Черкащина: Підготовку військових фельдшерів нарешті розпочато!

1247

1363261180_voenny-medikПодії на Сході країни спонукали фахівців переглянути питання підготовки медичних кадрів. Виявилося: досвіду цивільного медика недостатньо для роботи у воєнно-польових умовах. Зважаючи на це, в Черкаському медичному коледжі вирішили відновити підготовку фахівців з лікувальної справи для потреб Збройних Сил України та інших силових структур. Цього навчального року лави першокурсників поповнили 30 майбутніх спецфельдшерів. Про специфіку підготовки військового фельдшера «ВЗ» розповіла директор вишу, кандидат медичних наук, Заслужений лікар України Інна Губенко.

ВЗ Чому вирішили готувати таких спеціалістів у Черкаському медичному коледжі, адже навчальний заклад не пов’язаний із військовою медициною?

VZ 37-38_2015_Страница_13_Изображение_0001Інна Губенко, директор Черкаського медичного коледжу, кандидат медичних наук, Заслужений лікар України
— Наш коледж має значний досвід такої роботи. Раніше ми вже готували спецфельдшерів для Збройних Сил України — останній їх випуск відбувся у 1994 р. Однак згодом державі стали не потрібні такі фахівці. Тоді ніхто навіть і подумати не міг, що в Україні спалахне війна.

Сьогодні життя висуває інші вимоги — є гостра потреба у воєнних фельдшерах. Саме від професіоналізму медпрацівників на передовій і у військових госпіталях залежить збереження життя та здоров’я наших бійців, а також самих медичних фахівців. Нині ж на полі бою чи у фронтових медичних частинах працюють звичайні медичні сестри чи фельдшери, які не готові до роботи в тих особливих умовах.

ВЗ Чим вирізнятиметься підготовка майбутніх фельдшерів за новою спеціалізацією?

— Передусім ці студенти проходитимуть посилену загальну військову підготовку. Вони мають бути фізично витривалими. Юнаків привчатимуть до дисципліни, відповідальності, бо вони повинні чітко і вчасно виконувати накази, організовувати роботу в особливих чи екстремальних умовах.

У навчальному плані також передбачене поглиблене вивчення загальної психології та психології кризових станів. Адже фельдшер, якого ми готуватимемо, матиме справу із людьми, що постраждали не тільки фізично, а й зазнали серйозної психологічної травми. Разом із тим, військовий фельдшер має працювати з бійцем не лише після бою, а й психологічно готувати його до нього, особливо якщо людина вперше на передовій.

Важливим для фельдшера є й уміння спілкуватися. Раніше цьому не приділяли великої уваги. Сьогодні ж вчимо, що медичний працівник, поки виконує ін’єкцію чи іншу маніпуляцію, має розмовляти з пацієнтом, пояснювати, що він робить, попереджати, які можуть бути відчуття. Нашим студентам теж допоможуть ці навички, адже і поранений, і психологічно травмований боєць мають довіряти медику. Тож нині військову психологію доводиться створювати практично з нуля.

До навчального плану включено дисципліни «Медична хімія з основами військової токсикології», «Радіологія і медичний захист». Крім того, студенти вивчають мікробіологію та вірусологію з основами імунології, військову епідеміологію. Спецфельдшери повинні знати все до дрібниць про бойові отруйні речовини, бактеріологічну зброю, аби захистити людей, які опинилися у відповідному середовищі. Адже невідомо, яку зброю ворог може застосувати завтра, у майбутньому, тому повинні бути готовими до всього.

Вивчатимуть майбутні військові медики і такий предмет, як «Організація медичного забезпечення військ». Сьогодні цивільні лікарі та фельдшери, потрапляючи у воєнні умови, не знають, чим і в якій кількості має бути забезпечене військо, якою повинна бути організація охорони здоров’я в цих умовах, не знайомі з правилами забезпечення підрозділів, частин і установ табельним медичним майном тощо. Вони повинні знати, як правильно зробити замовлення, у якій кількості препарати та медичні вироби потрібні для полку, батальйону чи взводу, враховувати територіальний принцип медичного забезпечення військ, правила зберігання препаратів (температурні режими та терміни придатності), знати номенклатуру медичного майна за переліком і призначенням, особливості ведення медичного обліку та звітності тощо. Бо сьогодні на фронті діють за принципом «На місці розберемося». Але ж так не має бути!

