Бюджет 2015 року — найпроблемніший за всю історію незалежності України. Про це свідчить не тільки те, що він був відкликаний відразу ж після подання, але й те, що вже менш ніж через два місяці Уряд взявся його виправляти. Документ був прийнятий у результаті довгих дискусій та обговорень, о пів на п’яту ранку 28 грудня 2014 року. Як виявилося пізніше, парламентарі у напівсонному стані проголосували за «чистий аркуш паперу» і фактично надали можливість Кабміну самостійно вписати до кошторису будь-які цифри на свій власний розсуд. Усі додатки, в котрих було прописано основні показники Бюджету, в тому числі й розміри податків та зборів, були опубліковані лише після новорічних свят, що позбавило суспільство можливості дати справедливу оцінку асоціальній політиці Уряду.
Скажу відразу: на мою думку, весь Проект Бюджету 2015 року та зміни, які запропонував внести Уряд, — це катастрофа й геноцид власного народу!
Той факт, що залишаються без змін, порівняно з минулим роком, розміри мінімальної заробітної плати (1 218 грн), мінімальної пенсії (949 грн), прожиткового мінімуму (1 176 грн), свідчить про одне: влада прирікає народ України на бідність та безвихідь. Адже необхідно розуміти, що реальна купівельна спроможність цих грошей знизилася більш ніж утричі.
У Проекті змін до Бюджету, який запропонував нам Уряд, погіршується прогноз щодо рівня ВВП з 4,3% до 5,5%. Курс долара закріплюється на рівні 21 грн за долар (було 17 грн/дол.). Це означає, що влада сама не вірить у свою здатність стабілізувати економіку.
На засіданні парламентського Комітету з питань охорони здоров’я я наполягла на необхідності підняти рівень матеріального забезпечення медичних працівників не менше ніж на 500 грн на місяць, аби дати їм можливість сплачувати хоча б за комунальні послуги. Моя пропозиція була підтримана всіма без винятку членами Комітету.
Хочу зазначити, що питання, яку суму коштів виділити, безумовно, важливе, але куди важливіше, щоб дані кошти не були розкрадені.
У цьому ключі варто підкреслити значний внесок у децентралізацію Міністра охорони здоров’я Олександра Квіташвілі, який запропонував передати кошти від МОЗ до місцевих бюджетів. Міністр Квіташвілі зробив перший крок до ефективного та раціонального використання державних коштів.
Наступним кроком могла б стати передача державних закупівель від МОЗ до спеціалізованої міжнародної організації. Сьогодні в Парламенті зареєстрований Законопроект №2150, однак запропонований варіант дуже неякісний, адже не відповідає ані українським реаліям, ані світовій практиці, ані здоровому глузду. Проект Закону №2150 не вирішує основної проблеми проведення державних закупівель лікарських засобів — не передає функції від Міністерства охорони здоров’я до ЮНІСЕФ або аналогічних структур.
У той же час Програмою діяльності Уряду чітко визначено: «Усунення корупційних схем під час проведення тендерних закупівель у системі охорони здоров’я, передача функції державних закупівель від Міністерства охорони здоров’я, зокрема до міжнародних організацій (2015-2016 роки) шляхом закупівлі вакцин та інших груп спеціальних медичних препаратів через міжнародні організації системи ООН та інші міжнародні організації і фонди».
Відповідно до пункту 8 вказаної Програми передбачається «закупівля вакцин та інших груп спеціальних медичних препаратів через міжнародні організації системи ООН та інші міжнародні організації і фонди», а не через «міжнародні організації», як це передбачено Законопроектом №2150.
Законопроект лише залучає до проведення міжнародні закупівельні організації, а головний розпорядник лишається той самий — Міністерство охорони здоров’я. Функції МОЗ України як головного розпорядника бюджетних коштів не передаватимуться міжнародній організації, яка лише надаватиме профільному Міністерству послуги з організації та проведення закупівлі ліків та/або інші послуги, пов’язані із закупівлею (митного оформлення, доставки кінцевим одержувачам тощо).
Кілька місяців тому я зустріча-лася з Головою представництва Всесвітньої організації охорони здоров’я в Україні Доріт Ніцан Калускі, яка запевнила мене в тому, що ВООЗ готова взяти на себе функцію проведення державних закупівель медичних препаратів для України. Виключно ВООЗ може проводити дану роботу, адже має величезний успішний досвід такої діяльності у Грузії, Молдові та країнах Африки.
Я впевнена, що проведення держзакупівель виключно через ВООЗ дозволить подолати корупцію в системі охорони здоров’я та закупівлі медичних препаратів.
У запропонованому Законопроекті №2150 некоректним є і визначення «міжнародні закупівельні організації» в Законі України «Про здійснення державних закупівель», при цьому відсутні посилання на Закон України «Про міжнародні договори України».
Запропонований механізм залучення до проведення державних закупівель міжнародних закупівельних організацій також передбачає укладання міжнародного договору (угоди) відповідно до чинного законодавства.
Надання Міністерству послуги з організації та проведення закупівлі ліків та/або інших послуг, пов’язаних із закупівлею (митного оформлення, доставки кінцевим одержувачам тощо), ймовірно потребуватиме оплати зазначених послуг. Чи було підраховано їх вартість? Зазначена вартість таких послуг має бути внесена до витратної частини Державного бюджету України.
Розширення кола учасників у наданні Міністерству послуги з організації та проведення закупівлі ліків та/або інших послуг, пов’язаних із закупівлею (митного оформлення, доставки кінцевим одержувачам тощо), від ЮНІСЕФ, ВООЗ до міжнародних закупівельних організацій несе загрозу участі закупівельних організацій, які не спеціалізуються на постачанні лікарських засобів відповідно до рекомендованих ВООЗ протоколів, що гарантують ефективність, якість та безпеку.
Тому запропонований Проект №2150 необхідно відхилити і зібрати робочу групу для розробки нового документу, але вже за участю не лише українських фахівців, а й міжнародних експертів, зокрема ВООЗ.