Епідеміологія виникла як наука, що вивчала морові хвороби. Однак успішно протидіючи останнім, людство опинилося перед новим викликом — епідемією неінфекційних недуг. Для вивчення закономірностей їх поширення у світі почали використовувати старі, добрі епідеміологічні методи, які допомогли загнати у пастку інфекції. Так народилася клінічна епідеміологія — на її основі базується сучасна доказова медицина. На жаль, в Україні ця наука поки що не стала рідною донькою класичної епідеміології, вона й досі перебуває на правах падчерки. Що від того втрачаємо і як змінити ситуацію?
— Мабуть, ми занадто довго були відгороджені від усього світу «залізною завісою». Нагадаю, що фундаторами епідеміології як науки про боротьбу з інфекційними хворобами були українські вчені: Д.К. Заболотний та його учні — Л.В. Громашевський, М.М. Соловйов. Але навіть у терміні «епідеміологія», який походить із грецької (еpi — над, demos — народ, logos — наука), немає прив’язки цієї науки виключно до інфекційних хвороб. І нині цей термін застосовують до будь-якого поширення хвороб у суспільстві, наприклад, говорять про епідемію травматизму взимку.
Оскільки у розвинених країнах світу наразі не існує серйозної проблеми з інфекційними недугами (вони керуються за допомогою вакцинопрофілактики та санітарно-гігієнічних заходів), там почали активно використовувати епідеміологічні методи дослідження неінфекційних хвороб. Ми ж зупинилися на тому, що предметом вивчення епідеміології є процес передачі збудника від джерела інфекції до сприйнятливого організму (слід віддати належне, на цьому шляху ми досягли значних успіхів у боротьбі з інфекційними хворобами). А оскільки цей процес відсутній у неінфекційних захворювань, на пострадянському просторі клінічну епідеміологію довго приймали «в штики». Дехто з наших ортодоксальних епідеміологів взагалі називає її біостатистикою. Я категорично з цим не згодна. Це зовсім різні речі. До того ж треба визнати, що, використовуючи епідеміологічні методи дослідження в інших галузях медичної науки, вчені знайшли відповіді на запитання щодо чинників ризику розвитку багатьох захворювань, наприклад, інфаркту міокарда, ішемічної хвороби серця, цукрового діабету, онкохвороб тощо. Та попри існування очевидних доказів успішності клінічної епідеміології, ортодоксальні епідеміологи затято стоять на своїх позиціях. Якби це була просто їхня приватна думка — півбіди, але ж вони намагаються впливати на ті чи інші рішення і це гальмує розвиток галузі в цілому. На мою думку, класики епідеміології, навпаки, повинні тішитися з того, що їхні методи визнали і взяли на озброєння в інших галузях.
ВЗ На підмурках клінічної епідеміології сформувалася доказова медицина. Її ж не можна заперечити чи «приховати» від сучасного лікаря?
— Уявіть собі, представники старої школи навіть цей термін не визнають! І наші студенти-медики вивчають лише епідеміологію інфекційних хвороб, а курс із методології доказової медицини для них — елективний. Я запитувала випускників минулих років, хто його відвідував, виявилося, що ніхто. А без знання цієї методології сучасний лікар працювати не зможе, він навіть себе не полікує як слід. Протоколи — це добре, але мислити також потрібно. Оскільки наша кафедра опорна і ми розробляємо навчальні програми, ми ще у 2005 р., як кажуть, на власний ризик ввели 2 заняття з неінфекційної епідеміології. Деякі колеги нас підтримали і також ввели у робочі навчальні програми такі зміни. Але ж це не може докорінно змінити ситуацію! На жаль, у паспорті спеціальності і в стандартах освіти все прописано таким чином, що ми вимушені викладати лише епідеміологію інфекційних хвороб. Тож потрібно, передусім, змінювати паспорт спеціальності, щоб іти в ногу зі світом. А поки що маємо те, що маємо, в тому числі й недостатній рівень наукових досліджень у галузі медицини, дисертаційних робіт (науковці не вміють правильно планувати дослідження, визначати їх дизайн, працювати з інформацією!). Натомість у всьому світі епідеміологія стала загальномедичною наукою — для визначення чинників ризику різних хвороб, розрахунків цих ризиків, аналізу причин захворюваності і, зрештою, для визначення найдоцільніших шляхів використання обмежених медичних ресурсів з метою надання оптимальної допомоги якомога більшій кількості людей.
ВЗ Цьому навчають ще на студентській лаві?
