Три кити якості медичної допомоги

1662

Система якості надання первинної медичної допомоги — відносно нове поняття, яке в Україні лише торує собі дорогу. Що варто знати кожному лікарю і тим, хто має забезпечити йому умови для ефективної роботи?

Орієнтир для світу

Вікторія ТКАЧЕНКО, заступник Голови вченої ради Інституту сімейної медицини НМАПО ім. П. Л. Шупика, представник Української асоціації сімейної медицини у Всесвітній асоціації сімейних лікарів (WONCA), доктор медичних наук, професор
Про систему якості первинної медичної допомоги у світі заговорили лише 30-50 років тому, коли були розроблені основні постулати та закони забезпечення якості медичної допомоги. Зважаючи на актуальність цього питання, ВООЗ видала окремі керівництва щодо розвитку системи якості медичної допомоги, її критеріїв та моніторингу. Крім того, ВООЗ запропонувала визначення первинної медичної допомоги як комплексу лікувально-профілактичних послуг, що надаються на рівні місцевої громади, зазвичай сімейними лікарями, патронажними медичними сестрами, персоналом місцевих амбулаторних установ або силами інших медичних працівників. Тобто проголошується територіальний принцип надання такої допомоги, а також те, що в цьому процесі найбільшу участь беруть сімейні лікарі, хоча інші медичні працівники і спеціалісти так само можуть працювати на первинній ланці.

Крім того, Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), до якої в перспективі планує увійти й наша держава, також розробила певні рекомендації з якості первинної медичної допомоги, що мають стати орієнтиром. З іншого боку, існують світові стандарти якості ІSО 9001:2015.

Створення систем управління якістю медичної допомоги — один з пріоритетних напрямків реформування охорони здоров’я, що визначає як поточні, так і стратегічні перспективи діяльності будь-якої медичної організації. Зокрема, на забезпечення якості медичної допомоги спрямований Закон України «Про підвищення доступності та якості медичного обслуговування у сільській місцевості». Отже, в Україні проголошено докорінну трансформацію первинної медичної допомоги, а під час здійснення реформ важливо орієнтуватися на останні світові досягнення в цьому напрямку й імплементувати найкращий світовий досвід із впровадження сімейної медицини, забезпечивши світові підходи до забезпечення її якості.

Точки зору різні — мета одна

Поняття «якість первинної медичної допомоги» можна трактувати з різних точок зору. Коли запитаємо пацієнта, то він відповість, що це перш за все належна увага до нього, дотримання його прав як пацієнта, ефективні й безпечні профілактичні, діагностичні та лікувальні заходи, їх результативність, доступність і своєчасність, впевненість у тому, що медична допомога надається згідно з найкращими світовими стандартами медичної практики, приємне спілкування з персоналом і задоволення від контакту із закладом охорони здоров’я тощо.

З точки зору лікаря або медичного працівника — це можливість отримати задоволення від реалізації своїх професійних знань і вмінь, здатності врятувати пацієнта, можливість надання медичної допомоги на належному рівні із застосуванням нових медичних технологій, набуття авторитету серед пацієнтів та колег, можливість отримати відповідну гідну винагороду (зарплатню), комфортні стосунки в колективі, у команді однодумців, можливість безперервного вдосконалення професійних знань і навичок, урахування його пропозицій та ідей керівництвом, безпека професійної діяльності.

Відповідь керівника закладу охорони здоров’я буде такою: якість — це успішні показники діяльності установи (у тому числі й економічні), а також поліпшення стану здоров’я населення, яким він опікується, наявність кваліфікованого персоналу, раціональне використання ресурсів, відсутність дефектів роботи чи претензій, постійне поліпшення роботи, задоволеність пацієнтів, співробітників, керівництва, суспільства, держави.

