Австралія: населення віддає перевагу державній медицині

1065

flag_of_australia_0Про переваги австралійської системи надання медичної допомоги та досвід, який може бути корисним для українців у процесі реформування галузі, «ВЗ» розповів завідувач поліклінічного відділення Чернігівського обласного онкологічного диспансеру, головний онколог Чернігова, член Європейської та Міжнародної асоціацій онкогінекологів, кандидат медичних наук Валерій Зуб. 

Держава гарантує

У складі делегації лікарів України я побував на міжнародному конгресі онкогінекологів у Мельбурні, на самому півдні Австралії. Під час перебування там ми мали змогу ознайомитися з роботою медичного центру міста та дитячої лікарні. Надзвичайно вразила як кадрова забезпеченість медичних установ (тут сконцентровані висококваліфіковані фахівці багатьох спеціальностей), так і матеріально-технічне забезпечення: заклади обладнані найсучаснішою апаратурою, є навіть гелікоптери з вертолітними майданчиками на дахах. Фінансування всіх видатків цих медустанов здійснюється за державний кошт.

VZ 19-20 2015_Страница_22_Изображение_0001Валерій Зуб, завідувач поліклінічного відділення Чернігівського обласного онкологічного диспансеру, головний онколог м. Чернігова, Голова постійної комісії обласної ради з питань охорони здоров’я та захисту населення від наслідків аварії на ЧАЕС, член Європейської та Міжнародної асоціацій онкогінекологів, доцент кафедри оздоровлення та реабілітації Чернігівського державного технологічного університету, кандидат медичних наук
Медицина в цій країні страхова, причому є два види страхування — державне і добровільне. Державним медичним страхуванням (Medicare) охоплено практично все населення країни. Воно умовно безкоштовне, тобто фінансується за рахунок податків та практично повністю покриває лікування в державних шпиталях і візити до лікарів загального профілю, а також надання деяких медичних послуг в окремих приватних клініках, що субсидуються державою. Тобто певний рівень базової медичної допомоги доступний усім громадянам країни.

При цьому близько половини австралійців, зокрема практично все працююче населення, має приватну медичну страховку, яка істотно розширює перелік послуг, що надаються пацієнту як у державних, так і в приватних медичних закладах. Види послуг та їх кількість залежать від типу медичної страховки, договір на яку укладається з приватною страховою компанією. Тут існують різні види страхових полісів, починаючи з базового, який передбачає надання невідкладної та амбулаторної допомоги, до страховок у декілька десятків тисяч доларів, що забезпечують не тільки лікування, а й усі види протезування та косметологічні послуги. Кожний може вибрати те, що йому підходить.

Страхова компанія зазвичай компенсує від 80% до 100% вартості лікування, в межах послуг страхового поліса. Держава не тільки підтримує добровільне страхування, а навіть рекомендує всім громадянам, які досягли 30-річного віку, укладати договір страхування із приватними страховими компаніями. Таким чином вона стимулює населення більш відповідально ставитися до свого здоров’я.

Але більшість австралійців, зокрема пацієнти з важкими формами захворювання, ті, хто потребує складного операційного втручання, а також хворі, що госпіталізуються з невідкладними станами, незважаючи на наявність приватної страховки, лікуються, як правило, в державних шпиталях та медичних центрах.

Послуги приватної медицини також користуються попитом у населення, адже ці клініки мають свої переваги. Там створені більш зручні умові для перебування: одномісні або двомісні палати, що за комфортністю не поступаються номерам дорогих готелів, до того ж пацієнт сам може обирати лікуючого лікаря. А головне — немає черг на госпіталізацію, тому що в Австралії це досить серйозна проблема: іноді плановому хворому доводиться півроку чекати своєї черги, щоб пролікуватися у стаціонарі державного медзакладу.

ПМСД по-австралійськи

Первинна ланка медичної системи Австралії — це лікар загального профілю (General Practitioner), аналог нашого лікаря сімейної медицини. Вони працюють як у державних поліклініках, так і в приватних. У кожному мікрорайоні міста діє декілька поліклінік, кожен може обрати собі лікаря незалежно від місця проживання. Лікарі надають первинну медичну допомогу і в разі необхідності направляють до відповідного спеціаліста. До речі, лікар загального профілю виклики не обслуговує — пацієнти самі приходять на прийом до поліклініки. Ті, хто має потребу в невідкладній допомозі, викликають швидку. Слід зазначити, що державне медичне страхування не покриває послуги невідкладної допомоги, тому, якщо в людини немає хоча би базової приватної страховки, за кожен виклик швидкої їй доводиться сплачувати із власної кишені.
Австралія має велику територію, низьку щільність населення та багато невеличких населених пунктів, віддалених від міст. Для надання невідкладної допомоги та госпіталізації мешканців цих територій діє «Королівська служба літаючих лікарів» (The Royal Flying Doctor Service, RFDS) — аналог нашої санітарної авіації, яка, на жаль, у більшості областей України повністю знищена. Сьогодні RFDS має у своєму розпорядженні декілька десятків спеціально обладнаних санітарних літаків, що здійснюють перевезення важкохворих із найвіддаленіших населених пунктів. Фінансування служби відбувається переважно із бюджетів федеральних штатів та частково — за рахунок благодійної допомоги від підприємств і громадськості.

Досвід, який варто запозичити

В австралійської системи надання медичної допомоги є чому повчитися. Це й ефективне поєднання державного та приватного страхування, і добре відпрацьована система надання медичної допомоги державними та приватними медичними закладами, які успішно співпрацюють і вдало доповнюють один одного. Вражає ставлення держави до фінансування медичної галузі: сучасне обладнання, високі зарплати, наявність новітніх медикаментів — на медицині тут не економлять. Надзвичайно цікавий досвід використання RFDS, особливо для тих регіонів України, де багато невеличких сіл, віддалених від районних центрів. 

Зразковою можна назвати і роботу Австралійської медичної асоціації, яка дуже ретельно слідкує за дотриманням стандартів та протоколів лікування. Також ми звернули увагу на те, що персонал намагається забезпечити пацієнту максимально комфортні умови під час перебування в клініці. Наприклад, у палатах, де знаходяться двоє та більше хворих, передбачені міжліжкові перегородки, що дозволяють візуально створити для кожного ізольований простір. Коштує це устаткування не так уже й дорого, а хворий при цьому набагато зручніше почувається. Взагалі там завжди прораховують, наскільки пацієнту та медичному персоналу комфортно перебувати в закладі. І це нам теж треба запозичувати. Але поки не відбудеться кардинальної медичної реформи, сподіватися на суттєве покращення не доводиться.

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я