Бахіт Туменова: Держава ухвалює грамотні рішення, але довіру народу вже втрачено

376

На початку 90-х років минулого століття абсолютно всі країни пострадянського простору мали практично рівні стартові можливості системи охорони здоров’я і відтоді рухалися кожна у своєму напрямку. Деякі з колишніх республік Союзу успішно «застрахувалися» та випередили своїх сусідів за всіма показниками. За висновком експертів, ще кілька років тому найуспішнішим був досвід Естонії, найбільш невдалим — Казахстану. Але сьогодні й ця держава стоїть на порозі значних змін.

ВЗ Якому відсотку казахів зараз дос­тупна медична допомога та як ви оцінюєте рівень медицини в Казахстані на сьогодні?

Бахіт ТУМЕНОВА, лікар, член Міжнародної федерації організацій із захисту прав людини та права на здоров’я, організатор системи охорони здоров’я Республіки Казахстан
— Нині в Казахстані діє система гарантованого обсягу безкоштовної медичної допомоги (ГОБМД), тобто кожен житель країни має право на отримання певної кількості медичних послуг. Ургентна медична допомога надається всім і абсолютно безкоштовно. Тут важливу роль відіграють громадські організації, які навчають пацієнтів відстоювати свої права. На сьогодні система пов­ністю фінансується з республіканського бюджету. В його рамках на 2017 рік на забезпечення населення медичною допомогою було передбачено 939 млн теньге. За останніми даними, загальні витрати Казахстану на охорону здоров’я становлять 3,6% ВВП. Для порівняння: у групі країн з високим/середнім рівнем доходів, до яких належить і Казахстан, аналогічний показник сягає 6,3%. Звичайно, це дуже мало! Становище ускладнюється тим, що в найближчому майбутньому зростання фінансування сфери охорони здоров’я вище рівня інфляції не очікується. Зараз соціальний контракт із привілейованими верствами суспільства підтримується шляхом включення до ГОБМД новітніх технологій в умовах відсутності базового покриття. У результаті найсучасніші технології фактично (незаконодавчо) недоступні, а, наприклад, основні хіміопрепарати, законодавчо гарантовані за показаннями, населення купує за готівку, часто на останні гроші. Особливе здивування викликає порівняння річного бюджету онкологічної служби РК — усього близько 30 млрд теньге — з обсягами фінансування інфраструктурних та інших проектів поза галуззю охорони здоров’я.

Але, за визнанням Організації економічного співробітництва і розвитку, систему охорони здоров’я Казахстану характеризують як хорошу за доступністю: кількість візитів до лікаря і госпіталізацій на душу населення наближається до середніх значень, при цьому черги на планову госпіталізацію за окремими хірургічними втручаннями значно коротші.

ВЗ Чи вдалося останніми роками досягнути суттєвих змін у якійсь із медичних сфер?

— Ми почали ретельно працювати зі статистикою і таким чином змінили ситуацію з материнською смертністю, що донині є проблемою в багатьох країнах. У 2014 році в Казахстані ввели нову систему спостереження, котра включає так звані конфіденційні опитування, які допомогли встановити причини високого рівня материнської смертності. Було вирішено детально розглянути всі випадки смерті жінок репродуктивного віку і там, де відсутня офіційна інформація про причини, провести інтерв’ю з членами родини, співробітниками громадських медичних установ, а також звернути увагу на статистику природного руху населення і записи поховань. Виявилося, що 10 зі 166 смертей з 2011 по 2013 рік, зареєстровані як материнські, насправді такими не були, а 8 із 18, класифіковані як пов’язані з вагітністю, навпаки, мали б бути записані під статусом материнських.

Опрацювання статистичних даних проливає світло на багато проб­лем у сфері охорони здоров’я. Наприк­лад, так ми дізнаємося, що саме підвищена тривожність і деп­ресія стають причинами суїцидальних випадків. У 2015 році вони посідали друге місце у світі серед всіх причин смерті! Найвищий показник спос­терігали у Європейському регіоні ВООЗ, частиною якого є і Казахстан, однак у нашій країні він набагато вище середнього (14,1) і становить 27,5 випадку на 100 тис. жителів. Гірша ситуація тільки у Литві — 32,7 випадку. Окрім цього, Казахстан лідирує за показником нових випадків захворювання на туберкульоз. Ця хвороба досі становить серйозну загрозу для світової спільноти, хоча є виліковною. Проте, збираючи статистичні дані, ми бачимо певну позитивну динаміку у вирішенні цього питання.

ВЗ Чи вистачає в країні медичних кадрів?

