Полтавщина: Симуляційне навчання високу ефективність доведено

910

doctor1На Полтавщині вже кілька років поспіль активно використовують нові освітні технології для навчання і підготовки медиків. Серед них зокрема — відпрацювання невідкладних медичних ситуацій на муляжах. За цей час симуляційне навчання пройшли 1750 студентів, 750 лікарів, 200 інтернів і 900 середніх медичних працівників.

У 2013 р. було урочисто відкрито Полтавський обласний перинатальний центр. У сучасно обладнаному приміщенні на базі закладу почав діяти й навчально-практичний тренінговий центр перинатальних технологій. Активну участь у його створенні взяли викладачі та студенти Української медичної стоматологічної академії. За кошти закладу придбано медичне симуляційне обладнання на суму понад 300 тис. грн. Окрім манекенів і тренажерів центр оснащений сучасною комп’ютерною технікою, системою відеоконференцзв’язку, телевізорами з плазмовими моніторами тощо.

VZ 27-28_2015_Страница_14_Изображение_0001Валерій Похилько, iнструктор тренінгового центру, завідувач кафедри педіатрії №1 з пропедевтикою та неонатологією, доктор медичних наук, професор
«Наші студенти активно допомагали в облаш­туванні приміщень: встановлювали меблі, обладнання, — розповідає декан медичного факультету №2, завідувач кафедри педіатрії №1 з пропедевтикою та неонатологією, доктор медичних наук, професор Валерій Похилько. — Робили все майбутні лікарі, як-то кажуть, з душею, адже розуміли важливість завдання».

Нині тренінговий центр складається із шести підрозділів: чотирьох лабораторій — організаційно-методичної, мультидисциплінарної, клінічної, віртуальномедичної та телемедичної, а також має дві тренінгові кімнати — «Пологова зала» і «Палата догляду за новонародженими».

У мультидисциплінарній лабораторії студенти і стажери беруть участь у моделюванні різноманітних ситуацій у сфері акушерства та неонатології: надають допомогу «роділлі» у разі виникнення кровотечі або передчасного відшарування плаценти, передчасних пологів, коли потрібно виконати первинну реанімацію недоношеного новонародженого тощо.

«У нас є 12 муляжів. Невідкладна медична ситу­ація створюється з максимальним наближен­­ням до реальної, — продов­жує Валерій Іванович. — Бачили б ви очі наших студентів на цих заняттях! Вони хвилюються як під час справжніх пологів, і мобілізують усі знання, щоб закріпити свій перший професійний досвід. У цьому, мабуть, й полягає головне завдання симуляційного навчання — повною мірою опанувати запропоновану ситуацію, відчути її як реальність і викластися так, щоб у справжніх робочих умовах діяти оперативно, зважено та професійно».

Практичні навички на муляжах студенти відпрацьовують парами у групах по 10 осіб. Це дає можливість максимально залучити всіх учасників до симуляційного процесу. Навчання тут безкоштовне, його проходить кожен студент п’ятикурсник: без цього неможливо скласти іспи­ти. Після занять відбувається своєрідний брифінг — розбір виконання практичних, технічних і поведінкових навичок при моделюванні різних клінічних та екстрених ситуацій.

Крім симуляційного навчання в рамках класних годин у навчально-практичному центрі проводяться імітаційні тренінги для педіатрів, неонатологів, «дитячих» і «дорослих» анестезіологів, лікарів загальної практики-сімейної медицини. Так, під час акушерського тренінгу курсанти відпрацьовують навички з акушерської практики: вислуховують серцебиття плода, здійснюють програми ведення пологів й післяопераційного періоду та ін. Анестезіологічний тренінг навчає, як підтримувати дихання в жінок, виконувати непрямий масаж серця, проводити спинномозкову анестезію, інтенсивну терапію при еклампсії тощо. Неонатальний має на меті за допомогою фантомів і муляжів змоделювати найрізноманітніші клінічні та екстрені ситуації: реанімацію новонародженого, допомогу новонародженим із синдромом дихальних розладів, із вродженими вадами розвитку, догляд за передчасно народ­женими дітьми та багато іншого.

У центрі активно практикуються відео- й онлайн-консультації. А ще на його базі консуль­тують вагітних — пацієнток обласного перинатального центру: матеріально-технічна база якнайкраще підходить для цієї освітньої роботи, дуже важливої для майбутніх матерів.

«Звичайно, нам ще далеко до європейського стандарту молдавського Центру симуляційної медицини, де я мав нагоду побувати, — ділиться Валерій Похилько. — Але й те, що маємо, доводить високу ефективність симуляційного навчання. Ця ме­­то­дика надзвичайно популярна як серед студе­н­тів, так і серед інтернів та лікарів. Прагнемо рухатися да­лі: плануємо брати участь у міжнародних конкурсах, щоб вигравати гранти, — гроші потрібні для розвитку навчально-практичного тренінгового центру.

Хочемо спрямувати свої зусилля не тільки на відпрацювання неонатальних технологій, а й на підвищення кваліфікації лікарів загальної практики-сімейної медицини. Наш ректор — завідувач кафедри сімейної медицини і терапії, доктор медичних наук, професор В’ячеслав Ждан як ніхто інший розуміє важливість і необхідність створен­ня такої науково-практичної бази для майбутніх сімейних лікарів і всіляко сприяє цьому».

Про позитивні результати підготовки студентів, інтернів і лікарів завдяки симуляційному навчанню полтавці неодноразово доповідали на всеукраїнських заходах із проблем неонатології, зокрема під час конференцій, що відбувалися в Полтаві та Харкові. Спеціалісти сподіваються, що методика си­муляційного навчання активно впроваджувати-меться на теренах нашої країни, що дасть змогу значно підвищити рівень підготовки українських медиків.

014_region_poltava

Андрій КОНДРАТЮК, спеціально для «ВЗ», м. Полтава

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я