Розмови щодо введення надзвичайного стану в Україні через епідемію смертоносного коронавірусу точаться останні декілька днів. Однак, схоже думки урядників про доцільність цього кроку розділились.
Надзвичайний стан через COVID-19: хто “за” і “проти”?
За введення надзвичайного стану виступив очільник МОЗ Ілля Ємець. 22 березня він заявив, що виступає за таке рішення ще від самого початку епідемії, він впевнений, що така міра могла б втримати стрімкі темпи росту захворюваності в країні. З ним погоджуються і деякі місцеві органи влади, зокрема голови деяких міст та областей.
Раніше і прем’єр-міністр Денис Шмигаль виступав за зміну законодавства, аби дати Президенту України змогу оголошувати надзвичайний стан в країні без участі уряду, РНБО чи Верховної Ради.
Тим не менше, поки змін до законодавства не розроблено і питання введення надзвичайного стану в Україні вирішує Верховна Рада України.
Відомо, що голови фракцій майже одноголосно виступають проти введення НС в державі, проти такого кроку виступає і голова ВРУ Дмитро Разумков. Також проти і Офіс Президента, урядники стверджують, що вимушений карантин і так боляче вдарив по українській економіці, а введення НС здатне і зовсім її добити. Зважаючи, що в світі набирає обертів нова глобальна економічна криза, така рана може стати невиліковною для України.
Як надзвичайний стан вплине на можливості в боротьбі за коронавірусом?
Режим надзвичайного стану фактично зупинить роботу тих підприємств, що досі працюють. Це призведе до суттєвих проблем і для медицини, що опиниться наодинці з вірусом та без додаткових фінансових можливостей, адже всі резерви доведеться направити на підтримку економіки. Тож чи буде такий крок продуктивним для боротьби з епідемією COVID-19? Навряд, вважають у Президента.
Що таке надзвичайний стан?
Надзвичайний стан, згідно з законом це особливий правовий режим, що вводиться при виникненні надзвичайних ситуацій, що можуть нести загрозу національній безпеці. Це можуть бути бойові дії, військова загроза, техногенні катастрофи, природні катаклізми.
Однак, введення НС не впливає на повноваження медичних служб чи відомств. Цей режим розширить повноваження військових, поліції та органів влади, фактично даючи змогу значно змінювати чи припиняти дію прав та свобод громадян задля забезпечення безпеки.
Так чи інакше, всі погоджуються з думкою, що ситуація з коронавірусом може змінюватися кардинально навіть за години, як ми бачили на прикладі Китаю та Італії, тож державні діячі не виключають можливості, що в якийсь момент може все ж виникнути необхідність введення надзвичайного стану в Україні.