання поступово вирішуватимуться. Хоча й переконана, що наших лікарів більше лякає не СанПіН, а питання ведення бізнесу. Наприклад, стоматологи обходять вимоги першого і обладнують свої кабінети у житлових приміщеннях, де висота стелі не відповідає вимогам СанПіНу. А от спробуйте «переступити» через труднощі лікарів СПД обладнувати свої кабінети у комунальних і державних медзакладах! А де ж лікарю взяти стартовий капітал для оренди ринкового приміщення бодай на початку його приватної діяльності?
ВЗ Чи не призведе роздержавлення «первинки» до того, що бажання отримати прибуток витіснить турботу про інтереси пацієнта?
— У нас дійсно існує певна внутрішня конкуренція між приватними лікарями та закладами охорони здоров’я. Особливо, коли лікарі працюють у закладі охорони здоров’я і водночас мають приватну практику. Тоді вони зацікавлені переманити до себе пацієнта, а на практиці просто спрямовують його до приватного кабінету замість того, щоб лікувати у закладі. Тобто сам лікар визначає, хто матиме дохід — заклад чи він сам.
За умов розвиненого лікарського самоврядування ці питання регулюються. Етичні кодекси також прописують сферу взаємовідносин між лікарями та закладами чи лікарями між собою. Необхідність розвитку лікарського самоврядування, чіткого функціонування етичного кодексу лікаря, створення спеціальної комісії з цих питань має велике значення для того, щоб у гонитві СПД за вигодою не постраждали інтереси пацієнтів. Міжнародна практика фіксує такі перекоси. Наприклад, коли приватні лікарі призначають прийом великій кількості пацієнтів, внаслідок чого знижується якість медичного обслуговування. Чи коли вони з метою економії витрат не дотримуються протоколів лікування. Натомість у країнах Європи дуже розвинутий етичний контроль лікаря, тобто там можна на такі дії поскаржитись до етичних комісій, і лікарів за це відчутно карають — від попередження до позбавлення ліцензії.
Без системи противаг тут не обійтися — економічна та етична складові повинні врівноважувати одна одну. Ми не зможемо впровадити вільну економічну діяльність лікарів без суворого етичного контролю. А його в Україні поки що немає. Тому і спостерігаємо, як лікарі, зацікавлені у співпраці з фармацевтичними компаніями, втягуються у їхні фінансові інтереси, ігноруючи при цьому подекуди навіть протоколи лікування.
ВЗ Хто допоможе приватному лікарю впоратися з такими «далекими» для нього сферами, як бухгалтерський облік, аудит, юридичний захист?
— Лікарське самоврядування за кордоном також бере на себе функції помічника у цих питаннях. Адже там професійні асоціації лікарів — це ще й потужні дорадчо-консультативні структури. Зокрема, вони допомагають приватним лікарям укладати угоди зі страховими компаніями (щоб вони були вигідними). Також лікарів там не залишають наодинці з різними контролюючими організаціями, вони є членами професійної корпорації, яка допомагає «спілкуватися» з фіскальними органами, відстоює інтереси лікарів на рівні законодавства, ініціює введення податкових преференцій тощо. Тобто це надійний лобістський орган.
Оскільки такого в Україні поки що не існує, наші лікарі-СПД більше борються із контролерами і перевіряльниками, ніж приділяють увагу своїй безпосередній роботі, адже на «немедичну» діяльність їм потрібно багато часу й сил або і коштів, щоб наймати помічників на стороні. Тобто сьогодні вони виживають як можуть.
ВЗ Пацієнти неоднозначно сприймають ідею роздержавлення сімейної медицини. Мовляв, спочатку держава проголосила, що на цій ланці лікуватиметься 80% пацієнтів, а потім віддає її у приватні руки, намагаючись скинути із себе «баласт».
