Харківщина: За чий кошт лікувати хворих на діабет?

1776

Це питання зумовило тривалу суперечку між Харківською міською радою та Міністерством охорони здоров’я, проте компромісного рішення поки що не знайдено. А пацієнти, стомившись чекати, вийшли на пікет до міськради, щоб привернути увагу місцевої та загальнодержавної влади до нестачі коштів на придбання інсулінів.

Інсулінозалежні харків’яни необхідну їм кількість ліків отримали тільки в першому кварталі нинішнього року. У липні більшість із них за елект­ронними рецептами в аптеках змогли одержати лише третину від потреби. Щоб забезпечити себе життєво необхідним препаратом, вони змушені додатково витрачати принаймні ще по 1500 грн. Місцева влада обізнана з проблемою і «забила на сполох», почавши листування з чиновниками МОЗ ще в березні, коли порахували необхідний обсяг дотації. Бо держава виділила на потреби міста лише 32% коштів від загальної суми у понад 60 млн грн. І хоча закуплені інсуліни розподіляли дуже економно: стовідсотково забезпечували дітей, на 70% — студентів, і тільки на 30-32% — дорослих, невдовзі препарати можуть закінчитися.

Чому так сталося, харків’янам пояснили перший заступники Голови міськради Ігор Терехов, заступник з питань охорони здоров’я та соціального захисту населення Світлана Горбунова-Рубан і директор Департаменту охорони здоров’я Юрій Сороколат, які вийшли до пікетувальників, щоб висловити позицію міської ради.

Головна причина страждань хворих на цукровий діабет — загальнодержавне недбальство. Формуючи державний бюджет на 2018 рік, ані МОЗ, ані Мінфін, ані депутати Верховної Ради не виз­начили правил розподілу коштів, закладених для придбання інсуліну. Хоча всі без винятку області заздалегідь передали точні підрахунки потреби в лікарських препаратах, спираючись на дані державного електронного реєстру хворих на діабет. Тому тепер страждають усі, не тільки харків’яни.

Як пояснив перший заступник міського Голови Ігор Терехов, можливості виділити додаткові кошти з місцевого бюджету немає, адже інсулінова прог­рама — державна: «Якби нам довели чіткі правила розподілу коштів органом місцевого самоврядування у зв’язку з бюджетною децентралізацією, наприклад, сказали, що взагалі не виділять коштів на інсулін або ж заплатять тільки за вітчизняні інсуліни, чи ж назвали будь-які інші конфігурації, ми заздалегідь внесли б до міського бюджету відповідні статті витрат. Але досі немає жодної пропозиції».

«Правила фінансування визначаються Законом «Про бюджет». Наприклад, якби там було вказано, що з держбюджету держава забезпечує цю програму на 40, 50 або 60%, а решта фінансується за кошти місцевого бюджету, тоді і питань не виникало б», — наголосив Юрій Сороколат. Натомість МОЗ апелює до харківської влади на своєму сайті: питання розподілу коштів медичної субвенції, міських бюджетів та інших джерел, а також контролю за призначенням лікарями необхідної кількості препаратів інсуліну хворим, які внесені до електронного реєстру, належить безпосередньо до компетенції та відповідальності саме місцевої влади.

Отже, як не формулюй, а коли чіткого виз­начення в основному документі немає, потрібне додаткове юридичне роз’яснення у вигляді, принаймні, наказу Мінфіну, що дозволив би місцевим бюджетам витрачати свої кошти. Інакше перша ж фіскальна перевірка звинуватить у нецільових витратах. Тож представникам регіонів доводиться, як і раніше, стояти з простягнутою рукою і прохати додаткових дотацій. Протягом півроку постійно обіцяють їх виділити, але Харків поки не дочекався.

Така сама ситуація склалася й з іншими категоріями хворих, яких держава пообіцяла забезпечити дороговартісними ліками. Міськ­рада не залишається осторонь цих проблем, але без законодавчої підтримки вона ризикує. Хоча й не може інакше, адже люди ризикують значно більшим — своїм життям. Харківська місцева влада й надалі звертатиметься до МОЗ та Кабміну, щоб там або вирішили проб­лему, з якою стикається вся Україна, на законодавчому рівні, або ж надіслали в область заплановані держбюджетом кошти. Свої дії міська рада координує з Харківськими обласними радою та держадміністрацією.

У МОЗ натомість запідозрили департаменти охорони здоров’я Харківських міськради та ОДА у завищенні кількості людей, внесених до державного реєстру за нозологією «Діабет».

За даними Міністерства охорони здоров’я, існує розбіжність між кількістю інсулінозалежних пацієнтів в електронному реєстрі та у відомостях, які надає Харківська ОДА (державні обласні адміністрації наділені в Україні правом розподіляти препарати інсуліну): у місті й області загалом проживають 13 615 хворих на цукровий діабет, а заявка надійшла на 16 905 осіб. І саме через цю різницю виникає проблема з виділенням коштів із держбюджету. За інформацією МОЗ, із 45 млн грн, спрямованих державою на закупівлю інсуліну, Харківська область витратила тільки 34 млн грн.

У зв’язку із цим ще 25 червня Володимир Гройсман особисто дав МОЗ чітке доручення визначитися з фактичною потребою українців в інсуліні, бо це пряма державна субвенція, яку повинні отримати кожен регіон і кожний населений пункт, аби передати закуплений за державний кошт інсулін кожному пацієнту, внесеному до державного реєстру за нозологіями. Але чиновникам від медицини байдуже, вони, незважаючи на розпорядження Прем’єр-міністра, навіть не намагаються розібратися в ситуації та спробувати виправити становище, насамперед, позбутися законодавчого казусу, який ось уже кілька років поспіль здіймає хвилю обурення людей то в одному, то в іншому регіоні.

Позиція харківської влади залишається незмінною: компетенція органів місцевої влади не дає змоги розподіляти кошти на потреби загальнодержавної програми «Доступні ліки» без чіткого регламенту з боку вищих органів влади.

Світлана Горбунова-Рубан поінформувала, що до Харкова надійшов лист із МОЗ, у якому міській владі пропонують у зв’язку з децентралізацією взяти на себе частину витрат на придбання інсуліну за програмою «Доступні ліки», посилаючись на ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування». Однак ця стаття зобов’язує органи місцевого самоврядування розв’язувати питання лише місцевого характеру. Що ж до забезпечення людей інсуліном, то такі витрати офіційно внесені до державного бюджету, тому й вирішувати вказану проблему слід на державному рівні.

А поки суперечка триває, міська влада знову виділяє кошти тільки на короткий термін, чим незадоволені пацієнти. Адже вони прагнуть стабільності та впевненості у завтрашньому дні. Тож пікет може повторитися, але вже на порозі МОЗ чи Кабміну.

Ольга ФАЛЬКО, спеціально для «ВЗ», м. Харків

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я