Сімейні лікарі свого часу першими увійшли в медичну реформу. Першими підписали декларації і першими почали отримувати «гроші, що прийшли за пацієнтом». Першими ж вони мали і змінити своє ставлення до пацієнта, адже стосунки лікаря і пацієнта прийняли формат надавача і отримувача медичної послуги. Та чи всі сімейні лікарі дійсно живуть за новими правилами і якісно надають ту саму послугу?
Національна служба здоров’я України, захищаючи права пацієнтів, вирішила перевірити первинну ланку. Застосовуються для цього два інструменти: аналіз статистики та моделей поведінки, а також відвідування самого лікувального закладу.
«Перші організовані візити були іноді шоком для закладів, вони були здивовані, що все видно. Коли ми приїжджаємо, а безбар’єрного входу для пацієнтів немає. Він повинен бачити всю інформацію на видному місці, щоб зрозуміти, який графік роботи медустанови, а цього немає. Медична допомога надається не безперервно, а годину в день, тому що лікар так вирішив. І ми не говоримо зараз про медичні речі, поки – про організаційні», –ділиться враженнями очільник НСЗУ.
Що робитиме НСЗУ, якщо результати будуть невтішними? У самому крайньому разі – розривати укладені договори та не оплачувати послуги, що надаються неякісно. Але цей інструмент впливу вельми умовний, адже сімейних лікарів не вистачає, особливо в сільській місцевості. Тому залишається «перевиховання» – копітка робота над усуненням проблем і недоліків, а також штрафи для тих, хто проводить цю роботу неякісно.