— Максимум, що вона із себе скине, — це організаційний тягар. Навіть якщо 70-80% сімейних лікарів стануть СПД (а, повірте, цього не буде, нам би до 15% «дотягнути», та й то — лише за державної та податкової підтримки), цього не слід боятися. Адже у разі запровадження закону про загальнообов’язкове соціальне медичне страхування всі застраховані особи обслуговуватимуться на підставі договорів, які укладатимуться з усіма надавачами медичних послуг, у тому числі й із приватними сімейними лікарями. Тож переважна більшість пацієнтів «оплачуватиме» послуги приватного сімейного лікаря не з власної кишені.
Прикладом реального самоусунення влади від відповідальності можна, швидше, вважати діяльність комунального закладу, в якому працює списане обладнання або ж його взагалі немає. Тобто СПД ще й візьмуть на свої плечі проблеми комунальної влади — де знайти гроші на обладнання, на капітальні витрати. Приватники розширять мережу «первинки» і наблизять її до людей. Вони не заберуть пацієнтів у комунальних закладів. Хіба що переманять, якщо працюватимуть гнучкіше і якісніше. Тому паніка тут недоречна. Можливо, приватники навіть допоможуть владі більше уваги приділити державній мережі закладів.
ВЗ Чому серед СПД так мало сімейних лікарів, більше «вузьких» спеціалістів?
— Бо, створивши приватний стоматологічний чи УЗД-кабінет, лікар має можливість одразу отримувати прибуток за конкретну маніпуляцію. А консультація сімейного лікаря — це здебільшого направлення хворого на обстеження та консультацію до «вузького» спеціаліста. То навіщо пацієнту за це платити, коли він і так запросто піде в поліклініку чи в НДІ і там обстежиться та проконсультується? Або сам «призначить» собі послуги масажиста, якому й заплатить. А сімейному лікарю, котрий орендує приміщення, сплачує податки, потрібно виставляти таку вартість за свої послуги, що до нього точно ніхто не піде.
Після того, як на «первинці» будуть створені умови для мінімальних обстежень, коли там проводитимуть певні маніпуляції, приміром, прості оперативні втручання, а відповідні послуги у «вузького» спеціаліста коштуватимуть на порядок дорожче, у пацієнта виникне інтерес відвідати саме сімейного лікаря. Ідея реформи «первинки» полягала й у тому, щоб розширити спектр наданих нею послуг. Поки що цю ідею не вдалося втілити.
Існує не так багато приватних клінік загального профілю, але вони також задіюють «вузьких» спеціалістів (у межах своєї клініки), які, по-суті, фінансово «витягують» на собі ці заклади. Хоча на сьогодні приватнику-одинаку легше оформити документи на свою діяльність ніж, приміром, клініці. Для цього існує спрощена процедура реєстрації — потрібно подати заяву, оформити рахунок у банку, єдиний податок і отримати ліцензію на медичну практику (до речі, на збирання пакета документів для отримання ліцензії потрібно більше зусиль, ніж на саму реєстрацію СПД). Проблема в іншому — чи є в тебе стартовий капітал, щоб оплатити оренду, комунальні послуги, придбати обладнання, найняти бухгалтера, прибиральницю тощо. Тому лікарі й об’єднуються між собою.
Тож я вважаю, що навіть коли приватна сімейна медицина запрацює в Україні на повну силу, це будуть СПД де-юре, а де-факто — клініки з 3-4-х сімейних лікарів.
ВЗ Чи не варто державі підтримати їх безвідсотковими кредитами?
— Це було б дуже добре. Держава могла б передати такому лікарю і певне обладнання. А він, своєю чергою, міг би надати зобов’язання відпрацювати 5-7 років на певній території тощо. Не треба виключати можливості державно-приватного партнерства для СПД — держава надає певні кошти, лікар їх використовує і «закриває» собою функції держави на певній ділянці. Але все це має відбуватися не спонтанно, а згідно з чітким стратегічним планом.
Концепція нової системи охорони здоров’я не містить такого плану, вона визначає лише ключові моменти роздержавлення первинної медичної допомоги. І це може бути потужним рушієм для руху вперед.
