Лікар має бути передусім висококласним фахівцем, а все інше — другорядне. Чи правильне це твердження? Важливі тільки професійні навички, чи ж медик має бути ще й чуйною, уважною до пацієнта людиною, здатною викликати не тільки повагу, а й довіру?
Озвучена проблема важлива для всіх галузей охорони здоров’я. Проте мені як офтальмологу вона чи не найближча, адже йдеться про дуже уразливий орган — очі. Це віконце у світ, інструмент його пізнання, спілкування, емоцій, урешті-решт, без перебільшення, — складова людського щастя.
Згадую одну невигадану історію про сліпого жебрака, що сидів на вулиці й просив милостиню. Але його всі обходили, і капелюх залишався порожнім. Тоді якась небайдужа дівчинка написала на аркуші паперу: «Зараз весна, але я не можу її побачити…» і лишила його поруч зі сліпим. І люди почали підходити, а капелюх наповнився грошима! Про це мені нагадали слова подяки, які ми отримали від доньки нашого колишнього пацієнта. «Дякую вам, — писала вона, — за те, що мій батько тепер може побачити весну!»
Я дуже добре пам’ятаю цього хворого. У нього діагностували відшарування сітківки правого ока. Старенький ніяк не міг змиритися з необхідністю оперування — страх скував його волю. «А може, слід почекати?» — питав чоловік лікарів. «Око не може чекати!» — переконували ми. Наводили аргументи, приклади, але все було марно. І тоді ми познайомили його з людиною, яка пережила подібну операцію і до якої повернувся зір.
І пацієнт нам повірив! Не тільки повірив у вагомість аргументів, у щирість намірів, але й наочно переконався в досвіді лікарів. Операція пройшла успішно. А невдовзі дідусь сам приїхав до нас: «Терміново оперуйте мені друге око — я відчуваю, що і з ним те саме…» Справді, інтуїція хворого не підвела: обстеження показали, що й ліве око треба оперувати. Ми зробили це, і сьогодні старенький бачить. На згадку про нього залишилася зворушлива подяка від його доньки.
Як виникає довіра між лікарем і пацієнтом? Мені здається, що це схоже на внутрішній контакт, коли сходяться в одній точці думки і почуття медика та хворого. Для цього лікар передусім має бути щирим і відкритим. Людина вам вірить, коли ви відкриваєте своє серце й душу. Уже під час першої бесіди має виникати цей контакт. Пацієнт відчуває, що його скарги та проблеми почуті й зафіксовані у свідомості лікаря, він їх осмислює, переживає, прагне допомогти. Тоді й закладаються перші цеглинки довіри.
Зараз дуже змінюються підходи до лікування і його принципів. Раніше, за радянських часів, лікар вирішував за хворого, як діяти. Тоді вважалося, що цей шлях ефективний. Сьогодні ж ми дотримуємося інших правил: пацієнт має право знати правду, навіть якщо вона неприємна. Наприклад, в усьому світі катаракту лікують лише оперативним шляхом. Проте нерідко до нас потрапляють хворі із її важкою формою, які свого часу покладалися тільки на народні методи (медові краплі тощо) й ігнорували направлення на операцію. Доречно у зв’язку із цим сказати, що я — прихильник щорічної профілактики і вважаю: кожна людина має регулярно обстежуватися у ЛОРа, окуліста, гінеколога, кардіолога, проходити вчасно флюорографію, здавати кров на аналізи, аби не проґавити стану, який можна було б своєчасно виявити й вилікувати.
Пригадую, як до нас потрапив хворий із занедбаною катарактою, на тлі якої почала розвиватися вторинна глаукома, через що пацієнту загрожувала сліпота. Ми провели лікування, зняли напад глаукоми, прооперували — і врятували людині зір! А ще вона переконалася: лікарю треба вірити і завжди дотримуватися його рекомендацій.
Красномовним є й інший випадок, коли до нас із віддаленого району доправили пацієнта, у якого почала розвиватися пухлина. Він жив сам і навіть родичам не дозволяв втручатися у його життя та вирішувати проблеми, пов’язані зі здоров’ям. Проте їм вдалося переконати хворого приїхати до нас в обласну лікарню. Стан пацієнта був шоковим, коли він дізнався, що в нього справді пухлина. Ми ж були безсилі допомогти йому й направили в Одесу, у ДУ «Інститут очних хвороб і тканинної терапії ім. В. П. Філатова НАМН України». Але зробили все, щоб заспокоїти пацієнта та його рідних, переконуючи, що це ще не вирок і треба вірити в краще. Думаю, нам це вдалося, тому що він нас залишав у зовсім іншому настрої. Доносячи до хворого правду, треба налаштовувати його на позитивну перспективу. Пацієнт має вірити в краще, і лікар не повинен позбавляти його цієї віри. Однак і не приховувати всієї правди — того, які симптоми після оперативного втручання зникнуть, а які залишаться, і з ними доведеться змиритися. Робити це слід делікатно, зацікавлено, небайдуже. Згадайте: ще медики стародавнього світу розробили принципи деонтології — професійної етики медичного працівника. Сьогодні ми маємо наслідувати їх: повертати людині не тільки здоров’я, а й душевний комфорт.
