Сімейна медицина — справа державна чи приватна?

3577

Доступно на русском

Ще не вщухли розмови про те, що держава бере сімейну медицину під своє надійне крило, як з’явилася нова ідея — щодо її роздержав­лення. У країнах Європи приватно-практикуючий сімейний лікар — норма, в Україні — дивина. Лікарів лякає перспектива стати суб’єктами підприємницької діяльності в умовах, коли пацієнти «скоса» дивляться на сімейну медицину, а тим більше на її «приватний» варіант. До того ж в Україні існують об’єктивні перешкоди на шляху становлення приватної медицини, а також побоювання, що в такий спосіб держава хоче перекласти утримання «первинки» на кишені пацієнтів. Чи варто «приватизувати» сімейну медицину і що нас очікує за горизонтом цього процесу?

VZ_32-33_Страница_06_Изображение_0001

VZ_32-33_Страница_06_Изображение_0002Зоряна ЧЕРНЕНКО, старший викладач факультету правничих наук Національного університету «Києво-Могилянська академія», доктор права
ВЗ Ідея набуття сімейними лікарями статусу суб’єкта підприємницької ді­яльності (СПД) порадувала, здивувала чи наполохала українців?

— У багатьох країнах світу модель при­ватної сімейної медицини дуже поширена і вона цілком влаштовує і пацієнтів, і лікарів, оскільки дає їм максимальну незалежність. Хоча на зорі виникнення цієї моделі за мету ставилася, передусім, професійна незалеж­ність лікаря-приватника, для якого було дуже важливо самостійно приймати рішення щодо лікування пацієнта (а не з дозволу «згори», закріпленого трьома підписами), на власний розсуд організовувати свій робочий день, визначати для себе обсяги навантаження й місце роботи тощо. І вже згодом усе це призвело до його економічної незалежності. Тому те, що зараз пропонується в Україні, — лише намагання наслідувати світову практику й ні­чого більше, тож і реакція на цю нову та водночас перевірену ідею має бути спокійною.

Однак зауважу, що ї ї втілення тісно пов’язане з впровадженням лікарського са­моврядування. І допоки воно не почне пра­цювати ефективно, а економічна самостій­ність лікаря випереджатиме його розвиток, матимемо більше загроз (у тому числі і для самих лікарів), ніж позитиву. Адже не можна трактувати незалежність лікаря як «козацьку вольницю» — він повинен підпорядковува­тися професійній спільноті в питаннях професійної підготовки, допуску до медичної практики, а вже в тому, де і з ким він хоче працювати — його вибір. І з того матимуть користь пацієнти. Приміром, приватні сімейні лікарі не будуть зосереджені в одній амбула­торії (особливо, коли це невелике містечко), а матимуть окремі кабінети по всій адмінтери­торії, що поліпшить фізичну доступність до «первинки». А саме на створенні ефективної мережі надання первинної медичної допомо­ги, з хорошим фізичним доступом до лікаря, сьогодні наполягає держава.

За кордоном, де існує практика медичного страхування, укладають договори на обслу­говування застрахованого населення як із ко­мунальними закладами, так і з приватними лі­карями чи приватними амбулаторіями ЗПСМ. Це посилює конкуренцію у сфері надання медичних послуг, а, отже, підвищує їх якість. Так само і в Україні поява приватних сімейних лікарів має стимулювати державні амбулаторії ЗПСМ поліпшувати якість своєї роботи.

ВЗ А чи прагнуть «вільного плавання» самі лікарі?

— Загалом так. До того ж в Україні сьогодні є лікарі-СПД, але за нинішніх реалій вони настільки залежні від МОЗ, чинної системи акредитації, наказів, які регулюють трудові відносини, невтішного стану ринкових відносин, котрі панують у нашій країні, що, крім отримання зарплати з іншого джерела, СПД мало чим відрізняються від своїх колег-бюджетників. Вони навіть працюють практично в однакових умовах. Бюрократизація процесу відбиває охоту працювати творчо, тому при­ватних сімейних лікарів у нас не так багато. Вони активні, професійні, але ж цього не­достатньо для того, щоб «робити погоду» в системі надання медичної допомоги.