Виникає питання: то що ж таке якість? Насправді всі названі компоненти доречні, оскільки «якість медичної допомоги» — поняття багатомірне, яке об’єднує багато чинників. Це поняття стало предметом глибокого вивчення багатьох науковців. Зокрема, відомий учений Avedis Donabedian ще у 80-х роках минулого століття визначив компоненти якості медичної допомоги, які об’єднують вимоги пацієнтів, лікарів і керівників закладів охорони здоров’я:

  • результативність (співвідношення досягнутого і максимально можливого, заснованого на наукових даних результату);
  • ефективність (економічність, найраціональніше використання ресурсів, найменша вартість без зниження результативності);
  • оптимальність (оптимальне співвідношення витрат і отриманих результатів у поліпшенні здоров’я);
  • пацієнторієнтація (відповідність наданої допомоги очікуванням, побажанням, надіям пацієнтів і їх родичів);
  • безпечність (безпека для життя, відповідність соціальним пріоритетам, вираженим в етичних принципах, законах, нормах, правилах);
  • справедливість (доступність для різних верств населення).

Крім того, він запропонував чітку модель якості, котра містить 3 основні компоненти: якість структури, якість процесу і якість результату.

Якість структури — це організація допомоги, людські та матеріально-технічні ресурси, котрі використо­вують для надання медичної пос­луги. Вона, по-перше, передбачає відповідну організацію надання медичної допомоги (правильно сформована команда на чолі з прогресивним лідером, які спільно працюють для забезпечення якості). По-друге, це фінансування закладу, його оснащення, кадрові ресурси, забезпечення безперервного навчання персоналу, а також наявність певних нормативних документів, у тому числі й сучасних клінічних протоколів.

Яка ж нині ситуація із забезпеченням якості структури первинної медичної допомоги в Україні? Згідно зі статистичними даними МОЗ в Україні — приблизно 14 тис. лікарів загальної практики-сімейної медицини. Якщо додати ще й терапевтів і педіатрів, задіяних на первинній ланці, вийде приблизно 21 тис. лікарів. З огляду на кількість населення України (42 млн осіб), навантаження на одного лікаря первинної ланки становить приблизно 2 тис. пацієнтів. Однак лише підписання декларацій з пацієнтами та перехід на нову систему фінансування в процесі реалізації реформи чітко визначать наявність і масштаб дефіциту лікарських кадрів. Сьогодні ми говоримо про те, що держава виділяла на систему охорони здоров’я близько 3% ВВП, а за новою системою фінансування спрямує на первинну ланку «кошти за пацієнтом», визначивши капітаційну ставку в розмірі 370 грн (тобто приблизно 14 дол. на рік). А чи вистачить такої суми на забезпечення якісної медичної допомоги? Для порівняння, наприклад, у США на ці потреби витрачається майже 17% від ВВП країни, а капітаційна ставка на кожного пацієнта становить 10,3 тис. дол. на рік (за даними 2017 року), у Німеччині — 5,4 тис. дол., у Польщі — 910 дол. на рік. Оснащення вітчизняних закладів первинної медичної допомоги так само викликає безліч питань. Однак є надія, що з прий­няттям уже згаданого Закону про сільську медицину та відповідних наказів МОЗ (від 06.02.2018 р. №178/24 «Про затвердження порядку формування спроможних мереж надавачів первинної медичної допомоги» та від 26.01.2018 р. №148 «Про затвердження Примірного табеля матеріально-технічного оснащення закладів охорони здоров’я та фізичних осіб-підприємців, які надають первинну медичну допомогу») будуть виділені певні кошти на ремонт і оснащення наявних та побудову нових закладів первинної медичної допомоги із забезпеченням її доступності в радіусі 7 км й належної якості.