Звертаємо увагу на питання екології, правила харчування, аби уникнути отруєнь. Зважаючи на різноманітні ситуації, у яких можуть опинитися бійці, фельдшер повинен знати навіть те, які гриби і ягоди можна збирати в лісі, а які — ні. Поглиблено вивчається курс фармакології, у ході якого окремо розглядається питання лікування лікарськими травами.

Як виявилося в ході воєнних дій, хлопці не знають елементарних, на перший погляд, речей. Скажімо, як розвести багаття, коли мокро, вогко, вітряно. Як зробити курінь із підручних засобів, щоб він не затікав і не промокав, чи як правильно викопати землянку. Як висушити одяг, правильно взутися, щоб не натерти ногу. А ще — як правильно прати білизну у воєнно-польових умовах, як обробити взуття, провітрити, дезінфікувати і знезаразити одяг тощо. Насправді такі прості речі на фронті дуже важливі. І військовий фельдшер повинен знати й навчити цьому бійців. Завдяки вивченню тактичної медицини спеціаліст знатиме, як винести пораненого з поля бою, зберігши його і своє життя. Ну, й звісно, майбутні спецфельдшери проходять спеціальні курси хірургії з основами військово-польової хірургії, курси травматології та інші.

ВЗ Для викладання нових вузькопрофільних предметів запрошуєте «чужих» викладачів?

— Ні. У коледжі дуже потужний викладацький склад. Усього в штаті 116 викладачів, із них — 16 кандидатів наук, 4 доценти, 66 викладачів вищої та першої категорії. Іще 68 викладачів — це практикуючі лікарі, що працюють за сумісництвом. Крім того, маємо хорошу клінічну базу — 38 кабінетів навчальної практики, розміщених в обласних і міських лікувально-профілактичних закладах. Теоретичну частину викладаємо в цих аудиторіях, а потім у цьому самому закладі відпрацьовуємо практичні навички.

Щоб забезпечити високий рівень підготовки медичних фахівців, ми співпрацюємо з медичними навчальними закладами та медичними громадами США, Канади і Європи й, звісно ж, провідними медичними навчальними закладами України. Для того щоб студенти навчилися діяти в надзвичайних ситуаціях, цього року уклали договір про співпрацю і спільну підготовку спеціалістів із Черкаським інститутом пожежної безпеки ім. Героїв Чорнобиля. Вони мають прекрасну матеріально-технічну базу й щоліта проводять воєнно-польові збори, до яких залучатимуть і наших студентів. Тож наші вихованці матимуть змогу перейняти досвід від людей, які вміють працювати і виживати в умовах надзвичайних ситуацій. Інститут пожежної безпеки також має власну медико-санітарну частину, де наші студенти проходитимуть практику.

Крім цього, студенти нової спеціальності відпрацьовуватимуть практичні навички в госпіталі МВС, бригадах екстреної швидкої допомоги. Про це вже маємо домовленості з відповідними установами.

ВЗ Щоб відкрити нову спеціальність, необхідне відповідне матеріальне забезпечення. Як вирішували це питання?

— Щодо затрат, то насправді вони не набагато більші, ніж для підготовки цивільного фельдшера. Адже ми маємо потужну матеріально-технічну базу, зокрема тренажери і фантоми, на яких проводимо практичні заняття: відпрацьовуємо навички проведення штучного дихання, непрямого масажу серця, накладання шин, спинення артеріальної кровотечі, транспортування хворого тощо.

