Після того, як процедуру розкриття тендерних пропозицій було перенесено 4 рази, ця подія привернула неабияку увагу. З самого початку вона почала обростати дивними нюансами. За словами народного депутата України Павла Петренка, на перше розкриття пропозицій охорона приміщення МОЗ не впустила журналістів, які завчасно акредитувалися на захід. Павло Петренко пояснив це тим, що Міністерство «хоче здійснити закупівлю автівок «швидкої» за зачиненими дверима». Наступного разу, коли МОЗ знову перенесло торги, народний депутат заявив: «У Міністерстві це пояснили тим, що їм необхідно додатково підготуватися». Потім пояснення зводилися до того, що з’явилися нові учасники.
З кожним перенесенням дати торгів інтерес до них зростав у геометричній прогресії. Тому вранці 28 жовтня, у день розкриття пропозицій учасників тендеру, у конференц-залі МОЗ України були присутні представники громадськості, МВС України, народні депутати України, численні ЗМІ.
Нагадаємо, що, відповідно до протоколу наради Кабінету Міністрів України від 5 липня 2013 року, МОЗ України доручено розпочати в установленому порядку процедуру закупівлі автомобілів для екстреної медичної допомоги, на що Уряд виділив 920 млн 437 тис. 400 грн. Ця сума дозволить закупити карети «швидкої» для всіх областей. Серед них реанімобілів типу С — 143 одиниці, машин екстреної медичної допомоги типу В — 1063 одиниці, автомобілів типу А2 — 206 одиниць.
Як повідомила прес-служба МОЗ, у розкритті пропозицій на закупівлю автомобілів швидкої допомоги, котрі були розбиті на десять лотів, взяли участь наступні компанії: «Автоспецпром», «Ілатанмед», «СітіТранспортГруп», «ГлобалАвтоГруп», НВО «Практика», «АІССтолиця» (всі — Україна), «АМЗ Кутно» (Польща), Profile Vehicles (Фінляндія).
П’ять учасників запропонували ціну щонайменше для трьох лотів, дві компанії — «Автоспецпром» та «Ілатанмед» — взяли участь лише в одному лоті, а Profile Vehicles з Фінляндії не надала необхідні документи, передбачені умовами конкурсних торгів.
Цього разу відкриття пакетів документів учасників торгів розпочалося вчасно і без ексцесів. Представники прес-служби МОЗ повідомили про те, що одразу, як усі пакети будуть відкриті, відповідний протокол буде негайно оприлюднений на офіційному сайті Міністерства. Однак уже пролунали різні коментарі стосовно тендеру на «швидкі». Зокрема, народний депутат України Андрій Шипко переконаний, «що все відбувається відкрито, прозоро, тихо, спокійно та юридично грамотно». До того ж А. Шипко заявив, що скептично сприймає «інформацію про те, що переможець заздалегідь відомий, оскільки я особисто був присутній у залі, і бачив усю процедуру на власні очі. Вона прозора та відкрита. Більшість народних депутатів пішли з залу з розкриттям першого пакету документів. А я спеціально залишився і на моїх очах відбулося відкриття 3-х пакетів документів. З розкриттям кожного оголошується учасник, інформація, звідки виробник, всі необхідні документи, ціна — все це чітко фіксується на відеокамерах, у протоколі».
Натомість народний депутат України Анатолій Дирів не був таким оптимістичним.
«Наразі ми не можемо конкретно говорити про порушення в тендерах щодо «швидких», бо ще немає результатів, і сама процедура розкриття пропозицій тільки розпочалася. Однак є ряд певних підозр, — сказав він. — Нас насторожує те, що конкурсні торги переносилися 4 рази. Як на мене, тут закралась непрозорість. Звичайно, МОЗ називало нам причини перенесення процедури (поява нових учасників тощо), хоча існують чітко прописані терміни подання заяв на участь у тендері.
Найчастіше журналісти цікавляться, якими ймовірними сьогодні є порушення. Можливо таке, що одна з компаній, яка бере участь у тендері, виграє, а потім продасть субпідряд іншій компанії.
За нашими підозрами, завищується ціна на «швидкі». Якщо базова вартість автомобіля становить, скажімо, 250-
270 тис. грн, а обладнання для неї може коштувати 150-170 тис. грн, то в цілому одна «швидка» обійдеться державі у 400 тис. грн, хоча заявлена ціна значно вища — 600-630 тис. грн. Повідомити вам точні до копійки ціни я не можу, але порядок цифр саме такий. Таким чином, на кожному автомобілі перевищення ціни становить приблизно 150 тис. грн. А таких автомобілів будуть закуповувати 1412 штук — можна вирахувати загальну різницю між задекларованою ціною «швидких» та дійсною їх вартістю. Можливо, я помиляюся, можливо в автомобілях буде встановлено мега-сучасне обладнання, але ми бачили обладнання китайського виробництва, яким комплектуватимуть «швидкі» — воно не реєструвалося та не сертифікувалося в Україні, а тут дивним чином і дуже швидко отримало сертифікат відповідності.
У пресі була інформація про те, що переможець тендерів давно відомий. Я скажу більше: 10 жовтня, тобто за 18 днів до сьогоднішньої офіційної процедури розкриття пропозицій, мені надійшло СМС-повідомлення від особи, дотичної до МОЗ України, в якому було чітко написано, хто має «виграти» тендер —
НВО «Практика», яке займатиметься переобладнанням автомобілів», — заявив народний депутат.
Тендер позаду, але найцікавіше тільки починається!