Наступний компонент — якість процесу надання медичної допомоги. Він включає саму медичну допомогу та виконання лікувально-діагностичних процедур відповідно до протоколів і стандартів. Якісного рівня медичної допомоги неможливо досягнути без дотримання відповідних лікувально-діагностичних протоколів і медичних стандартів. Наукові дослідження та практичний досвід засвідчують: близько 80% пацієнтів потребують стандартизованої медичної допомоги, яка забезпечується такими протоколами, решта — більш деталізованого, індивідуального підходу. Однак клінічні протоколи неодмінно мають бути, аби забезпечити певний стандарт виконання діагностичних і лікувальних процедур, а також рівноправність пацієнтів в отриманні медичної допомоги. В Україні з 2010 року відбувався процес адаптації міжнародних керівництв, заснованих на доказовій медицині, із розробкою національних клінічних настанов та протоколів; було напрацьовано приблизно 120 протоколів з виділенням обсягів первинної медичної допомоги. Однак згідно з Наказом МОЗ від 29.12.2016 р. №1422 «Про внесення змін до наказу МОЗ України від 28.09.2012 р. №751» було обмежено використання національних протоколів і рекомендовано застосування «нових клінічних протоколів медичної допомоги», обраних Міністерством для їх подальшого затвердження й виконання на території України без проходження процедури адаптації.

Ці протоколи розроблені національними та/або фаховими медичними асоціаціями країн — членів ЄС, США, Канади й Австралійського Союзу і викладені англійською та/або українською мовами. На сьогодні на сайті МОЗ України з’явилися протоколи, розроблені Фінською медичною асоціацією. Але ніхто не пояснює, чому за основу взято саме фінські документи, коли найавторитетнішими у Європі є британські NICЕ та SIGN. До того ж фінські протоколи згруповані за спеціальностями та не виділяють обсягів медичної допомоги для первинної ланки. Так, у базі — приблизно 1 тис. протоколів, 294 — з лікування внутрішніх хвороб, 146 — педіатрії, близько 70 — з ендокринологічних захворювань, 75 — з кардіологічних, 58 — з пульмонологічних тощо. Невже їх усі має вив-чити сімейний лікар?!

І нарешті про якість результату. Результат — це те, що відбувається з хворим у процесі надання допомоги, наприклад, розвиток ускладнень, інвалідизація, летальність і тривалість перебування на ліжку, задоволеність лікуванням, якість життя. Для моніторингу якості результату найчастіше використовують відсоток пацієнтів, які досягли рекомендованих цільових показників, а також показники результатів діяльності закладу, тобто тривалість перебування на ліжку, смертність тощо. Одним із таких показників може бути, наприк-лад, показник смертності пацієнтів з інсультом протягом 30 днів залежно від обсягу наданої йому допомоги (зокрема, забезпечено ліками згідно з протоколом лікування на 100% чи на 50% тощо).

Посприяти зорієнтуватися в підрахунку результатів медичної допомоги може система міжнародної класифікації первинної медичної допомоги (ІСРС-2), розроблена WONCA саме з метою контролю і моніторингу якості. Утім, у керівництві до її використання чітко вказано, що ІСРС-2 може бути застосована лише за наявності уніфікованої та єдиної для всієї держави електронної медичної картки, розробленої за єдиним для всіх регіонів зразком, та електрон­ної системи охорони здоровя, а не на паперах, як це змушують робити українських лікарів.

У режимі постійного вдосконалення

Отже, Україна стала на шлях створення належної практики та забезпечення якісної первинної медичної допомоги, і це відкриває великі можливості для подальшого розвитку й удосконалення. За законами підвищення якості, які описує цикл Демінга, будь-яка діяльність потребує постійного вдосконалення.

Удосконалення якості медичної допомоги полягає в постійному безперервному процесі Plan-Do-Check-Act, що означає «правильно сплануй, оцінивши наявні ресурси, втілюй план у дію, перевіряючи правильність його виконання на кожному етапі, і внось корективи в подальші плани, враховуючи відхилення, невдачі або позитивний прогрес діяльності». Постійне дотримання такого принципу організації роботи забезпечує можливість підніматися до вершини досконалості по спіралі.

У 2016 році ВООЗ видала рекомендації з організації інтегрованого надання послуг охорони здоров’я (для впровадження всіма країнами), які свідчать про необхідність переходу на систему контролю якості. Враховуючи рекомендації світової спільноти, а також реформування вітчизняної системи охорони здоров’я та її перехід на ринкові відносини, лікарі загальної практики-сімейної медицини мають оволодіти додатковими навич­камии з управління якістю медичної допомоги, управління ризиками, змінами, фінансами та ресурсами.

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я