Без перебільшення можна сказати, що такого розмаїття лікарських засобів не було у нас ніколи – у цьому фармацевтичному океані потрібен лоцман. У всьому цивілізованому світі таким лоцманом є формулярна система забезпечення ліками закладів охорони здоров’я. Раніше такої системи у нас не було, фахівцям Державного експертного центру МОЗ України довелося починати з чистого аркуша. Про те, як українська формулярна система набирає силу, розмова нашого кореспондента із головою Центрального формулярного комітету МОЗ, заступником генерального директора ДП «Державний експертний центр МОЗ України», доктором медичних наук, професором Анатолієм МОРОЗОВИМ.
ВЗ Анатолію Миколайовичу, з якої правової бази починалося створення та впровадження державної формулярної системи?
— Основні організаційно-методологічні принципи було викладено у відповідному наказі Міністерства охорони здоров’я від 22.07.2009 року № 529 «Про створення формулярної системи забезпечення лікарськими засобами закладів охорони здоров’я». А згідно з пунктом 5 Закону України «Про внесення змін до Основ законодавства України про охорону здоров’я щодо удосконалення надання медичної допомоги», прийнятому 07.07.2011 року, лікарський формуляр було віднесено до галузевих стандартів. Його розробка велася відповідно до адаптованої методики ВООЗ, за взірець взято Британський національний формуляр та базовий формуляр ВООЗ — проект першого випуску успішно пройшов експертизу ВООЗ. Підтвердженням позитивної оцінки методологічної якості документа стало розміщення його на офіційному сайті ВООЗ. Починаючи з першого випуску формуляра, документ щорічно переглядається, оновлюється, удосконалюється.
Приміром, зважаючи на актуальність проблеми поліпшення якості паліативної та хоспісної допомоги, уже у другому випуску було розроблено новий додаток — формуляр лікарських засобів для зазначеної категорії хворих. Як і попередній, третій випуск тиражовано у вигляді інформаційно-пошукової системи й безоплатно надіслано в усі регіони України згідно з поданими заявками, вручено випускникам вищих медичних навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації. Було також розроблено додаток до Державного формуляра лікарських засобів — Формуляр первинної медико-санітарної допомоги — його безкоштовно отримав кожний працюючий в Україні лікар загальної практики–сімейний лікар.
ВЗ Нині чинним є четвертий випуск Державного формуляра. Які він містить удосконалення?
— У ньому вперше надається інформація про цінову характеристику лікарських засобів — ціну визначеної добової дози (DDD), для розрахунку якої використовувались дані реєстру оптово-відпускних цін. DDD — це середня підтримувальна доза на день для ліків, що застосовують за їх основним показанням. DDD розраховують Міжнародний центр співпраці ВООЗ та Інститут громадського здоров’я Норвегії, який займається питаннями методології статистичних досліджень лікарських засобів. DDD розглядається не як «правильна» доза, а як міжнародний компроміс, що базується на огляді баз доказової медицини.
ВЗ Але ж не для всіх лікарських засобів, включених до Державного формуляра, вказано визначену добову дозу.
— У таких випадках використовується стандартна добова доза. Інформацію про величину DDD та стандартної добової дози представлено у новій рубриці формулярної статті «Визначена стандартна доза». Така характеристика має стати для управлінців системи охорони здоров’я об’єктивним інструментом у виборі препарату з числа ліків різних виробників. Маю також зазначити, що четвертий випуск Державного формуляра та довідник лікарських засобів також тиражовано та надіслано до всіх вищих медичних та фармацевтичних навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації, аби ДФ став корисним та зручним інструментом у роботі молодих фахівців.
ВЗ А які плани на ближчу перспективу?
— Подальше удосконалення Державного формуляра як медико-технологічного документа передбачає розробку нового розділу, який включатиме лікарські засоби профілактичного спрямування — вакцини та анатоксини. У рамках єдиного проекту маємо намір розробити також формуляр лікарських засобів для дітей — за аналогією Британського національного та базового формуляра ВООЗ.
ВЗ Підготовлено вже й відповідну інфраструктуру формулярної системи?
— Державна формулярна система України впроваджує в медичну практику формуляри 3 рівнів:
1. Державний формуляр лікарських засобів — у вигляді настанови, що включає перелік ЛЗ, зареєстрованих в Україні з доведеною ефективністю, допустимою безпекою та економічно вигідним використанням;
2. Регіональний формуляр лікарських засобів МОЗ
Автономної Республіки Крим, управління охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій (у форматі формулярного переліку);
3. Локальний формуляр лікарських засобів закладу охорони здоров’я (у форматі формулярного переліку).
Створення та забезпечення регулярного перегляду та оновлення формулярів ЛЗ покладено, відповідно, на Центральний формулярний комітет МОЗ України —
як профільний науково-ідеологічний центр МОЗ України (за участі та матеріально-технічної підтримки Державного експертного центру, на базі якого працює цей комітет); формулярні комітети МОЗ Автономної Республіки Крим, управлінь охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської
міських державних адміністрацій та фармакотерапевтичні комісії закладів
охорони здоров’я державної та комунальної форм власності.
ВЗ Українські лікарі одразу оцінили переваги інновації чи довелося проводити роз’яснювальну роботу?
— Звичайно, все нове торує свій шлях не без труднощів. Ось і в нашому випадку: зрозуміло, що раніше українські лікарі, як і інших колишніх союзних республік, не були орієнтовані на сучасну систему раціонального застосування лікарських засобів, а тепер їм доводиться це освоювати. Фахівцям Державного експертного центру прийшлося добре попрацювати, і не просто пропагувати переваги нововведення, але й практично допомагати фахівцям на місцях. За участю наших фахівців у регіонах проводилися спеціальні семінари, науково-практичні конференції, лікарські конференції, роз’яснювалися тонкощі європейської системи використання лікарських засобів.
Училися й управлінці — понад дві тисячі організаторів охорони здоров’я взяли участь у роботі семінарів та в інших заходах. Поступово прийшло розуміння того, що формулярна система — це не лише підвищення лікувальної ефективності медицини, а й можливість заощаджувати мільйонні кошти, і не тільки державні, а й із гаманців нашого, переважно малозабезпеченого, населення. Зрозуміли, що так працює весь цивілізований світ, відчули, що з таким «лоцманом», як ця система, працювати не тільки легше, але й ефективніше, коли йдеться про призначення ліків. Сьогодні нам працювати з фахівцями, управлінцями на місцях значно легше.
ВЗ Отож можна говорити й про налагодження зворотного зв’язку з регіонами?
— Так, звичайно, працюємо в інтерактивному режимі, приймаємо їх зауваження, пропозиції, враховуємо у ході оновлення, удосконалення системи.
Розмову вів Василь КАЛИТА, «ВЗ»