Вчимося на роботах, щоб лікувати людей

1025

1-17_12_iСимуляційне навчання досі оповите ореолом загадковості. Часто відзначається професійний скепсис щодо опанування нових навичок за допомогою роботизованої техніки. Хіба можна ставитися до робота, як до живого пацієнта, чи не призведе це до нівелювання цінності людського життя? Оскільки всі ми — заручники емоцій та психологічних реакцій (і лікарі також), ці складові симуляційного навчання варто детально розглянути.

Правильна мотивація — запорука успіху

VZ-21-22 2015_Страница_10_Изображение_0001Андрій Загребельний, керівник симуляційного центру (м. Луцьк)
Головний мінус симуляційного навчання, на думку тих, хто не проходив тренінгів у наших центрах, — манекени. Мовляв, це ж не жива людина, отже відповідальності за життя ніхто не несе. Це певною мірою «розхолоджує» майбутніх курсантів, і вони схильні вважати симуляційне навчання певною грою. Але із власного досвіду можу стверджувати: навіть при тому, що манекен гумовий, відчуття курсантів цілком реальні. Головне завдання тренерів симуляційного центру — зачепити професійну гідність лікаря, і їм це вдається. Коли я вперше спробував одну із ситуацій на сим-матусі та почув: «Все, доктор, жінка померла», мене дуже зачепило. Це та сама мотивація, що змушує фахівця бажати навчитися. Памятаю, як під час одного тренінгу для медиків тренер сказав курсантам: «Дитина померла!..» Знаєте, який це справило ефект?! Спочатку вони оторопіли, потім розхвилювалися, як діти, і… попросили дозволу спробувати ще. Це той самий компонент, який змусить справжніх лікарів замислитися, а може, навіть і переглянути деякі свої усталені правила та уявлення. Більш того, це не разова акція. Наше завдання — провести лікарів усіма можливими сценаріями. І всі емоції під час запропонованої ситуації справжні, оскільки тренери максимально наближують складові процесу до реальних умов тієї медустанови, в якій працюють усі учасники, що, до речі, є обов’язковим.

Чи можливо подолати психологічний бар’єр?

VZ-21-22 2015_Страница_10_Изображение_0002Василь Лефтеров, завідувач кафедри суспільних наук Одеського національного медичного університету, доктор психологічних наук, професор
У ХХІ столітті мистецтво лікаря базується на нових стандартах, в основі яких лежить використання інноваційних технологій. Однією з них є симулятори, хоча історично це не нові методи. Здавна симуляційні методи використовувалися у військовій справі та при підготовці пілотів, водіїв, рятівників тощо. Особисто мене як психолога цікавлять психологічні аспекти впровадження таких методик у навчання лікарів. У деяких розвинених країнах психологів давно залучають до процесу симуляційного навчання та відбору тренерів.

Як відомо, симуляційні методи впроваджуються у формі тренінгів — тобто у форматі групи. Без такого навчання будь-які симулятори залишаються лише іграшками. Звичайно, існують й індивідуальні симуляційні програми, але не раз доведено: заняття у групах є ефективнішими як з економічної точки зору, так і з позиції якості та доступності. Незважаючи на специфіку симуляційного навчання, ці тренінги базуються на загальних психологічних закономірностях. Хочу представити дані досліджень цього типу навчання, які проводяться протягом 15 років на різних вибірках спеціалістів. Минулого року ми мали змогу провести таке дослідження на базі Одеського навчально-інноваційного центру практичної підготовки лікаря. Визначаємо тренінг як універсальну систему цілеспрямованого психологічного тренування і розвитку навичок людини залежно від її потреб та діяльності. Філософське кредо тренінгів: істину неможливо визубрити, її потрібно вистраждати.
Наразі таких досліджень симуляційного навчання у медицині дуже мало. На їх основі можна виділити кілька механізмів впливу на лікаря: трансляція, психологічна трансформація, прогрес та маніпуляція. Все, що відбувається на тренінгу у вигляді інформаційних конструкцій (знання та навички, що отримують курсанти), передається у формі трансляції. До цього механізму належать тренінгові ігри, клінічні сценарії, дебрифінги.

У процесі передачі інформації відбувається психологічна трансформація особистості — зміна динамічних стереотипів, яка провокує особисте зростання.

Що ж відбувається із психологічним аспектом особистості під час тренінгів? Ми назвали цей механізм «транспсихічною маніпуляцією». Уявімо навчання у вигляді великої посудини, що наповнена різними тренінговими конструкціями. Особистість, занурюючись у цей простір, стає його частиною й предметом прогресивних маніпуляцій тренера, методик, усієї групи та атмосфери, яка там панує. Завдяки цьому людина отримує чуттєво-практичний досвід та переживає спектр емоцій, що є необхідною складовою будь-якого навчання. На початку тренінгу ми часто спостерігаємо фрустрацію та розчарування, або тренінгофобію, коли курсанти відмовляються брати участь у невідомих для них маніпуляціях і вважають, ніби їх «дресирують». На решті етапів можливий цілий спектр емоцій: від ейфорії до катарсису. Все це провокує психологічну трансформацію особистості, в результаті якої відбувається розвиток. Покидаючи тренінговий простір, людина продовжує свій розвиток, за умови, що навчання проведено грамотно й успішно. Це відбувається завдяки саме емоційній пам’яті, яка є найстійкішою.

