Провал урядового законопроекту про спрощення реєстрації імпортних ліків

581

gormonalnyye-tabletki-dlya-pokhudeniya3122 грудня минулого року Кабінет Міністрів України зареєстрував у Верховній Раді України законопроект №1579 «Про внесення зміни до статті 9 Закону України «Про лікарські засоби» щодо спрощення державної реєстрації лікарських засобів».

Проект одноголосно розкритикували як очолюваний Ольгою Богомолець профільний Комітет з питань охорони здоров’я, так і Комітет з питань запобігання та протидії корупції Верховної Ради України. Суттєві зауваження виникли й у Головного науково-експертного управління ВР.

Що ж криється за формулюванням із Пояснювальної записки — «розроблено з метою забезпечення населення ефективними, безпечними та якісними лікарськими засобами»?

Законопроект №1579 створює преференції для окремих країн у сфері допуску ліків на український фармацевтичний ринок і вводить подвійні стандарти у сфері реєстрації певних груп препаратів залежно від країни їх походження. Більше того, сам проект не є таким, який стимулюватиме реєстрацію інноваційних ліків в Україні, навпаки — він спрямований на переділ генеричного ринку на користь групи іноземних фармкомпаній.

Незважаючи на письмові запевнення МОЗ (все в тій же Пояснювальній записці), що мова йде про «реєстрацію лікарських засобів, зареєстрованих в країнах з суворою регуляторною політикою», насправді пропонується інше. Нап­риклад, ініціатори законопроекту «випадково» віднесли до країн із суворою політикою всі країни ЄС, Австралію, Канаду, США, Швейцарію, Японію. А це зіграє на руку виробникам, наприклад, із дуже ліберальної у регулюванні фармгалузі Болгарії.
Проектом також чітко не визначено, за якою процедурою препарат повинен бути зареєстрований у країні-виробнику (наприклад, в США процедура реєстрації лікарських засобів, які виробляються для експорту, набагато простіша, ніж для препаратів для національного ринку).

Крім цього, законопроект містить таку інформацію: «Уповноважена центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я, експертна установа перевіряє відповідність реєстраційним матеріалам (реєстраційному досьє) інструкції для медичного застосування лікарського засобу та методів контролю якості даного засобу». На сьогодні дану функцію виконує Кабінет Мініст­рів України. МОЗ явно неспроста домагається прийняття даного законопроекту, адже він дозволить Міністерству на свій розсуд визначати «експертну установу», через яку, по суті, здійснюватиметься реєстрація ліків, а, отже, й оплачуватиметься держмито. Обсяги зборів і мита багатомільйонні — чиновники активно борються за контроль над цими фінансовими потоками.

І наостанок найцікавіше: під Пояснювальною запискою до проекту Закону №1579 від 22 грудня 2014 р. від Міністерства охорони здоров’я України стоїть підпис не Міністра Олександра Квіташвілі, а лобіста Юрія Савка, заступника Міністра з питань європейської інтеграції, призначеного на посаду ще за часів скандального Міністра Олега Мусія.

Юрій Савко довгі роки очолював Асоціацію виробників інноваційних ліків «АПРАД», що об’єднує 18 іноземних фармкомпаній в Україні. Не дивно, що зі зміною очільника Міністерства Савко скористався шансом подати в Раду вкрай зручний для бізнесменів, які його фінансують, проект Закону.

Відкритими залишаються питання:

  • чи була подібна антиукраїнська спроба Юрія Савка останньою?
  • чи знав про те, що подано на розгляд Парламенту, Міністр Олександр Квіташвілі?
  • чому Кабмін Арсенія Яценюка подав відверто лобістський законопроект?

За матеріалами Pharma.net.ua

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я