Незважаючи на звичні тези про те, що жорстка конкуренція знижує ціни, американський фармацевтичний ринок доводить зворотне: ціни на найпопулярніші інсуліни неухильно зростають. Про це повідомляє одне з найвпливовіших світових інтернет-видань Business Insider (понад220 млн читачів на місяць). З’ясувалося: щомісячні витрати деяких американців, які страждають на цукровий діабет, більші, ніж платежі за іпотекою. Цей несподіваний висновок може призвести до найсерйозніших наслідків для компаній-фармгігантів.
У більшості галузей конкуренція сприяє зниженню цін. У випадку ж з інсулінами конкуренція «крокує в ногу» з їх зростанням. І це не дуже схоже на випадковість.
Найбільшими виробниками інсуліну для фармацевтичного ринку США є три компанії — Eli Lilly (США), Novo Nordisk (Данія) і Sanofi (Франція). У 2001 році флакон інсуліну тривалої дії «Лантус» компанії Sanofi уперше з’явився на ринку США і реалізовувався за ціною 34,81 дол. В останній раз Sanofi підвищила ціну на «Лантус» в 2014 році — до 248,51 дол. Зростання вартості — 614%.
У 2006 році під брендом «Левемір» на ринок США вийшов інсулін компанії Novo Nordisk за ціною 66,96 дол. «Левемір» мав стати головним конкурентом «Лантуса» та виводився на ринок із ціною, порівняною з тодішньою вартістю препарату виробництва Sanofi. Зараз «Левемір» коштує близько 269 дол. Зростання — 300%.
Якщо в 1996 році ціна на «Хумалог» компанії Eli Lilly становила 20,82 дол., то нині — 255,40 дол. «Божевільне зростання ціни — 1124% за два десятиліття!» — жахаються журналісти Business Insider.
Ще один бренд компанії Novo Nordisk — «Новолог» — був запущений у серпні 2001 року за ціною на рівні 39,75 дол., яка вже в липні 2016 року зросла до 255,40 дол. — на 543%.
Отже, як бачимо, жорстка конкуренція не змусила компанії знизити вартість препаратів. Навпаки — має місце суттєве зростання, причому явно синхронізоване. Характеризуючи ринок інсулінів, експерти навіть вживають термін «тіньове ціноутворення» (shadow pricing).
У відповідь на досить жорсткі питання, порушені Business Insider, один з представників Novo Nordisk опосередковано визнав синхронність ціноутворюючих дій виробників, заявивши: «Компанія моніторить зміни цін за допомогою різних баз даних, і ми завжди контролювали ринок так само щільно, як це роблять й інші фірми». Представник Eli Lilly зазначив, що компанії мають справу з одними й тими самими суб’єктами системи охорони здоров’я — керівниками аптек, страховими компаніями, які однаково впливають на рішення з ціноутворення конкуруючих фірм.
І тільки прес-служба Sanofi зайняла дивну позицію: з її відповіді журналу виходить, що вона встановлює ціни на свої препарати, незважаючи на конкурентів.
Цей інсуліново-ціновий скандал може вдарити по всіх трьох фармацевтичних гігантах. Адже на розгляд Конгресу США сенатором Джоном МакКейном і членом Палати представників США Яном Шаковскі внесено законопроект «Про справедливі ціни на ліки», згідно з яким фармкомпанії зобов’язані погоджувати підвищення вартості препаратів з американською владою та надавати дані про вартість розробки ліків і результати їх клінічних випробувань, про витрати на маркетинг і рекламу, а також про прибуток від продажу. Виробників зобов’яжуть звітувати міністерству охорони здоров’я про намір підвищити вартість препаратів більше ніж на 10% не менше ніж за 30 днів до запланованого здорожчання. Водночас, найбільша компанія медичного страхування США UnitedHealth Group Inc. оголосила, що з 2017 року перестане надавати страхове покриття на деякі брендовані лікарські засоби фармацевтичних компаній Sanofi, Amgen, Novo Nordisk, Eli Lilly та Novartis і зверне увагу на дешевші препарати.
Зокрема будуть змінені умови страхового покриття інсулінів тривалої дії. Воно більше не поширюватиметься на інсулін «Лантус» французької компанії Sanofi. Дешевший біосиміляр «Басаглар» компанії Eli Lilly, генериковий препарат, буде покриватися за першою категорією. «Левемір» датського фармвиробника Novo Nordisk перейде з першої категорії страхового покриття в другу. Раніше інший американський оператор страхування CVS повідомив про виключення з переліку лікарських засобів, вартість яких відшкодовується, основного інсулінового препарату французької фармацевтичної компанії Sanofi «Лантус» і надання переваги дешевшому біоаналогу «Басаглар» від Eli Lilly. Ця страхова компанія не буде покривати й вартість нового інсуліну Toujeo від Sanofi. Зі страхового покриття також виключено Neupogen американської біотехнологічної компанії Amgen. Заміною йому стане біосиміляр «Зарксіо» виробництва Novartis.
За матеріалами Pharma.net.ua та інтернет-видання «Фармвестник»