П останова КМУ від 14.06.2017 р. №425 «Деякі питання реалізації пілотного проекту щодо зміни механізму фінансування надання медичної допомоги в окремих науково-дослідних установах Національної академії медичних наук», яка запустила пілотний проект щодо зміни механізму фінансування надання медичної допомоги в установах Національної академії медичних наук України, набула чинності 1 липня. Проект покликаний відпрацювати механізм переходу від утримання закладів охорони здоров’я до оплати медичної допомоги в 4 клініках науково-дослідних установ НАМН: ДУ «Національний інститут серцево-судинної хірургії ім. М. М. Амосова», ДУ «Національний науковий центр «Інститут кардіології ім. академіка М. Д. Стражеска», ДУ «Інститут нейрохірургії ім. А. П. Ромоданова», ДУ «Національний інститут хірургії та трансплантології ім. О. О. Шалімова». Незважаючи на те що результати пілотного проекту мають бути озвучені вже в кінці року (про очікування й особливості впровадження пілоту президент НАМНУ Віталій Цимбалюк розповідав «ВЗ» у матеріалі «Пілот проти фінансової турбулентності?», №21-22 (1410-1411) від 02.06.2017 р.), Міністерство охорони здоров’я лише 18 серпня винесло на громадське обговорення проект Наказу МОЗ та НАМНУ «Про затвердження Розрахунку тарифів на послуги з надання третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги учасниками пілотного проекту». Консультації з громадськістю триватимуть місяць.
У пояснювальній записці МОЗ стверджує, що проект Наказу спрямований на забезпечення стандартизації й уніфікації підходів до обліку витрат і забезпечення належної якості та репрезентативності даних про витрати, що використовуються при обґрунтуванні тарифів на медичні послуги в закладах охорони здоров’я — учасниках пілотного проекту. У самому ж документі стверджується, що розрахунок тарифів спрямований на забезпечення стандартизації й уніфікації підходів до обліку витрат в установах — учасниках пілотного проекту. Як зазначено в проекті Наказу, використані у Розрахунку тарифів базові принципи враховують специфіку медичних послуг та пов’язаних з ними витрат, які відрізняють їх від інших видів послуг, і ґрунтуються на наступних положеннях:
- у сфері медичного обслуговування не існує «справжньої» або «правильної» вартості, оскільки фактичні витрати у цій сфері визначаються багатьма суб’єктивними факторами впливу, у тому числі специфікою поведінки пацієнтів — споживачів медичних послуг, специфікою професійної поведінки медичного персоналу та якістю управлінських рішень керівників установ — учасників пілотного проекту;
- облік витрат, пов’язаних з наданням медичних послуг, може лише виявити фактичний розподіл або структуру витрат, а не те, якими ці витрати повинні бути. Однак знання пов’язаних з наданням медичних послуг фактичних витрат і причин, які визначають величину цих витрат, за умови організації правильної взаємодії платника та надавача цих послуг може допомогти у виявленні важелів підвищення ефективності чи у зменшенні розриву між вартістю і розміром оплати за надані послуги;
- унаслідок інфляції та інших об’єктивних чинників впливу (постійне та досить швидке запровадження нових медичних технологій, ліків тощо) оцінка показників вартості одиниці послуг в абсолютному вираженні застаріває дуже швидко, тоді як відносні витрати, пов’язані з різними видами послуг, є більш стабільними і змінюються повільніше. Тобто документ не містить конкретних цифр чи рекомендацій — лише формули, за допомогою яких кожен заклад самостійно визначатиме вартість медичних послуг. Розрахунок тарифів на послуги затягнеться, як мінімум, до кінця вересня (це за умови, що до документа не буде зауважень), а пілот зараз працює на основі методики ТОВ «Медицина», котру свого часу затвердила КМДА.
За матеріалами офіційного веб-сайту МОЗ України