Вражаючі масштаби й наслідки епідемії неінфекційних захворювань (НІЗ), обмежені можливості, висока вартість лікувальних технологій зумовили формування новітньої стратегії охорони здоров’я, стрижень якої – забезпечення здорового способу життя (ЗСЖ) та запобігання хворобам. У 80-х роках ХХ ст. створюється Міжнародна програма профілактики CINDI, у 1995 р. Україна стає учасником Програми, згодом пропонує варіант рекомендацій ВООЗ для фахівців первинної медико-санітарної допомоги (ПМСД) із профілактики НІЗ, яка базується на боротьбі зі спільними факторами ризику.
Однак структурно-функціональний аналіз вітчизняної первинної ланки, зміст рекомендацій ВООЗ та реальні труднощі їх використання медиком первинного контакту спонукали до пошуку нових форм організації профілактичної роботи.
Богдан ВОЛОС, кандидат медичних наук, доцент кафедри управління охороною суспільного здоров’я Харківського регіонального інституту державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, заслужений лікар України, член Національної спілки журналістів
«ВУЗЬКІ» МІСЦЯ ВІТЧИЗНЯНОЇ ПРОФІЛАКТИЧНОЇ РОБОТИ
Як тоді, так і зараз в Україні відсутня система популяційного обліку, моніторингу факторів ризику, що суттєво обмежує можливості планування та здійснення конкретних заходів із запобігання неінфекційним хворобам, ускладнює аналіз профілактичної діяльності медика, служби чи системи охорони здоров’я в цілому.
Не дивно, що за таких умов ми стикаємось із цими факторами ризику уже на етапі добре верифікованих інфаркту міокарда, інсульту чи онкопатології.
Тож найбільш перспективно, функціонально й економічно вигідно було б адаптувати первинну медичну документацію, систему державної медичної статистики таким чином, щоб забезпечити індивідуальний та всеохоплюючий популяційний облік і моніторинг усіх основних факторів ризику за рахунок служб ПМСД.
Інше «вузьке» місце профілактики в системі первинної ланки – незадовільний стан підготовки медичних працівників із питань діагностики, корекції факторів ризику, формування засад ЗСЖ. Зокрема і через відсутність доступної, компактної бази інформації із зазначених напрямків. Ще один негативний чинник – брак належної економічної мотивації медика «первинки» до вказаного виду діяльності.
Наведені аргументи спонукали автора цих рядків, тоді – завідувача відділу координації терапевтичної служби Інституту терапії АМН України, запланувати у 1996 році наукову роботу, в результаті якої опрацьовано Програму профілактики неінфекційних захворювань та формування засад здорового способу життя.
ВИХІД ІЗ КРИЗИ ЗНАЙДЕНО
Перший елемент цієї Програми – «Картка обліку факторів ризику та стану здоров’я» як складова картки амбулаторного пацієнта (форма № 025/У). Для наочності наведу фрагмент цього документа (див. табл.).
Картка дає можливість забезпечити моніторинг надмірної маси тіла, ожиріння, гіподинамії, куріння, артеріальної гіпертензії, дисліпідемії, обтяженої спадковості, професійних шкідливостей, зловживання сіллю, тваринними жирами, алкоголем (на основі наведених у ній загальновизнаних епідеміологічних критеріїв діагностики). Окрім факторів ризику, Картка дає змогу оцінювати показники здоров’я пацієнта, зокрема: рівень тренованості, ризик виникнення ускладнень атеросклерозу, групу здоров’я тощо та динаміку цих параметрів за роками спостереження. Вказаний документ, який є, по суті, індивідуальним паспортом здоров’я, оперативно інформує, економить час лікаря, поліпшує планування та контроль заходів диспансеризації, об’єктивізує якість і ефективність профілактичної роботи. Засіб усунення суб’єктивності під час заповнення Картки – підписи медика і пацієнта під результатами обліку показників.
Відповідно до рекомендованої технології профілактики Картку заповнює спеціально підготовлений, стандартизований середній медичний працівник амбулаторно-профілактичного закладу чи ФАПу щорічно, за першого звернення пацієнта з будь-якого приводу. За наявності факторів ризику на них заповнюють статистичні талони, що забезпечить їх популяційний моніторинг.