— Що стосується забезпеченості професійними медичними кадрами, то тут ми є середнячками. Але серед держав із рівнем доходів вище середнього ми цілком можемо претендувати на лідируючі позиції. На 10 тис. мешканців Казахстану припадає 111,4 кваліфікованого фахівця. У 2015 році у нас було зареєст­ровано майже 70 тис. лікарів усіх спеціальностей, 164 тис. середнього медперсоналу та 901 лікарняну організацію. Незважаючи на те що лікарень в країні сьогодні менше, ніж будь-коли починаючи з 1991, лікарів стало більше.

ВЗ Буквально через місяць Казахстан має впровадити медичне страхування, і з цим пов’язано багато невирішених проблем, чи не так?

— Обов’язкове медичне страхування в Казахстані намагалися впровадити ще у 90-х роках минулого століття: над створенням такої системи багато працювали, але, на жаль, зупинилися на півдорозі через жорсткі корупційні схеми. Той період дійсно не був вдалим для такого реформаторського кроку через розпад Радянського Союзу і нестабільну економічну ситуацію. Тоді в Казахстані практично кожен другий залишився без роботи, і держава не могла навіть теоретично платити за них обов’язкові внески. Крім того, відбувся масовий відтік бюджетних грошей, виділених на медицину. Тоді всі, хто міг собі дозволити, перейшли на добровільне страхування, і процес загальмував на довгі роки. Але зараз до питання обов’язкового медичного страхування знову повернулися, вирішивши впровадити його з 1 січня 2018 року. Однак ми зіткнулися з іншою проблемою: третина із 8 млн працездатного населення — приватні підприємці, або, як ми їх називаємо, «самозайняті». Не всі ці люди платять податки і ведуть чесну бухгалтерію. Більше того, серед них є ті, чий бізнес неприбутковий, і їх не влаштовує однакова відсоткова ставка відрахувань на медицину. А офіційно зареєстрованих безробітних при цьому — близько 5%. У зв’язку із цим відсоток відрахувань так і не затверджений, що гальмує весь процес.

До минулого року два профільні міністерства — охорони здоров’я та соціальної політики — були об’єднані в цілісну структуру. Це давало чітке уявлення про те, як соціальні реалії країни можуть впливати на впровадження медичних реформ. Тепер вказані структури роз’єднали, і вони одразу втратили безліч соціальних статистичних даних. Однак зупинити процес вдруге і не впровадити обов’язкове медичне страхування буде стратегічною помилкою. Я переконана, що потрібно йти вперед, але маленькими кроками, з огляду на всі ризики. Думаю: коли ми зараз зупинимося, то третьої спроби вже не буде!

ВЗ Який алгоритм вибрали?

— Держава робитиме внески за більшість соціальних груп населення: дітей, пенсіонерів, інвалідів, безробітних. Також перераховуватиме у ФСМС трансферти на надання гарантованого обсягу безкоштовної медичної допомоги. У цілому близько 75-80% фінансових потоків ФСМС формуватиметься за рахунок коштів бюджету (внески, відрахування та трансферти). Враховуючи, що у ФСМС акумулюватимуться внески від приватного сектора за найманих працівників і самозайнятих, то вит­рати на охорону здоров’я до 2019 року можуть зрости на 59%. Але введення обов’язкового соціального медичного страхування не враховує питання необхідності підвищення ефективності бюджетних витрат на охорону здоров’я.

Окрім фінансової складової є набагато серйозніша проблема — наповнення нових пакетів ГОБМД і обов’язкового соціального медичного страхування (ОСМС). Здавалося б, два нові пакети — оновлений ГОБМД і страховий — еквівалентні чинному на сьогодні ГОБМБ. Але диявол ховається в деталях — у розподілі категорій медичної допомоги між двома пакетами. Щоб зрозуміти суть проблеми, пов’язаної з їх складом, необхідно знати два чільні принципи в охороні здоров’я: загальне охоплення населення й інтеграцію медичної допомоги. Щодо загального охоплення, то пропонована модель погіршує чинні норми, ставлячи під сумнів інклюзивність суспільства.

Принцип інтеграції медичної допомоги чітко заявлений у державній програмі розвитку охорони здоров’я «Денсаулик» і має на увазі скоординованість циклу: профілактика (вакцинація, скринінг), потім звернення пацієнта в поліклініку (категорія «амбулаторно-поліклінічна допомога»), доправлення його на швидкій (або в плановому порядку) у стаціонар, після чого може знадобитися реабілітація. Завершує цикл паліативна допомога. Відсутність послідовного зв’язку між будь-якими двома ланками негативно позначається на стані здоров’я і обумовлює неефективне використання ресурсів. Водночас у пропонованих сьогодні пакетах на кожному етапі маршруту пацієнта зв’язки розірвані: вакцинація входить до складу ГОБМД, амбулаторно-поліклінічна допомога разом з амбулаторним лікарським забезпеченням — до пакета ОСМС, швидка допомога й екстрені стаціонарні випадки — до ГОБМД, планові стаціонарні випадки, реабілітація та паліативна допомога — знову до ОСМС.