ВЗ Які механізми повинна напрацюва­ти держава, аби розширити коло таких ентузіастів?

— На разі в Україні існують механізми пра­вового врегулювання СПД. Однак для ліка­рів ці нюанси не завжди відомі і зрозумілі. Тож якщо ми прагнемо масового переходу лікарів у статус СПД, МОЗ повинне органі­зувати для них навчання з питань ведення бухгалтерії, оподаткування тощо. Зі свого боку, держава має всіляко підтримувати та­ких лікарів. Якщо ми хочемо розвивати цю галузь підприємництва, можна, приміром, надати їм можливість протягом трьох років не сплачувати жодних податків.

У практиці загального підприємницького права існує чимало подібних стимулів — пільгові канікули, зменшення роз­міру податків, відтермінування їх сплати. Було б бажання їх задіювати! Це особли­во важливо для людей, які вагаються: розпо­чинати свою справу чи ні, а також для молоді, яка готова до інновацій, але хоче твердо стояти на ногах. Тобто такі пільги не повинні бути прописані окремо для охорони здоров’я, здебільшого це питання регулювання підприємництва в цілому. Щоправда, у приватно практикую­чих лікарів виникає бажання «вибити» для себе інші пільги, приміром, послаблення вимог щодо санітарних норм до приміщень, обладнання, але я вважаю, що це питання є дискутабельним.

З іншого боку, вимоги СанПіНу дійсно застаріли, їх потрібно переглядати, але не як виключення для СПД, а в цілому. Міжнарод­на практика засвідчує: не так важливо, пра­цює лікар у кімнаті площею 18 м2 чи 18,5 м2, якщо з іншими аспектами його діяльності все гаразд. А у нас це чи не головна умова надання дозволів. Але я вважаю, що з по­явою критичної маси сімейних лікарів-СПД ці питання поступово вирішуватимуться. Хоча й переконана, що наших лікарів більше лякає не СанПіН, а питання ведення бізне­су. Наприклад, стоматологи обходять ви­моги першого і обладнують свої кабінети у житлових приміщеннях, де висота стелі не відповідає вимогам СанПіНу. А от спробуйте «переступити» через труднощі лікарів СПД обладнувати свої кабінети у комунальних і державних медзакладах! А де ж лікарю взя­ти стартовий капітал для оренди ринкового приміщення бодай на початку його приватної діяльності?

ВЗ Чи не призведе роздержавлення «первинки» до того, що бажання отри­мати прибуток витіснить турботу про інтереси пацієнта?

— У нас дійсно існує певна внутрішня кон­куренція між приватними лікарями та закладами охорони здоров’я. Особливо, коли лікарі працюють у закладі охорони здоров’я і водночас мають приватну практику. Тоді вони зацікавлені переманити до себе пацієнта, а на практиці просто спрямовують його до при­ватного кабінету замість того, щоб лікувати у закладі. Тобто сам лікар визначає, хто матиме дохід — заклад чи він сам.

За умов розвиненого лікарського самоврядування ці питання регулюються. Етичні кодекси також прописують сферу взаємовід­носин між лікарями та закладами чи лікарями між собою. Необхідність розвитку лікарсько­го самоврядування, чіткого функціонування етичного кодексу лікаря, створення спеціаль­ної комісії з цих питань має велике значення для того, щоб у гонитві СПД за вигодою не постраждали інтереси пацієнтів. Міжнародна практика фіксує такі перекоси. Наприклад, коли приватні лікарі призначають прийом ве­ликій кількості пацієнтів, внаслідок чого зни­жується якість медичного обслуговування. Чи коли вони з метою економії витрат не дотримуються протоколів лікування. Натомість у країнах Європи дуже розвинутий етичний контроль лікаря, тобто там можна на такі дії поскаржитись до етичних комісій, і лікарів за це відчутно карають — від попередження до позбавлення ліцензії.

