22 грудня минулого року Кабінет Міністрів України зареєстрував у Верховній Раді України законопроект №1579 «Про внесення зміни до статті 9 Закону України «Про лікарські засоби» щодо спрощення державної реєстрації лікарських засобів».
Проект одноголосно розкритикували як очолюваний Ольгою Богомолець профільний Комітет з питань охорони здоров’я, так і Комітет з питань запобігання та протидії корупції Верховної Ради України. Суттєві зауваження виникли й у Головного науково-експертного управління ВР.
Що ж криється за формулюванням із Пояснювальної записки — «розроблено з метою забезпечення населення ефективними, безпечними та якісними лікарськими засобами»?
Законопроект №1579 створює преференції для окремих країн у сфері допуску ліків на український фармацевтичний ринок і вводить подвійні стандарти у сфері реєстрації певних груп препаратів залежно від країни їх походження. Більше того, сам проект не є таким, який стимулюватиме реєстрацію інноваційних ліків в Україні, навпаки — він спрямований на переділ генеричного ринку на користь групи іноземних фармкомпаній.
Незважаючи на письмові запевнення МОЗ (все в тій же Пояснювальній записці), що мова йде про «реєстрацію лікарських засобів, зареєстрованих в країнах з суворою регуляторною політикою», насправді пропонується інше. Наприклад, ініціатори законопроекту «випадково» віднесли до країн із суворою політикою всі країни ЄС, Австралію, Канаду, США, Швейцарію, Японію. А це зіграє на руку виробникам, наприклад, із дуже ліберальної у регулюванні фармгалузі Болгарії.
Проектом також чітко не визначено, за якою процедурою препарат повинен бути зареєстрований у країні-виробнику (наприклад, в США процедура реєстрації лікарських засобів, які виробляються для експорту, набагато простіша, ніж для препаратів для національного ринку).
Крім цього, законопроект містить таку інформацію: «Уповноважена центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я, експертна установа перевіряє відповідність реєстраційним матеріалам (реєстраційному досьє) інструкції для медичного застосування лікарського засобу та методів контролю якості даного засобу». На сьогодні дану функцію виконує Кабінет Міністрів України. МОЗ явно неспроста домагається прийняття даного законопроекту, адже він дозволить Міністерству на свій розсуд визначати «експертну установу», через яку, по суті, здійснюватиметься реєстрація ліків, а, отже, й оплачуватиметься держмито. Обсяги зборів і мита багатомільйонні — чиновники активно борються за контроль над цими фінансовими потоками.
І наостанок найцікавіше: під Пояснювальною запискою до проекту Закону №1579 від 22 грудня 2014 р. від Міністерства охорони здоров’я України стоїть підпис не Міністра Олександра Квіташвілі, а лобіста Юрія Савка, заступника Міністра з питань європейської інтеграції, призначеного на посаду ще за часів скандального Міністра Олега Мусія.
Юрій Савко довгі роки очолював Асоціацію виробників інноваційних ліків «АПРАД», що об’єднує 18 іноземних фармкомпаній в Україні. Не дивно, що зі зміною очільника Міністерства Савко скористався шансом подати в Раду вкрай зручний для бізнесменів, які його фінансують, проект Закону.
Відкритими залишаються питання:
- чи була подібна антиукраїнська спроба Юрія Савка останньою?
- чи знав про те, що подано на розгляд Парламенту, Міністр Олександр Квіташвілі?
- чому Кабмін Арсенія Яценюка подав відверто лобістський законопроект?
За матеріалами Pharma.net.ua