Як відомо, з 1 січня 2013 року в Україні набув чинності Закон «Про екстрену медичну допомогу», який визначає організаційно-правові засади створення, функціонування і розвитку системи екстреної медичної допомоги (ЕМД) та забезпечення нею населення країни. Відтак, на Рівненщині, як і в усій Україні загалом, відбулася реорганізація існуючої мережі закладів ЕМД та створено нову структуру цієї служби. Як вона нині виглядає в Рівненській області — у розмові із заступником начальника обласного управління охорони здоров’я Василем ВИСОЧАНСЬКИМ.
ВЗ Розкажіть, будь ласка, задля чого потрібна була реорганізація служби ЕМД?
— Відповідно до Закону «Про екстрену медичну допомогу», ЕМД полягає у наданні невідкладних організаційних, діагностичних та лікувальних заходів, спрямованих на врятування і збереження життя людини та мінімізацію наслідків впливу такого стану на її здоров’я. Основними принципами функціонування системи ЕМД є: постійна готовність до надання ЕМД, оперативне та цілодобове реагування на виклики, доступність та безоплатність, своєчасність, якість і пріоритетність, послідовність та безперервність надання ЕМД, її відповідність єдиним вимогам і регіональна екстериторіальність. Отож, задля реалізації цих принципів у нашій області було реформовано службу ЕМД і створено єдину вертикаль підпорядкування, управління та фінансування закладів/підрозділів цієї системи.
ВЗ І як відбувався цей процес?
— Насамперед ми провели аудит стану надання ЕМД та інвентаризацію ресурсного забезпечення служби. По кожному закладу/підрозділу системи ЕМД ми зробили детальні розрахунки обсягів фінансування на їх утримання, підраховано видатки на тепло, енергоносії, паливно-мастильні матеріали, запчастини для санітарних автомобілів, лікарські засоби і вироби медичного призначення (в тому числі наркотичні анальгетики і кисень), щоб своєчасно провести процедури тендерних закупівель.
На виконання розпорядження голови облдержадміністрації «Про реформування служби екстреної медичної допомоги Рівненської області» 16 районних рад і міські ради м. Рівне та м. Дубно своїми рішеннями передали в обласну комунальну власність майно, яке перебувало на балансі відділень (пунктів) швидкої медичної допомоги, у тому числі будівель, споруд, гаражів. Рішенням Рівненської обласної ради від 21.12.12 р. № 823 його було прийнято у власність і закріплено на балансі обласного центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф.
Таким чином, на Рівненщині створено нову систему ЕМД, у якій КЗ «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Рівненської обласної ради — базовий заклад. Йому підпорядковуються відокремлені підрозділи — Рівненська, Дубенська і Сарненська станції екстреної (швидкої) медичної допомоги, 14 підстанцій екстреної (швидкої) медичної допомоги і 28 пунктів екстреної (швидкої) медичної допомоги.
ВЗ А як вплинув процес реформування на працівників служби ЕМД?
— У процесі реформування служби жодну посаду не було скорочено і всі працівники залишилися на своїх робочих місцях. Їх у законодавчо встановленому порядку було просто переведено у підпорядкування Центру. За ними збережено всі доплати і пільги за безперервний стаж і виїзний характер роботи. Таким чином, сьогодні у службі ЕМД області працюють майже 1500 фахівців, у тому числі 225 лікарів із медицини невідкладних станів. Середніми медичними працівниками і водіями Центр забезпечено на 100%, а ось лікарськими кадрами — лише на 70%. Тож ми працюватимемо над розв’язанням цієї проблеми. Вже з 1 серпня цього року підготовку в інтернатурі за фахом «Медицина невідкладних станів» розпочнуть 23 випускники медичних вишів.
ВЗ Розкажіть також і про сьогоднішні матеріально-технічні ресурси системи ЕМД в області.
— Служба ЕМД на Рівненщині укомплектована 112 спецавтомобілями. 30 із них — нові автівки, які наприкінці минулого року було придбано централізовано.
Це 2 реанімобілі «Мерседес Спрінтер» класу С та 28 санітарних автомобілів «Пежо Боксер» класу В. Вони вже пройшли процедуру реєстрації, отримали державні номери і передані підрозділам системи ЕМД. 50 із наявних «швидких» потребують заміни.
Ще хотів би зауважити, що обласний центр ЕМД цілком забезпечений лікарськими засобами, а виробами медичного призначення — лише на січень і лютий цього року. У 2012 році було централізовано придбано 94 найменування лікарських засобів для служби ЕМД на загальну суму 8,0 млн грн. До слова, таке поліпшення стану матеріально-технічної бази служби ЕМД та її ресурсного забезпечення відбулося вперше за останні 30 років!
Нині завершується процедура закупівлі пального та розпочато підготовку до централізованого придбання ліків. Також Центр ЕМД зараз проходить процедуру отримання ліцензії на медичну практику і діяльність, пов’язану із придбанням і використанням наркотичних, сильнодійних препаратів і прекурсорів.
Наразі ми також працюємо над створенням єдиної оперативно-диспетчерської служби Центру із прийому викликів на базі Рівненської станції екстреної (швидкої) медичної допомоги. Наразі для неї вже виділено п’ять кімнат загальною площею 90,9 кв. м, але приміщення потребують ремонту. Є також певні труднощі і з забезпеченням оперативно-диспетчерської служби GPS-технологіями, проте, сподіваємося, невдовзі ці проблеми нам вдасться розв’язати.
Також у наших найближчих планах — утворення та оснащення відділень ЕМД у складі багатопрофільних лікарень, формування мережі пунктів постійного і тимчасового базування бригад ЕМД для дотримання вимог постанови КМУ «Про норматив прибуття бригад ЕМД на місце події» (час доїзду «швидких» має становити 10 хвилин у місті та 20 хвилин поза його межами з моменту прийому виклику).
Нам чимало вдалося вже зробити. Й успіхи Рівненщини у реформуванні системи ЕМД було відзначено 16 січня цього року на селекторній нараді під головуванням віце-прем’єр-міністра України Костянтина Грищенка та за участю Першого заступника Глави Адміністрації Президента України Ірини Акімової, Міністра охорони здоров’я України Раїси Богатирьової, голів облдержадміністрацій, начальників управлінь охорони здоров’я та керівників служби ЕМД.
Отже, ми рухаємося у правильному напрямку.
Розмовляла Дана РОМАНЮК,
власкор «ВЗ», Рівне