Без системи противаг тут не обійтися — економічна та етична складові повинні врів­новажувати одна одну. Ми не зможемо впро­вадити вільну економічну діяльність лікарів без суворого етичного контролю. А його в Україні поки що немає. Тому і спостерігаємо, як лікарі, зацікавлені у співпраці з фармацев­тичними компаніями, втягуються у їхні фінан­сові інтереси, ігноруючи при цьому подекуди навіть протоколи лікування.

ВЗ Хто допоможе приватному лікарю впоратися з такими «далекими» для нього сферами, як бухгалтерський об­лік, аудит, юридичний захист?

— Лікарське самоврядування за кордоном також бере на себе функції помічника у цих питаннях. Адже там професійні асоціації лі­карів — це ще й потужні дорадчо-консульта­тивні структури. Зокрема, вони допомагають приватним лікарям укладати угоди зі страхо­вими компаніями (щоб вони були вигідними). Також лікарів там не залишають наодинці з різними контролюючими організаціями, вони є членами професійної корпорації, яка допомагає «спілкуватися» з фіскальними органами, відстоює інтереси лікарів на рівні законодавства, ініціює введення податкових преференцій тощо. Тобто це надійний лобіст­ський орган.

Оскільки такого в Україні поки що не іс­нує, наші лікарі-СПД більше борються із контролерами і перевіряльниками, ніж при­діляють увагу своїй безпосередній роботі, адже на «немедичну» діяльність їм потрібно багато часу й сил або і коштів, щоб наймати помічників на стороні. Тобто сьогодні вони виживають як можуть.

ВЗ Пацієнти неоднозначно сприйма­ють ідею роздержавлення сімейної медицини. Мовляв, спочатку держава проголосила, що на цій ланці лікувати­меться 80% пацієнтів, а потім віддає її у приватні руки, намагаючись скинути із себе «баласт».

— Максимум, що вона із себе скине, — це організаційний тягар. Навіть якщо 70-80% сі­мейних лікарів стануть СПД (а, повірте, цього не буде, нам би до 15% «дотягнути», та й то — лише за державної та податкової підтримки), цього не слід боятися. Адже у разі запровадження закону про загальнообов’язкове соці­альне медичне страхування всі застраховані особи обслуговуватимуться на підставі до­говорів, які укладатимуться з усіма нада­вачами медичних послуг, у тому числі й із приватними сімейними лікарями. Тож пере­важна більшість пацієнтів «оплачуватиме» послуги приватного сімейного лікаря не з власної кишені.

Прикладом реального самоусунення влади від відповідальності можна, швидше, вважати діяльність комунального закладу, в якому працює списане обладнання або ж його взагалі немає. Тобто СПД ще й візьмуть на свої плечі проблеми комунальної влади — де знайти гроші на обладнання, на капіталь­ні витрати. Приватники розширять мережу «первинки» і наблизять її до людей. Вони не заберуть пацієнтів у комунальних закладів. Хіба що переманять, якщо працюватимуть гнучкіше і якісніше. Тому паніка тут недо­речна. Можливо, приватники навіть допомо­жуть владі більше уваги приділити державній мережі закладів.

ВЗ Чому серед СПД так мало сімейних лікарів, більше «вузьких» спеціалістів?

— Бо, створивши приватний стоматологіч­ний чи УЗД-кабінет, лікар має можливість одразу отримувати прибуток за конкретну маніпуляцію. А консультація сімейного ліка­ря — це здебільшого направлення хворого на обстеження та консультацію до «вузького» спеціаліста. То навіщо пацієнту за це плати­ти, коли він і так запросто піде в поліклініку чи в НДІ і там обстежиться та проконсульту­ється? Або сам «призначить» собі послуги масажиста, якому й заплатить. А сімейному лікарю, котрий орендує приміщення, сплачує податки, потрібно виставляти таку вартість за свої послуги, що до нього точно ніхто не піде.