Звісно, крім суто медичного обладнання нам довелося закупити спальні мішки, намети, рюкзаки, казани та триноги, щоб студенти навчилися користуватися цими необхідними на війні речами. Зараз запрошуємо до співпраці фельдшерів, які побували на передовій і нині по ротації повернулися додому. Під час зустрічей зі студентами вони діляться своїм досвідом, розповідають, із якими труднощами зіткнулися, яких помилок можна, але не варто припускатися в тій чи іншій ситуації.

Тож у нас є все необхідне, щоб повноцінно готувати спецфельдшерів. І, як показує практика, наші студенти отримують достойні знання. Цього року, наприклад, вони вже самостійно навчали містян наданню першої невідкладної медичної допомоги, відпрацьовували показові навчання на спеціальних міських заходах.

ВЗ Сьогодні фахівці нарікають на брак сучасних спеціалізованих підручників для військово-медичної підготовки.

— Студентів готуємо за спеціально розробленими коледжем навчальним планом і програмами. Наші педагоги займаються науковою роботою: за 10 підручниками, які створені на базі нашого закладу, навчаються студенти всієї України. Маємо бібліотеку, що забезпечена достатньою кількістю підручників, наукових і фахових видань.

Хоча, на жаль, деякі підручники пишуть люди далекі від навчальної програми. Їх зміст не відповідає ані програмі закладу, ані сучасним вимогам. Тому ми активно розробляємо власні методичні, роздаткові матеріали, робочі зошити, лабораторні журнали і щоденники. Навчально-методичне забезпечення постійно доповнюється, удосконалюється, осучаснюється. Крім того, ці матеріали залишаються студентам після випуску.

Багато працюємо над організацією та забезпеченням самостійної роботи студентів. Коледж комп’ютеризований — маємо 5 комп’ютерних класів різної потужності. Активно використовуємо можливості освітньої платформи Moodle. Передплачуємо близько 60 періодичних видань медичної тематики — студент повинен отримувати інформацію з багатьох джерел.

ВЗ Які вимоги ставилися перед абітурієнтами? Чи вдалося набрати перший курс за новою спеціальністю?

— Так, ми набрали заплановану кількість студентів. Хоча насправді за такої складної ситуації в країні батьки трохи побоюються віддавати дітей на цю спеціальність. Запитують, із якою метою створили курс, що буде з його випускниками?

Вимоги до абітурієнтів: відмінний стан здоров’я, обов’язково всі щеплення (це просто необхідно в тих умовах, до яких вони готуються) і успішність у навчанні. Не приховуватиму — перевагу віддаємо хлопцям. Хочемо, щоб сюди прийшли здорові, сильні чоловіки, які зможуть подолати всі труднощі польового життя, зорієнтуватися в надзвичайних ситуаціях, не розгубитися. Вони повинні витягти пораненого з поля бою, надати йому невідкладну допомогу, донести до безпечного місця, крім того, у їх полі зору має перебувати місцеве населення в зоні бойових дій.

ВЗ Чи не станеться знову так, що коледж виховає покоління військових фельдшерів, а вони з часом стануть непотрібними на ринку праці? Адже війна, сподіваємося, триватиме не завжди.

— Звісно, ми це розуміємо. Тому навчальний план передбачає вивчення предметів, які наші спецфельдшери зможуть застосувати і в цивільній медицині. Такі спеціалісти зможуть працювати і в силових структурах — службі безпеки, міліції, прикордонній службі, службі надзвичайних ситуацій. Та й Збройні Сили в мирний час теж потребують таких фахівців. В усіх цих структурах має бути фельдшер — і на навчаннях, і на воєнно-польових зборах. Окрім того, будь-який лікувально-профілактичний заклад зможе використати потенціал таких фахівців, особливо в службах екстреної та невідкладної допомоги.

Раніше наших випускників забирали на військово-медичні факультети провідні вищі навчальні заклади України та країн СНД, багато хто із них нині — головні лікарі, провідні хірурги військових госпіталів. Сьогодні наші випускники теж мають змогу продовжити навчання на лікувальних факультетах університетів і поглиблювати свої знання.

Інна ХІМІЧУК, власкор «ВЗ», м.Черкаси

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я