Друга складова Програми профілактики – інформаційна система корекції факторів ризику. Вона виконана у вигляді методички обсягом 4–5 аркушів формату А4, знаходиться у медика первинної ланки, містить свідчення доказової медицини стосовно ініціюючого впливу ризик-чинників на розвиток патології, подає перспективи поліпшення прогнозу за умов їх усунення, конкретні рекомендації щодо боротьби з 8 факторами ризику та заходи з формування засад ЗСЖ, зокрема – новітні рекомендації ВООЗ стосовно здорового харчування. Дещо редукований варіант такої методички використовують і пацієнти.
Третя складова Програми профілактики – мотиваційна: система соціально-економічного стимулювання здорового способу життя. На наше переконання, вона має включати державний, галузевий, регіональний, колективний, індивідуальний рівні.
ЯК ПРИМУСИТИ ІДЕЮ ПРАЦЮВАТИ?
Державні заходи Системи в межах медичного сектора можуть бути реалізовані у вигляді диференційованої оплати праці чи, що більш реально, – преміювання медиків первинної ланки залежно від якості та ефективності виконуваної ними профілактичної роботи. Оцінка останньої базуватиметься на аналізі «Картки обліку» – насамперед на поширеності факторів ризику та їх динаміці, можливо – на охопленні ефективним лікуванням хворих на артеріальну гіпертензію, дисліпідемію (підходи до диференційованої корекції вказаної патології наведені у другій складовій Програми). Так поступово, перед запровадженням інституту обов’язкового медичного страхування, відпрацьовуватимемо і технологію визнаної світом формули «Гроші – за пацієнтом», у тому числі і для сумлінного та успішного медика.
Та постає одвічне питання – де взяти гроші? І тут, вирішуючи проблему фінансування стимуляційного фонду, варто звернутись до міжнародного досвіду, адаптувавши його до українських умов: Мадридська хартія 1988 р. передбачає впровадження збору в розмірі мінімум 1% на доходи від реалізації тютюнових виробів для фінансування конкретних заходів боротьби проти тютюну та зміцнення здоров’я. Тож проявом справедливості стосовно медика «первинки» та солідарності суспільства з усією медичною галуззю стане спрямування частки акцизу не лише від тютюну, а й алкоголю до бюджету ПМСД. Принагідно виконаємо й міжнародні зобов’язання України стосовно Хартії, як роблять це наші сусіди- поляки.
У 2010 р. акцизний збір із вироблених в Україні та ввезених на нашу територію тютюнових виробів становив 13,063 млрд грн, від алкоголю – 7,835 млрд. Загальна сума акцизу на вказану продукцію, що несприятливо впливає на здоров’я людей, у 2011 році була ще більшою – 23,625 млрд грн.
Такими видаються основні напрями вдосконалення профілактики в системі охорони здоров’я. А як з реалізацією напрацьованого?
«Система моніторингу та корекції факторів ризику» пройшла апробацію в рамках регіонального проекту, її включено до основних заходів «Програми профілактики і лікування артеріальної гіпертензії в Україні», передбачено до впровадження впродовж 1999– 2010 років (указ Президента України від 04.02.1999 р. за №117/99).
Не біда, думалось тоді, що система мотивації медика до профілактичної діяльності не увійшла до Національної програми – долучиться на кінцевому етапі впровадження, уже за участі МОЗ та Парламенту.
На жаль, реальна практика не дала підстав для оптимізму: калейдоскоп кадрових змін у вищому керівництві галуззю за відсутності дієвих важелів виконання попередніх управлінських рішень та наявності низки суб’єктивних чинників, що унеможливили й заплановану презентацію Програми в МОЗ України, звели нанівець відпрацьовані, інституційно підкріплені механізми якісних змін. Достатньо типовий для нас приклад втрачених можливостей.
Що ж робити? Надолужуючи згаяне, виправляти ситуацію. Бо зволікати – це формувати перспективи подальших втрат!
19–20 вересня 2011 року відбулося Засідання високого рівня Генеральної Асамблеї ООН із профілактики НІЗ та боротьби з ними. Виступаючи на зібранні, Президент України Віктор Янукович наголосив: «…пріоритетом на найближчий рік є модернізація первинної медичної допомоги, …забезпечення профілактики і раннього виявлення неінфекційних захворювань».
Часу обмаль! Та можливості інтегрування України до Глобальної стратегії ВООЗ залишаються – Політична декларація Засідання наголосила: «на основі консультацій із державами-членами до кінця 2012 р. презентувати на 67 сесії Генеральної Асамблеї можливі напрями роботи з активізації профілактики НІЗ та боротьби з ними».