Після того, як на «первинці» будуть ство­рені умови для мінімальних обстежень, коли там проводитимуть певні маніпуляції, при­міром, прості оперативні втручання, а від­повідні послуги у «вузького» спеціаліста коштуватимуть на порядок дорожче, у пацієн­та виникне інтерес відвідати саме сімейного лікаря. Ідея реформи «первинки» полягала й у тому, щоб розширити спектр наданих нею послуг. Поки що цю ідею не вдалося втілити.

Існує не так багато приватних клінік за­гального профілю, але вони також задіюють «вузьких» спеціалістів (у межах своєї кліні­ки), які, по-суті, фінансово «витягують» на собі ці заклади. Хоча на сьогодні приватни­ку-одинаку легше оформити документи на свою діяльність ніж, приміром, клініці. Для цього існує спрощена процедура реєстрації — потрібно подати заяву, оформити рахунок у банку, єдиний податок і отримати ліцензію на медичну практику (до речі, на збирання пакета документів для отримання ліцензії потрібно більше зусиль, ніж на саму реє­страцію СПД). Проблема в іншому — чи є в тебе стартовий капітал, щоб оплатити оренду, комунальні послуги, придбати обладнання, найняти бухгалтера, прибиральницю тощо. Тому лікарі й об’єднуються між собою.

Тож я вважаю, що навіть коли приватна сі­мейна медицина запрацює в Україні на повну силу, це будуть СПД де-юре, а де-факто — клініки з 3-4-х сімейних лікарів.

ВЗ Чи не варто державі підтримати їх безвідсотковими кредитами?

— Це було б дуже добре. Держава могла б передати такому лікарю і певне обладнання. А він, своєю чергою, міг би надати зобов’язання відпрацювати 5-7 років на певній території тощо. Не треба виключати можливості дер­жавно-приватного партнерства для СПД — держава надає певні кошти, лікар їх викорис­товує і «закриває» собою функції держави на певній ділянці. Але все це має відбуватися не спонтанно, а згідно з чітким стратегічним планом.

Концепція нової системи охорони здоров’я не містить такого плану, вона визначає лише ключові моменти роздержавлення первинної медичної допомоги. І це може бути потужним рушієм для руху вперед.

Розмову вела Світлана ТЕРНОВА, «ВЗ»


 ТОЧКИ ЗОРУ

VZ_32-33_Страница_07_Изображение_0001Олексій КОРЖ, завідувач кафедри загальної практики- сімейної медицини Харківської медичної академії післядипломної освіти, член Всесвітньої організації сімейних лікарів WONCA, доктор медичних наук, професор
З розвитком приватного підприємництва в нашій країні стало зрозуміло, що будь-яка професія може приносити дохід, якщо грамотно підійти до організації своєї справи. Медики не залишаються осторонь, відкриваються приватні клініки і лікарні.

Відкрити свій кабінет може будь-який лі­кар, у тому числі й сімейний. Якщо він збере всі необхідні документи, отримає ліцензію і оформить індивідуальне підприємництво, то може починати свою діяльність. У цій справі величезну роль відіграє репутація самого лікаря, його досвід і талант. Якщо лікар успішно працював до цього, він може розраховувати на те, що його пацієнти прийдуть до нього і в приватний кабінет. Однак про рекламу також не варто забувати.

Проте існує значна проблема первин­ного капіталу. Сподіватися можна лише на отримання кредиту або пошук інвестора. Тож раціональною виглядає ситуація, коли кілька лікарів об’єднуються, відкриваючи свої кабінети в одній будівлі.

