Електронна система eHealth: «вікно можливостей» для медичних закладів, лікарів та пацієнтів

779

Щоб якісно порахувати потребу у медичних послугах, а також проконтролювати їх надання, потрібна достовірна статистика, яка сьогодні може бути представлена тільки на електронних носіях та з використанням онлайн-медицини, вважає заступник директора Департаменту інформаційних технологій – начальник відділу розвитку електронної системи охорони здоров’я НСЗУ Дмитро Черниш.

Дмитро Черниш, заступник директора Департаменту інформаційних технологій – Начальник відділу розвитку електронної системи охорони здоров’я НСЗУ
Стоси паперів, які накопичуються в закладах охорони здоров’я, неможливо проаналізувати, узагальнити і перевірити на достовірність. Система ж еHealth відкриває двері до онлайн-медицини та влаштована так: інформація з периферійних її компонентів надходить захищеними каналами через МІС до центральної бази даних, а звідти до інформаційної системи НСЗУ.

На сьогодні до центрального компоненту вже підключено 19 МІС з різним функціоналом, ще 5 подали заявки на підключення.

Важливою складовою еHealth є інформаційна система НСЗУ, що взаємодіє із центральним компонентом і своїми контрагентами: аптеками й закладами первинної ланки, а найближчим часом працюватиме з усіма закладами охорони здоров’я, яких контрактуватиме служба. Тож саме НСЗУ визначає пріоритети ІТ-розробки системи еHealth, забезпечує її цілісність та захист даних. З юридичної точки зору НСЗУ є власником майнових прав на програмне забезпечення центральної бази даних, їй же належать усі реєстри в системі (окрім реєстрів суб’єктів господарювання і медичних спеціалістів).


НСЗУ визначає пріоритети ІТ-розробки системи еHealth, забезпечує її цілісність та захист даних, а також є власником майнових прав на програмне забезпечення центральної бази даних.


Захист такої інформації регулює законодавство від 2006 року, і з огляду на стрімкий розвиток сфери ІТ воно дещо відстає.

НСЗУ використовує сучасний захист інформації, який складається з трьох компонентів:

  • апаратних механізмів: зберігання даних у надійному дата-центрі;
  • програмних механізмів: захист від ботів, ведення журналів доступу, розмежування прав доступу тощо;
  • організаційних заходів.

Наразі завершується формування комплексної системи захисту інформації в системі онлайн-медицини еHealth.

Електронна система еHealth — зручно для всіх

Першими ввійшли в систему еHealth менеджери системи охорони здоров’я, які реєстрували в ній законтрактовані заклади та своїх працівників. Останні отримують різні права доступу до неї залежно від виконуваних функцій. Наприклад, лікар зможе виписати електронний рецепт, але погасити його не зможе. Кабінет в інформаційній системі для менеджменту медичних закладів — це ще й доступ до статистики й аналітики (у системі як у дзеркалі відображається місце закладу серед конкурентів у регіоні чи й взагалі в масштабах держави, також можна спостерігати за динамікою розвитку ситуації галузі, загальними тенденціями тощо).

Також це «вікно можливостей» для укладання договорів з НСЗУ, зручного й оперативного формування звітів про надані медичні послуги. Планується, що до кінця нинішнього року буде впроваджений новий функціонал для менеджерів закладів охорони здоров’я — білінг оплат.


Основні користувачі електронної системи в медицині – лікарі. еHealth надає доступ до електронної картки пацієнта та історії лікування, а також допоможе витрачати менше часу на роботу зі статичною звітністю. У перспективі – виписування електронних направлень до інших спеціалістів, лікарняних та рецептів.


Основними користувачами системи еHealth є лікарі, яким вона має значно полегшити роботу. Відкривши свій кабінет у системі, лікар отримує низку переваг: працює з електронною карткою пацієнта, одержує загальну інформацію про нього (такі дані будуть доступні всім фахівцям для використання в екстрених випадках), а також про медичні епізоди, тобто історію лікування. У перспективі до цих функцій додасться виписування електронних рецептів (наразі вони стосуються тільки програми «Доступні ліки»), електронних лікарняних і направлень до інших спеціалістів. Ці дії фіксують у центральному компоненті бази даних, що дає можливість моніторити ситуацію.

Оскільки лікарі й надалі муситимуть подавати статистичну звітність, то завдяки системі еHealth вони витрачатимуть на це набагато менше часу, бо більшість даних уже буде внесено в систему. Однак відмінити паперову роботу зараз неможливо, деякий час вона залишиться супутницею електронних даних. Тим більше, що будь-які новації завжди сприймаються з пересторогою, тож труднощі перехідного періоду для онлайн-медицини ніхто не відміняв. Однак, як свідчить досвід, лікарі швидко опановують нові методи роботи.

Водночас медичні працівники повинні інформувати своїх пацієнтів про переваги еHealth. Електронний кабінет пацієнта — складний і багатокомпонентний функціонал, тож питання безпеки є пріоритетним. Тому в НСЗУ залучили до його розробки і Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, і Державне агентство з питань електронного урядування, і Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України.

Зокрема, НСЗУ підписала меморандум із Державним агентством з питань електронного урядування про те, що процедуру ідентифікації пацієнтів буде запущено через сервіс агенції. Орієнтовно це можна буде зробити через кілька місяців. Тобто пацієнтам запропонують три варіанти ідентифікації на вибір: через мобільний телефон, банківську картку або через електронний цифровий підпис. Зайшовши в такий спосіб у свій електронний кабінет, пацієнт зможе побачити там усю інформацію про себе. Персональні дані можна буде коригувати (у разі зміни прізвища, номера телефону, адреси чи випадкової помилки під час підписання декларації). Так само можна, не виходячи з дому, через електронний кабінет, підписати декларацію з лікарем або переглянути свою медичну інформацію, однак внести в неї зміни вже не вдасться. Також пацієнт має право управляти доступом до своєї медичної інформації: закривати або відкривати доступ до неї чи до окремих даних певним спеціалістам. Через електронний кабінет можна буде відслідкувати призначення лікаря, електронні рецепти, направлення тощо.

Користь електронної системи еHealth для всевидячого ока НСЗУ

НСЗУ також «сліпа» без електронної системи охорони здоров’я, яка містить дані, необхідні для планування діяльності (закупівель послуг, прогнозування майбутніх витрат, моніторингу ситуації тощо). Наразі НСЗУ має доступ до всієї інформації в реєстрах, що містяться в електронній системі (у тому числі й реєстрів Мінюсту та Мінекономіки). Більше того, НСЗУ надано унікальне право доступу до персональних даних громадян України, котрим користується обмежене коло осіб.

«Ми маємо переглядати й обробляти таку інформацію з метою забезпечення функціонування електронної системи охорони здоров’я, — стверджує Дмитро Черниш. — З отриманням доступу до всіх даних на нас покладено величезну відповідальність і важливу функцію верифікації таких даних. Останню ми вважаємо однією з ключових у діяльності служби, оскільки на підставі достовірної інформації здійснюватимуть виплати, формуватимуть їх розміри. Статистика й аналітика відображена на дашбордах НСЗУ. Наразі на офіційному сайті служби розміщено 7 дашбордів з даними, які постійно оновлюються. Надалі кількість таких інформаційних баз збільшуватиметься. Це є запорукою прозорості діяльності НСЗУ».

Світлана Тернова, «ВЗ»

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я