Співпраця лікаря з інтернетом і соцмережами: дві сторони однієї репутації

552

Пацієнти часто шукають інформацію про конкретного лікаря в інтернеті. Заходять на його сторінку у Facebook, читають публікації, переглядають відеоролики за його участі… І раптом лікар, який нещодавно розповідав про сумні наслідки застосування БАДів, самозабутньо рекламує, приміром, панацею від простатиту на основі… святої води. На жаль, час від часу відомі лікарі опиняються в епіцентрі подібних скандалів.

Антон Глєбов, лікар-уролог, член Європейської, Української та Міжнародної асоціацій урологів, кандидат медичних наук
Я завжди дуже обережно ставлюся до фахової співпраці з інтернетом і соцмережами. На своїй сторінці розміщую здебільшого професійні дописи: відео з майстер-класів і тренінгів, які проводжу для персоналу приватних клінік. Безумовно, інтернет надає лікарю хорошу послугу з просування та рекламування. Але є й інший бік медалі — і це не лише сфабриковані відгуки, а й відверті фейки. Жертвою одного з них приблизно рік тому став і я.

«Дрібні» капості

Одного разу зустрів свого університетського викладача, і той почав мені дорікати: «Як же ти до такого дійшов, що почав рекламувати ніде не зареєстрований препарат-панацею від хронічного простатиту?» А мені невтямки, про що мова. Коли ж подивився, під чим я «підписався», взяло зло! Виявилося: пальма сабаль разом із чагою та насінням гарбуза не лише простатит виліковують «раз і назавжди», а й дарують чоловічу силу! Ну просто в «десятку» поцілили!

До речі, я не єдина жертва шахрайської реклами. Якщо раніше до просування засобів від геморою, для швидкого схуднення, лікування суглобів та цукрового діабету залучали міфічних лікарів з інтернету, то тепер «юзають» добре ім’я реальних фахівців. А це, до речі, заборонено Законом України «Про рекламу».

Протиотрута від брехні

Не оминула «чаша сія» і наш МОЗ: рекламуючи чергову «панацею від гіпертонії», зловмисники пішли ва-банк і використали фразу «Схвалено Міністерством охорони здоров’я України»! А потім спрямували бажаючих кардинально вирішити проблему з тиском до «Аптеки МОЗ №1» (з переходом в інтернет-магазин). Державна установа відреагувала швидко і, спираючись на міць і популярність своїх ресурсів, гучно заявила, що жодного стосунку до скандальної панацеї не має, та попередила легковірних пацієнтів й лікарів: «Не ведіться!».

Я, звичайно, теж додав допис-спростування на своїй сторінці у Facebook, хоча спочатку радився з юристами, як затулити рота брехунам та притягти їх до відповідальності. Але мені пояснили, що, враховуючи постійну зміну шахраями доменних імен і відсутність будь-яких контактних даних, пред’являти позов… нікому.

Будь готовий!

Як відреагували колеги? Конкуренти з ентузіазмом розшарили цю гидоту з відповідними коментарями. Мовляв, яку нісенітницю розказує! Ті ж, хто поважає мене як особистість і прислухається до моєї професійної думки, допомогли в поширенні спростування.

Більшість же просто зателефонували й спитали: «Що то було?» Так зробить кожний розумний лікар і не лише для того, аби попередити тебе. А раптом ти дійсно відшукав панацею?! Чому б не застосувати її й для своїх пацієнтів? Хоча насправді грамотний фахівець одразу зрозуміє, що коментарі дає не медик, бо вони дилетантські, часом навіть сміховинні. Але ж не виключено, що шахраї вдосконалюватимуть свій горе-бізнес. Тому не втрачаймо пильності, колеги! 

«Сарафанне радіо» проти інтернету

Я досить консервативний щодо впливу інтернету на свідомість пацієнтів і ніякого дива звідти не чекаю, чудово розуміючи, що на рекламних ресурсах усі лікарі — в однакових вагових категоріях. Однак вірю в силу «сарафанного радіо», тобто живих і більш-менш об’єктивних рекомендацій.

Коли ж з’являються негативні відгуки, ніколи не піддаюся на провокацію стати героєм скандального інтернет-шоу — завжди пропоную розв’язувати конфлікт віч-на-віч. Тим більше, що багатьох моїх пацієнтів турбують інтимні проблеми, які не прийнято обговорювати публічно. Я завжди відкритий для спілкування, мої контакти легко знайти, а коли вважаю за потрібне, то відшукаю скаржника сам.

Якщо є моя провина, визнаю її та попрошу вибачення, намагатимуся виправити помилку, коли ж ні — запропоную вирішувати конфлікт у судовому порядку. Повірте, коли людину спонукає до скандалу неконструктивна образа або їй «щось примарилося», вона ніколи не погодиться на відверту розмову. Шкода лише, що промоутерів «чудо-засобу» від простатиту не вдасться запросити до діалогу — вони ретельно замітають
сліди.

Лікарю важливо знати!

Вимоги до реклами лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування та реабілітації містяться в ст. 21 Закону України «Про рекламу». Зокрема, встановлено заборону на:

  • розміщення зображення фізичної особи чи використання її імені без письмової згоди цієї особи;
  • рекомендації або посилання на рекомендації медичних працівників, науковців, медичних закладів та організацій щодо рекламованих товару чи послуги;
  • рекламу лікарських засобів, які не мають в установленому порядку дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, на застосування в Україні, а також тих лікарських засобів, які відпускають без рецепта лікаря.

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я