Антимонольний комітет рекомендував МОЗ встановити чіткі правила промоції лікарських засобів

483

Антимонопольний комітет України 13 вересня надав Міністерству охорони здоров’я обов’язкові до розгляду рекомендації щодо розроблення і прийняття нормативно-правових актів зі встановлення чітких й прозорих правил промоції та маркетингу лікарських засобів для всіх учасників ринку. Рекомендації мають бути розглянуті протягом 90 днів з дати їх отримання, а розробка нових документів дасть змогу:

  • унеможливити спотворення конкуренції на ринках лікарських засобів унаслідок використання маркетингових інструментів під час реалізації лікарських засобів;
  • забезпечити кінцевих споживачів можливістю об’єктивно та неупереджено обирати необхідні їм лікарські засоби в аптечних закладах;
  • унеможливить реалізацію лікарських засобів за завищеною вартістю внаслідок застосування маркетингових інструментів.

Наприкінці 2016 року АМКУ опублікував Звіт за результатами ґрунтовного дослідження фармацевтичних ринків у 2014 — першому півріччі 2016 року. У документі зазначалося, що фармдистриб’ютори «БаДМ», «Вента» і «Оптима-Фарм» отримали значну ринкову владу з ознаками монополізму під час ведення роздрібної торгівлі. Також у Звіті були сформульовані висновки й надані пропозиції щодо шляхів вирішення проблемних питань задля розвитку дієвої конкуренції на фармацевтичних ринках і встановлення прозорих взаємовідносин між їх учасниками. Ці рекомендації мали сприяти підвищенню економічної доступності лікарських засобів. Звіт було направлено Президенту України, Прем’єр-міністру України, Міністерству охорони здоров’я та Комітету ВРУ з питань охорони здоров’я, але до цього часу АМКУ не отримав жодних проектів нормативно-правових актів щодо врегулювання порушеного питання. Через це, за словами державного уповноваженого АМКУ Світлани Панаіотіді, реалізація лікарських засобів із застосуванням маркетингових послуг для всіх учасників ланцюга збуту (виробників, дистриб’юторів та аптек/аптечних мереж) — поширена практика.

«Я можу констатувати збільшення протягом останніх років кількості заяв суб’єктів господарювання щодо отримання висновків у формі рекомендаційних роз’яснень відповідності законодавству про захист економічної конкуренції їх дій у сфері маркетингових послуг під час реалізації лікарських засобів. Це свідчить про існування суспільного запиту учасників фармацевтичних ринків щодо встановлення чітких і зрозумілих умов замовлення та надання маркетингових послуг. Але ми надаємо висновки за зверненням конкретного суб’єкта господарювання на підставі отриманої від нього інформації. Тобто такі виснов­ки є документом індивідуальної дії і не можуть бути за замовчуванням використані для всіх учасників фармацевтичних ринків. За таких умов реалізації лікарських засобів суб’єкти господарювання, що здійснюють оптову й роздрібну торгівлю лікарськими засобами, зацікавлені орієнтуватися на придбання та реалізацію кінцевим споживачам лікарських засобів тих виробників, за виконання умов договорів із якими про надання маркетингових послуг (або додаткових угод до договорів поставки) вони отримають більші матеріальні винагороди. Відповідно, станом на сьогодні під час реалізації лікарських засобів на різних рівнях фармацевтичних ринків конкуренція відбувається не за рахунок оцінки якості, ефективності та безпосередньої ціни лікарського засобу, а здебільшого за рахунок вартості маркетингових послуг», — пояснила державний уповноважений.

За матеріалами офіційного веб-сайту Антимонопольного комітету України та офіційної сторінки Світлани Панаіотіді у Facebook

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я