На основі наших авторських досліджень можемо представити універсальні тренінгові ефекти: ми обрали 6 базових, характерних для будь-якого тренінгу. Перший ефект — емоційно-енергетичний. Цей сплеск емоцій дозволяє формувати корисні навички. Другий — соціально-комунікативний ефект — допомагає опанувати навички соціальної компетенції. Третій — ефект самоактуалізації, який ми вважаємо насправді феноменальним! Після проходження якісного тренінгу людина змінює свою цілісно-змістовну складову особистості, по-новому переосмислює власну роль у професії та житті. П’ятий — ефект переносу — обумовлює важливий трансфер знань та навичок із максимальною точністю у клінічну практику. Шостий — ефект пролонгованої дії — забезпечує в середньому 90% сприйняття інформації та її збереження. Він
інтегрує вищезгадані ефекти тренінгу і є ефектом прогресуючого розвитку людини. Тренінг сприяє подоланню особистісної чи професійної стагнації та підвищенню самоефективності. Ми визначили, що отримані під час симуляційного навчання навички, як правило, актуалізуються через 6-12 місяців. Усі ці ефекти забезпечують необхідний професійний стрибок.

Феномен «транспсихічної маніпуляції» є дискусійним і вимагає подальших досліджень. Але незмінним залишається девіз симуляційного навчання: «Розкажи мені — і я забуду; покажи мені — можливо, я запам’ятаю; дай мені це зробити — я напевно це вмітиму».

Друге важливе питання — ефективність симуляційного навчання. Хочу представити ще одне наше дослідження за підсумками річної роботи одеського центру. Ми проводили анкетування, тестування, співбесіди та експертне оцінювання до початку тренінгового навчання і після нього. Лікарі відзначали, що кількість навичок, отриманих під час симуляційного навчання, значно більша, порівняно з роками навчання у виші та практики. 87% учасників тренінгу вказали на те, що зміст програми симуляційного навчання значною мірою відповідав їх професійним потребам та особистим цілям. 94% максимально оцінили рівень практичності навчання. Щодо емоційної складової, то 98% учасників відзначили комфортну обстановку та доброзичливе ставлення тренерів і групи.

Як керувати емоціями під час симуляційного навчання

VZ-21-22 2015_Страница_10_Изображение_0003Лукас Опіц, старший спеціаліст з інтенсивної терапії та анестезіології Університетської клініки (м. Ніцца, Франція)
Вже 200 років тому було визначено, що емоції — це відчуття людини, які впливають на її поведінкові реакції. Що ж відбувається з емоціями медиків під час симуляційного навчання? Безумовно, кожен студент непокоїться: він уперше бачить таку апаратуру, за його роботою спостерігають колеги, а в кінці навчання доведеться пройти дебрифінг і почути критику на свою адресу. Все це провокує стрес і напругу, які в свою чергу призводять до дисбалансу між сподіваннями та реальністю. Коли ж симуляційне навчання ще й надто значуще для конкретного лікаря — емоційна складова ще більше обтяжується. Тому під час тренінгів ми часто спостерігаємо реактивну поведінку (тривога, роздратованість, паніка тощо) та певні фізіологічні реакції (почервоніння, тремтіння рук, запаморочення). Нерідко виникають ситуації, коли студенти раптово припиняють навчання та кажуть, що вони виходять із гри. Деяким лікарям, особливо з вираженими лідерськими якостями, не вистачає визнання їх успіхів і регулярних схвалень.

Величезна роль належить тренеру, який має розрізняти всі ці стани. Чим більше збудження, тим гірший ефект навчання отримаємо. Тому кожен тренер зобов’язаний мінімізувати вплив стресу будь-якими доступними методами. Для цього потрібно працювати малими групами, щоб кожен курсант залишався у своїй зоні комфорту. Лікар, що проходить симуляційне навчання, має перебувати у стані творчості та креативності, а для цього необхідно мобілізувати всі ресурси. Завдання тренера — зрозуміти, які способи мобілізації є доцільними для кожного курсанта. Головна ідея, котру викладач повинен донести до студентів: симуляційне навчання значно знижує прояви стресу в звичайній клінічній практиці, що доведено численними дослідженнями, хоча медична спільнота поки цього не визнала.

Тетяна Приходько, «ВЗ»

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я