Нещодавно Черкасами почали ширитися чутки про закриття дитячих поліклінік. Такий висновок зробили батьки маленьких пацієнтів після того, як в окремих дитячих поліклініках «зникли» вузькопрофільні спеціалісти. Відтепер черкаська вузькопрофільна педіатрична служба зосереджена на базі однієї медичної установи — поліклініки №3 Черкаської міської дитячої лікарні. Від цього виграли, за словами батьків, лише мешканці одного мікрорайону міста. Нововведення Черкаської мерії викликало в багатьох батьків нарікання, натомість така реакція черкащан дивує місцеве керівництво. Тому «ВЗ» звернулася за роз’ясненнями до директора Департаменту охорони здоров’я та медичних послуг Черкаської міської ради Олега Стадника.
ВЗ Що відбувається в Черкасах із педіатричною службою?
— Ще не так давно стурбовані батьки телефонували зі скаргами на неможливість потрапити з дитиною до вузькопрофільних фахівців, через що їм доводилося записуватися на прийом заздалегідь. Дійсно, ми мали таку проблему, і батьки були справедливо незадоволені якістю обслуговування, особливо ті, кому необхідно було оформити дітей до школи або садочка чи пройти комплексне медичне обстеження. Зазвичай таке обстеження могло розтягнутися на місяць і більше, оскільки записатися до вузькопрофільного фахівця було дуже складно.
Ми знайшли вихід із цієї ситуації. У нас у різних районах міста три дитячі поліклініки, в яких є певна кількість вузькопрофільних спеціалістів. Найменше проблем із записом до фахівців у поліклініці №3, яка розташована поруч із дитячою лікарнею. Ще один плюс, адже дитину, стан якої викликав занепокоєння, можна негайно покласти на обстеження або на лікування, оформивши у стаціонар через приймальне відділення. Тим більше, що при дитячій міській лікарні створено 80 ліжок денного перебування різного профілю, де дитину можна залишити на лікування лише в денний час, а на ніч забрати додому.
Крім того, ми підрахували, що, зосередивши вузькопрофільних фахівців в одному місці, можна забезпечити прийом дітей протягом повного робочого дня. Скажімо, два дитячі хірурги ведуть прийом з 8 до 14 години (в цей час найбільший наплив батьків із дітьми), а третій хірург — з 14 до 18 години. І тоді батьки можуть потрапити до спеціаліста протягом усього робочого дня. Більше того, це дало змогу забезпечити прийом вузькопрофільних фахівців ще й у суботу з 8 до 12 години.
Оце й усі зміни. Все інше залишилося таким самим — нормативи, стандарти, протоколи надання медичної допомоги, але зосереджене в одному місці. В даній ситуації це ефективно.
ВЗ Проте за таких обставин медична послуга віддаляється від пацієнтів, які проживають в інших районах міста. Крім того, батькам перед оглядом дитини вузькопрофільним фахівцем усе одно доводиться звертатися за направленням до педіатра поліклініки, забирати свої документи, відвозити назад консультативні висновки тощо. Ці обставини не були враховані?
— Є певне незадоволення батьків, які живуть близько до поліклінік №1 та №2, і їм незручно їхати в поліклініку №3. Але головне, щоб дитина гарантовано потрапила до відповідного фахівця й отримала необхідну медичну послугу, — тепер це можливо. З огляду на сьогоднішній стан кадрового забезпечення педіатричної служби такий підхід абсолютно правильний. В ідеалі має відбуватися наближення вузькопрофільної медичної допомоги до пацієнта, але зараз ми маємо досить серйозний кадровий «провал» у педіатрії: забезпеченість кадрами у місті — на рівні 65%.
Щодо карток, за якими необхідно заїжджати у районну поліклініку, то значна їх частина нині знаходиться на руках у батьків. Але для проходження процедури, скажімо, профілактичного огляду, обов’язково потрібне направлення від свого дільничного педіатра: батьки не можуть водити дитину по спеціалістах на свій розсуд. Педіатри їм дають офіційно затверджену статистичну форму з переліком фахівців, яких потрібно пройти. Крім того, педіатр входить до складу ЛКК, яка готує вис-новок стосовно того, чи може дитина за станом здоров’я відвідувати той чи інший дитячий заклад. Тож у будь-якому випадку необхідно починати й закінчувати медичний огляд, відвідавши дільничного педіатра.
Батьки відчують ефективність цих змін, коли дітям потрібно буде пройти медкомісію, — це можна буде зробити за один день, а не розтягувати походи в поліклініку на місяць.
ВЗ Як сприйняли такі зміни самі медики?
— Для того, щоб не було «шокової терапії», ми впроваджуємо нововведення поетапно. На першому етапі пояснили всім медичним працівникам, що і як буде відбуватися. Для цього минулого року провели зустрічі з трудовими колективами — люди мали зрозуміти, що нікого не скорочуватимуть і умови праці не погіршаться.