Розмову вела Світлана ТЕРНОВА, «ВЗ»
ТОЧКИ ЗОРУ
Відкрити свій кабінет може будь-який лікар, у тому числі й сімейний. Якщо він збере всі необхідні документи, отримає ліцензію і оформить індивідуальне підприємництво, то може починати свою діяльність. У цій справі величезну роль відіграє репутація самого лікаря, його досвід і талант. Якщо лікар успішно працював до цього, він може розраховувати на те, що його пацієнти прийдуть до нього і в приватний кабінет. Однак про рекламу також не варто забувати.
Проте існує значна проблема первинного капіталу. Сподіватися можна лише на отримання кредиту або пошук інвестора. Тож раціональною виглядає ситуація, коли кілька лікарів об’єднуються, відкриваючи свої кабінети в одній будівлі.
Позитивні сторони приватної моделі організації роботи сімейного лікаря переважають над негативними. Зокрема, до плюсів можна зарахувати стимулювання інтенсивності праці, підвищення якості медичної допомоги в первинній ланці, створення конкурентного середовища для стаціонарів (прямі договори укладаються не тільки з органами управління охороною здоров’я, але й безпосередньо із сімейними лікарями).
Втім, необхідно визначити правила реєстрації приватно практикуючого сімейного лікаря або лікаря загальної практики як індивідуального підприємця. Основними джерелами доходів приватних практик є кошти обов’язкового медичного страхування, отримані згідно з угодами, укладеними між лікарями загальної практики-підприємцями та страховою медичною організацією, а т акож надходження від платних медичних послуг. Кошти, отримані в результаті лікарської діяльності, можуть бути використані: на оплату медичних послуг відповідно до стандартів лікування захворювань та інших чітко визначених послуг, необхідних для функціонування загальної лікарської практики; на придбання витратних матеріалів; на виплату заробітної плати медичним працівникам і допоміжному персоналу, а також на виплати стимулюючого характеру. Частину їх буде витрачено на підвищення кваліфікації медичних працівників; впровадження нових медичних технологій, у тому числі на придбання та обслуговування сучасної медичної техніки (запчастини, витратні матеріали тощо).
Втім, динамічний розвиток економічних відносин в охороні здоров’я відбудеться лише у разі готовності до активного впровадження реформ у життя з боку управлінських органів та територіальних фондів обов’язкового медичного страхування. Вони повинні створювати механізми, які спонукатимуть керівників лікувально-профілактичних установ і самих медичних працівників до ефективної діяльності. При цьому треба мати на увазі, що будь-яка реорганізація на першому етапі може призводити до фінансових втрат, особливо в період становлення принципово нових умов господарювання. До того ж вона потребує підготовки нових кадрів і додаткових ресурсів.
Чому сімейні лікарі не зголошуються на приватну діяльність? Проаналізувавши всі обставини, ми виявили цілу низку проблем, які цьому перешкоджають. По-перше, залишаються неврегульованими питання соціального захисту таких лікарів — щодо їх пенсійного забезпечення, використання щорічних відпусток, заміни на період хвороби. До того ж лікарі-СПД втрачають так звані надбавки за дільничність. Виходить, що вони навіть втрачають у своїй зарплаті, особливо якщо порівняти з нинішньою можливістю сімейного лікаря в пілотних регіонах отримувати значно більшу зарплату, ніж раніше. По-друге, до сьогодні не відпрацьовані питання пільгової оренди обладнання, меблів тощо. І третя, чи не найболючіша, проблема: якщо сімейний лікар звільняється з комунального закладу охорони здоров’я, щоб займатися приватною практикою, він автоматично втрачає перспективу отримати службове житло. А це дуже вагомий аргумент не на користь СПД.
Тож молоді фахівці, які найбільше активні в цьому плані, кажуть, що надання службового житла приватно-практикуючим лікарям було б найкращим стимулом для них. Доки на найвищому рівні ці питання не будуть врегульовані, жодна агітація і заклики до роздержавлення сімейної медицини не принесуть користі. Як кажуть, не словом, а ділом…