Наголошу й на такому: аби викликати довіру до себе, лікар інколи має застосувати й «важку артилерію», що допоможе змусити пацієнта усвідомити проблему, прийняти інколи нелегке рішення задля відновлення свого ж здоров’я. Знову наведу приклад із практики. Нещодавно до нас звернулася жінка, у якої 15 років тому було діагностовано глаукому. Останнім часом вона ігнорувала призначення досвідченого окуліста, у котрого спостерігалася за місцем проживання. Очний тиск зростав, а хвора не дотримувалася режиму лікування. Довелося їй розповідати про серйозні ризики, пов’язані із цим захворюванням, вірогідність операції за його тяжкого перебігу. «А якби вам встановили діагноз раку, — запитала я, — ви зрозуміли б усю важливість ситуації?» Ці слова стали для неї найбільш переконливим аргументом.
Нерідко трапляються й випадки, коли медик, причому досвідчений, не може порозумітися із хворим, відштовхує його чи то різким словом, чи надмірною суворістю, що зводить нанівець довіру до нього. І тоді людина починає метушитися в пошуках іншого спеціаліста, проте не завжди знаходить компетентнішого, через що втрачає дорогоцінний час, а хвороба прогресує.
Поняття «довіра» охоплює великий комплекс психологічних і морально-етичних проблем у взаєминах лікар-пацієнт. Нам, офтальмологам, часто доводиться бачити розпач людини, переважно пенсійного віку, яка дізнається, що приречена все життя застосовувати дороговартісні препарати. Нерідко ми чуємо: «Лікарю, а чи немає дешевших крапель?» Так, можна призначити й дешевші. Але ж із досвіду знаємо, що їх ефективність значно нижча, а у хворого — складна ситуація, і вся надія на те, що ліки допоможуть. Зізнаюся, що в такі хвилини відчуваєш себе ніяково і безсило. І все ж роз’яснюєш, переконуєш, доводиш… Дуже хочеться вірити в те, що й хворі на глаукому та інші тяжкі очні хвороби колись потраплять у поле турботи держави, як, скажімо, пацієнти із цукровим діабетом чи артеріальною гіпертензією, тоді стане морально легше і нам, лікарям-офтальмологам.
Довіра — це ще й почуття впевненості в іншій людині, у нашому випадку в лікареві, у його надійності, правдивості тверджень і обіцянок. І якщо ти не виконуєш своїх зобов’язань перед хворим, не дотримуєш слова, то хто ж тобі повірить і довірить своє здоров’я? А таке буває: пообіцяв — і забув, запевнив у чомусь — і не зробив. Через один подібний випадок стає прикро за весь медичний цех…
Понад десять років я очолюю відділення. Щаслива тим, що в нас сформувався дружний колектив професіоналів. Ми завели таке правило: раз на місяць збираємося в ординаторській і обговорюємо наболілі проблеми. Звичайно ж, серед інших і тему професійного підходу та взаємин із пацієнтом, що мають ґрунтуватися на довірі, порозумінні, повазі.
Нерідко чую від когось із молодих колег: «Олено Миколаївно, а чому вам вдалося переконати мого хворого, а мені — ні?» Пояснюю, що й сама у їх віці стикалася з подібним труднощами, і досвід прийшов із часом. Розповідаю про те, що лікар повинен мати певне психологічне налаштування, аби встановити місток довіри з пацієнтом. А це наполеглива робота над собою. Проте без цього — ніяк, бо успіх у лікуванні можливий лише за умови поєднання знань, професійного досвіду із довірливими стосунками з людиною, яку лікуєш. І коли вони встановляться, коли пацієнт відчуватиме, що лікар уміє не тільки лікувати, а й викликає довіру своєю компетентністю, бажанням разом долати хворобу, — результат неодмінно буде.
Записав Андрій КОНДРАТЮК, спеціально для «ВЗ»