— Університети Європи, США мають різні програми такого навчання і головне — вони розробляють їх самостійно. У нас же діє типова навчальна програма, і кафедри можуть змінювати її лише в межах 15%. До того ж там існує окрема магістратура з епідеміології (2 роки), у нас — лише 1 рік, у тому числі на кафедрі епідеміології взагалі лише 5 місяців. На жаль, упродовж останніх років в українських медуніверситетах катастрофічно скоротили кількість навчальних годин на викладання епідеміології (до 45, з них 20 — лекції). Тобто наш лікар за всі роки навчання в медуніверситеті вивчає епідеміологію… аж 5 днів. І за цей час він має освоїти загальну епідеміологію, спеціальну (протиепідемічні заходи в осередках різних інфекційних хвороб) — навіть на це годин не вистачить. А у зв’язку з останніми подіями на Сході України ми отримали лист від МОЗ із вказівкою ввести в робочий навчальний план 4-годинне семінарське заняття з військової епідеміології (до 2009 р. такий курс був обов’язковим, існувала окрема навчальна дисципліна, потім її скоротили). Раніше такі «рекомендації» щодо необхідності введення в плани занять певних тем МОЗ надсилало у період загострення антивакцинальної кампанії (питання вакцинопрофілактики), а також у зв’язку з епідемією туберкульозу, ВІЛ/СНІДу, свинячого і пташиного грипів. І ніхто не сказав, за рахунок чого робити такі оновлення програми — що «непотрібне» скоротити, як після цього виглядатиме навчальна програма і як її можна виконати, якщо кількість академічних годин не змінюється, а кількість тем додається і додається.
ВЗ Тобто ВНЗ і викладачі самі повинні шукати оптимальний вихід із ситуації?
— На жаль, і вітчизняні викладачі не готові до того, щоб викладати епідеміологію ширше, не зациклюючись на інфекційних хворобах. Здавалося б, у них з’явилася чудова нагода підвищувати рівень своїх знань — нині громадські та міжнародні організації за кошти донорів організовують такі семінари. Минулого року одна з них надіслала запрошення на тренінги викладачам усіх медичних ВНЗ країни. Уявіть собі, ніхто з них не виявив бажання відвідати ці семінари. А цьогоріч я дізналася, що у деяких медичних університетах, користуючись правом змінювати типову програму, теми з неінфекційної епідеміології не викладають, приділяючи більше уваги протиепідемічним заходам в осередках інфекційних захворювань. Не заперечую: це важливо, оскільки нині (у зв’язку з медреформою) сімейний лікар повинен вміти організувати протиепідемічні заходи в осередках інфекційних хвороб, але він також повинен мати навички роботи з медичною інформацією, з оцінкою результатів медичних досліджень, щоб застосовувати їх у своїй повсякденній роботі, зрештою, щоб використовувати ті лікарські засоби, ефективність яких на сьогодні доведено. Виклики сьогодення підвищують вимоги до рівня підготовки лікаря.
ВЗ Чи існує перспектива відповісти на ці виклики?
— Вона є, попри всі труднощі. По-перше, наші молоді лікарі сьогодні знають іноземні мови, їздять по світу і відчувають, що їм чогось «недодали» у рідній alma mater і що потрібні додаткові знання, аби отримати такі результати, як у їхніх зарубіжних колег. А без знання епідеміології та епідеміологічного методу засвоювати основи доказової медицини неможливо. Ці процеси йдуть паралельно.
По-друге, я сподіваюся, що нам таки вдасться змінити паспорт спеціальності «Епідеміологія» і ми нарешті зможемо викладати цю дисципліну так, як це роблять у всьому світі, не розділяючи на обов’язковий та елективний курс. Сподіваюся, МОЗ підтримає нас і щодо збільшення обсягів аудиторних годин у навчальному плані.
По-третє, я відчуваю підтримку колег не тільки на словах, а й на ділі. Для прикладу: в Одеському національному медичному університеті відновлено першу в світі кафедру епідеміології, створену ще Д.К. Заболотним. Нині вона відроджена у новій іпостасі — як кафедра загальної і клінічної епідеміології та біобезпеки. І, зрештою, я вірю в те, що саме життя змусить нас уже найближчим часом перейти до вивчення проблем громадського здоров’я, що неможливо без клінічної епідеміології. Практичні лікарі до цього готові, і лише науковці «старого ґатунку» вперто чіпляються за минуле. Але й це явище я вважаю минущим. Сучасне життя суттєво змінює світогляд людей. Адже майбутнє не за тими, хто лише добре засвоїв класичні знання, а за тими, хто здатен перенавчатися та освоювати нові горизонти науки.
Розмову вела Світлана ТЕРНОВА, «ВЗ»
ТОЧКА ЗОРУ
Водночас, коли хтось починає хвалити досягнення зарубіжних епідеміологів, я завжди кажу: «Їм би — наші теоретичні знання, а нам — їхні практичні досягнення». Тісно співпрацюючи з американцями у сфері біологічної безпеки, ми зрозуміли, що наші дослідження здійснюються в єдиному напрямку, але з використанням різних підходів. Наші епідеміологи «сильні» глибокою та всебічною розробкою вчення про епідемічний процес, теоретичним обґрунтуванням законів виникнення, поширення та припинення інфекційних хвороб у суспільстві. Заслуга американської школи епідеміологів — у розвитку епідеміологічного методу, збагаченні його новими прийомами, насамперед, статистичними, а також у використанні цього методу при вивченні закономірностей масових неінфекційних порушень здоров’я населення.