Що буде в реальному житті? Припустімо, незастрахована людина, не маючи можливості безкоштовно відвідати поліклініку, затягуватиме з візитом до лікаря. Як наслідок, з великою часткою ймовірності її у гострому стані на швидкій буде доправлено в стаціонар, звідки її оперативно випишуть, умовно через три доби, тобто після стабілізації стану, оскільки планове лікування в стаціонарі вже не входить до ГОБМД. У результаті: здоров’я втрачене, система зазнала підвищених витрат на лікування екстреного випадку в лікарні, замість дешевшого на рівні поліклініки. Під питанням і стан пацієнта. Однак головне — перехід до наступного етапу: реабілітація буде недоступною, а отже, є ризик, що всі витрати системи на лікування в стаціонарі виявляться марними, адже без належної реабілітації здоров’я людини може не відновитися.

ВЗ А що з паліативною допомогою?

— Тут ситуація ще сумнівніша: чи дійсно ми готові відмовити в ліжку і знеболюванні хворому в термінальній стадії? Черговий аргумент прихильників проекту закону полягає в тому, що населенню, яке не застраховане автоматично (14 категорій) або не є формально зайнятим, надається можливість вносити щомісяця 1,414 тис. теньге і таким чином отримати право на пакет ОСМС. Однак цей аргумент не витримує критики: по-перше, не всі знати­муть і пам’ятатимуть про необхідність регулярного внесення коштів, по-друге, сам процес отримання щомісячних внесків від 2-3 млн громадян, що потенційно потрапляють у категорію незастрахованих, — це величезне адміністративне навантаження і втрати продуктивного часу. І, нарешті, найважливіше: тягар суми в 1,414 тис. теньге неоднаковий для різних верств населення.

ВЗ Чи враховуєте ви в процесі впровадження обов’язкового медичного страхування той аспект, що люди, які не хочуть відмовлятися від згубних звичок, наприклад, куріння, повинні самі платити за своє лікування?

— За великим рахунком, ви маєте рацію: якщо людина, незважаючи на рекомендації лікаря, не вирішує своєї проблеми, то й відповідальність має нести сама. Але, з іншого боку, як це проконтролювати і хто повинен це робити? Ми вирішили поки що не вдаватися до таких радикальних кроків, як у розвинених країнах, і умовно заплющити на залежності очі. Нам потрібно впровадити реформу, ввести страхування, а потім його плавно регулювати.

ВЗ На яку модель системи охорони здоров’я ви орієнтуєтеся?

— На первинку і профілактичну медицину. Велика частка захворювань (87%) — це так звані неінфекційні хвороби, які можна ефективно контролювати. Ми зараз міняємо сприйняття системи пацієнтами. З дитинства нас вчили, що за освіту відповідає вчитель, за здоров’я — лікар. Це абсолютно неправильно! За своє здоров’я несе відповідальність сама людина, і, на жаль, застарілі установки багатьох людей заважають їм мислити прогресивно. Звичайно, набагато простіше звинуватити лікаря і сподіватися на таблетки, ніж пройти 10 тис. кроків у день або кинути палити. Але наша держава створила велику кількість громадських організацій, які планомірно вирішують такі проблеми.

ВЗ Орієнтир на профілактику, ймовірно, змінив статус сімейного лікаря?

— Звичайно, його позиція стала більш фундаментальною. Але, на жаль, поки тільки на папері. Населення, як і раніше, не сприймає всерйоз інституту сімейної медицини та будь-якими шляхами намагається одразу потрапити на прийом до вузького спеціаліста. До слова, перший пілотний проект із сімейної медицини був розпочатий у 90-х роках, але від нього так само, як і від обов’язкового страхування, відмовилися. Потім повернулися, втративши багато років.

Згадана проблема характерна для багатьох країн пострадянського простору. Нам треба навчитися доводити справу до кінця, інакше втрачаємо головне — довіру людей! А без неї будь-яка реформа не буде ефективною і піддаватиметься сумніву. Наприклад, наше Міністерство охорони здоров’я ухвалює зараз дуже грамотні рішення, ґрунтуючись на прогресивному досвіді розвинених країн, але довіру народу вже втрачено.

Розмовляла Тетяна ПРИХОДЬКО, «ВЗ»

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я