Олександра Павленко: Необхідно припинити практику проведення експериментів на хворих людях

599

549c050572047Перший заступник Міністра охорони здоров’я Олександра Павленко в ефірі телеканалу «112 Україна» розповіла про те, що чиновники МОЗ, задіяні в тих чи інших корупційних схемах, і досі працюють, як ні в чому не бувало з’являючись на міністерські планерки.

— Як відомо, Міністерство охорони здоров’я очолив іноземець. Як ви потрапили в його команду і як вам працюється?

— Потрапила за пропозицією Олександра Квіташвілі. Ми з ним порозумілися, в першу чергу, в людському плані. Всім зрозуміло, що професійні юристи мають сьогодні зайти в кожне міністерство, і юридичні питання — це саме той функціонал, яким я буду займатися.

— Міністерство охорони здоров’я завжди проходило по кадастру найкорумпованіших міністерств. Тендерні закупівлі ліків — у всіх на слуху. Що ви робите в цьому напрямку? Чи готуєте антикорупційні законопроекти або якісь внутрішні розпорядження?

— Так, це Міністерство входило в трійку найкорумпованіших. Ми вже розкрили декілька схем, які стосуються не тільки закупівель. Зараз намагаємося прописати алгоритм, яким чином із цим потрібно боротися. Боротьба буде йти за декількома напрямками.

У першу чергу, треба усунути певні прогалини в законодавстві, на які й робилися ставки. По-друге, слід переглянути кадрову політику, і це питання навіть складніше, аніж робота над документами, бо треба зрозуміти, яким чином звільняти корумпованих чиновників, як доводити їх причетність до тих чи інших схем, як збирати доказову базу. Це потребує часу.

Закупівля ліків стала серйознішою корупційною схемою, і боротьба з нею буде проходити в декілька етапів. Зараз ми займаємось аналітикою нормативно-правової бази, яка регулює весь процес закупівлі. Вивчаємо номенклатурні групи, які формуються зі спеціалістів системи охорони здоров’я, що прописують технічні умови, визначаючи, що саме буде закуповуватись. Серед цих фахівців є люди, корумповані відповідними групами впливу, які поки що невідомим мені способом потрапляли в означені номенклатурні групи.

Але ми не повинні слідувати хаотичним ідеям. Від того, що ми змінимо склад групи, замінимо Іванова на Петренка, — нічого не зміниться, і з Петренком через деякий час агенти впливу встановлять контакти.

Зараз є декілька концепцій. Перша — ідея створення незалежного агентства, але це потребує багато часу, а закупівлі потрібно здійснювати вже завтра. Тому більш реальна ідея передачі цієї процедури міжнародним організаціям — ЮНІСЕФ, ВООЗ.

— На постійній основі чи на перехідний період?

— Це питання. Про що свідчить передача закупівель? Що ми повністю визнаємо: своїми силами в нашій країні ми ніколи не знайдемо некорумпованих людей, яким дадуть працювати спокійно, без тиску впливових ділків. Тобто йдеться про концепцію, котра дасть можливість на перехідному етапі здійснювати закупівлі максимально прозоро, паралельно будуючи модель, що поверне ситуацію в країні в законне русло.

Ми хочемо це зробити якомога скоріше. Для цього потрібно внести зміни не тільки в закон про державні закупівлі, але і в нормативні акти, причому не тільки системи МОЗ. Нам треба залучати фахівців, які добре розуміються на бюджетному законодавстві: ми вже розіслали листи до Мінекономіки і Мінфінансів з проханням надати нам своїх спеціалістів, з котрими нам потрібно попрацювати разом.

— Але виникають певні сумніви. З ваших слів, до будь-якої людини, що опиняється в номенклатурній групі, можна рано чи пізно знайти «корупційний ключик». Чому ви вважаєте, що коли відповідальними стануть іноземці, навіть прикриті такими організаціями, як ЮНІСЕФ, Червоний Хрест, цей ключик не підберуть і до них?

— Так, я погоджуюсь, що треба бути пильними з усіма. Але ж ми залучаємо фахівців із регіональних підрозділів міжнародних організацій, внутрішні принципи яких будувалися десятиріччями, і ми покладаємо надії на їх багатий досвід і авторитет.

Головне, про що ми повинні думати, — як припинити практику проведення експериментів на хворих людях. Зараз кожний законопроект, що потрапляє чи виходить із МОЗ, проходить оцінку по декількох напрямках: що від цього отримають люди або чого вони не отримають, що отримає національний виробник ліків або товарів медичного призначення та що це дасть західним фамкомпаніям, які представлені в нашій країні. Дивимось, всебічно аналізуємо.

— Одна з найефективніших форм боротьби з корупцією — це гарантія незворотності покарання. На початку розмови ви згадали про випадки зловживань, які вже зафіксували. Скільки їх? Три? Тридцять три?

— Беріть вище.

— Скільки справ вже передано до прокуратури, чи відкриті кримінальні провадження або ж ви просто фіксуєте ці факти і звільняєте порушників?

— Відповім за себе. Я приступила до роботи 12 січня, тобто йде 3-й тиждень моєї міністерської діяльності. Поки що я аналізую факти та документи, які потрапляють мені на стіл. Як юрист вивчаю доказову базу. Певні чутки, що така-то людина займається «схемами», мовляв, вся країна про це знає, — це не для мене. Я хочу, щоб кожна підозра була підкріплена певним доказом, щоб все піддавалося жорсткій оцінці. І якщо доказів буде достатньо для передачі документів у прокуратуру, це буде негайно зроблено. Безумовно, в Міністерстві працює багато людей, що були задіяні в тих чи інших схемах, ми їх знаємо, бачимо їх практично щодня на планерках, але, щоб конкретну справу передавати в прокуратуру чи міліцію, ми повинні зібрати переконливі докази. Ви ж знаєте, як в нашій країні закриваються і розвалюються справи?

— Тобто зараз ще нічого не передано до прокуратури?

— На цей момент — ні.

За матеріалами телеканалу «112 Україна»

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я