Як відомо, ситуація з тендерними закупівлями в цьому році особливо загострилася. Прем’єр-міністр, публічно звинувативши МОЗ у бездіяльності і відсторонивши від роботи Олега Мусія, зажадав, щоб усі проблеми з тендерами були залагоджені до 21 жовтня. Але ж ситуація з блокуванням по централізованих закупівлях безпрецедентна. Якщо в 2012 р. до Антимонопольного комітету надійшло 4 скарги відносно дискримінаційних вимог у тендерній документації (що порушують права того чи іншого постачальника), в 2013 р. — жодної, то тільки за два останні місяці 2014-го — 32(!) скарги.
В.о. Міністра охорони здоров’я В.Лазоришинець, нова команда якого намагається виправити ситуацію в екстреному режимі, заявив на прес-конференції, що в АМКУ заблоковані пропозиції на 500 млн грн по ліках для цільових державних програм з онкології, гемофілії, гепатиту тощо (з загальної суми цьогорічних закупівель у 2 млрд 160 млн грн). Але в.о. Голови АМКУ Миколі Барашу не сподобалося це формулювання, про що він сказав на спільному брифінгу керівників АМКУ і МОЗ: «Комітет блокуванням не займається, а намагається якомога оперативніше розглядати питання — максимум за 1-2 тижні. Але ж скаржники подають повторні скарги, гальмуючи процес».
Та чи дійсно це недобросовісні скаржники, які ставлять палиці в колеса конкурентів і МОЗ, чи проблема ще і в небачених масштабах махінацій у самому тендерному комітеті? Чомусь до суспільства намагаються донести думку, що це блокування штучне, мовляв, саме через нього МОЗ не може розпочати закупки гостро необхідних ліків. Із 27 скарг із закупівлі ліків по тендерах МОЗ, що розглядалися в АМКУ, у 11 випадках скаржникам відмовлено, але ж 16 скарг задоволено.
І коли на питання про цілі замовників цих блокувань заступник Міністра МОЗ Євген Мороз не знаходить жодної версії («Я нічого не можу на це відповісти, не знаю»), це починає насторожувати. Чи не замовчується тим самим якась нова тіньова схема?
«Не треба демонізувати скаржників, — говорить Голова адміністративної колегії АМКУ Світлана Мороз, яка безпосередньо розглядає скарги. — Є серед них і недобросовісні, які штучно затягують процедури, але є дуже багато абсолютно обґрунтованих скарг, за результатами розгляду яких ми зобов’язуємо замовників вносити зміни до тендерної документації. На жаль, ми багато виявляємо дійсно дискримінаційних вимог, що не дозволяють брати участь у торгах реальним учасникам, котрі готові запропонувати свої ліки, в тому числі — вітчизняним виробникам. І МОЗ, і обласним відділам охорони здоров’я, які проводять закупівлі, треба проаналізувати свої помилки і не прописувати документацію під одного конкретного постачальника».
На запитання кореспондента «Вашого здоров’я», чи звертається АМКУ в прокуратуру у випадках виявлення махінацій із підозрою на чиновників із тендерного комітету, Світлана Мороз відповіла: «Закон не наділяє колегію повноваженнями проводити розслідування чи дослідження мотивів членів комісій тендерних комітетів. Це вже питання застосування законодавства про корупцію, яке не входить у зону компетенції АМКУ як органу з захисту економічної конкуренції».
В той же час громадські активісти вже виступають за те, аби по тендерних пропозиціях, заблокованих в АМКУ, закупівлі проводили силові структури.
Логіку обґрунтував відомий скандальний активіст Дмитро Шерембей з організації «Пацієнти України», який останнім часом став «своїм» у найвищих кабінетах влади: «Якщо стане зрозуміло, що тактика завалу торгів діятиме далі, в.о. Міністра зробить заяву, що заблоковані лоти передає в МНС. Тоді закупка ліків не займе багато часу. Гроші будуть виділені з резервного фонду. Коли скаржники матимуть справу з силовими структурами, вони вестимуть себе інакше».
Цікаво, що представники влади підтвердили: сьогодні є законні підстави для передачі функцій закупівлі ліків і медичних виробів структурам МНС, МВС і МО (тому що потреби військових зараз стоять на першому місті).
Але питання — чи не перейдуть медично-корупційні схеми в руки силовиків — залишилося відкритим.
Роман БАРАШЕВ, спеціально для «ВЗ