Позитивні сторони приватної моделі організації роботи сімейного лікаря пере­важають над негативними. Зокрема, до плюсів можна зарахувати стимулювання інтенсивності праці, підвищення якості медичної допомоги в первинній ланці, створення конкурентного середовища для стаціонарів (прямі договори укладаються не тільки з органами управління охороною здоров’я, але й безпосередньо із сімейними лікарями).

Втім, необхідно визначити прави­ла реєстрації приватно практикуючого сімейного лікаря або лікаря загальної практики як індивідуального підприємця. Основними джерелами доходів приватних практик є кошти обов’язкового медичного страхування, отримані згідно з угодами, укладеними між лікарями загальної прак­тики-підприємцями та страховою медич­ною організацією, а т акож надходження від платних медичних послуг. Кошти, отри­мані в результаті лікарської діяльності, мо­жуть бути використані: на оплату медичних послуг відповідно до стандартів лікування захворювань та інших чітко визначених послуг, необхідних для функціонування загальної лікарської практики; на придбання витратних матеріалів; на виплату заробітної плати медичним працівникам і допоміжному персоналу, а також на виплати стимулюючого характеру. Частину їх буде витрачено на підвищення кваліфіка­ції медичних працівників; впровадження нових медичних технологій, у тому числі на придбання та обслуговування сучасної медичної техніки (запчастини, витратні матеріали тощо).

Втім, динамічний розвиток економічних відносин в охороні здоров’я відбудеться лише у разі готовності до активного впро­вадження реформ у життя з боку управ­лінських органів та територіальних фондів обов’язкового медичного страхування. Вони повинні створювати механізми, які спонука­тимуть керівників лікувально-профілактич­них установ і самих медичних працівників до ефективної діяльності. При цьому треба мати на увазі, що будь-яка реорганізація на першому етапі може призводити до фінан­сових втрат, особливо в період становлення принципово нових умов господарювання. До того ж вона потребує підготовки нових кадрів і додаткових ресурсів.


VZ_32-33_Страница_07_Изображение_0002Ольга ГУМЕНЮК, заступник начальника управління охорони здоров’я Дніпровської районної в м. Києві державної адміністрації
У Дніпровському районі м. Києва було проведено активну роботу щодо залу­чення лікарів загальної практики-сімейних лікарів до приватної практики. Ми поясню­вали лікарям, які існують законні підстави для такої діяльності, які документи для цього необхідно підготувати тощо. Однак підсумком такої «агітації» став… лише один бажаючий! Він отримав ліцензію МОЗ України на медичну практику у 2011 році, але нині вже не працює як СПД.

Чому сімейні лікарі не зголошуються на приватну діяльність? Проаналізувавши всі обставини, ми виявили цілу низку проблем, які цьому перешкоджають. По-перше, за­лишаються неврегульованими питання соціального захисту таких лікарів — щодо їх пенсійного забезпечення, використання щорічних відпусток, заміни на період хво­роби. До того ж лікарі-СПД втрачають так звані надбавки за дільничність. Виходить, що вони навіть втрачають у своїй зарпла­ті, особливо якщо порівняти з нинішньою можливістю сімейного лікаря в пілотних регіонах отримувати значно більшу зарп­лату, ніж раніше. По-друге, до сьогодні не відпрацьовані питання пільгової оренди об­ладнання, меблів тощо. І третя, чи не най­болючіша, проблема: якщо сімейний лікар звільняється з комунального закладу охо­рони здоров’я, щоб займатися приватною практикою, він автоматично втрачає пер­спективу отримати службове житло. А це дуже вагомий аргумент не на користь СПД.

Тож молоді фахівці, які найбільше ак­тивні в цьому плані, кажуть, що надання службового житла приватно-практикуючим лікарям було б найкращим стимулом для них. Доки на найвищому рівні ці питання не будуть врегульовані, жодна агітація і закли­ки до роздержавлення сімейної медицини не принесуть користі. Як кажуть, не словом, а ділом…

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я