Харківщина: Європейські методи навчання стоматологів відтепер у Харкові

423

Ідею створення власного стоматологічного навчально-наукового центру з клінікою виношували в Харківській медичній академії післядимломної освіти з 2010 року. Знайшлися ентузіасти, які у вільний від викладацької та клінічної роботи час розробляли положення майбутнього закладу, виконували ремонтні роботи, шукали необхідне обладнання та ще й наукою займалися, бо ж який центр без власних науковців. Перший і поки єдиний в Україні Навчально-науковий інститут стоматології було відкрито в грудні 2015 року, а вже через рік заклад розширив сферу діяльності і тепер це — Навчально-науковий інститут стоматології та щелепно-лицевої хірургії ХМАПО.

Харківщина: Європейські методи навчання стоматологів відтепер у Харкові

Амбітні плани збуваються

Аббас Махмуд КААФАРАН, помічник ректора Харківської медичної академії післядипломної освіти МОЗ України з міжнародних зв’язків, кандидат медичних наук, доцентАббас Махмуд КААФАРАН, помічник ректора Харківської медичної академії післядипломної освіти МОЗ України з міжнародних зв’язків, кандидат медичних наук, доцент
У країнах із високим рівнем надання медичної допомоги діє принцип: щоб навчити лікаря, слід не тільки викласти теорію, а й прищепити практичні навички роботи з найсучаснішою медичною технікою, познайомити з новітніми технологіями лікування, ще в студентські роки заохотити до наукових досліджень. Уся ця діяльність зосереджується в медичних навчально-науково-клінічних інститутах.

От ми і замислилися: а чому б в Україні, зок­рема у Харкові з його високим інтелектуальним потенціалом, не відкрити такий навчальний зак­лад? Для початку об’єднали чотири факультети, і на їх базі першими в Україні створили Навчально-науковий інститут стоматології та щелепно-лицевої хірургії при Харківській медичній академії післядипломної освіти. Це одразу ж підвищило міжнародний рейтинг нашої установи. Зараз у ХМАПО навчається понад 300 іноземних фахівців із 34 країн світу.

Варто зазначити, що рівень підготовки медиків у Харкові не нижчий, ніж, скажімо, у Німеччині, хоча там і потужніша матеріальна база. Натомість у нас більш розвинена клінічна практика. Наприклад, у Франції та Іспанії студенти три роки тільки спостерігають за майстер-класами фахівців, а наші з першого року здобувають практичні знання з анатомії.

У нас амбітні й далекосяжні плани, але реалізувати їх хочемо якомога швидше. Так, перший тренінговий центр з ортодонтії та ортопедичної стоматології вже працює, наступного року відкриємо такі самі за спеціалізаціями «Терапія» і «Хірургія». Маємо не гірші від європейських фантомно-симуляційні класи з імітацією робочого місця лікаря-стоматолога, вчимо курсантів скорочувати час відвідування пацієнтом лікаря до одного дня, як це прийнято у клініках Європи, а ще мріємо про власний 3D-принтер, котрий виготовляв би з надвисокою точністю коронки та протези.

Рівняння — на віденську тріаду

Одним із кращих навчальних закладів Європи є Віденський університет з його клінічним містечком. Там дотримуються тріади «навчання—наука—клініка». У навчанні використовують технології ХХІ століття — симуляційні, оскільки гуманістична парадигма освіти не передбачає навчання на живих людях, тобто слухач не мусить відпрацьовувати практичні навички на хворих або здорових добровольцях. А застосування симуляторів відкриває значні перспективи для активної навчальної діяльності та використання інноваційних освітніх технологій. Для нашої країни це новий напрямок. Викладачі старої формації зазвичай плутають симуляційне навчання із навчанням на фантомах. Це як порівняти гру у шашки із мультимедійною грою сьомого покоління. По суті, симуляційна технологія створює штучну реальність для ознайомлення із певними професійними мануальними відчуттями до контакту із пацієнтами.

У Науково-навчальному інституті стоматології та щелепно-лицевої хірургії ХМАПО за допомогою симуляційних технологій навчаються лікарі-інтерни, клінічні ординатори, стажери, слухачі курсів підвищення кваліфікації та передатестаційних курсів. Вони приїздять з усіх регіонів нашої держави, а також із Грузії, Туркменістану, Азербайджану, Татарстану, Лівії, Лівану, Іраку, Марокко, Палестини, Йорданії, Сирії та інших країн. Зазвичай випускники повертаються до нас через 2-3 роки для подальшого навчання за новими темами, бо навички, отримані в штучній реальності й органічно втілені у клінічну практику, забезпечують високий результат лікування хворих.