Наша співпраця з американськими колегами почалася з програми співробітництва України і США в галузі біобезпеки населення світу. Одним із напрямків співпраці були тренінги з вивчення досвіду і методів роботи американських колег щодо виявлення та реагування на чинники біологічної загрози і всебічного вивчення епідеміологічного методу. Під час тренінгів ми зрозуміли, що при перекладі з англійської мови деякі терміни набувають іншого змісту, частина з них не має українських еквівалентів або ж ці дефініції необхідно пояснювати. Тому ми вирішили створити медичний термінологічний словник. Сьогодні він готовий на 90%. З його виходом у світ епідеміологи, медики-клініцисти, практичні лікарі різних країн почнуть розмовляти спільною мовою — мовою спеціальної медичної термінології.
За погодженням наших зарубіжних колег та МОЗ України ми розробили курс клінічної епідеміології для українських студентів «Методи епідеміології в клінічній медицині. Основи доказової медицини». Подібні курси введено в навчальні програми медичних ВНЗ США, Європи, Росії, і лікарі-клініцисти цих країн уже декілька років або й кілька десятків років успішно використовують нові методи на практиці.
На жаль, у нашій країні ця галузь знань не зайняла належної «висоти». Це пов’язано з тим, що навчальні плани з підготовки лікарів затверджуються не вченими та педагогами, а чиновниками від медицини. Тому дуже складно вносити корективи до цих планів. На сьогодні в Харківському національному медичному університеті (виключно завдяки наполегливості ректорату) студентам викладають «курс на вибір» із клінічної епідеміології, та й то лише на одному факультеті. А інтерес до нових методів епідеміології в клінічній медицині виявляють у багатьох медичних закладах країни, особливо студенти. Адже вони розуміють: той, хто опанував цю науку, конкурентоздатніший за інших випускників. На жаль, поки що впровадження цього курсу відбувається «кустарним» методом — лише завдяки тому, що національні університети мають деяку самостійність у виборі навчальних програм.
На моє переконання, ця дисципліна повинна стати обов’язковою. І ми намагалися затвердити її в такому статусі через центральний методичний кабінет МОЗ, однак не змогли пробити бюрократичну стіну. Там начебто і розуміють, що настав час змін, але не створюють практичних механізмів їх впровадження не тільки у лікувальну практику, але й у систему освіти лікарів. Сподіваюся, нещодавно прийнятий закон про вищу освіту допоможе подолати цю перешкоду. Хоча в цьому законі не передбачено підвищення зарплати молодим викладачам, а без них перспективи невтішні. Нині країна вже починає відчувати проблему з кадрами епідеміологів, оскільки у багатьох медичних ВНЗ взагалі ліквідовано відповідні кафедри.
Хтось заперечить, мовляв, сьогодні є де почерпнути знання — з книг, в Інтернеті. Але ж сума знань — це ще не вміння лікувати пацієнтів, думати та приймати науково обґрунтоване рішення щодо діагнозу, методу лікування конкретного хворого. Клінічна епідеміологія як метод — хороший помічник для лікарів-клініцистів. Це основа будь-якої клінічної практики. Опанувавши курс із клінічної епідеміології, студенти вчаться здійснювати пошук доказової інформації, використовувати принципи планування систематичних оглядів, визначати вид і структуру епідеміологічних досліджень, що допомагає отримати доказову інформацію для вирішення конкретних практичних завдань.
У програму підготовки сімейних лікарів в інтернатурі також включено клінічну епідеміологію як додатковий курс, але за змістом його слід доповнити.
Здавалося б, що спільного у роботі епідеміолога — фахівця, який займається здоров’ям населення, і сімейного лікаря, якому доручено здоров’я конкретного пацієнта? Те, що сімейний лікар може використати всі наукові дані щодо популяційного здоров’я для збереження здоров’я конкретного пацієнта. Саме сімейний лікар повинен першим оцінити хворобу, її ризики, можливість ускладнення та вирішити, до якого фахівця направити пацієнта. На клінічних кафедрах роблять акцент на встановленні діагнозу та лікуванні. А ми вчимо, як запобігти захворюванню, які методи найдієвіші та найефективніші в цьому плані.
Студенти, які пройшли наш курс, вивчають основні етапи використання принципів доказової медицини у практиці охорони здоров’я, принципи діяльності Кокранівского співробітництва та Кокранівської електронної бібліотеки, в якій представлено систематичні огляди за різними темами клінічної медицини, інші питання. На жаль, такими знаннями в Україні володіють, у кращому разі, випускники останніх п’яти років. Тому потрібно організовувати тематичне удосконалення з даного напрямку для лікарів-практиків, насамперед, для клініцистів та сімейних лікарів. Ми готові до цього. При нашому університеті функціонує навчально-науковий інститут післядипломної освіти, маємо намір у 2015 році провести на його базі курс тематичного удосконалення для лікарів-клініцистів. Але без державної підтримки це зробити неможливо. До того ж у галузі клінічної епідеміології потрібно більше працювати вітчизняним науковцям — вивчати причини захворюваності населення України, створювати і впроваджувати нові засоби профілактики хвороб, розробляти сучасні методи точної діагностики та ухвалення правильних рішень щодо лікування. Тоді наша медицина йтиме в ногу з часом.