Педіатрична служба Черкас — це медичне територіальне об’єднання, в яке входять стаціонар на 150 ліжок і 3 поліклінічні відділення, загалом вони обслуговують 42 тис. дитячого населення. Поліклініки є структурними підрозділами Черкаської дитячої міської лікарні, тому на другому етапі всі вузькопрофільні спеціалісти були виведені зі складу поліклінік і переведені до клініко-діагностичного відділення територіального об’єднання «Черкаська міська дитяча лікарня». У поліклініці №3 в кабінетах для прийому вузькопрофільних фахівців зробили ремонт, уже з 1 січня нинішнього року ці спеціалісти розпочали прийом на нових робочих місцях.
Під час реорганізації жодного вузькопрофільного фахівця не скоротили і не звільнили. Відтепер усі вони зосереджені в поліклініці, яка знаходиться максимально близько до стаціонару, тому не витрачається час на переїзд до іншої поліклініки — тобто умови праці значно покращилися. Така реорганізація проведена з метою поліпшення надання медичної допомоги, максимально ефективного використання наявного людського ресурсу.
Є й інша складова. За такої організації процесу легше керувати людьми, контролювати лікаря. Адже не секрет, що, на відміну від дільничних педіатрів, вузькопрофільні фахівці часто є незамінними, а коли ти єдиний фахівець на все місто, то можеш дозволити собі в багатьох випадках поводитися досить фривольно. Тому непоодинокі випадки, коли хворі, які не встигли потрапити до такого спеціаліста на прийом, запрошуються ним же на прийом у свій приватний кабінет. Зауважу — на платний прийом. Тож запропонована нами система дозволяє забезпечувати контроль і справедливість. Тепер пацієнт, який не встиг потрапити до одного бюджетного лікаря, може звернутися до іншого. Нині у батьків малечі з’явилася альтернатива: платити гроші чи трохи зачекати й отримати консультацію безкоштовно. Як на мене, то плюсів у цій системі значно більше, ніж мінусів.
Безумовно, система нова, і за один місяць ще важко робити якісь висновки. Можливо, доведеться її дещо удосконалювати, змінювати. Але уже зараз маємо право казати: кількість скарг на те, що не можна потрапити з дитиною на прийом до вузькопрофільного фахівця, значно зменшилася. Далі, за підсумками роботи, ми проаналізуємо навантаження лікарів, інші показники. Думаю, така реорганізація сприятиме ще й поліпшенню показників роботи вузькопрофільних фахівців, зокрема, збільшиться кількість дітей, яких вчасно ставитимуть на диспансерний облік. Адже батьки, зробивши кілька безуспішних спроб потрапили до відповідного фахівця, часто вже туди і не приходять. В результаті виникають ситуації, коли дитина, яка, наприклад, мала сколіотичну осанку, через два-три роки приходить на огляд до ортопеда вже із третім ступенем сколіозу. Диспансеризація дітей, яка передбачає щорічний контрольний огляд, — це важливо.
ВЗ Чи вигідна така оптимізація економічно?
— Ми не ставили за мету проводити якісь зміни, щоб зекономити. Їх здійснено лише задля підвищення рівня доступності й ефективності надання медичної допомоги.
ВЗ У зв’язку з реорганізацією у поліклініках вивільнилися кабінети. Як плануєте розпоряджатися зайвими приміщеннями?
— Ці приміщення не пустуватимуть, ми не віддаємо їх під бари чи магазини. Ті, хто мені дорікає, що в тих поліклініках проводяться ремонти, думають лише про те, що бачать за вікном сьогодні. Я ж бачу на декілька кроків уперед.
Рано чи пізно ми почнемо рухатися в напрямку сімейної медицини. Дві поліклініки, де залишилися лише педіатри, — класичний приклад центрів, в яких можна розмістити ще й сімейних лікарів. У контексті загальної медичної реформи, коли продовжуватиметься створення центрів медико-санітарної допомоги, сімейні лікарі й педіатри надаватимуть послуги в таких центрах, а вузькопрофільні фахівці — і дорослі, і дитячі — будуть зосереджені в клініко-діагностичних відділеннях. Тобто ми не вигадали щось унікальне — ми просто спробували використати ідею розвитку первинної медичної допомоги й сімейної медицини так, щоби вона принесла користь у нинішніх умовах.
P.S. Як оцінюють такі новації керівники черкаських дитячих поліклінік, кореспонденту «ВЗ» дізнатися так і не вдалося: завідувачі цих медичних установ категорично відмовилися висловити свою позицію стосовно такого «покращення». Напевне, бояться, що їхня думка може не співпасти з думкою вищого керівництва.
Розмову вела Інна Хімічук, власкор «ВЗ», м. Черкаси