Пандемія COVID-19 як дзеркало проблем української медицини: ми рухаємося вперед наосліп

607

Що змінилося в свідомості лікаря після того, як уже більшість з них перехворіла на цю страшну інфекційну хворобу? Як вона переформатувала професійну етику, що до останнього вважалася непорушним бастіоном, їх ставлення до пацієнтів та один до одного?  

Лікарський досвід у лікуванні COVID-19

ПеньковАндрій ПЕНЬКОВ, кандидат мед. наук, голова Українько-німецької медичної асоціації, директор дитячої амбулаторії «Педіатр плюс», практикуючий лікар

До мене часто звертаються за порадою пацієнти, оскільки я дуже тяжко свого часу перехворів на COVID-19. Оскільки я теж лікувався вдома, то розумію, наскільки це важливо для них, тому ділюся своїм досвідом. Коли хворів, то так само потребував консультації колег-лікарів, але отримав її лише від Володимира Корсунова – доктора мед. наук, професора ХМАПО, одного із тих, хто першим почав працювати у Харківській обласній інфекційній лікарні у реанімації з ковідними пацієнтами. Ми були давно знайомі, але ж не всім так поталанило.

Колективний розум важливіше навіть за колективний імунітет

Набутим досвідом медичний персонал повинен обмінюватися: відкритість системи дуже важлива. По всьому світу лікарі жадібно збирають інформацію, створюючи колективний розум на базі накопиченого спільнотою досвіду. Хоча наукові дослідження тривають – світ ще не все знає про страшну інфекційну хворобу. Тільки симптомів, що характеризують гострий та постковідний періоди, уже описано майже 200! І обмін досвідом – це доступ до найкращих практик найкращих фахівців різних країн.

У нас же в Україні більшість лікарів не володіють англійською, тому ми рухаємося вперед наосліп, навпомацки, методом проб і помилок. Ті, хто знають мову міжнародного спілкування – трохи попереду. В Україні також уже сформувалися прекрасні фахівці, які розуміють, що, коли та як робити. Хоча з сумом можу заявити, що таких людей зовсім небагато. Як і можливостей у звичайного лікаря порадитися з ними, реальними українськими експертами. Хоча вони й готові ділитися досвідом. Думаю, що організацію обміну досвідом у медицині повинні взяти на себе держава, її фахові установи, тобто МОЗ, та громадські організації.

Чи побудують в Україні Public Health?

У більшості цивілізованих країн є системи, які ще не розвинуті у нас. Наприклад, система громадського здоров’я, яка включає в себе і питання епідеміологічного контролю. Одразу попереджаю, що система санепідстанцій та громадського здоров’я – не одне й те саме. Санепідстанції є лише частиною системи громадського здоров’я. У неї входить і моніторинг, і профілактика будь-яких, а не тільки інфекційних захворювань. І всюди вона організована державою – так звана Public Health як частина загальнодержавної системи охорони здоров’я. В Україні створено Центр громадського здоров’я в структурі МОЗ, але на регіональному рівні робота цієї структури майже не відчувається.

На мій погляд, нам вкрай потрібна система інфекційного контролю і його регулювання, адже державна політика в цьому питанні майже відсутня. Ця система повинна включати всі державні, комунальні та приватні лікувальні установи, всіх сімейних лікарів, і з сільської місцевості також. Саме вона організовуватиме обмін досвідом, формуватиме політику застосування лікарських засобів, зокрема антибіотиків, у медичній практиці – у період пандемії це особливо важливо. Як приклад, використання цих препаратів у лікуванні СOVID-19. Лікарі, призначаючи антибіотики, часом не мають поняття, що вони лікують, тому діють за принципом «так прийнято», хоча навіть школярі знають, що антибактеріальні препарати безсилі проти вірусів. Згадаймо історію з азитроміцином. На початку пандемії його активно пропагували на Заході як внутрішньоклітинний антибіотик, здатний разом з гідроксихлорохіном зменшувати швидкість розмноження вірусу. Але згодом проведені дослідження це спростували, отже ці ліки із західних протоколів прибрали, а у нас ще дуже довго використовували.

Не всякий досвід є критерієм профпридатності лікаря

Пандемія сформувала у лікарів інформаційний голод – необхідність збиратися і обговорювати проблеми лікування стала дуже гострою. Тому вже наприкінці весни-2020 почали організовувати вебінари, zoom конференції, створювати потужні громадські рухи в Одесі, Дніпрі… Харківська міськрада організувала конференцію з китайцями та італійцями. Спочатку вони мали освітній характер, але досить швидко перетворилися на рекламні заходи.

Через низьку зарплату в Україні лікар змушений обмінювати свої знання на гроші фармкомпаній. Наукові та освітні конференції в більшості випадків фінансують великі фармкомпанії, і тоді спікер отримує оплату за доповідь від спонсора. При цьому доповідач повинен просто заявити про те, що його презентація є промоцією продукту фармацевтичної фірми. А коли ні, то це вважається конфліктом інтересів і порушенням медичної етики, до того ж зводить нанівець обмін реальним досвідом. Я не знаю, скільки часу і які події ще повинні відбутися в нашій країні, щоб ми навчилися розумно користуватися інформацією.

Виходить, що залишається один шлях отримання інформації – самостійний? Але нам потрібно з кимось спілкуватися і обмінюватися досвідом!

Я скажу крамольні речі – медики повинні раз у кілька років проходити комісію, створену з самих поважних колег. Не секрет, що в нинішніх умовах не всякий досвід є критерієм профпридатності лікаря.

Ми забули, що етичний кодекс лікаря заснований на положенні: тільки лікар лікареві, і ніхто інший, може вказати на його помилки або успіхи.

І тут запитання до менеджерів медицини: хто вам дав право ставити лікаря первинної ланки в жорсткі рамки своїми інструкціями щодо того, кому і коли давати направлення на ПЛР-тести, в яких випадках відправляти на стаціонарне лікування? На сімейного лікаря в період пандемії покладено відповідальність за діагностику коронавірусної хвороби, а також за рішення, від якого часто залежить життя пацієнта: направляти його в стаціонар або залишати лікуватися вдома. Тому лікар не повинен йти на поводу чиновницьких інструкцій! Він має шукати альтернативу. Проблема – у рабській психології, в бездумному підпорядкуванні вертикалі влади, для якої людина не є цінністю. А отже, і для такого лікаря інтереси пацієнтів не є цінністю. Головне, що за пацієнтом ходять гроші …

Сьогодні дуже важливо розуміти, хто – лідер, хто – авторитет, а кого призначили. Якби головних лікарів призначали, або хоча б висували для призначення, не органи влади, а професійні колективи, наглядові ради, що складаються з найавторитетніших фахівців, то їх посада не була б політичною. І багато етичних, професійних проблем отримали б зовсім інше вирішення. Бо головною метою діяльності лікаря стало б реальне здоров’я пацієнтів, а не показники роботи медичного закладу, які влаштовують чиновників.

Ольга ФАЛЬКО, спеціально для «ВЗ»

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я