На Полтавщині вже кілька років поспіль активно використовують нові освітні технології для навчання і підготовки медиків. Серед них зокрема — відпрацювання невідкладних медичних ситуацій на муляжах. За цей час симуляційне навчання пройшли 1750 студентів, 750 лікарів, 200 інтернів і 900 середніх медичних працівників.
У 2013 р. було урочисто відкрито Полтавський обласний перинатальний центр. У сучасно обладнаному приміщенні на базі закладу почав діяти й навчально-практичний тренінговий центр перинатальних технологій. Активну участь у його створенні взяли викладачі та студенти Української медичної стоматологічної академії. За кошти закладу придбано медичне симуляційне обладнання на суму понад 300 тис. грн. Окрім манекенів і тренажерів центр оснащений сучасною комп’ютерною технікою, системою відеоконференцзв’язку, телевізорами з плазмовими моніторами тощо.
Нині тренінговий центр складається із шести підрозділів: чотирьох лабораторій — організаційно-методичної, мультидисциплінарної, клінічної, віртуальномедичної та телемедичної, а також має дві тренінгові кімнати — «Пологова зала» і «Палата догляду за новонародженими».
У мультидисциплінарній лабораторії студенти і стажери беруть участь у моделюванні різноманітних ситуацій у сфері акушерства та неонатології: надають допомогу «роділлі» у разі виникнення кровотечі або передчасного відшарування плаценти, передчасних пологів, коли потрібно виконати первинну реанімацію недоношеного новонародженого тощо.
«У нас є 12 муляжів. Невідкладна медична ситуація створюється з максимальним наближенням до реальної, — продовжує Валерій Іванович. — Бачили б ви очі наших студентів на цих заняттях! Вони хвилюються як під час справжніх пологів, і мобілізують усі знання, щоб закріпити свій перший професійний досвід. У цьому, мабуть, й полягає головне завдання симуляційного навчання — повною мірою опанувати запропоновану ситуацію, відчути її як реальність і викластися так, щоб у справжніх робочих умовах діяти оперативно, зважено та професійно».
Практичні навички на муляжах студенти відпрацьовують парами у групах по 10 осіб. Це дає можливість максимально залучити всіх учасників до симуляційного процесу. Навчання тут безкоштовне, його проходить кожен студент п’ятикурсник: без цього неможливо скласти іспити. Після занять відбувається своєрідний брифінг — розбір виконання практичних, технічних і поведінкових навичок при моделюванні різних клінічних та екстрених ситуацій.
Крім симуляційного навчання в рамках класних годин у навчально-практичному центрі проводяться імітаційні тренінги для педіатрів, неонатологів, «дитячих» і «дорослих» анестезіологів, лікарів загальної практики-сімейної медицини. Так, під час акушерського тренінгу курсанти відпрацьовують навички з акушерської практики: вислуховують серцебиття плода, здійснюють програми ведення пологів й післяопераційного періоду та ін. Анестезіологічний тренінг навчає, як підтримувати дихання в жінок, виконувати непрямий масаж серця, проводити спинномозкову анестезію, інтенсивну терапію при еклампсії тощо. Неонатальний має на меті за допомогою фантомів і муляжів змоделювати найрізноманітніші клінічні та екстрені ситуації: реанімацію новонародженого, допомогу новонародженим із синдромом дихальних розладів, із вродженими вадами розвитку, догляд за передчасно народженими дітьми та багато іншого.
У центрі активно практикуються відео- й онлайн-консультації. А ще на його базі консультують вагітних — пацієнток обласного перинатального центру: матеріально-технічна база якнайкраще підходить для цієї освітньої роботи, дуже важливої для майбутніх матерів.
«Звичайно, нам ще далеко до європейського стандарту молдавського Центру симуляційної медицини, де я мав нагоду побувати, — ділиться Валерій Похилько. — Але й те, що маємо, доводить високу ефективність симуляційного навчання. Ця методика надзвичайно популярна як серед студентів, так і серед інтернів та лікарів. Прагнемо рухатися далі: плануємо брати участь у міжнародних конкурсах, щоб вигравати гранти, — гроші потрібні для розвитку навчально-практичного тренінгового центру.
Хочемо спрямувати свої зусилля не тільки на відпрацювання неонатальних технологій, а й на підвищення кваліфікації лікарів загальної практики-сімейної медицини. Наш ректор — завідувач кафедри сімейної медицини і терапії, доктор медичних наук, професор В’ячеслав Ждан як ніхто інший розуміє важливість і необхідність створення такої науково-практичної бази для майбутніх сімейних лікарів і всіляко сприяє цьому».
Про позитивні результати підготовки студентів, інтернів і лікарів завдяки симуляційному навчанню полтавці неодноразово доповідали на всеукраїнських заходах із проблем неонатології, зокрема під час конференцій, що відбувалися в Полтаві та Харкові. Спеціалісти сподіваються, що методика симуляційного навчання активно впроваджувати-меться на теренах нашої країни, що дасть змогу значно підвищити рівень підготовки українських медиків.
Андрій КОНДРАТЮК, спеціально для «ВЗ», м. Полтава