Нові часи вимагають створення нової моделі підготовки фахівця охорони здоров’я, який знається на маркетингу медичних послуг, знайомий із менеджментом ну і, ясна річ, має бути лідером у колективі. Потребу в таких кадрах давно відчували й у Тернопільській обласній психоневрологічній лікарні, тому і започаткували одними з перших спільний із Тернопільським національним економічним університетом (ТНЕУ) проект післядипломного навчання фахівців за спеціальністю «Адміністративний менеджмент».
Дипломи магістра з цієї спеціальності керівники медичних підрозділів і старші медичні сестри лікарні отримали нещодавно у стінах рідного медичного закладу з рук ректора ТНЕУ, доктора економічних наук, професора Андрія Крисоватого:
— З метою покращення діяльності керівників лікарняних підрозділів, щоб допомогти їм у роботі й надати нові, актуальні, знання, в університеті започаткували новий напрям підготовки «Менеджмент в сфері охорони здоров’я». Це перспективний та інноваційний проект, адже практично в жодному з вишів України не готують дипломованих спеціалістів за цим фахом. Працівники Тернопільської психоневрологічної лікарні стали першими, хто здобув цей фах.
Навчальні програми нової дисципліни розроблені з такою метою, аби головні лікарі, керівники медичних підрозділів, старші медичні сестри мали можливість отримати нові знання в галузі управління. У сучасних умовах керівник у сфері медицини має бути не тільки чудовим лікарем, а й управлінцем, психологом, економістом. Власне усі ці вимоги і врахували спеціалісти ТНЕУ при розробці навчальних дисциплін економічного та управлінського профілю, які запропонували медичним працівникам.
Варто зауважити, що «студенти-медики» проходять навчання за однорічною або дворічною програмою, залежно від базової освіти.
Диплом магістра з відзнакою отримав і головний лікар Тернопільської психоневрологічної лікарні Володимир ШКРОБОТ:
— Нині в лікарні діє 30 структурних підрозділів, які очолюють майже півсотні медпрацівників, і вони, окрім лікувального процесу, мають здійснювати планування, вести облік та готувати статистику щодо аналізів і результатів роботи, вміти управляти колективом. Це надзвичайно великий та відповідальний пласт діяльності психоневрологічної лікарні. Радує, що великою підмогою в цьому є для нас Тернопільський державний медичний університет (ТДМУ), який очолює заслужений діяч науки і техніки України, член-кореспондент НАМН України, професор Леонід Ковальчук. Студентам, а нині — уже нашим працівникам, сьогодні слугують ті знання, які вони здобули на кафедрі соціальної медицини, організації та економіки охорони здоров’я з медичною статистикою та історією медицини ТДМУ. Втім, і випускники минулих років, і ті, хто закінчив медінститут ще 10 чи навіть 20 років тому, виявили бажання взяти участь у новоствореному проекті. Лише рік тому стартувала ця програма, і нині ми вже маємо 9 випускників, ще 5 продовжують навчання за дворічною програмою. Це дуже вдала та перспективна пропозиція для тих фахівців, які вирішили підвищити свій професійний рівень, отримати нові знання у сферах економіки, менеджменту, планування та управлінської діяльності. Вважаю це правильним вибором, особливо у часи модернізації охорони здоров’я.
Звісно, дуже приємно, що я отримав диплом магістра за спеціальністю «Адміністративний менеджмент». Навіть не віриться, що рік тому вагався, чи не запізнився з навчанням, — здавалося, вік уже давно не студентський. Але пригадую, як Андрій Ігорович, ректор ТНЕУ, тоді сказав: «Ваші підлеглі матимуть вищу економічну освіту, а ви — ні», ось так і переконав. Таким чином, я став напевне першим головним лікарем із дипломом менеджера. Не лукавитиму, навчання було насиченим, інколи втома долала, але результат нині тішить, бо знаю: здобуті знання стануть надійним фундаментом для поступального руху та активного розвитку нашого медичного закладу.
Галина ПАТРИЛЯК, завідувачка приймального відділення Тернопільської психоневрологічної лікарні, отримала диплом магістра з відзнакою та здобула кваліфікацію менеджера з адміністративної діяльності:
— Багаж знань, який я отримала в ТНЕУ, допомагає мені в повсякденній роботі. Наприклад, такі дисципліни, як «Техніка адміністративної діяльності», «Планування діяльності організації» та «Управління трудовими ресурсами» допомагають приймати обґрунтовані, правильні рішення.
Крім того, під час навчання я знайшла відповіді на багато спірних питань, зокрема, в сфері правового регулювання та трудового законодавства — мені доволі часто доводиться стикатися з ними у моїй діяльності завідувачки відділення. До того ж сформувалося зовсім інше бачення багатьох проблем — уже з позиції менеджера, управлінця, який не тільки оперує власною інтуїцією, а й спирається на наукові засади.
Мені особливо припав до душі курс лекцій «Управління трудовими ресурсами». Я навіть не сподівалася, що відкрию для себе так багато незвіданого у цій сфері. Нас вчили грамотно вибудовувати відносини з персоналом, формувати завдання, а також допомагали опановувати комунікативну функцію, яка реалізується завдяки наявності у фахівця відповідних умінь і навичок.
Приміром, після навчання я запропонувала працівникам відділення одну з програм, яка допомагає визначити, чи здатна людина виконувати певні види робіт. Крім цього, мене дуже зацікавили питання кадрової політики, зокрема, використання професіограми, що, поміж іншого, містить і перелік психологічних характеристик, яким повинні відповідати представники конкретних професійних груп. У багатьох клініках із надання психіатричної допомоги такі засоби є основою, стрижнем кадрової політики під час підбору персоналу. Зараз апробовую здобуті знання, як-то кажуть, приміряю теорію до практики, наприклад: як уникати конфліктних ситуацій у колективі, грамотно розподіляти навантаження між працівниками. У процесі навчання також оволоділа сучасною термінологією, яка стала мені у нагоді і в повсякденному житті, навчилася користуватися сіткою WI-FI, іншими засобами комунікації. Надзвичайно цікава для мене й тема управління інформаційними зв’язками, особливо — що стосується нормативно-правової бази.
Доволі часто в роботі нашого медзакладу виникають питання надання конфіденційної інформації, яка регламентована Законом України «Про психіатричну допомогу». У спілкуванні з пацієнтами, правоохоронними органами, соціальними та іншими службами трапляються непередбачувані ситуації, критичні моменти, і саме знання з юриспруденції дозволяють приймати правильні рішення, аби діяти в рамках правового поля.
Взагалі мрія отримати другу вищу освіту була в мене відтоді, як завершила навчання в ТДМУ. Хотіла дещо детальніше опанувати психологію, економічні науки, здобути основи юридичних знань — але час збігав у домашніх клопотах, вихованні дітей… Відтак минуло тринадцять років, і життя подарувало мені чудову нагоду — можливість вивчати усі ці дисципліни в Тернопільському національному економічному університеті. Можливо, хтось вважає, що це зайве, бо вже є один диплом, є професія. Втім, на мій погляд, освіта — це особливе капіталовкладення, яке допомагає людині реалізувати власний потенціал, не зупинятися на досягнутому й не хизуватися своїми здобутками, а вдосконалюватися й отримувати радість від того, що твої знання служитимуть людям.
Лариса ЛУКАЩУК, власкор «ВЗ», м. Тернопіль