Симулюючи реальність

Елгуджа ДІАСАМІДЗЕ, директор Навчально-наукового інституту стоматології та щелепно-лицевої хірургії ХМАПО, кандидат медичних наук, професор Елгуджа ДІАСАМІДЗЕ, директор Навчально-наукового інституту стоматології та щелепно-лицевої хірургії ХМАПО, кандидат медичних наук, професор
Практичні заняття на циклі спеціалізації «Ортодонтія» у Харкові відтепер проводяться з використанням «case-технології». Ситуаційний аналіз клінічного випадку (case study) передбачає поступове оволодіння практичними навичками (клінічне обстеження, клінічні функціональні проби, антропометричне вимірювання діагностичних моделей, рентгенологічні методи — ортопантомограма та телерентгенограма). Комплексний аналіз отриманих діагностичних даних, котрий проводиться наприкінці змістовного модуля «Методи обстеження пацієнта із зубощелепними аномаліями та деформаціями», завершується встановленням ортодонтичного діагнозу.

Усе, що тільки з’являється у світовій стоматології, ми намагаємося використати для навчання студентів та курсантів. Наприклад, метод аналізу оклюзивного балансу з поверхневою міографією. На базі тренінгового ортодонтичного центру інституту стоматологи опановують апарат BTS TMJOINT, придбаний за рахунок інвестицій від навчання іноземних слухачів. Далі отримані значення аналізуються в програмі Dental Contact Analyzer з метою диференційованого підходу до реабілітації пацієнтів із дисфункціями скронево-нижньощелепного суглоба.

До появи симуляційних технологій достатньо складно було проводити заняття із 3D-технологій у стоматології. Слухачі іноді не розуміли матеріалу, викладеного у підручниках. Зараз навчальний процес став комфортнішим за рахунок візуального фактора, коли слухачі бачать увесь процес на моніторі комп’ютера, що активує пізнавальну діяльність.

Навчання проводять не тільки на екрані, а й у штучній порожнині рота. Це дає змогу імітувати клінічну картину різноманітних захворювань зубощелепної системи. Лікар може відпрацювати нові навички, засвоїти нові методики лікування в тренінговому центрі й успішно застосувати їх на практиці. Симулятор також допомагає заздалегідь узнати неочікувані властивості нових стоматологічних матеріалів вітчизняних й іноземних виробників та засвоїти особливості роботи із новими інструментами.

Науку — у навчання!

Усі наукові розробки, що ними займаються вик­ладачі Навчально-наукового інституту стоматології та щелепно-лицевої хірургії ХМАПО, використовують у навчальному процесі. Так, інтерни та лікарі власноруч освоюють вакуумні технології виготовлення різноманітних лікувальних засобів, розроблених і запатентованих їх викладачами. Це й виготовлення лікувальних кап для передпротезної підготовки хворих із супутніми соматичними захворюваннями, і застосування захисних пластинок, і тимчасових обтюраторів. Під час навчання тут також освоюють нові методики лікування невралгії трійчастого нерва, різноманітні методи визначення больової чутливості в стоматології.

Усі новинки, про які дізнаються слухачі під час нав­чання, рекомендовані МОЗ для впровадження в лікувально-профілактичних закладах охорони здоров’я. Тобто випускники інституту оволоді­вають не тільки зарубіжними, а й вітчизняними передовими технологіями та методиками лікування хворих.

Основне устаткування для консультативно-діаг­ностичного процесу зосереджене у трьох просторих навчально-лікувальних залах, де одночасно можуть працювати 6 фахівців. Є в інституті також навчальний рентген-кабінет із цифровим рентген-апаратом і візіографом, який дає можливість оцифровувати знімки. Запровад­жено комп’ютерні технології навчання: скрізь є Wi-Fi, тож будь-якому лікареві на робоче місце, обладнане ноутбуком, можна переслати знімок із рентген-кабінету. Зараз тут формують єдиний інформаційний простір з іншими клініками ХМАПО.

Ще одним напрямком розвитку є створення центру щелепно-лицевої хірургії. Підґрунтя для цього вже існує, бо досягнуто згоди із зарубіжними партнерами щодо відкриття в Харкові учбового центру з імплантології та постачання обладнання й матеріалів.

Ольга ФАЛЬКО, спеціально для «ВЗ», м. Харків

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я